ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м.Харків, пр.Науки, 5
У Х В А Л А
30.03.2017 Справа № 905/2886/15
Господарський суд Донецької області у складі судді Курило Г.Є.
розглянувши заяву Приватного акціонерного товариства Науково-дослідний проектний територіальний інститут Донбасцивільпроект ім. М.О. Травкіна , м. Донецьк
про зміну способу та порядку виконання рішення суду
по справі за позовом: Приватного акціонерного товариства Науково-дослідний проектний територіальний інститут Донбасцивільпроект ім. М.О. Травкіна , м.Донецьк
до відповідача: Відділу освіти Тельманівської районної державної адміністрації, смт. Тельманове, Донецька область
про стягнення 454816,35 грн.
За участю представників сторін:
від стягувача: не з'явився
від боржника: не з'явився
від Казначейства: не з'явився
20.03.2017 до канцелярії господарського суду Донецької області від стягувача, Приватного акціонерного товариства Науково-дослідний проектний територіальний інститут Донбасцивільпроект ім. М.О. Травкіна , м. Донецьк, надійшла заява від 20.03.2017 про зміну способу та порядку виконання рішення суду. В заяві стягувач просить змінити спосіб та порядок виконання рішення господарського суду Донецької області від 03.12.2015 у справі №905/2886/15 шляхом списання стягнутих з Відділу освіти Тельманівської районної державної адміністрації, смт. Тельманове, Донецька область коштів з Державного бюджету України.
В обґрунтування своєї заяви стягувач посилається на те, що 21.12.2015 на виконання рішення від 03.12.2015 №905/2886/15 господарським судом Донецької області видано наказ про стягнення з Відділу освіти Тельманівської районної державної адміністрації на користь ПрАТ «Науково-дослідний проектний територіальний інститут «Донбасцивільпроект» імені ОСОБА_1» : 249980,00грн. заборгованості, 13601,65грн. річних, 191234,70грн. інфляційних втрат та відшкодування судового збору в сумі 6822,25грн. Стягувач надіслав вказаний наказ господарського суду Донецької області для виконання ГУ ДКС України у Донецькій області разом з заявою від 25.10.2016, однак до теперішнього часу рішення від 03.12.2015 №905/2886/15 господарського суду Донецької області не виконано, ніяких документів від ГУ ДКС України у Донецькій області не надходило. Як вбачається з відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідач є державною установою, яка до теперішнього часу перебуває у населеному пункті Донецької області, на території якого органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, в зв'язку з чим припинено казначейське обслуговування рахунків відповідача, що свідчить про неможливість виконання рішення суду. Виконання судових рішень гарантується державою, а державний бюджет є джерелом списання коштів відповідно до Закону України Про гарантії держави щодо виконання судових рішень , тому позивач звернувся до суду з відповідною завою.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 21.03.2017 призначено до розгляду заяву в судовому засіданні на 30.03.2017 на 11:00 год; зобов'язано Головне управління Державної казначейської служби України в Донецькій області надати до суду письмову правову позицію щодо заяви позивача (стягувача) про зміну способу та порядку виконання рішення суду; надати письмові пояснення з наданням відповідних доказів щодо виконання рішення суду на підставі наказу від 21.12.2015 по справі № 905/2886/15, який вам був направлений до виконання 26.10.2016 (копії матеріалів провадження); надати пояснення чи обліковується заборгованість за договором №5347/2013 від 27.12.2013 на виконання проектних робіт в державному бюджеті.
Представники сторін та Головного управління Державної казначейської служби України в Донецькій області у судове засідання 30.03.2017 не з'явились, вимоги ухвали суду від 21.03.2017 не виконали з невідомих причин, про час, день та місце судового засідання сторони та Головне управління Державної казначейської служби України в Донецькій області були повідомлені належним чином.
Оскільки відповідно до ст. 121 Господарського процесуального кодексу України заяви про зміну способу та порядку виконання рішення суду розглядаються у десятиденний строк, суд розглядає заяву стягувача за наявними в матеріалах справи документами.
Розглянувши матеріали заяви, судом встановлено наступне.
Рішенням господарського суду Донецької області від 03.12.2015 позовні вимоги Приватного акціонерного товариства Науково-дослідний проектний територіальний інститут Донбасцивільпроект ім. М.О. Травкіна , м. Донецьк задоволено, стягнуто з Відділу освіти Тельманівської районної державної адміністрації, смт. Тельманове, Донецька область на користь Приватного акціонерного товариства Науково-дослідний проектний територіальний інститут Донбасцивільпроект ім. М.О. Травкіна , м. Донецьк заборгованість у розмірі 249980,00 грн., 3% річних у розмірі 13601,65 грн., інфляцію у розмірі 191234,70 грн., судового збору у розмірі 6822,25грн.
21.12.2015 видано наказ про примусове виконання рішення суду.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 06.10.2016 по справі №905/2886/15, залишеною без змін Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 10.11.2016 частково задоволено скаргу Приватного акціонерного товариства "Науково-дослідний проектний територіальний інститут "Донбасцивільпроект" ім. М.О. Травкіна" м. Донецьк на дії органу виконання судових рішень - Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області у справі №905/2886/15; визнано незаконними дії Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області повернення без виконання наказу господарського суду Донецької області №905/2886/15 від 21.12.2015року є неправомірними та незаконними та зобов'язано ГУ ДКС України у Донецькій області прийняти до виконання наказ господарського суду Донецької області №905/2886/15 від 21.12.2015року; у задоволенні решти вимог скарги відмовлено.
Стягувач, Приватне акціонерне товариство "Науково-дослідний проектний територіальний інститут "Донбасцивільпроект" ім. М.О. Травкіна" м. Донецьк направило через поштове відділення зв'язку Укрпошта на адресу Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області заяву від 25.10.2016 про примусове виконання рішення господарського суду Донецької області у справі №905/2886/15, долучивши до заяви оригінал судового наказу, які були отримані Головним управлінням Державної казначейської служби України у Донецькій області 03.11.2016. В матеріалах справи відсутні документи Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області стосовно виконання наказу.
Згідно зданими, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань боржник у справі №905/2886/15 - Відділ освіти Тельманівської районної державної адміністрації Донецької області є державною організацією (установа, заклад), який зареєстрований за адресою: 87100, Донецька область, смт. Бойківське, вул. Леніна, 148. Відомості щодо перереєстрації юридичної особи відсутні.
Відповідно до ст. 121 Господарського процесуального кодексу України за наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, за заявою сторони виконавчого провадження або за власною ініціативою господарський суд, який видав виконавчий документ, у десятиденний строк розглядає це питання у судовому засіданні з викликом сторін, прокурора і у виняткових випадках, залежно від обставин справи, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, ухвали, постанови. За наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, господарський суд за власною ініціативою, за заявою сторони виконавчого провадження, за заявою виконавця, поданою на підставі заяви сторони виконавчого провадження, або за заявою державного виконавця, поданою з власної ініціативи, у випадку, передбаченому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", суд, який видав виконавчий документ, може змінити спосіб та порядок виконання рішення, ухвали, постанови у порядку, передбаченому частиною першою цієї статті.
Відповідно до ст. 3 Закону України "Про виконавче провадження" в редакції від 21.04.1999 № 606-XIV рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевого бюджетів або бюджетних установ виконується органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Аналогічна норма зазначена в ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження" №1404-VIII від 02.06.2016.
Безспірне списання коштів з рахунків боржника органами казначейства здійснюється відповідно до Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів або боржників, затвердженого Постановою КМУ від 03.08.2011 № 845 (далі - Порядок № 845).
За приписами Порядку №845 боржниками є визначені в рішенні про стягнення коштів розпорядники (бюджетні установи) та одержувачі бюджетних коштів, а також підприємства, установи та організації, рахунки яких відкриті в органах Казначейства.
Указом Президента України №405/2014 від 14.04.2014 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» запроваджено антитерористичну операцію на території України.
Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» визначений період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності зазначеним Указом Президента України та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
На час розгляду справи антитерористична операція триває.
У відповідності до ч. 5 ст. 11 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» на Кабінет Міністрів України покладено обов'язок у 10-денний строк з дня опублікування вказаного Закону затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення» (у редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.05.2015 №428-р) визначено, що смт.Тельманово входить до означеного переліку. Незважаючи на це, всі без виключення населені пункти, які увійшли в зону проведення антитерористичної операції, є територією України.
Вищезазначені положення законодавства не передбачають, що знаходження боржника на території проведення антитерористичної операції є обставиною, яка виключає здійснення виконання судових актів органами, до повноважень яких віднесено виконання рішень судів, та є підставою для невиконання рішень суду.
Законодавчі акти, якими регулюються правовідносини та особливості застосування законодавства в зоні проведення антитерористичної операції також не містять заборони, щодо виконання рішень судів по відношенню до боржників, які мають реєстрацію на території, яка наразі знаходиться в зоні проведення антитерористичної операції. Законодавець запровадив мораторій на примусову реалізацію предметів іпотеки, розташованих на території проведення антитерористичної операції (ст.9 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» ), проте інших заборон, пов'язаних із виконанням зобов'язань та проведенням дій направлених на виконання рішення суду не встановлено.
05.06.2012 було прийнято Закон України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", який набрав чинності з 01.01.2013.
Відповідно до ст. 1 вказаного закону він встановлює гарантії держави щодо виконання судових рішень та виконавчих документів, визначених Законом України "Про виконавче провадження" (далі - рішення суду), та особливості їх виконання.
Незважаючи на те, що судові рішення мають обов'язковий характер, Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" створено додатковий механізм їх гарантування. Так, частина перша статті 2 передбачає, що держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов'язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є державний орган, державні підприємство, установа, організація.
Також, частинами 1, 4 ст. 3 Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" встановлено, що виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду. Перерахування коштів стягувачу здійснюється у тримісячний строк з дня надходження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, необхідних для цього документів та відомостей.
Додатком № 3 "Розподіл видатків Державного бюджету України на 2017 рік" до Закону України "Про державний бюджет України на 2017 рік" за кодом 3504040 0133 "Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою" передбачені бюджетні асигнування у розмірі 500000 тис. грн., виділені Державній казначейській службі України. З наведеного вище вбачається, що у разі відсутності бюджетних призначень для виконання рішень суду на рахунках відповідного державного органу, заборгованість погашається за рахунок коштів за кодом 3504040 0133 "Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою".
Відповідно до п. 49 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів або боржників, затвердженого Постановою КМУ від 03.08.2011 року №845 у разі коли для здійснення безспірного списання коштів державного бюджету згідно з п.п. 47, 50 цього Порядку необхідні додаткові кошти понад обсяг відповідних бюджетних призначень, казначейство подає протягом 10 днів з дня надходження виконавчих документів Мінфіну пропозиції щодо необхідності внесення змін до закону про Державний бюджет України. Казначейство відкладає безспірне списання коштів державного бюджету та поновлює його з дати набрання чинності законом про внесення змін до закону про Державний бюджет України.
Оскільки у боржника, Відділу освіти Тельманівської районної державної адміністрації, смт. Тельманове, Донецька область відсутні власні рахунки, відкриті в Головному управлінні Державної казначейської служби України у Донецькій області, що вбачається з листів №09.2-08/126 від 18.01.2016, №09.2-08/858 від 25.03.2016, №09.2-08/1721 від 06.06.2016 Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області, то виконання рішення господарського суду Донецької області від 03.12.2015 у справі №905/2886/15 шляхом стягнення коштів з рахунків відповідача є неможливим.
Обов'язковість судових рішень гарантується статтею 124 Конституції України та практикою Європейського суду з прав людини. Ефективний доступ до суду включає право на виконання судового рішення без невиправданих затримок. Крім того, відсутність у заявника можливості домогтися виконання судового рішення, винесеного на його користь, становить втручання у право на мирне володіння майном, як це передбачено пунктом 1 статті 1 Першого протоколу. Необґрунтовано тривала затримка у виконанні обов'язкового для виконання судового рішення може становити порушення Конвенції. На державу покладено обов'язок дбати про те, щоб остаточні рішення, винесені проти її органів, установ чи підприємств, які перебувають у державній власності або контролюються державою, виконувалися відповідно до зазначених вимог Конвенції (рішення усправі "Ромашов проти України"). Держава не може виправдовувати нестачею коштів невиконання судових рішень, винесених проти неї або проти установ чи підприємств, які перебувають в державній власності або контролюються державою (рішення у справі "Шмалько проти України"). Держава несе відповідальність за виконання остаточних рішень, якщо чинники, які затримують чи перешкоджають їх повному й вчасному виконанню, перебувають у межах контролю органів влади (рішення у справі "Сокур проти України"). У справі "ОСОБА_2 проти Італії" наголошується (або зазначається), що право на звернення до суду також передбачає практичне виконання остаточних, обов'язкових для виконання судових рішень, які в державах, що поважають принцип верховенства права, не можуть залишатися невиконаними на шкоду стороні у провадженні. Стаття 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" щодо тримісячного строку для перерахування стягуваних коштів не встановлює жодних винятків та підлягає застосуванню.
За таких обставин, враховуючи конституційний принцип доступності до правосуддя всіх осіб, незалежно від міста їх реєстрації, застосовану у цієї справі практику Європейського суду з прав людини щодо недопустимості ухилення від виконання судових рішень, справедливий баланс інтересів стягувача та боржника, норми Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" та Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів або боржників, затвердженого Постановою КМУ від 03.08.2011 року № 845, приймаючи до уваги, що рішення суду не виконується тривалий час у зв'язку з відсутністю відкритих рахунків у відповідача, а на виконанні наказ знаходиться в ГУ ДКС України у Донецькій області більше трьох місяців, суд задовольняє заяву Приватного акціонерного товариства Науково-дослідний проектний територіальний інститут Донбасцивільпроект ім. М.О. Травкіна , м. Донецьк та змінює спосіб та порядок виконання рішення шляхом списання коштів (заборгованість у розмірі 249980,00 грн., 3% річних у розмірі 13601,65 грн., інфляцію у розмірі 191234,70 грн., судового збору у розмірі 6822,25грн.) з Державного бюджету України, а саме рахунків, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.
Керуючись ст. ст. 86, 87, 121 ГПК України, господарський суд -
УХВАЛИВ:
Заяву Приватного акціонерного товариства Науково-дослідний проектний територіальний інститут Донбасцивільпроект ім. М.О. Травкіна , м. Донецьк про зміну способу та порядку виконання рішення суду задовольнити.
Змінити спосіб та порядок виконання рішення суду від 03.12.2015 у справі №905/2886/15 про стягнення з Відділу освіти Тельманівської районної державної адміністрації (87100, Донецька область, Тельманівський район, смт. Тельманове, вулиця Леніна, будинок № 148; код ЄДРПОУ - 02142744) на користь Приватного акціонерного товариства Науково-дослідний проектний територіальний інститут Донбасцивільпроект імені ОСОБА_1 (83050, місто Донецьк, бульвар Шевченка, будинок № 4; рахунок 26000962490559 в ПАТ ПУМБ , МФО 334851; код ЄДРПОУ - 02497816) 249 980,00 гривень заборгованості, 13 601,65 гривень річних, 191 234,70 гривень інфляційних втрат, 6 822,25 гривень судового збору шляхом проведення безпірного списання коштів з Державного бюджету України, а саме рахунків, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.
Дана ухвала суду набирає чинності у день її ухвалення судом.
Ухвала може бути пред'явлена до примусового виконання в порядку, передбаченому Законом України „Про виконавче провадження» протягом трьох років з наступного дня після набрання ухвалою законної сили.
Ухвала може бути оскаржена до Донецького апеляційного господарського суду.
Суддя Г.Є. Курило
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 30.03.2017 |
Оприлюднено | 06.04.2017 |
Номер документу | 65678612 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Г.Є. Курило
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні