Рішення
від 30.03.2017 по справі 394/120/17
НОВОАРХАНГЕЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Новоархангельський районний суд Кіровоградської області

2 6100 смт. Новоархангельськ Кіровоградської області, вул. Слави 26

30.03.2017 394/120/17

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2017 року Новоархангельський районний суд Кіровоградської області

в складі головуючого судді: Партоліної І.П.

при секретарі: Довгій С. В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Новоархангельськ цивільну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 до ОСОБА_12 районної державної адміністрації Кіровоградської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Торговицька сільська рада Новоархангельського району Кіровоградської області, ФГ Нива України , про визнання розпоряджень щодо регулювання земельних відносин недійсними, -

В С Т А Н О В И В:

Позивачі звернулись до суду з позовом до відповідача про визнання розпоряджень щодо регулювання земельних відносин недійсними, з тих підстав, що відповідно до рішень Торговицької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області Про надання згоди щодо передачі в оренду земельних ділянок не витребуваних паїв по Торговицькій сільській раді від 16.08.2016 року № № 74-86 позивачам було надано в оренду земельні ділянки (невитребувані паї) на території Торговицької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області.

На виконання вищезазначених рішень сільської ради між кожним із позивачів та Торговицькою сільською радою Новоархангельського району Кіровоградської області відносно кожної земельної ділянки (невитребуваного паю) укладено договори оренди земельних ділянок, які зареєстровані у Книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) Торговицької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області.

На підставі рішень сільської ради та договорів оренди, зареєстрованих у встановленому порядку, позивачі набули право оренди на земельні ділянки (невитребувані паї).

Разом з тим, ОСОБА_12 районною державною адміністрацією Кіровоградської області прийнято рішення про надання в оренду тих же ж самих земельних ділянок (невитребуваних паїв), що надані в оренду позивачам, фермерському господарству Нива України , крім земельних ділянок №№ 16, 461, 679, 680, які в розпорядженні Відповідача не фігурують.

Так, на підставі заяви голови ФГ Нива України ОСОБА_13 розпорядженням голови ОСОБА_12 районної державної адміністрації від 15.08.2016 року № 202-р Про надання дозволу ФГ Нива України на виготовлення технічної документації із землеустрою надано дозвіл ФГ Нива України на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для надання в оренду до виявлення власників і реєстрації за ними права власності на земельні ділянки (невитребувані паї), розташованих на території Торговицької сільської ради Новоархангельського району загальною площею 151, 42 га, у тому числі 148, 83 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення та проектних доріг під ними площею 2, 59 га.

Далі, на підставі заяви голови ФГ Нива України ОСОБА_13 відповідно до розпорядження голови ОСОБА_12 районної державної адміністрації від 01.09.2016 року № 214-р Про передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ФГ Нива України на території Торговицької сільської ради , затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для надання в оренду до виявлення власників і реєстрації за ними права власності на земельні ділянки (невитребувані паї), розташованих на території Торговицької сільської ради Новоархангельського району загальною площею 136, 4702 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та передано в оренду ФГ Нива України нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 136, 4702 га і з відповідними кадастровими номерами і площами - всього 33 земельні ділянки (пункти 1, 2 розпорядження).

Розпорядженням голови ОСОБА_12 районної державної адміністрації від

22.09.2016року № 233-р внесено зміни до розпорядження від 01.09.2016 року № 214-р Про передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ФГ Нива України на території Торговицької сільської ради і викладено преамбулу останнього в новій редакції.

На виконання розпорядження від 01.09.2016 р. № 214-р Про передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ФГ Нива України на території Торговицької сільської ради (зі змінами) 01.09.2016 року між Відповідачем та ФГ Нива України укладено на кожну земельну ділянку згідно з пунктом 2 даного розпорядження договори оренди земельної ділянки (всього 33 договори).

Розпорядження від 15.08.2016 року № 202-р Про надання дозволу ФГ Нива України на виготовлення технічної документації із землеустрою та від 01.09.2016 року № 214-р Про передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ФГ Нива України на території Торговицької сільської ради (зі змінами) порушують права та законні інтереси позивачів, як законних орендарів земельних ділянок (не витребуваних паїв), як такі, що прийняті з порушенням чинного законодавства України і тому позивачі звернулись до суду за захистом своїх прав.

В судовому засіданні позивачі ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити.

Представник позивачів в судовому засіданні також позовні вимоги підтримав з підстав зазначених у позові, просив їх задовольнити.

Представник відповідача ОСОБА_12 районної державної адміністрації Кіровоградської області, який був викликаний до суду на розгляд справи, в судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, заперечень на позов не надав.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору- Торговицької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області в судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору -ФГ Нива України в судовому засіданні заперечив проти заявлених позовних вимог, надав письмове пояснення.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи в сукупності суд приходить до наступного висновку.

Як встановлено в судовому засіданні, відповідно до рішень Торговицької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області за №№ 74,75 ,76,77,79,80,81,82,83, 85,86 від 16.08.2016 року надано у оренду ОСОБА_1 земельну ділянку (невитребуваний пай) № 95 площею 4,05 га; ОСОБА_14 . земельні ділянки (невитребуваний пай) № 609,617,506 загальною площею 11,02 га; ОСОБА_3 земельні ділянки (невитребуваний пай) № 684,686 загальною площею 4,05 га; ОСОБА_5 земельні ділянки (невитребуваний пай) № 711,730,507 загальною площею 10,45 га; ОСОБА_6 земельні ділянки (невитребуваний пай) № 457,679,722 загальною площею 12,27 га; ОСОБА_7 земельні ділянки (невитребуваний пай) № 742,743,749 загальною площею ОСОБА_15 земельні ділянки (невитребуваний пай) № 469,16,587 загальною площею 12,71га; ОСОБА_9 земельні ділянки (невитребуваний пай) № 47,147,197 загальною площею 13,43 га; ОСОБА_10 земельні ділянки (невитребуваний пай) № 482,726,461загальною площею 13,60га; ОСОБА_11 земельні ділянки (невитребуваний пай) № 728,631загальною площею 7,45 га; встановлено орендну плату, зобов'язано в місячний термін укласти договір оренди земельної ділянки на строк до моменту отримання їх власниками документів, що посвідчують право власності на орендовану земельну ділянку.Відповідно до рішень Торговицької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області за №№ 101,102 від 18.10.2016 року надано у оренду ОСОБА_6 земельні ділянки (невитребуваний пай) № 643,48 загальною площею 8,50га; ОСОБА_4 земельні ділянки (невитребуваний пай) № 748,720,626 загальною площею 12,11га; встановлено орендну плату, зобов'язано в місячний термін укласти договір оренди земельної ділянки на строк до моменту отримання їх власниками документів, що посвідчують право власності на орендовану земельну ділянку.

Правомірність прийнятих рішень в даному судовому засіданні не встановлюється, і тому, вищезазначені рішення є чинним на час розгляду даної справи.

На підставі заяви голови ФГ Нива України ОСОБА_13 розпорядженням голови ОСОБА_12 районної державної адміністрації від 15.08.2016 року № 202-р Про надання дозволу ФГ Нива України на виготовлення технічної документації із землеустрою надано дозвіл ФГ Нива України на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для надання в оренду до виявлення власників і реєстрації за ними права власності на земельні ділянки (невитребувані паї), розташованих на території Торговицької сільської ради Новоархангельського району загальною площею 151, 42 га, у тому числі 148, 83 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення та проектних доріг під ними площею 2, 59 га.

На підставі заяви голови ФГ Нива України ОСОБА_13 відповідно до розпорядження голови ОСОБА_12 районної державної адміністрації від 01.09.2016 року № 214-р Про передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ФГ Нива України на території Торговицької сільської ради , затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) ФГ Нива України загальною площею 136,4702 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за адресою Кіровоградська область Новоархангельський район Торговицька сільська рада.

Передано в оренду ФГ Нива України нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 136,4702 га із зазначеними кадастровими номерами, між пайові проектні шляхи до не витребуваних паїв площею 2,59 га, що знаходяться на території Торговицької сільської ради Новоархангельського району, для використання за цільовим призначенням (ведення товарного сільськогосподарського виробництва), до моменту отримання їх власниками документів, що засвідчуватимуть право власності на земельні ділянки, але не більше 49 років, встановлено орендну плату, зобов'язано ФГ Нива України в місячний термін укласти договори оренди земельних ділянок згідно з чинним законодавством.

Розпорядженням голови ОСОБА_12 районної державної адміністрації від

22.09.2016року № 233-р внесено зміни до розпорядженням від 01.09.2016 року № 214-р Про передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ФГ Нива України на території Торговицької сільської ради і викладено преамбулу останнього в новій редакції.

З метою забезпечення реалізації невідкладних заходів щодо

прискорення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва Указом Президента № 720/95 від 08.08.1995року було прийнято рішення провести розпаювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і кооперативам, в тому числі створеним на базі радгоспів.

Так , відповідно до Указу Президента № 720/95 від 08.08.1995року Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена

колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості).

Розміри земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах

визначаються виходячи з вартості земельної частки(паю)та середньої грошової оцінки одного гектара сільськогосподарських угідь для даного підприємства, кооперативу, товариства.

Видача громадянам сертифікатів на право на земельну частку

(пай) єдиного в Україні зразка та їх реєстрація провадяться відповідною районною державною адміністрацією.

У разі виходу власника земельної частки (паю) з

колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства за його заявою здійснюється відведення земельної ділянки в натурі в установленому порядку і видається

державний акт на право приватної власності на цю земельну ділянку.

Після видачі громадянинові державного акта на право приватної

власності на земельну ділянку сертифікат на право на земельну

частку (пай) повертається до районної державної адміністрації.

Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі(на місцевості) із земель, що належали колективним

сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками передбачено Законом України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток(паїв) .

Так , відповідно до ст.2 вищевказаного Закону основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією.

Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай),

також є:свідоцтво про право наспадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на

право на земельну частку(пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай).

Таким чином, виходячи із аналізу норм вищезазначених норм чинного законодавства, паї, сертифікати на які громадянами не було отримано, отримали статус невитребуваних .

Також, невитребувані паї це ті, власники яких не отримали сертифікати або іншим чином не заявили на свої права.

Статтею 3 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток(паїв) визначено, що підставами для виділення земельних ділянок у натурі(на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної

державної адміністрації.

Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай),які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської,селищної,міської ради чи районної державної адміністрації заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).

У разі подання заяв про виділення земельних часток (паїв) у

натурі (на місцевості) більшістю власників земельних часток (паїв)

у межах одного сільськогосподарського підприємства відповідна сільська, селищна, міська рада чи районна державна адміністрація приймає рішення про розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Нормою цієї статті передбачено особисту волю власника сертифікату на право на земельну частку (пай), а саме на активні дії щодо бажання одержати належну їм земельну частку(пай) в натурі (на місцевості) шляхом звернення до відповідної сільської,

селищної, міської ради чи районної державної адміністрації із заявою

про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).

Крім того, підставами для виділення земельних ділянок у натурі(на місцевості) саме власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації.

Матеріали справи не містять у собі відомостей щодо прийняття рішення райдержадміністрацією про виділення земельних ділянок у натурі(на місцевості) власникам земельних часток (паїв).

Статтею 9 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток(паїв) зазначено, що результат розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства оформляється відповідним протоколом, що підписується власниками земельних часток (паїв), які взяли участь у їх розподілі. До протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) додаються проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), список осіб, які взяли участь у їх розподілі.

Протокол про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією і є підставою для прийняття рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) та видачі державних актів на право власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв).

Відповідно до норми цієї статті у разі наявності протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток(паїв), земельні ділянки вважаються розподіленими.

Крім того, згідно ст.11 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток(паїв) встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Статтею 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток(паїв) визначено, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Відповідно до п.17 Перехідних положень Земельного Кодексу України сертифікати на право на земельну частку (пай), отримані громадянами, вважаються правовстановлюючими документами при реалізації ними права вимоги на відведення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства. Сертифікати на право на земельну частку (пай) є дійсними до виділення власникам земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) земельних ділянок та видачі їм державних актів на право власності на землю.

Згідно п.16 Перехідних положень Земельного Кодексу України громадянам - власникам земельних часток (паїв) за їх бажанням виділяються в натурі (на місцевості) земельні ділянки з видачею державних актів на право власності на землю.

Отже, земельна частка (пай) не є земельною ділянкою в розумінні ст.79 Земельного кодексу України, так як земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Постановою Кабінету Міністрів України від 4 лютого 2004 р. N 122 затверджено Порядок організації робіт та методика розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), відповідно до якого визначено процедуру розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) ( далі-Порядок).

Так, відповідно до ч.2 Порядку організація робіт з розподілу земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належних їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), здійснюється відповідною сільською, селищною, міською радою чи райдержадміністрацією за місцем розташування земельних ділянок згідно з проектом.

Частинами 9-12 Порядку передбачено, що результати розподілу оформляються протоколом, що підписується власниками земельних часток (паїв) або їх представниками, які взяли участь у розподілі, головуючим та секретарем зборів.

До протоколу додається: список реєстрації власників земельних часток (паїв) або їх представників, які взяли участь у розподілі, із зазначенням номерів вибраних ними земельних ділянок згідно з проектом, засвідчених їх підписами. Кожен аркуш зазначеного списку підписується головуючим та секретарем зборів і скріплюється печаткою сільської, селищної, міської ради чи райдержадміністрації; схема розташування земельних ділянок згідно з проектом із зазначенням номерів земельних ділянок та номерів їх власників (за списком).

Секретар зборів у дводенний строк після закінчення зборів подає протокол зборів разом з додатками сільській, селищній, міській раді чи райдержадміністрації.

Сільська, селищна, міська рада чи райдержадміністрація у дводенний строк розміщує схему розташування земельних ділянок із зазначенням номерів земельних ділянок та номерів їх власників за списком у загальнодоступному місці у населеному пункті для ознайомлення з нею громадськості у 10-денний строк.

Сільська, селищна, міська рада чи райдержадміністрація протягом п'яти днів після ознайомлення громадськості з результатами розподілу вживає заходів до остаточного його погодження згідно з поданими заявами і затверджує протокол зборів

з урахуванням внесених змін,а також доручає територіальному органу Держгеокадастру разом із землевпорядною організацією забезпечити організацію робіт з установлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) та складання державних актів на право

власності на земельні ділянки (на підставі відповідних договорів).

Нерозподілені(невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських,селищних,міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.

Тобто, вказаним Порядком передбачено, що до рішення ради( розпорядження голови райдержадміністрації) повинен додаватися список власників земельних часток (паїв), чиї землі передані в управління ради (райдержадміністрації).

Матеріали справи не містять у собі відомостей щодо прийняття рішення райдержадміністрацією про виділення земельних ділянок у натурі(на місцевості) власникам земельних часток (паїв), затверджений відповідно протокол про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток(паїв) до суду відповідачем не наданий і не надано докази про передачу не витребуваних земельних ділянок в розпорядження райдержадміністрації.

Відповідно до вимог ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України .

Відповідно до Конституції України Закон України Про місцеві державні адміністрації визначає організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих

державних адміністрацій.

Статтею 7 Закону України Про місцеві державні адміністрації визначено, що місцеві державні адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, цим та іншими законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, органів виконавчої влади вищого рівня, а районні державні адміністрації в Автономній Республіці Крим - також рішеннями та постановами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їх повноважень.

Згідно ст.11 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток(паїв) встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Тобто, нормами вищевказаного Закону передбачено, що лише за зверненням власників земельних часток (паїв), відповідна рада (райдержадміністрація) приймає рішення щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок цим власникам земельних часток (паїв) і встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Надавши згоду на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передавши в оренду земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земельних часток (паїв), відповідач вийшов за межі компетенції, яка передбачена Законом України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток(паїв) , Порядком організації робіт та методика розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 4 лютого 2004 р. N 122, Земельним кодексом України.

Крім того, відповідач вийшов за межі повноважень, передбачених ст..122 Земельного кодексу України, на які йшлось посилання у спірному розпорядженні № 214-р від 01.09.2016 року ( зі змінами внесеними відповідно до розпорядження № 233-р від 22.09.2016 року).

Так нормою ч.3 ст. 122 Земельного кодексу України визначено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:а) ведення водного господарства;б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;в) індивідуального дачного будівництва.

Повноваження щодо розпорядженнями земельними ділянками сільськогосподарського призначення визначено частиною 4 ст.122 Земельного кодексу України, де зазначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Торговицькою сільською радою Новоархангельського району надано до суду інформацію, відповідно до якої частина осіб отримали сертифікати, частина - мають вже Державні акти, частина- незадіяні (мовою оригіналу).

Також у інформації сільською радою зазначено, що ділянки, які передані в оренду ФГ Нива України відносяться до приватної власності згідно технічного звіту по передачі земельних часток(паїв) в натурі та складанню державних актів на право приватної власності на землю членам колишнього КСП Колос та фактично винесені в натурі (відповідно до схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) по каталогу координат на зовнішні межі земельних часток (паїв) громадян- членів колишнього КСП Колос .

Тобто, за наявності Державних актів громадяни отримали у приватну власність земельні ділянки в натурі і компетенція відповідача не може розповсюджуватись на земельні ділянки приватної власності.

Частиною1 статті 21 ЦК України зазначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до п. 7 постанови Пленуму Верховного Суду України № 7 від 16.04.2004 року Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ судам роз'яснено, що спори, пов'язані із земельними відносинами, розглядаються в позовному провадженні.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється згідно з частиною третьою статті 152 ЗК шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів захисту (стаття 16 ЦК). Власник земельної ділянки, права якого порушено, може вимагати відшкодування завданої цим моральної шкоди (частина третя статті 386 ЦК).

При розгляді справ за позовами до органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування в разі незгоди з рішеннями з питань, віднесених у галузі земельних відносин до їх компетенції (зокрема, про відмову в передачі земельної ділянки у власність чи користування, у продажі земельної ділянки, в наданні дозволу і вимог на розроблення проекту відведення земельної ділянки тощо), суд за наявності підстав для задоволення позову визнає рішення такого органу недійсним і зобов'язує його залежно від характеру спору виконати певні дії, передбачені його компетенцією (або не вчиняти чи припинити їх), на захист порушеного права, як цього вимагає законодавство, або надає право позивачеві вчинити певні дії для усунення порушень його права.

Відповідачем не надано до суду доказів правомірності своїх дій щодо видання спірних розпоряджень, і у відповідності до вимог ст.ст.10,11 ЦПК України щодо змагальності та диспозитивності цивільного судочинства, на підставі поданих доказів, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог позивачів з вищезазначених по тексту підстав.

На підставі викладеного та керуючись ст.19 Конституції України,Указом Президента № 720/95 від 08.08.1995року Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям , Законом України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток(паїв) , Порядком організації робіт та методика розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 4 лютого 2004 р. N 122, Законом України Про місцеві державні адміністрації ,ст.122,п.п.16,17 Перехідних положень Земельного Кодексу України,ст.21 ЦК України, ст.ст. 213, 214, 215 ЦПК України, суд,-

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити.

Визнати недійсним розпорядження голови ОСОБА_12 районної державної адміністрації Кіровоградської області від 15.08.2016 року № 202-р Про надання дозволу ФГ Нива України на виготовлення технічної документації із землеустрою .

Визнати недійсним розпорядження голови ОСОБА_12 районної державної адміністрації Кіровоградської області від 01.09.2016 року № 214-р Про передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ФГ Нива України на території Торговицької сільської ради (зі змінами, внесенимирозпорядженням голови ОСОБА_12 районної державної адміністрації Кіровоградської області від 22.09.2016 року № 233-р).

Стягнути із ОСОБА_12 районної державної адміністрації Кіровоградської області на користь ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 сплачений судовий збір по 116 грн.36 коп. на кожного.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Апеляційного суду Кіровоградської області через Новоархангельський районний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги або у разі, якщо особи, які брали участь у справі, не були присутні в судовому засіданні під час проголошення судового рішення, протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Суддя:

СудНовоархангельський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення30.03.2017
Оприлюднено07.04.2017
Номер документу65727811
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —394/120/17

Постанова від 20.11.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулейков Ігор Юрійович

Ухвала від 10.10.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулейков Ігор Юрійович

Ухвала від 22.09.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Ступак Ольга В’ячеславівна

Ухвала від 21.08.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Ступак Ольга В’ячеславівна

Рішення від 25.07.2017

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Чельник О. І.

Ухвала від 22.05.2017

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Чельник О. І.

Ухвала від 22.05.2017

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Чельник О. І.

Рішення від 30.03.2017

Цивільне

Новоархангельський районний суд Кіровоградської області

Партоліна І. П.

Рішення від 30.03.2017

Цивільне

Новоархангельський районний суд Кіровоградської області

Партоліна І. П.

Ухвала від 21.02.2017

Цивільне

Новоархангельський районний суд Кіровоградської області

Партоліна І. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні