Головуючий у 1 інстанції - Голошивець І. О.
Суддя-доповідач - ОСОБА_1
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 квітня 2017 року справа №805/2487/16-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:головуючого судді: Шишова О.О., суддів: Сіваченка І.В., Чебанова О.О., при секретарі судового засідання Куленко О.Д., за участю представника позивача ОСОБА_2, яка представляє інтереси ОСОБА_3, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_2, на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2016 р. у справі № 805/2487/16-а (головуючий І інстанції Голошивець І. О.) за позовом ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області третя особа Відділ Держгеокадастру у Великоновосілківському районі Донецької області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_3 (далі- позивач) звернулись до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (далі відповідач) третя особа Відділ Держгеокадастру у Великоновосілківському районі Донецької області (далі -третя особа) з наступними вимогами:
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, викладені у листах від 23 травня 2016 року про відмову позивачам в наданні дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистих селянських господарств, орієнтовною площею по 2,0000 га, що є частинами земельної ділянки, кадастровий № 1421283600:03:001:0990, яка розташована за межами населених пунктів Новопетриківської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області;
- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області (код ЄДРПОУ 39767332) повторно розглянути клопотання ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_3 про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистих селянських господарств орієнтовною площею по 2,0000 га кожній особі, які є частинами земельної ділянки кадастровий № 1421283600:03:001:0990, яка розташована за межами населених пунктів Новопетриківської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області. Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2016 року провадження у справі за позовом ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Відділ Держгеокадастру у Великоновосілківському районі Донецької області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - було закрито та роз'яснено позивачам, про їх право на звернення із даним позовом до суду в порядку цивільного судочинства.
Ухвала суду першої інстанції мотивована тим, що відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 17 КАС України, компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів або правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Вжитий у цій процесуальній нормі термін «суб'єкт владних повноважень» позначає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (п.7 ч.1 ст.3 КАС).
Таким чином, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
Не погодившись з ухвалою суду першої інстанції, ОСОБА_2, яка представляє інтереси ОСОБА_3 подала апеляційну скаргу, в якій просив скасувати ухвалу суду першої інстанції та направити справу для продовження розгляду.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що предметом зазначеної справи є рішення Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області про відмову позивачам в наданні дозволу на розробку проектів із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду. Апелянт вважає, що судом першої інстанції помилково було встановлено, що відповідач при винесені вищезазначеного рішення не здійснював владні управлінські функції, а саме ґрунтуються на неправильному застосуванні норм процесуального права, оскільки в цих правовідносинах відповідач реалізуєсвої контрольні функції у сфері управління діяльністю, що підпадає під юрисдикцію адміністративного суду.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги в повному обсязі.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що згідно договору оренди від 13 березня 2001 року земельна ділянка розташована на території Новопетриківської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області перебувала у користуванні ОСОБА_10. Строк вищезазначеного договору сплинув 14 березня 2016 року, колишній орендар відмовився від продовження строку на користування земельною ділянкою (т. 1, а.с. 134-135).
У зв'язку із переходом з 1 січня 2013 року повноважень щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності від районних державних адміністрацій перейшла до головних управлінь Держгеокадастру (Держземагентства) України у областях. В зв'язку з чим, позивач правомірно звернувся з клопотанням про погодження проекту землеустрою та передачу позивачу у власність зазначеної у проекті земельної ділянки до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області.
З матеріалів справи встановлено, що 16 березня 2016 року ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_3 звернулись до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з клопотаннями, відповідно до яких просили, з метою задоволення особистих потреб шляхом виробництва, переробки і споживання сільськогосподарської продукції, реалізації її надлишків та надання послуг із використанням майна особистого сільського господарства, у тому числі й у сфері сільськогосподарського зеленого туризму, надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність площею 2,0000 га рілля, що перебуває у запасі на території Новопетриківської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області для ведення особистого селянського господарства (т. 1, а.с.54, 58, 62, 66, 70, 74, 79).
Відділ Держгеокадастру у Великоновосілківському районі Донецької області листами від 05 квітня 2016 року № 22-28-0.3-1354/2-16, № 22-28-0.3-1360/2-16, № 22-28-0.3-1342/2-16, № 22-28-0.3-1320/2-16, № 22-28-0.3-1330/2-16 та від 06 квітня 2016 року № 22-28-0.3-1376/2-16, № 22-28-0.3-1382/2-16 повідомляло Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, що за позивачами не має зареєстрованих до 01 січня 2013 року земельних ділянок з цільовим призначенням для ведення особистого сільського господарства на території Великоновосілківського району Донецької області (т.1, а.с. 51, 55, 59, 63, 67, 71, 75).
Відповідно до інформаційних довідок від 05 квітня 2016 року № 22-28-0.3-1011/2-16, № 22-28-0.3-1319/2-16, № 22-28-0.3-1329/2-16, № 22-28-0.3-1359/2-16, № 22-28-0.3-1353/2-16, та від 06 квітня 2016 року № 22-28-0.3-1375/2-16, № 22-28-0.3-1381/2-16 Відділ Держгеокадастру у Великоновосілківському районі Донецької області повідомляв, що витребувані гр. ОСОБА_4, гр. ОСОБА_5, гр. ОСОБА_6, гр. ОСОБА_7, гр. ОСОБА_8, гр. ОСОБА_9 та гр. ОСОБА_3 земельні ділянки загальною площею по 2,0000 га, у тому числі по 2,0000 га рілля, для ведення особистого сільського господарства на території Новопетриківської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області, за даними форми 6-зем належать до земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у резервному фонді. Зазначені земельні ділянки відносяться до особливо цінних земель. Ділянки в користування чи власність не надавались в тому числі до земель природно - заповідного фонду, історико - культурного призначення та земель іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення не віднесені. Витребувані земельні ділянки є частиною земельної ділянки яка сформована, зареєстрована в Національній кадастровій системі з кадастровим номером 1421283600:03:001:0990 (т. 1, а.с. 52, 56, 60, 64, 68, 72, 76).
23 травня 2016 року відповідачем були розглянуті клопотання позивачів та прийняті рішення № Т-1376/0-1279/6-16, Б-1371/0-1270/6-16, Т-1343/0-1265/6-16, Б-1378/0-1272/6-16, Д-1359/0-1247/6-16, Д-1357/0-1253/6-16, К-1349/0-1249/6-16 про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. У зазначеному рішенні відповідач зазначає, що згідно інформаційних довідок відділу Держгеокадастру у Великоновосілківському районі Донецької області від 05 квітня 2016 року № 22-28-0.3-1329/2-16, № 22-28-0.3-1319/2-16, № 22-28-0.3-1341/2-16, № 22-28-0.3-1354/2-16, № 22-28-0.3-1359/2-16 від 06 квітня 2016 року№ 22-28-0.3-1375/2-16, № 22-28-0.3-1381/2-16, витребувані земельні ділянки є частиною земельної ділянки, яка сформована, зареєстрована в Національній кадастровій системі з кадастровим номером 1421283600:03:001:0990. Відповідно до Наказу Держземагенства України від 22 жовтня 2014 року № 343 Про методичні рекомендації щодо підготовки територіальними органами Держземагенства до продажу на земельних торгах прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності за рахунок коштів виконавців земельних торгів , витребувані позивачами земельні ділянки на території Новопетриківської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області включено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які можуть бути встановлені на земельних торгах (т. 1, а.с. 40 - 46).
Судом з матеріалів справи встановлено, що 16 березня 2016 року Відділом Держгеокадастру у Великоновосілківському районі Донецької області на адресу начальника Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області ОСОБА_11 був направлений лист № 22-28-0.3-1075/2-16 відповідно до якого зазн, а саме: площею 64,5780 га ріллі (кадастровий номер 1421283600:03:001:0990), 72,4857 га ріллі (кадастровий номер 1421283600:03:001:0994) та 33,0228 га ріллі (кадастровий номер 1421283600:03:001:0992) які відносяться до земель резервного фонду сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані за межами населених пунктів на території Новопетриківської сільської ради Великоновосілківського району. Зазначені землі сформовані та зареєстровані у Національній кадастровій системі. Згідно договору оренди землі від 13 березня 2001 року, зареєстрованого Новопетриківською сільською радою 15 березня 2001 року за № 1, укладеному між Новопетриківською сільською радою та гр. ОСОБА_10, термін оренди складав 15 років і закінчився 14 березня 2016 року. Нормативна грошова оцінка зазначених ділянок не проводилась (т. 1, а.с. 139).
24 березня 2016 року Наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 26 Про визначення переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги прийнято рішення про включення земельних ділянок (у тому числі земельна ділянка площею 64,5780 га ріллі, кадастровий номер 1421283600:03:001:1990) до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги, згідно додатку № 1 (т. 1, а.с. 136-137).
Крім того, колегія суддів звертає увагу на те, що Наказом від 25 липня 2016 року № 1650 - СГ Про проведення земельних торгів у формі аукціону прийнято рішення продати право оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, у тому числі земельної ділянки кадастровий номер 1421283600:03:001:0990 площею 64,58780 га ріллі за межами населених пунктів Новопетриківської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області (т. 1, а.с. 140).
30 серпня 2016 року були проведені земельні торги по продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Новопетриківської сільської рада Великоновосілківського району Донецької області, кадастровий номер 1421283600:03:001:0990, площа 64,578 га (т. 1, а.с.184 - 185).
За результатами проведених торгів переможцем став СТзОВ Прогрес в особі директора ОСОБА_12.
30 вересня 2016 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Прогрес був укладений договір про прийняття в строкове платне користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, що перебуває у запасі, за кадастровим номером 1421283600:03:001:0990 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходиться на території Новопетриківської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області за межами населених пунктів (т. 1, а.с. 186-193).
Колегія суддів вважає апеляційну скаргу такою, що не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з такого:
Відповідно до частини другої статті 2 КАС до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 17 КАС (у редакції, чинній на час звернення позивача до суду) юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Вжитий у цій процесуальній нормі термін суб'єкт владних повноважень позначає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини першої статті 3 КАС).
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
Спір у справі, що розглядається, стосується права власності, а саме земельна ділянка, на частини якої позивачі просили Головне управління Держгеокадастру надати дозвіл на розробку документації зі землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, вже передана у користування СТзОВ Прогрес відповідно до договору оренди земельної ділянки, тобто цивільного права, а отже, суд першої інстанції прийшов до правильного висновку щодо вирішення його в порядку цивільного судочинства. Оскаржуване рішення відповідача по суті є реалізацією волі власника на відчуження належних йому земельних ділянок фізичним особам.
Колегія суддів дійшла висновку, що у разі прийняття суб'єктом владних повноважень рішення про передачу земельних ділянок у власність (тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після його реалізації) подальше оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою спірної земельної ділянки має вирішуватися у порядку цивільної (господарської) юрисдикції, оскільки виникає спір про цивільне право.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Беручи до уваги те, що визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з'ясування всіх обставин у справі і обов'язок суб'єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін, адміністративний суд в даному випадку не може вважатися судом, встановленим законом у розумінні частини першої статті 6 Конвенції.
Аналогічна правова позиція вже була висловлена, зокрема, позицією Верховного Суду України, викладеною у його постановах від 22 листопада 2016 року, № 21-1932-16а, від 7 червня 2016 року № 21-1341а16, від 9 грудня 2014 року № 21-308а14, від 11 листопада 2014 року № 493а14, від 1 березня 2016 року № 21-3174а15, від 4 листопада 2015 року № 21-3296а15.
За приписами частини другої статті 244-2 КАС України рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судівУкраїни.
Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.
Статтею 200 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв'язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а ухвалу суду першої інстанції - без змін.
Повний текст ухвали складений 04 квітня 2017 року.
Керуючись статтями 24, 184, 195, 196, 198, 200, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2, яка представляє інтереси ОСОБА_3 на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2016 р. у справі № 805/2487/16-а - залишити без задоволення.
Ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2016 р. у справі № 805/2487/16-а -залишити без змін.
Рішення набирає законної сили з моменту проголошення.
На підставі частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України складення рішення у повному обсязі відкласти на строк - до 5 днів.
Рішення може бути оскаржено безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня його складання в повному обсязі.
Головуючий суддя: О.О.Шишов
Судді: І.В.Сіваченко
ОСОБА_13
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2017 |
Оприлюднено | 10.04.2017 |
Номер документу | 65770027 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні