ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 березня 2017 року м. Київ К/800/61038/13
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді-доповідача: Усенко Є.А.,
суддів: Веденяпіна О.А., Юрченко В.П.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Індустріальної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області
на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 05.07.2013
та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.10.2013
у справі 820/4711/13-а Харківського окружного адміністративного суду
за позовом Приватного підприємства фірми Вертикаль
до Індустріальної міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова Харківської області Державної податкової служби
про визнання дій незаконними,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 05.07.2013, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.10.2013, позов задоволено: визнано протиправними дії Індустріальної МДПІ м. Харкова Харківської області ДПС з проведення зустрічної звірки ПП фірми Вертикаль щодо документального підтвердження господарських відносин з ПП Укрростстрой 2006 , з ТОВ Генбудінвест , з ТОВ Аркада-Т за період з 01.06.2012 по 31.12.2012, за наслідками якої складений акт від 08.05.2013 № 2093/22-207/30291169.
У касаційній скарзі ОДПІ просить скасувати ухвалені у справі судові рішення, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.
Заперечуючи проти касаційної скарги, позивач просить залишити її без задоволення як безпідставну.
Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.
У судовому процесі встановлено, що за наслідками проведеної Індустріальною МДПІ м. Харкова Харківської області ДПС зустрічної звірки ПП фірми Вертикаль щодо документального підтвердження господарських відносин з ПП Укрростстрой 2006 , з ТОВ Генбудінвест , з ТОВ Аркада-Т за період з 01.06.2012 по 31.12.2012 було складено акт від 08.05.2013 № 2093/22-207/30291169. Згідно з висновками цього акту позивачем порушені норми пункту 185.1 ст. 185, пункту 187.1. ст.187, пунктів 198.3, 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України (ПК), у результаті чого завищено податковий кредит із ПДВ за червень-грудень 2012 року на загальну суму 175285,27 грн. та податкові зобов'язання із ПДВ у податковому обліку за червень-грудень 2012 року на загальну суму 257819,26 грн.
Проведенню вказаної звірки передувало направлення ОДПІ позивачу запиту від 09.04.2013 № 3863/10/22.2-14, в якому з посиланням на встановлення сумнівності у факті здійснення операцій (наявність актів перевірок інших ДПІ контрагентів ПП фірми Вертикаль та розбіжностей згідно автоматизованої бази даних "Співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів") позивачу заапропоновано надати документи за результатами господарських відносин із ПП Укррострой 2006 за період із 01.06.2012 по 31.12.2012; з ТОВ Генбудінвест за період із 01.06.2012 по 31.12.2012, з ТОВ Аркада-Т за період із 01.06.2012 по 31.12.2012.
Згідно із пунктом 73.3 ст. 73 ПК органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.
Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту.
Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби; 2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок; 3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; 4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної; 5) у разі проведення зустрічної звірки; 6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.
Запит вважається врученим, якщо його надіслано поштою листом з повідомленням про вручення за податковою адресою або надано під розписку платнику податків або іншому суб'єкту інформаційних відносин або його посадовій особі.
Платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом). У разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит.
Інформація на запит органу державної податкової служби надається Національним банком України, іншими банками безоплатно у порядку і обсягах, встановлених Законом України "Про банки і банківську діяльність".
Порядок отримання інформації органами державної податкової служби за їх письмовим запитом визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 73.5 ст.73 ПК з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Пунктом 2 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1232 (далі - Порядок № 1232), встановлено, що зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних (пункт 3 цього Порядку).
Відповідно до пункту 4 Порядку орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
Застосувавши наведені правові норми, суди попередніх інстанцій зробили обґрунтований висновок про недоведеність контролюючим органом підстав, передбачених абзацом третім пункту 73.3, пунктом 73.5 ст. 73 ПК, для проведення зустрічної звірки, що свідчить про неправомірність дій щодо проведення такої звірки. Жодних доказів на підтвердження у судовому процесі обставин наявності сумнівів стосовно факту здійснення операцій позивача із його контрагентами або розбіжностей, задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань, як того вимагає пункт 2 Порядку, ОДПІ надано не було. Всупереч нормі пункту 73.5 ст. 73 ПК ОДПІ за наслідками зустрічної звірки складено акт замість довідки. Посилання ОДПІ на акт про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Генбудінвест" від 28.03.2013 як на підставу для проведення зустрічної звірки не відповідає нормам пункту 2 Порядку.
Доводи касаційної скарги не спростовують правильність висновків судів попередніх інстанцій, а відтак відсутні підстави для скасування оскаржуваних судових рішень.
Відповідно до статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст. ст. 220 , 220-1 , 223 , 224 , 230 , 231 Кодексу адміністративного судочинства України , Вищий адміністративний суд України
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Індустріальної об'єднаної державної податкової інспекції
м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 05.07.2013 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.10.2013 - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути переглянута Верховним Судом України з підстав та в порядку, передбачених статтями 236-239-1Кодексу адміністративного судочинства України .
Головуючий суддя: ПідписЄ.А. Усенко Судді: ПідписО.А. Веденяпін підписВ.П. Юрченко
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2017 |
Оприлюднено | 06.04.2017 |
Номер документу | 65775225 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Усенко Є.А.
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Ізовітова-Вакім О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні