ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2017 р.м. ХерсонСправа № 821/49/17
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Василяки Д.К.,
при секретарі: Собчук Є.В., за участю представника позивача Дунаєва М.І., представника відповідача- 2 Шилова М.І. розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Південний регіон" до Міжрегіонального управління Держгеокадастру у м. Херсоні та Автономній Республіці Крим, Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136900:15:005:0187,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Південний регіон" (далі по тексту - позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом Міжрегіонального управління Держгеокадастру у м. Херсоні та Автономній Республіці Крим (далі по тексту - відповідач - 1), Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі по тексту - відповідач -2) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136900:15:005:0187.
Позовні вимоги (з урахуванням заяви про зміну позовних вимог) обґрунтовано тим, що позивач 24 січня 2017 року звернувся з заявою про видачу технічної документації на зазначену земельну ділянку до відповідача-2. На вказану заяву відповідачем - 2 надано відповідь від 06.02.2017 року №216/0/86-17 про неможливість надання грошової оцінки земельної ділянки, оскільки постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
На підставі вказаного просить:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо не видачі товариству з обмеженою відповідальністю "Південний регіон" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до заяви від 24 січня 2017 року.
- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області видати товариству з обмеженою відповідальністю "Південний регіон" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером земельної ділянки з кадастровим номером 6510136900:15:005:0187, площею 0,0051 га, розташованої за адресою: м. Херсон, проспект Сенявіна, 27, яка затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27 квітня 2000 року № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона".
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
Відповідач -1 до суду не з'явився. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Відповідач-2 надав до суду заперечення, які обґрунтовано тим, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. по справі № 821/299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона". Останній раз нормативна грошова оцінка земель м. Херсона проводилася у 2000 році, але за 12 років вартість земель м. Херсона значно змінилася. Відповідно до ст.18 Закону України "Про оцінку землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Таким чином, надання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на підставі нормативної грошової оцінки, затвердженої у 2000 році, призведе до недоотримання коштів до місцевого бюджету та порушення законодавства в сфері застосування Закону України "Про оцінку земель". Просить відмовити в задоволенні позову.
Представник відповідача - 2 в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне: відповідно до ст. 1 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Судом встановлено, що відповідно до договору оренди земельної ділянки від 10 листопада 2011 року, Херсонська міська рада надала в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення під трансформаторною підстанцією, яка знаходиться у м. Херсоні, по проспекту Сенявіна, 27 Товариству з обмеженою відповідальністю "Південний регіон.".
Відповідно до п. 9 зазначеного договору, орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до ст.13 ЗУ "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно ст.15 ЗУ "Про оренду землі", однією з істотних умов договору є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ст.21 ЗУ "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.
Законом України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 1378-IV (далі по тексту - Закон № 1378-IV) визначено правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Статтею 1 Закону № 1378-IV визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (ст. 5 Закону № 1378-IV ).
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (абз. 2 ст. 20 Закону № 1378-IV).
Частиною 3 статті 23 Закону № 1378-IV визначено, що Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Судом встановлено, що 24 січня 2017 року позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області із заявою про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,0051 га, яка розташована по проспекту Сенявіна, 27, м. Херсон, кадастровий номер 6510136900:15:005:0187.
Листом від 06.02.2017 р. за № 216/0/86-17 відповідач-2 повідомив, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. справа № 821/299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", у зв'язку з чим можливість надати витяг з нормативної грошової оцінки на вказану земельну ділянку відсутня.
Суд зазначає, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року у справі №821/299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року №1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона". Вказаним рішенням Херсонської міської ради від 22.11.2013 року №1238 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Херсона та визнано нечинним рішення Херсонської міської ради №178 від 31.03.2011 р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
При цьому, постановою Суворовського районного суду м. Херсона від 24.01.2012 р. у справі №2-а-6907/11 визнано не чинним рішення Херсонської міської ради №178 від 31.03.2011 р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона". Вказану постанову залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013р. Скасованим рішенням Херсонської міської ради від 31.03.2011 року №178 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Херсона, та визнано не чинним рішення Херсонської міської ради від 27 квітня 2000 року № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона".
Зважаючи на викладене, суд приходить до висновку, що рішення Херсонської міської ради від 27 квітня 2000 року № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона" є чинним.
Суд зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком, зокрема, Міжрегіональне управління Держгеокадастру у м. Херсоні та Автономній Республіці Крим.
Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 р. № 308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - Положення № 308), п.1 якого визначено, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Пунктом 3 Положення № 308 передбачено, що завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Херсонської області, а згідно пп.4 п.4 Положення № 308 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.
Згідно додатку № 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 р. № 835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки належить до переліку адміністративних послуг, що надаються територіальними органами Держгеокадастру на безоплатній основі.
Відповідно до п. 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
З вказаного вбачається, що саме до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області входить надання адміністративних послуг на території Херсонської області, серед яких видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Підставою для видачі витягу є відповідна заява землевласника або землекористувача.
Отже, суд приходить до висновку про бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у м. Херсоні щодо не видачі товариству з обмеженою відповідальністю "Південний регіон" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до заяви від 24 січня 2017 року, оскільки на даний час чинним рішення Херсонської міської ради, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона. Також суд зазначає, що скасування рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" не є підставою для відмови у наданні витягу про нормативну грошову оцінку землі.
При цьому, будь-яких інших належних та допустимих доказів, що свідчать про неможливість надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки до суду не надано.
Таким чином, зазначення Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області у листі від 06.02.2017 р. за № 216/0/86-17 підстав відсутності можливості надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не відповідає вимогам Закону України "Про оцінку земель", Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 р. № 835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" та Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. № 213.
На підставі вказаного, вважає, що позовна вимога про визнання протиправною бездіяльності Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо не видачі товариству з обмеженою відповідальністю "Південний регіон" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до заяви від 24 січня 2017 року підлягає задоволенню.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області видати товариству з обмеженою відповідальністю "Південний регіон" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136900:15:005:0187, площею 0,0051 га, розташованої за адресою: м. Херсон, проспект Сенявіна, 27, яка затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27 квітня 2000 року № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона", суд не вбачає підстав для її задоволення, оскільки це є втручання в діяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, а саме, в дискреційні повноваження. ена рішенням Херсонської міської ради від 27 квітня 2000 року № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона", суд не вбачає підстав для її задоволення, оскільки це є втручання в діяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, а саме, в дискреційні повноваження.
Таким чином, врахувавши норми ст.11 КАС України, суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивача є зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області повторно розглянути заяву товариства з обмеженою відповідальністю "Південний регіон" від 24 січня 2017 року та вирішити питання щодо видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136900:15:005:0187, площею 0,0051 га, розташованої за адресою: м. Херсон, проспект Сенявіна, 27, яка затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27 квітня 2000 року № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона".
Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілям, на досягнення яких спрямоване це рішення; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Згідно ч.2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідачем-2 не доведено правомірність своїх дій.
Проаналізувавши викладене, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч.1 ст. 94 КАС України судові витрати належать до відшкодування на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину постанови.
Керуючись ст.ст.2,8,9,12,17,19,158,159, 160-163,167 КАС України, суд -
постановив :
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо не видачі товариству з обмеженою відповідальністю "Південний регіон" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до заяви від 24 січня 2017 року.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області повторно розглянути заяву товариства з обмеженою відповідальністю "Південний регіон" від 24 січня 2017 року та вирішити питання щодо видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136900:15:005:0187, площею 0,0051 га, розташованої за адресою: м. Херсон, проспект Сенявіна, 27, яка затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27 квітня 2000 року № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона".
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Південний регіон" (код ЄДРПОУ 32618245) судові витрати в сумі 1600 (одна тисяча шістсот) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281) шляхом безспірного списання з рахунків органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 05 квітня 2017 р.
Суддя Василяка Д.К.
кат. 6.2
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2017 |
Оприлюднено | 11.04.2017 |
Номер документу | 65813173 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Василяка Д.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні