Ухвала
від 28.03.2017 по справі 826/4381/14
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 березня 2017 року м. Київ К/800/45553/14

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючого Кравцова О.В.,

суддів Єрьоміна А.В.,

Мороз Л.Л.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 квітня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2014 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Інститут проектування до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області про скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Інститут проектування (надалі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області (надалі - відповідач, Інспекція), в якому просило скасувати постанову №3-0710/3 від 7 жовтня 2013 року про накладення штрафу у розмірі 103 230,00грн.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 квітня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2014 року, позовні вимоги задоволено в повному обсязі.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Інспекція звернулась до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просила судові рішення скасувати, прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

Заперечень на касаційну скаргу не надходило.

Враховуючи положення частини другої статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), колегія суддів здійснює перегляд судових рішень в межах касаційної скарги.

Заслухавши доповідь судді, перевіривши доводи касаційної скарги та матеріали справи, колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до наказу Інспекцією проведено позапланову перевірку дотримання законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил на об'єкті будівництва (144-квартирний будинок), що знаходиться за адресою: вул. Лісова, 50, м. Ірпінь, Київської області.

Під час проведення перевірки встановлено, що проектна документація розроблена Товариством та затверджена замовником, відповідальна особа проектувальника по здійсненню авторського нагляду - головний інженер проекту ОСОБА_2, генеральний підрядник - підприємства об'єднання громадян Асоціації забудовників Солідарність Ірпінської міської громадської організації Солідарність , технічний нагляд здійснює - ОСОБА_3

В ході проведення перевірки встановлено, що проект виконання робіт (ПВР) розроблено не у відповідності до проекту організації будівництва (ПОБ). Дані проекти розроблені з порушенням ДБН А.3.1-5-2009, чим порушено вимоги статті 23 Закону України Про архітектурну діяльність , авторський та технічний нагляд здійснюється не у повному обсязі.

За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил від 27 вересня 2013р.

В зв'язку з виявленням у ході проведення перевірки порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності, складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 27 вересня 2013 року №1-Л-З-2709/1595, яким встановлено порушення статті 23 Закону України Про архітектурну діяльність .

7 жовтня 2013 року за наслідками позапланової перевірки постановою №З-0710/3 було накладено штраф на позивача за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, Товариство визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 2 частини першої статті 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у розмірі 103 230,00 грн.

Не погоджуючись із даною постановою, позивач звернувся до суду.

Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, прийшов до висновку щодо протиправності оскаржуваного рішення.

Колегія суддів погоджується із висновком судів попередніх інстанцій з огляду на наступне.

Згідно з частиною першою статті 41 Закону України від 17 лютого 2011 року N 3038-VI Про регулювання містобудівної діяльності (надалі - Закон № 3038-VI в редакції від 6 липня 2013 року, що була чинною на момент прийняття оскаржуваного рішення) державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

Відповідно до частини третьої статті 41 Закону № 3038-VI орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Пунктом 2 частини четвертої статті 41 Закону № 3038-VI передбачено, що посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону.

Згідно із частинами першою, другою статті 3 Закону України від 14 жовтня 1994 року № 208/94-ВР Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування (надалі - Закон № 208/94-ВР, в редакції від 20 листопада 2011 року, що була чинною на момент прийняття оскаржуваного рішення) справи про правопорушення, передбачені цим Законом, розглядаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю.

Накладати штраф від імені центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, мають право його керівник та уповноважені ним посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю.

Отже, враховуючи вищенаведені правові норми, саме Інспекція здійснює контроль за додержанням вимог законодавства у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (надалі - Порядок № 553, в редакції від 27 лютого 2012 року, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 5 Порядку № 553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за територіальним принципом (у межах областей) у порядку проведення планових та позапланових перевірок.

Пунктом 7 Порядку № 553 передбачено вичерпний перелік підстав для проведення позапланової перевірки.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, позапланова перевірка Товариства здійснювалась на підставі направлення № 1801.13/08/01 від 12 червня 2013 року. Також судами встановлено, що підставою для проведення перевірки позивача став лист Служби безпеки України від 24 травня 2013 року № 52/27-738. Проте, в акті перевірки не вказано на підставі чого були надані повноваження головному інженеру ОСОБА_4 здійснювати позапланову перевірку позивача 27 вересня 2013 року.

Відповідно до пункту 7 Порядку № 553, строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати п'яти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідної інспекції чи його заступника не більше ніж на два робочих дні. У разі потреби продовження позапланової перевірки керівником інспекції державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступником видається наказ.

Акт перевірки і протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності №1-Л-З- 2709/1595 складені головним держаним інспектором Вискребцовим Є.В. однією і тією ж датою - 27 вересня 2013 року.

У свою чергу, як встановлено судами першої та апеляційної інстанції, в матеріалах справи відсутні докази направлення головного держаного інспектора Вискребцова Є.В. для здійснення позапланової перевірки на об'єкті 27 вересня 2013 року .

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку щодо протиправності проведення позапланової перевірки об'єкта будівництва позивача 144- квартирного житлового будинку на вул. Лісовій, 50 у м. Ірпінь, Київської області, та відсутності підстав для її проведення, передбачені пунктом 7 Порядку № 533.

Також необхідно зазначити, що оскаржуваною постановою визнано винним Товариство у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 2 частини першої статті 2 Закону № 208/94-ВР.

Абзацом 2 частини першої статті 2 Закону № 208/94-ВР передбачена відповідальність суб'єкта містобудування за передачу замовнику проектної документації для виконання будівельних робіт на об'єкті будівництва, розробленої з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об'єктів містобудування, будівельних норм, державних стандартів і правил, у тому числі за заниження категорії складності об'єкта будівництва.

Отже, законодавством передбачена відповідальність у випадку передачі замовнику проектної документації, розробленої з порушенням вимог законодавства.

Проте, як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, висновки Інспекції в оскаржуваній постанові щодо дій Товариства не містять в собі складу правопорушення.

Також Інспекцією в оскаржуваній поставної зазначено, що виконавча документація (загальний журнал виконання робіт, журнал авторського нагляду) ведеться не у повному обсязі з порушенням Порядку здійснення технічного нагляду під час будівництва об'єкта архітектури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 року №903 (надалі - Порядок № 903). Акти прихованих робіт складені не на всі виконані роботи, з порушенням ДБН А.3.1-5-2009.

Відповідно до статті 11 Закону України від 20 травня 1999 року № 687-XIV Про архітектурну діяльність (надалі - Закон № 687-XIV, в редакції від 4 липня 2013 року, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) під час будівництва об'єкта архітектури здійснюється авторський та технічний нагляд.

З матеріалів справи вбачається, що технічний нагляд забезпечується замовником, та здійснюється особами, які мають відповідний кваліфікаційний сертифікат, в даному випадку технічний нагляд об'єкту здійснював ОСОБА_3

Головний інженер проекту ОСОБА_2 здійснював авторський нагляд відповідно до наказу №4 від 4 червня 2012 року.

Нормами ДБН А.3.1-5-2009 встановлено, що Додаток В до ДБН А.3.1-5-2009, у якому закріплено форму загального журналу робіт, носить рекомендаційний характер.

Згідно з пунктом 2.5 Порядку здійснення авторського нагляду під час будівництва об'єкта архітектури авторський нагляд передбачає контроль за відповідністю будівельно-монтажних робіт проекту. Результати авторського нагляду фіксуються в журналі.

Відповідно до ДБН А.2.2-4-2003, для фіксування результатів авторського нагляду на будівництво повинен вестись журнал авторського нагляду (далі - журнал), який оформлюється проектувальником у двох примірниках, один з яких зберігається на будівництві, а другий знаходиться у проектувальника. Записи ведуться в обох примірниках і повинні бути ідентичні. Форми журналу наведені в додатку В.

Таким чином, додатком В ДБН А.2.2-4-2003 встановлено лише форму журналу авторського нагляду.

Враховуючи викладене, та погоджуючись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, колегія суддів дійшла до висновку, що проведена Інспекцією позапланова перевірка дотримання позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, за результатами якої складено акт, протокол та винесено постанову про накладення штрафу, відбулася з порушенням норм чинного законодавства України, у свою чергу, оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню.

Отже, колегія суддів, керуючись частиною першою статті 224 КАС України, приходить до висновку, що рішення судів попередніх інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір відповідно до норм матеріального та процесуального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки суду щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 220-1, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

У Х В А Л И В:

Касаційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 квітня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2014 року - без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення28.03.2017
Оприлюднено12.04.2017
Номер документу65905306
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/4381/14

Ухвала від 28.03.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кравцов О.В.

Ухвала від 23.03.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кравцов О.В.

Ухвала від 14.08.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ганечко О.М.

Постанова від 28.04.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шулежко В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні