Ухвала
від 10.04.2017 по справі 903/1242/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

"10" квітня 2017 р. справа № 903/1242/14 Господарський суд Волинської області у складі:

головуючого судді - Гарбара Ігоря Олексійовича

секретар судового засідання - Сердюкова А.О.

за участю:

ОСОБА_1 - представник Луцької ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області (дов. від 06.05.2016р. №43)

ОСОБА_2 - представник ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" (дов. від 04.02.2017р. №4115-К-О)

ОСОБА_3 - представник ПАТ "Державний експортно - імпортний банк України" (дов. №010-01/8432 від 09.12.2013р.)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Луцьку у приміщенні господарського суду Волинської області справу за заявою товариства з обмеженою відповідальністю "Старленд" про банкрутство,

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою господарського суду Волинської області від 16.12.2014 року в порядку ст. 95 ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" порушено провадження у справі про банкрутство ТОВ "Старленд", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів ТОВ "Старленд".

29.12.2014 року судом винесено постанову про визнання ТОВ "Старленд" банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури, ліквідатором призначено голову ліквідаційної комісії ОСОБА_4, скасовано арешти та інші обмеження, накладені на майно банкрута. Припинено повноваження органів управління ТОВ "Старленд" щодо управління банкрутом та розпорядження його майном.

Ухвалою господарського суду Волинської області від 24.03.2015 року затвердджено реєстр вимог кредиторів ТОВ "Старленд".

Ухвалою господарського суду Волинської області від 02.02.2016р. (суддя Шум М.С.) припинено ліквідаційну процедуру ТОВ "Старленд" та повноваження ліквідатора - ОСОБА_4, введено процедуру санації боржника строком на шість місяців, керуючим санацією товариства призначено ОСОБА_4, план санації ТОВ "Старленд" затверджено, оприлюднено на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України оголошення (повідомлення) про введення процедури санації ТОВ "Старленд".

Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 02.03.2016р. ухвалу господарського суду Волинської області від 02.02.2016р. скасовано і справу передано на розгляд до господарського суду Волинської області в іншому складі суду.

21.03.2016 року матеріали справи повернуті до господарського суду Волинської області із Рівненського апеляційного господарського суду.

На підставі розпорядження керівника апарату господарського суду Волинської області від 21.03.2016р. №01-3/33 здійснено автоматизований розподіл даної справи.

Відповідно до довідки про автоматичний розподіл справ між суддями від 21.03.2016р., справу №903/1242/14 для подальшого розгляду було призначено судді Гарбару І.О.

29.03.2016р. супровідним листом господарського суду Волинської області за вих. №01-19/903/1242/14/1773/16 матеріали справи №903/1242/14 були направлені на адресу Рівненського апеляційного господарського суду для подальшого їх скерування до Вищого господарського суду України у зв'язку із надходженням до Рівненського апеляційного господарського суду касаційної скарги керуючого санацією ТОВ "Старленд" ОСОБА_4 на постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 02.03.2016р.

Постановою Вищого господарського суду України від 31.05.2016р. постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 02.03.2016р.у справі №903/1242/14 залишено без змін.

21.06.2016р. матеріали справи були повернуті до господарського суду Волинської області із Вищого господарського суду України.

Ухвалою господарського суду Волинської області від 30.06.2016р. розгляд справи було призначено в судовому засіданні на 11.07.2016р.

08.07.2016р. на адресу суду від Луцької ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області надійшло клопотання №939/10-07 від 07.07.2016р. про заміну кредитора.

Ухвалою господарського суду Волинської області від 11.07.2016р. замінено кредитора у справі - Ківерцівську ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області (м.Ківерці, вул.В.Інтернаціоналістів,1) на її правонаступника Луцьку ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області (м.Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 39497665), розгляд справи відкладено на 22.08.2016 р., зобов'язати голову ліквідаційної комісії ОСОБА_4 надати суду до 22.08.2016р. обґрунтований звіт про виконану роботу в ліквідаційні процедурі, вжити заходів що, визначені ст.ст. 41-46, 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Ухвалою суду від 22.08.2016р. у зв'язку із неявкою ліквідатора в судове засідання, явку якого було визнано обов'язковою, розгляд справи було відкладено на 12.09.2016р.

31.08.2016р. на адресу суду від ліквідатора ОСОБА_4 надійшов проміжний звіт від 30.08.2016р. №903/1242/14 про виконану роботу.

В зазначеному звіті ліквідатор зазначає, що в процесі тривання ліквідаційної процедури, з метою інформування суд про фінансовий стан Боржника та можливості розрахунку з кредиторами, ліквідатором направлено рекомендовані листи із запитами у органи виконавчої влади та реєстраційні органи, з метою отримання інформації щодо майнових активів підприємства, та ін. На зазначені запити було отримано відповіді Державної інспекція України з безпеки на морському та річковому транспорті про відсутність зареєстрованих суден за ТОВ "Старленд", Державна авіаційна служба України повідомила, що за ТОВ "Старленд" повітряні судна ніколи не реєструвались, Державна інспекція сільського господарства в Волинській області повідомила, що транспортні засоби в інспекції за ТОВ "Старленд" не зареєстровані, УДАІ УМВС у Волинській області повідомила, що згідно облікових даних за ТОВ "Старленд" зареєстрований автомобіль ВАЗ 21150, 2005р. Наплавлений запит у виконавчу службу Рожищенського району залишився без відповіді. Ліквідатором повторно скеровано даний запит. ДВС України повідомила, що закінчити виконавче провадження стосовно боржника ТОВ "Старленд" не може, оскільки дане провадження відкрито щодо солідарного стягнення з іншого боржника - НВК "Західагроінвест".

Ліквідатор зазначає, що ним було проведено конкурс із визначення торгуючої організації для реалізації майна банкрута. Оголошення про проведення конкурсу опубліковано в газеті "За вільну Україну" №26 від 09.07.2015р. Протягом визначеного в оголошенні терміну ліквідатору надійшли дві пропозиції від торгуючих організацій, а саме Товарна біржа "Українська торгова система" та Товарна біржа "Львівська". За результатами розгляду ліквідатором даних пропозицій, ліквідатором обрано ТБ "Львівська", оскільки вона запропонувала нижчу вартість - 8% від вартості реалізованого майна, ТБ "Українська торгова система" запропонувала 10%.За наслідками конкурсу ліквідатором укладено договір із ТБ "Львівська".

Станом на день подачі звіту ліквідатора проведена інвентаризація, триває пошук експертної організація для проведення оцінки ліквідаційної маси ТОВ "Старленд".

Проводиться підготовку документів для закриття інших поточних рахунків, окрім єдиного ліквідаційного рахунку, однак відмова ДВС України закрити виконавчі провадження стосовно Банкрута, ускладнюють зняття арештів.

Станом на день подачі звіту ліквідатором проведено інвентаризацію активів та пасивів Боржника. Ліквідатор звернувся з заявою до заставного кредитора ПАТ "Укрексімбанк" для отримання дозволу на реалізацію майна, як цілісного майнового комплексу за сумою усіх кредиторських вимог. Триває робота із оцінки майна, однак через відсутність грошових коштів у Боржника ускладнює пошук експертної організації для проведення оцінки майна.

Ухвалою суду від 12.09.2016р. зобов'язано ліквідатора ОСОБА_4 відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" виконати ліквідаційну процедуру банкрута у строк, передбачений даним Законом, за результатами роботи по ліквідації товариства-банкрута надати суду обґрунтований звіт про виконану роботу, докази в його обґрунтування, ліквідаційний баланс банкрута, інші документи та матеріали, обов'язковість надання котрих суду передбачена положеннями ст.ст. 41-46 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та зобов'язано ліквідатора ОСОБА_4 щомісячно подавати господарському суду проміжні звіти про виконану роботу.

Ухвалою суду від 29.03.2017р. враховуючи ту обставину, що строк процедури ліквідації сплив, розгляд справи в судовому засіданні призначено на 10.04.2017р., зобов'язано ліквідатора ОСОБА_4 подати господарському суду обґрунтований звіт про виконану роботу в ліквідаційній процедурі.

В судовому засіданні з ініціативи суду на обговокрення поставлене питання стосовно усунення ліквідатора ОСОБА_4 від виконання обов'язків ліквідатора товариства з обмеженою відповідальністю "Старленд".

Присутні в судовому засіданні представники кредиторів ПАТ "Державний експортно - імпортний банк України" та Луцької ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області вважають, що є всі правові підстави для усунення ліквідатора ОСОБА_4 від виконання обов'язків ліквідатора боржника.

Представник ПАТ "Державний експортно - імпортний банк України" заявив клопотання про призначення ліквідатором боржника арбітражного керуючого ОСОБА_5 в зв'язку із чим просив оголосити перерву для надання подання ним відповідної заяви стати ліквідатором в цій справі.

Присутня в судовому засіданні представник - ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" стосовно питання вирішення усунення ліквідатора ОСОБА_4 та призначення арбітражного керуючого ОСОБА_5 ліквідатором ТОВ "Старленд" віднесла на розсуд суду.

Після перерви в судовому засіданні від арбітражного керуючого ОСОБА_5 надійшла заява 01-21/370 від 10.04.2017р. про його згоду стати ліквідатором в цій справі.

Заслухавши представників кредиторів, дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.

Статтею 2 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, що провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.

Приписами ст. 37 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (надалі Закону) встановлено, що господарський суд приймаючи постанову про визнання боржника банкрутом відкриває ліквідаційну процедуру строком на дванадцять місяців. Також призначає ліквідатора боржника.

Повноваження ліквідатора боржника визначені статтею 41 Закону , так, зокрема, згідно із ч.2 статті 41 ліквідатор з дня свого призначення приймає до свого відання майно боржника, забезпечує його збереження, виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута, проводить інвентаризацію та оцінку майна банкрута, аналізує фінансове становище банкрута, виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута, очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу, пред'являє до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб.

Відповідно до ч.3 ст.98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" під час реалізації своїх прав та обов'язків арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор) зобов'язаний діяти добросовісно, розсудливо, з метою, з якою ці права та обов'язки надано (покладено), обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на підставі, у межах та спосіб, що передбачені Конституцією та законодавством України про банкрутство.

Згідно п. 3 ст. 114 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор) може бути звільнений господарським судом від виконання повноважень розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора за його заявою.

Усунення арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) від виконання ним своїх обов'язків здійснюється господарським судом за клопотанням комітету кредиторів, органу, уповноваженого управляти державним майном (для державних підприємств та підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків) або за власною ініціативою у разі:

1) невиконання або неналежного виконання обов'язків, покладених на арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора);

2) зловживання правами арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора);

3) подання до суду неправдивих відомостей;

4) відмови в наданні допуску до державної таємниці або скасування раніше наданого допуску;

5) припинення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора);

6) наявності конфлікту інтересів.

Суд протягом п'яти днів з дня, коли йому стало відомо про наявність підстав для усунення арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), виносить ухвалу про його відсторонення від виконання відповідних повноважень під час провадження у справі про банкрутство.

Під час розгляду даної справи, судом встановлено, що ліквідатором ОСОБА_4 обов'язки ліквідатора у даній справі в порушення п. 1 ч. 3 ст. 114 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" виконуються неналежним чином, звіти про хід ліквідаційної процедури не надаються.

З матеріалів справи, зокрема, з звітів про проведену ним роботу протягом 12 місяців ліквідаційної процедури, вбачається, що ліквідатором ОСОБА_4, всупереч викладеним вимогам Закону, не вжив жодних заходів по виявленню таких активів боржника, як повітряні, річкові судна, об'єкти підвищеної небезпеки, значні пакети акцій емітентів, техніку, машини, механізми, устаткування, об'єкти підвищеної небезпеки тощо, не надав жодних доказів суду закриття наявних у боржника рахунків і використання ним протягом року тільки одного рахунку , як це передбачено Законом. Отже, ліквідатором ОСОБА_4, протягом дванадцять місяців відведених законодавцем (ст. 37 Закону) на проведення ліквідаційних дій, не виконав належним чином покладених на нього обов'язків.

Крім того, слід вказати, що ліквідатор виставляючи майно банкрута на продаж, як ЦМК повинен був володіти інформацією про наявність всіх активів боржника (повітряні, річкові судна, об'єкти підвищеної небезпеки, значні пакети акцій емітентів, техніку, машини, механізми, устаткування, об'єкти підвищеної небезпеки тощо), які мали би, в такому випадку увійти в ЦМК при реалізації.

Судом встановлено, що ліквідатор ОСОБА_4 систематично не виконує вимоги суду, не надає витребувані документи, не з'являється в призначені судові засідання, чим виявляє неповагу до суду та учасників процесу.

Все наведене свідчить про бездіяльність ліквідатора, невиконання ним ліквідаційної процедури, строк виконання якої завершився, проте реалізація майна навіть не розпочалася, грошові вимоги кредиторів не погашені, чим порушуються права та законні інтереси боржника та його кредиторів.

Враховуючи викладене та вимоги ст. 114 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якими передбачено право господарського суду, у разі невиконання або неналежного виконання обов'язків, покладених на ліквідатора, за власною ініціативою усунути арбітражного керуючого (ліквідатора) від виконання ним своїх обов'язків, суд вважає, що арбітражного керуючого ОСОБА_4 слід усунути від виконання обов'язків ліквідатора ТОВ "Старленд".

Відповідно ст. 4-1 Господарського процесуального кодексу України, господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченого цим кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Згідно ч. 3 ст. 22 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

Відповідно до ст. 115 ГПК України, рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України.

Суд зазначає, що обов'язок виконувати судові рішення, що набрали законної сили і які є обов`язковими до виконання усіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами, об`єднаннями громадян та іншими організаціями, громадянами та юридичними особами на всій території України встановлений статтею 13 Закону України "Про судоустрій та статус суддів", невиконання судових рішень має наслідком юридичну відповідальність, установлену законом.

Згідно п. 3.13 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26 грудня 2011року неподання або несвоєчасне подання стороною у справі, іншими учасниками процесу доказів з неповажних причин, спрямоване на затягування судового процесу, має розцінюватись господарським судом як зловживання процесуальними правами.

Розглянувши заяву арбітражного керуючого ОСОБА_5 на участь у даній справі в якості ліквідатора, суд зазначає наступне.

Згідно п. 2 ст. 114 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", розпорядником майна, керуючим санацією, ліквідатором не можуть бути призначені арбітражні керуючі:

1) які є заінтересованими у цій справі;

2) які здійснювали раніше управління цим боржником - юридичною особою, крім випадків, коли з дня усунення від управління зазначеним боржником минуло не менше трьох років;

3) яким відмовлено в допуску до державної таємниці, якщо такий допуск є необхідним для виконання обов'язків, покладених цим Законом.

4) які мають конфлікт інтересів (особи, у яких виникає суперечність між власними чи їх близьких осіб майновими, немайновими інтересами та повноваженнями арбітражного керуючого).

5) які здійснювали раніше повноваження приватного виконавця щодо примусового виконання судових рішень або рішень інших органів (посадових осіб), у яких боржник був стороною виконавчого провадження.

До призначення арбітражним керуючим (розпорядником майна, керуючим санацією, ліквідатором) особа повинна подати до господарського суду заяву, в якій зазначається, що вона не належить до жодної категорії вищезазначених осіб.

Cуд зазначає, що право запропонувати кандидатуру ліквідатора мають кредитори боржника та інші учасники провадження, які беруть участь у провадженні у справі про банкрутство. Однак, остаточне рішення щодо вибору кандидатури ліквідатора та його призначення приймає суд, досліджуючи професійні якості кандидатів на цю посаду, відсутність зацікавленості особи стосовно боржника та кредиторів та враховуючи освіту, досвід, показники роботи у попередніх справах, наявність у нього організаційних та технічних можливостей виконувати обов'язки ліквідатора у конкретній справі, страхування відповідальності арбітражного керуючого та інші обставини, які свідчать про здатність кандидата належним чином виконувати обов'язки передбачені Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Відповідно до статті 43 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Арбітражний керуючий, який виявив бажання взяти участь у даній справі у якості ліквідатора у своїй заяві зазначає, що за час провадження діяльності арбітражний керуючий не має судимостей за вчинення корисливих злочинів; управління боржником не здійснював, не є заінтересованою особою стосовно боржника та кредиторів та не є особою, яка має конфлікт інтересів.

Арбітражний керуючий ОСОБА_5 до своєї заяви додав копію свідоцтва № 413 від 22.03.13р., копію диплому про вищу освіту, копії свідоцтв про підвищення кваліфікації, копію договору добровільного страхування.

Врахувавши викладене, суд дійшов висновку про призначення ліквідатором банкрута арбітражного керуючого ОСОБА_5

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 37-49, 114 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ст.ст. 86, 87 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

УХВАЛИВ:

1. Усунути ліквідатора ОСОБА_4 (вул. Прилісна, 1, с. Носачевичі, Рожищенський район, Волинська область, ІПН №2185311356) від виконання обов'язків ліквідатора товариства з обмеженою відповідальністю "Старленд" (с. Носачевичі, Рожищенський район, Волинська область, код ЄДРПОУ 33351597).

2. Ліквідатором товариства з обмеженою відповідальністю "Старленд" (с. Носачевичі, Рожищенський район, Волинська область, код ЄДРПОУ 33351597) призначити арбітражного керуючого ОСОБА_5 (свідоцтво Міністерства юстиції України про право здійснення діяльності арбітражного керуючого №413 від 22.03.2013 року, вул. Коперника, 36а, 4 поверх, м.Луцьк, 43010).

3. Зобов'язати ОСОБА_4 (вул. Прилісна, 1, с. Носачевичі, Рожищенський район, Волинська область, ІПН №2185311356) в термін до 28 квітня 2017 року передати ліквідатору товариства з обмеженою відповідальністю "Старленд" ОСОБА_5 всі без виключення документи та матеріали, зібрані та сформовані під час провадження у справі про банкрутство товариства з обмеженою відповідальністю "Старленд", печатки та штампи товариства, правовстановлюючі документи та матеріали.

4.Зобов'язати ліквідатора ОСОБА_5 С,В. відповідно до статей 41-46 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" виконати ліквідаційну процедуру банкрута, за результатами роботи по ліквідації товариства-банкрута надати суду обґрунтований остаточний звіт про виконану роботу, всі докази, що свідчать про виконання ліквідаційної процедури, у тому числі, акти інвентаризації майна, перелік ліквідаційної маси, акти оцінки майна, відомості про реалізацію об'єктів ліквідаційної маси, договори купівлі-продажу майна банкрута та акти приймання передачі майна, остаточний реєстр вимог кредиторів з доказами про розміри задоволених вимог кредиторів, докази про закриття рахунків в банківських установах, копії повідомлень органу державної податкової служби, пенсійного фонду, центру зайнятості про закінчення ліквідаційної процедури, докази, що свідчать про стягнення дебіторської заборгованості, або докази, що свідчать про неможливість стягнення дебіторської заборгованості, відшкодування витрат ліквідатора, інші документи, що свідчать про виконану ліквідатором роботу з ліквідації банкрута, забезпечити збереженість архівних документів банкрута, які підлягають обов'язковому зберіганню, ліквідаційний баланс банкрута та пояснювальну записку до нього.

Суддя І. О. Гарбар

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення10.04.2017
Оприлюднено14.04.2017
Номер документу65912658
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/1242/14

Ухвала від 02.12.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Гарбар Ігор Олексійович

Ухвала від 10.01.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 23.11.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 16.11.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 16.08.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 09.08.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 09.08.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 08.08.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 03.08.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 21.07.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні