Постанова
від 13.04.2017 по справі 823/588/17
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2017 року справа № 823/588/17

10 год. 06 хв. м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Рідзеля О.А.,

суддів: Тимошенко В.П., Гаврилюка В.О.

при секретарі судового засідання - Мельниковій О.М.,

за участю: представника позивача ОСОБА_1 - за довіреністю, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включеного до виборчого списку кандидатів у депутати від Шполянської районної організації Черкаської області Партії ОСОБА_2 Порошенка Солідарність ОСОБА_3 до Шполянської міської виборчої комісії Шполянського району Черкаської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Шполянська районна партійна організація Всеукраїнського об'єднання Свобода , про визнання незаконним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

11.04.2017 о 12 годині 26 хвилин до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включеного до виборчого списку кандидатів у депутати від Шполянської районної організації Черкаської області Партії ОСОБА_2 Порошенка Солідарність ОСОБА_3 (далі - позивач) до Шполянської міської виборчої комісії Шполянського району Черкаської області (далі - відповідач), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Шполянська районна партійна організація Всеукраїнського об'єднання Свобода , в якому просить:

- встановити факт порушення Шполянською міською виборчою комісією Шполянського району Черкаської області Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 № 595-VIII щодо прийняття рішення про реєстрацію кандидатів в депутати, висунутих Шполянською районною організацією ВО Свобода ;

- визнати незаконною та скасувати постанову Шполянської міської виборчої комісії Шполянського району Черкаської області від 06.04.2017 № 19.

Обґрунтовуючи позовні вимоги в позовній заяві, позивач зазначає, що оскаржуване рішення прийняте всупереч вимог ст. 44 Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 № 595-VIII, а саме - грошова застава внесена не місцевою організацією партії, а особисто головою Шполянської районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання Свобода . З огляду на що, на думку позивача, документ про сплату грошової застави, наданий Шполянською районною партійною організацією Всеукраїнського об'єднання Свобода , є неналежним доказом про внесення нею грошової застави. Вказане порушення вимог Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 № 595-VIII свідчить про недотримання умов реєстрації кандидатів, а тому оскаржуване рішення прийнято безпідставно.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, позов просив задовольнити з підстав, викладених в позовній заяві, від примирення відмовився, просив позов розглянути по суті.

Представник відповідача у судове засідання не прибула, хоча про дату, час та місце розгляду даної справи повідомлена належним чином, про причини своєї неявки суд не повідомила, однак в судовому засіданні, яке відбулося 12.04.2017 просила позов задовольнити.

Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Шполянська районна партійна організація Всеукраїнського об'єднання Свобода , належним чином повідомлена про час, дату та місце розгляду даної справи явку свого представника в судове засідання не забезпечила.

Оскільки, відповідно до вимог ч. 12 ст. 172 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає судовому розгляду, суд дійшов висновку розгляд даної адміністративної справи здійснювати за відсутності представника відповідача та третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

Заслухавши пояснення представника позивача, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів дійшла висновку, про таке.

Постановою від 14 лютого 2017 року № 18 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року Центральна виборча комісія призначила на неділю, 30 квітня 2017 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 5.

Відповідно до додатку 4 до цієї постанови перші місцеві вибори, зокрема, призначено до Шполянської міської ради Шполянського району Черкаської області у Шполянській міській об'єднаній територіальній громаді, до складу якої увійшли Шполянська міська рада (місто Шпола) та Кримківська сільська рада (село Кримки).

Початок виборчого процесу згідно п.2 вказаної постанови Центральної виборчої комісії оголошено з 11 березня 2017 року.

06 квітня 2017 року на засіданні Шполянської міської виборчої комісії Шполянського району Черкаської області відповідно до п.2.2 Протоколу №4 засідання Шполянської міської виборчої комісії Шполянського району Черкаської області (а. с. 10 - 11) зареєстровано кандидатами в депутати від Шполянської районної організації політичної партії ОСОБА_2 Порошенка Солідарність кандидатури включені до виборчого списку, про що було постановлено постанову від 06 квітня 2017 року №7 з додатком (а. с. 34 - 37).

Згідно з додатком до цієї постанови одним з кандидатів в депутати, зареєстрованим від Шполянської районної організації політичної партії ОСОБА_2 Порошенка Солідарність є позивач в даній справі - ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1.

Таким чином, позивач є суб'єктом виборчого процесу, який на підставі ч. 1 ст. 172 Кодексу адміністративного судочинства України вправі оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії.

Також 06 квітня 2017 року на зазначеному вище засіданні Шполянської міської виборчої комісії Шполянського району Черкаської області відповідно до п. 2.14 Протоколу №4 (а. с. 19 - 20) слухали голову цієї міської ВК - ОСОБА_4, яка ознайомила членів ТВК з документами поданими до міської ВК Шполянською районною партійною організацією Всеукраїнського об'єднання Свобода та зазначила, що в документі про грошову заставу виявлено порушення ст. 44 Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 № 595-VIII, а саме: застава внесена не від партії, а особисто головою територіальної організації партії. Нижче в означеному протоколі зазначено, що розгляд даного питання вирішили відкласти до з'ясування обставин.

Проте, після перерви в цьому засіданні Шполянської міської виборчої комісії Шполянського району Черкаської області о 18 годині 50 хвилин 06 квітня 2017 року згідно зазначеного вище Протоколу (а. с. 32) слухали члена комісії ОСОБА_5 щодо прийняття як належного документу наданого територіальною організацією ВО Свобода платіжного документу про сплату грошової застави, який не відповідає вимогам ст.44 Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 № 595-VIII, а саме: платником вказано прізвище, ім'я та по батькові керівника місцевого осередку без зазначення назви політичної партії, яка здійснює платіж та вирішили за результатами голосування зареєструвати кандидатів в депутати висунутих Шполянською районною партійною організацією Всеукраїнського об'єднання Свобода , про що було прийнято постанову від 06 квітня 2017 року №19 ( за проголосували - 10 , проти - немає, утримались - 1).

Надаючи правову оцінку обставинам справи колегія суддів враховує наступне.

Частиною 1 ст. 1 Закону України Про місцеві вибори від 14 липня 2015 року № 595-VIII, (далі - Закон № 595-VIII) визначено, що організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 36 Закону № 595-VIII висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови, старости місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Закону, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових та/або позачергових, перших виборах, прийнятого після початку виборчого процесу відповідних чергових та/або позачергових, перших виборів. У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад, виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії відповідно до пункту 4 частини першої статті 38 та пункту 4 частини першої статті 40 цього Закону, а також прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії відповідно до пункту 4 частини першої статті 38 та пункту 4 частини першої статті 40 цього Закону.

Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії разом з копіями свідоцтва про реєстрацію партії та її статуту, засвідченими безоплатно центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, після оголошення про початок виборчого процесу, не пізніш як за 35 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.

Відповідно до ч. 3 ст. 36 Закону № 595-VIII районна організація партії може висунути: виборчий список кандидатів у депутати відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм (із закріпленням не більше ніж по одному кандидату в депутати у територіальному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм).

Статтею 38 Закону № 595-VIII визначено умови реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі. Частиною 1 зазначеної статті визначено, перелік документів, на підставі яких відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, зокрема, документу про внесення грошової застави відповідно до статті 44 цього Закону.

Статтею 44 Закону № 595-VIII визначено, що грошова застава вноситься місцевою організацією партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду міського голови, або організацією відповідної політичної партії вищого рівня, а також особою, яка висувається кандидатом на посаду міського голови шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів територіальній виборчій комісії для реєстрації кандидатів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії у розмірі, що є пропорційним до кількості виборців відповідних області, району, міста, району в місті та визначається:

1) для кандидата на посаду міського голови - з розрахунку 4 розміри місячної мінімальної заробітної плати на кожні 100 тисяч виборців відповідного одномандатного виборчого округу;

2) для виборчого списку кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті ради, висунутого у багатомандатному виборчому окрузі, - з розрахунку 4 розміри місячної мінімальної заробітної плати на кожні 100 тисяч виборців відповідного багатомандатного виборчого округу.

На виконання ст. 44 Закону №569-VII, Центральною виборчою комісією прийнято постанову №171 від 10 серпня 2015 року, якою затверджено Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах (далі - Постанова №171).

Пунктом 2 Постанови №171 визначено, що грошова застава вноситься місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду міського голови, або організацією відповідної політичної партії вищого рівня, а також особою, яка висувається кандидатом на посаду міського голови шляхом самовисування.

Відповідно до пункту 3 Постанови №171, грошова застава вноситься після початку виборчого процесу та до подання документів територіальній виборчій комісії для реєстрації кандидатів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії.

Порядок здійснення безготівкових розрахунків регламентовано Інструкцією про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженою постановою Національного банку України від 21 січня 2004 року №22.

Відповідно до п. 1.4 Інструкції безготівкові розрахунки - перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів, а також перерахування банками за дорученням підприємств і фізичних осіб коштів, унесених ними готівкою в касу банку, на рахунки отримувачів коштів. Ці розрахунки проводяться банком на підставі розрахункових документів на паперових носіях чи в електронному вигляді.

З вказаної норми вбачається, що внесення фізичною особою (особисто або за дорученням) готівкових коштів до установи банку з дорученням цій установі банку перерахувати ці кошти на відповідний розрахункових рахунок отримувача платежу є одним із видів безготівкових розрахунків, здійснення яких, в даному випадку підтверджується наявною в матеріалах справи копією квитанції ПАТ КБ Приватбанк № ПН1699 від 05.04.2017 року.

Статтею 4 Закону України Про платіжні системи та переказ коштів в Україні визначено, що для проведення переказу можуть використовуватися кошти як у готівковій, так і в безготівковій формі. Види безготівкових розрахунків визначаються законами та прийнятими на їх основі нормативно-правовими актами Національного банку України.

Як встановлено в судовому засіданні, Шполянською районною партійною організацією Всеукраїнського об'єднання Свобода в особі її керівника - ОСОБА_6 на виконання вимог Закону України Про місцеві вибори було внесено грошову заставу в розмірі 2067 грн., що підтверджується копією квитанції ПАТ КБ Приватбанк № ПН1699 від 05.04.2017 року. Крім того, грошова застава була сплачена за вірними реквізитами, які були оприлюднені на офіційному сайті Центральної виборчої комісії для сплати грошової застави для виборів депутатів до Шполянської міської ради.

Посилання представника позивача та відповідача на те, що грошова застава була внесена платником - ОСОБА_6, а не осередком місцевої партії, який висунув кандидатів у депутати, що ніби-то є порушенням вимог Закону - не приймається судом до уваги, оскільки ні норми Закону України Про місцеві вибори , ні будь яка інша норма виборчого законодавства не містять жодних вимог щодо як форми документу, який повинен підтверджувати внесення застави, так і щодо чіткого змісту такого документу, порушення яких є підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати.

Крім того, суд звертає увагу, що вищезгадана грошова застава, згідно квитанції ПАТ КБ Приватбанк № ПН1699 від 05.04.2017 року в розмірі 2067 грн. була внесена платником - ОСОБА_6, як керівником Шполянської районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання Свобода , що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 11.04.2017, який у відповідності до вимог законодавства України може представляти вищезгаданий місцевий осередок партії від її імені без довіреності, а тому у відповідача були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації кандидатів Шполянської районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання Свобода у депутати з формальних підстав.

Більш того, суд зазначає, що суб'єктивне виборче право - це гарантована громадянину державою можливість брати участь у виборах державних органів і органів місцевого самоврядування.

Згідно положень ст. 38 Конституції України, громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування вільні та відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права через таємне голосування (ст. 71 Конституції України).

Відповідно до пункту 8 частини 3 статі 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди, серед іншого, перевіряють чи прийняті (вчинені) вони пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Суд зазначає, що такий критерій відображає принцип пропорційності (адекватності). Дотримання принципу пропорційності є особливо важливим при прийнятті рішень або вжитті заходів, які матимуть вплив на права, свободи та інтереси осіб. Метою дотримання цього принципу є досягнення розумного балансу між публічними інтересами, на забезпечення яких спрямовані рішення або дії суб'єкта владних повноважень, та інтересами конкретної особи.

Зазначений критерій, зокрема, передбачає, що здійснення повноважень, як правило, не має спричиняти будь-яких негативних наслідків, що не відповідали б цілям, яких заплановано досягти, якщо рішення або дія можуть обмежити права, свободи чи інтереси осіб, то такі обмеження мають бути виправдані необхідністю досягнення важливіших цілей та несприятливі наслідки для прав, свобод та інтересів особи внаслідок рішення чи дії суб'єкта владних повноважень мають бути значно меншими від тієї шкоди, яка могла б настати за відсутністю такого рішення чи дії.

Преамбулою Закону України Про судоустрій і статус суддів від 2 червня 2016 року № 1402-VIII, визначено, організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд. Статтею 2 вказаного Закону, зазначено, що суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Відповідно до статті 7 вказаного Закону, визначено, що кожному гарантується захист його прав, свобод та інтересів у розумні строки незалежним, безстороннім і справедливим судом, утвореним законом.

Враховуючи наведене, скасування спірної постанови від 06.04.2017 № 19 може призвести до порушення конституційного права Шполянської районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання Свобода на участь у виборчому процесі перших виборів депутатів Шполянської міської об'єднаної територіальної громади, у зв'язку з чим підстави для задоволення позову в частині скасування даної постанови відсутні.

Щодо вимоги позивача встановити факт порушення Шполянською міською виборчою комісією Шполянського району Черкаської області Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 № 595-VIII щодо прийняття рішення про реєстрацію кандидатів в депутати, висунутих Шполянською районною організацією ВО Свобода , колегія суддів зазначає наступне.

Положеннями п.2 Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 01.11.2013 №15 Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом закріплено, що за позовними заявами про встановлення факту підкупу виборців, факту надання під час виборчого процесу виборцям, закладам, установам, організаціям або членам виборчих комісій грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, робіт, послуг, цінних паперів тощо, фактів навмисного неправомірного усунення з приміщення для голосування офіційних спостерігачів, інших фактів, встановлення яких передбачено законами про вибори, також належать до юрисдикції адміністративних судів. Вимоги про встановлення таких фактів можуть бути подані до суду в одній позовній заяві з вимогою про визнання дій протиправними. Про встановлення таких фактів обов'язково зазначається в резолютивній частині судового рішення.

Одночасно, вимогами ст. 66 Закону № 595-VIII передбачено, що офіційний спостерігач від громадської організації, зокрема, має право складати акт про виявлення порушення цього Закону, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт цього порушення, із зазначенням їх прізвищ, імен, по батькові (за наявності), місця проживання та адреси житла, та подавати його до відповідної виборчої комісії чи до суду.

В інший спосіб встановлення фактів порушення Закону № 595-VIII не визначено, а тому, суд дійшов висновку про відсутність підстав у задоволенні адміністративного позову в частині встановлення факту порушення Шполянською міською виборчою комісією Шполянського району Черкаської області Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 № 595-VIII щодо прийняття рішення про реєстрацію кандидатів в депутати, висунутих Шполянською районною організацією ВО Свобода .

З урахуванням наведеного, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 11, 86, 94, 160-165, 172, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня її проголошення.

Головуючий О.А. Рідзель

Судді В.О. Гаврилюк

ОСОБА_7

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.04.2017
Оприлюднено19.04.2017
Номер документу65965769
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/588/17

Ухвала від 14.04.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 15.04.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 13.04.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

Ухвала від 11.04.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні