Ухвала
від 11.04.2017 по справі 501/1134/16-а
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"11" квітня 2017 р. м. Київ К/800/6353/17

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі суддів:

Калашнікової О.В.,

Кравцова О.В.,

Єрьоміна А.В.

розглянувши у порядку письмового провадження справу за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю Ін-Ком-Буд на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2017 року у справі №501/1134/16-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Ін-Ком-Буд до Чорноморської міської ради Одеської області про визнання протиправним і скасування рішення, зобов'язання прийняти рішення, -

в с т а н о в и л а :

У травні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю Ін-Ком-Буд звернулося в суд з позовом до Чорноморської міської ради Одеської області, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Чорноморської міської ради Одеської області №80/21-VII від 12 квітня 2016 року Про відмову у встановленні Товариству з обмеженою відповідальністю Ін-Ком-Буд нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,3750 га з коефіцієнтом функціонального використання 0,5 за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Пляжна 6,8 (колишня адреса: Одеська область, м. Іллічівськ, вул. Пляжна, 6,8);

зобов'язати Чорноморську міську раду Одеської області на найближчій сесії після набуття законної сили постановою у справі прийняти рішення про встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,3750 га (кадастровий номер 5110800000:02:026:0085), яка перебуває в оренді у Товариства з обмеженою відповідальністю Ін-Ком-Буд , за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Пляжна 6,8 з коефіцієнтом функціонального використання 0,5 (землі, зайняті поточним будівництвом та відведені під майбутнє будівництво).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач всупереч Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів від 27 січня 2006 р. № 18/15/21/11 оскаржуваним рішенням відмовив позивачу у встановлені нормативно грошової оцінки земельної ділянки з коефіцієнтом функціонального використання 0,5 як для земель, зайнятих поточним будівництвом та відведених під майбутнє будівництво без належного обґрунтування такої відмови.

Постановою Іллічівського міського суду Одеської області від 17 листопада 2016 року адміністративний позов ТОВ "Ін-Ком-Буд" задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Чорноморської міської ради Одеської області №80/21-VІІ від 12 квітня 2016 року.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2017 року скасовано постанову Іллічівського міського суду Одеської області від 17 листопада 2016 року та прийнято нову про відмову у задоволенні позову.

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, ТОВ "Ін-Ком-Буд" звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, матеріали касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України зазначає наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що між позивачем та відповідачем укладено довгостроковий Договір оренди землі №44 від 07 травня 2015 року, за яким позивачу в оренду надається земельна ділянка площею 0,375 га несільськогосподарського призначення із земель житлової та громадської забудови (кадастровий номер 5110800000:02:026:0085) за адресою: м. Чорноморськ (колишній Іллічівськ), вул. Пляжна, 6-8, з цільовим призначенням - під існуюче кафе-бар та для реконструкції будівлі торговельного павільйону під кафе з об'єктами благоустрою.

На підставі укладеного Договору оренди землі №44 від 07 травня 2015 року та Декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованої 22.01.2014 року Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області за №ОД 083140240058, позивач розпочав роботи з будівництва на орендованій земельній ділянці готельно-ресторанного комплексу.

3 серпня 2015 року ТОВ Ін-Ком-Буд звернулося до Іллічівської міської ради Одеської області з клопотанням про встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки з коефіцієнтом функціонального використання 0,5 (землі,зайняті поточним будівництвом та відведені під майбутнє будівництво).

Рішенням до Іллічівської міської ради Одеської області від 21.08.2015 року ТОВ Ін-Ком-Буд було встановлено нормативну грошову оцінку вищезазначеної земельної ділянки, що передана за договором оренди, з коефіцієнтом функціонального використання 0,5, як такої, що зайнята поточним будівництвом та відведена під майбутнє будівництво терміном до 31 грудня 2015 року.

Застосування коефіцієнту функціонального використання 0,5 підтверджується також витягом № 19-1531-0.13-6973/2_15 від 22 вересня 2015 року із технічної документації про нормативну грошову оцінку вищезазначеної земельної ділянки, наданого відділом Держгеокадастру у м. Іллічевськ Одеської області.

У зв'язку із продовженням будівництва на земельній ділянці та закінченням терміну дії нормативної грошової оцінки земельної ділянки з коефіцієнтом 0,5, встановленого рішенням Іллічівської міської ради Одеської області від 21.08.2015 року, 13 січня 2016 року позивач звернувся до відповідача із клопотанням про встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки з коефіцієнтом функціонального використання 0,5 у 2016 році.

Разом із заявою, позивачем подано декларацію про початок виконання будівельних робіт від 22.01.2014 року № ОД 083140240058 та договір оренди №44 від 7 травня 2015 року з Витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 40427642 від 10.07.2015 року.

12 квітня 2016 року Чорноморська міська рада Одеської області прийняла рішення №80/21-VII, яким відмовила позивачу у встановленні нормативно грошової оцінки земельної ділянки з коефіцієнтом 0,5 як для земель, зайнятих поточним будівництвом та відведених під майбутнє будівництво, без зазначення причин такої відмови.

Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем було надано відповідачу всі необхідні документи, які засвідчують право на встановлення коефіцієнту функціонального використання земель - 0,5 відповідно до Порядку встановлення коефіцієнту функціонального використання 0,5 при розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які перебувають на стадії будівництва або відведені під майбутнє будівництво, затвердженого рішенням Іллічівської міської ради Одеської області № 256-VI від 07 грудня 2012 року. Проте, відповідачем було протиправно відмовлено позивачу у встановленні такого коефіцієнту без належного обґрунтування такої відмови.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд апеляційної інстанції дійшов висновків, що будівництво готельно - ресторанного комплексу протирічить умовам використання позивачем земельної ділянки, а тому фактично у позивача відсутня декларація про початок виконання тих будівельних робіт з метою яких земельна ділянка була передана в оренду.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України з цього приводу звертає увагу на наступне.

Законом, який визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та є спрямованим на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, є Закон України від 11 грудня 2003 року № 1378-ІV Про оцінку земель (далі Закон № 1378-ІV).

За приписами частини четвертої статті 5 зазначеного Закону (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

У частині п'ятій цієї статті визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

У статті 1 Закону № 1378-ІV визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до статті 12 цього Закону нормативно-методичне регулювання оцінки земель здійснюється у відповідних нормативно-правових актах, що встановлюють порядок проведення оцінки земель, організації і виконання землеоціночних робіт, склад і зміст технічної документації та звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, вимоги до них, порядок їх виконання.

Згідно з частиною другою статті 12 Закону № 1378-ІV нормативно-правові акти з проведення оцінки земель, які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, відповідно до якої та згідно з наказом № 18/15/21/11 затверджено Порядок оцінки земель, який регламентує механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів № z0388-06.

Згідно з пунктом 1.3 Порядку оцінки земель нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Пунктом 1.4 Порядку оцінки земель передбачено, що базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрішньогосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території, матеріали інвентаризації земель населених пунктів, проекти забудови та розподілу території населених пунктів, місцеві правила забудови.

Відповідно до пункту 3.1 Порядку оцінки земель в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Згідно з пунктом 3.3 Порядку оцінки земель нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою 8, складовою частиною якої є Кф коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).

Відповідно до пункту 3.5 цього Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми № № 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Державного комітету статистики України від 5 листопада 1998 року № 377 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1998 за № 788/3228), відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Згідно з додатком 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 (таблиця 1.1) Порядку оцінки земель до земель зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво застосовується коефіцієнт 0,5.

На підставі даного Порядку № z0388-06 рішенням Іллічівської міської ради Одеської області № 256-VI від 07 грудня 2012 року було затверджено "Порядок встановлення коефіцієнту функціонального використання 0,5 при розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які перебувають на стадії будівництва або відведені під майбутнє будівництво".

Пунктами 3 та 4 даного Порядку встановлено, що застосування коефіцієнту функціонального використання 0,5 при розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок із земель Іллічівської міської ради Одеської області (в межах м. Іллічівська, с. Бурлача Балка, с. Малодолинське, сел. Олександрівка), які перебувають на стадії будівництва або відведені під майбутнє будівництво.

Встановлення коефіцієнту функціонального використання 0,5 при розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок із земель Іллічівської міської ради Одеської області (в межах м. Іллічівська, с. Бурлача Балка, с. Малодолинське, сел. Олександрівка), які перебувають на стадії будівництва або відведені під майбутнє будівництво здійснюється тільки при наявності дозволу на будівництво об'єкта містобудування (дозвіл на виконання будівельних робіт або декларація про початок виконання будівельних робіт).

Судами встановлено,що згідно умов договору оренди землі №44 від 07.05.2015 року між Чорноморською (Іллічівською) міською радою "Орендодавцем" та ТОВ "Ін-Ком-Буд" "Орендарем" (пункти - 4.2., 4.4) розмір орендної плати встановлюється згідно норм Податкового кодексу України, у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватися Іллічівською міською радою в межах норм передбачених законодавством.

Згідно з п. 5.2. Договору цільове призначення земельної ділянки - під існуючим кафе - баром та для реконструкції будівлі торговельного павільйону під кафе з об'єктами благоустрою.

Вид використання земельної ділянки - для будівництва та обслуговування об'єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування.

У контексті вищезазначеного, колегія суддів звертає увагу на те, що абзацом 3 п.1 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 16.05.2011 №45 визначено, що будівництво - це нове будівництво, реконструкція, технічне переоснащення діючих підприємств, реставрація та капітальний ремонт об'єктів будівництва.

Відповідно, судом першої інстанції вірно зазначено, що цільове призначення земельної ділянки переданої в оренду за договором №44 від 07.05.2015 року - під існуючий кафе-бар та для реконструкції будівлі торговельного павільйону під кафе з об'єктами благоустрою, підпадає під визначення терміну будівництво в розумінні пункту 1 Порядку №45.

Разом з тим, судами встановлено, що Управлінням архітектури та містобудування Іллічівської міської ради 09.11.2012 року позивачу були видані містобудівна умови та обмеження земельної ділянки за адресою: Одеська область, м. Іллічівськ, вул. Пляжна, 6,8 в яких зазначено наміри забудови - готельно-ресторанний комплекс.

Із копії Декларації про початок виконання будівельних робіт: Будівництво готельно - ресторанного комплексу, зареєстрованою Інспекцією ДАБК в Одеській області від 22.01.2014р. № ОД 083140240058 вбачається, що позивач розпочав нове будівництво, а саме - будівництво готельно - ресторанного комплексу.

Дана декларація не скасована, являється дійсною, а її законність не оспорювалась в судовому порядку.

Вищенаведене свідчить, що відповідачем при укладенні договору оренди земельної ділянки із позивачем від 07.05.2015 року не заперечувалося, що наміри забудовника відповідають цільовому призначенню відповідної земельної ділянки.

Даний факт також підтверджується рішенням Іллічівської міської ради від 21.01.2017 року № 202/58-VII, яким встановлено ТОВ Ін-Ком-Буд нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ (в минулому - Іллічевськ), вул. Пляжна, 6,8 з коефіцієнтом 0,5 терміном дії до 31.12.2017 року.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що декларація про початок виконання будівельних робіт від 22.01.2014р. № ОД 083140240058, згідно якої на орендованій земельній ділянці передбачається будівництво готельно-ресторанного комплексу, відповідає умовам використання земельної ділянки, передбачених договором оренди земельної ділянки від 07.05.2015 року.

Відповідно, висновки суду апеляційної інстанції про фактичну відсутність у позивача належної декларації, яка відповідає умовам договору оренди земельної ділянки, є помилковими, такими, що не ґрунтуються на нормах чинного законодавства і не підтверджуються встановленими обставинами і справі.

Статтею 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 2 ст.71 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти позову.

Враховуючи зазначене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що оскаржуване рішення відповідача є необґрунтованим та таким, що суперечить нормам чинного законодавства, порушує права та інтереси позивача, а тому підлягає скасуванню.

За правилами ст. 226 КАС України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.

Враховуючи вищевказане, колегія суддів приходить до висновку про необхідність скасувати рішення суду апеляційної інстанції, залишивши в силі рішення суду першої інстанції як таке, що скасоване помилково.

Керуючись ст.ст. 220, 222, 223, 226, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -

у х в а л и л а :

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Ін-Ком-Буд - задовольнити.

Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2017 року - скасувати.

Постанову Іллічівського міського суду Одеської області від 17 листопада 2016 року - залишити в силі.

Ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст.237-239 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення11.04.2017
Оприлюднено14.04.2017
Номер документу65968232
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —501/1134/16-а

Ухвала від 11.04.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 06.04.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 06.03.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Постанова від 07.02.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Милосердний М.М.

Ухвала від 14.12.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Милосердний М.М.

Ухвала від 21.12.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Милосердний М.М.

Постанова від 17.11.2016

Адміністративне

Іллічівський міський суд Одеської області

Пушкарський Д. В.

Постанова від 17.11.2016

Адміністративне

Іллічівський міський суд Одеської області

Пушкарський Д. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні