КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"05" квітня 2017 р. Справа№ 910/16246/16
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Кропивної Л.В.
суддів: Смірнової Л.Г.
Жук Г.А.
секретар судового засідання Борух А.С.
за участю представників:
від позивача: Подколзін О.В. - за довіреністю оформленою належним чином;
від відповідача: не з'явились;
розглянувши апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"
на рішення Господарського суду міста Києва від 20.10.2016р.
у справі №910/16246/16 (суддя Пінчук В.І.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Локомотив-Комплектснаб"
до відповідача Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"
про стягнення 2 358 703,75 грн.,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Локомотив-Комплектснаб" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" про стягнення 2 358 703,75 грн.
Спір у справі виник у зв'язку з неналежним виконанням ДП Донецька залізниця , як покупця за договором поставки №19ТМЦ/ПО від 13.10.2014р. взятих на себе зобов'язань з оплати вартості поставленого позивачем товару у розмірі 1 790 009,86 грн., у зв'язку з чим позивач нарахував встановлену договором неустойку за порушення грошового зобов'язання 252 664,61 грн., 246 988,84 грн. інфляційних втрат та 69 040,44 грн. 3% річних на підставі ст. 625 ЦК України, і просив стягнути з ПАТ Українська залізниця , як правонаступника покупця.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 20.10.2016 у справі №910/16246/16 позов задоволено. Стягнуто з Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Локомотив-Комплектснаб" 1 790 009,86 грн. основного боргу, 246 988,84 грн. збитки від інфляції, 69 040,44 грн. 3% річних, 252 664,61 грн. пені, 35 381,00 грн. судового збору.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням, Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" звернулось до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просило скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити.
Апеляційна скарга вмотивована тим, що на думку відповідача оскаржуване рішення незаконне, необґрунтоване, винесено судом першої інстанції з недотриманням норм матеріального та процесуального права.
Апелянт вказував, що на нього незаконно покладено зобов'язання зі сплати заборгованості перед позивачем, внаслідок помилкового висновку суду першої інстанції, що ПАТ Українська залізниця є правонаступником усіх прав і обов'язків ДП Донецька залізниця . Заперечуючи правомірність таких висновків суду першої інстанції, апелянт вказував на неправильне застосування судом приписів статей 104, 107 ЦК України, незастосування пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України №200 від 25.06.2014р. та постанови Кабінету Міністрів України №604 від 12.11.2014р., які підлягали застосуванню при вирішенні питання правонаступництва у даній справі.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 11.11.2016р. апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду міста Києва від 20.10.2016р. у справі №910/16246/16 прийнято до провадження колегії суддів у складі: головуючий суддя Майданевич А.Г., судді Сулім В.В., Гаврилюк О.М., та призначено до розгляду на 14.12.2016р.
29.11.2016р. до Київського апеляційного господарського суду від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому його представник заперечував проти доводів апеляційної скарги, вказував про підставність правонаступництва всіх прав та обов'язків Укрзалізниці та ДП Донецька залізниця .
13.12.2016р. до Київського апеляційного господарського суду від відповідача надійшли доповнення до апеляційної скарги, в яких його представник просив задовольнити скаргу, скасувати оскаржуване рішення.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 14.12.2016р. строк розгляду справи №910/16246/16 продовжено на 15 днів та оголошено по справі перерву до 23.01.2017р.
19.01.2017р. до Київського апеляційного господарського суду від відповідача надійшли доповнення до апеляційної скарги.
Розпорядженням керівника апарату Київського апеляційного господарського суду від 25.01.2017р., у зв'язку з перебуванням головуючого судді Майданевича А.Г. на лікарняному, призначено повторний автоматизований розподіл справи №910/16246/16.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Київського апеляційного господарського суду від 25.01.2017р., вказану апеляційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя Кропивна Л.В., судді Смірнова Л.Г., Пономаренко Є.Ю.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 26.01.2017р. апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" прийнято до провадження та призначено до розгляду на 15.02.2017р.
У судових засіданнях неодноразово оголошувались перерви.
Протоколом автоматичної зміни складу колегії суддів від 13.02.2017р. у зв'язку з перебуванням судді Пономаренка Є.Ю. у відпустці з 14.02.2017р., змінено та сформовано новий склад колегії: головуючий суддя Кропивна Л.В., судді: Жук Г.А., Смірнова Л.Г.
Відповідач до судового засідання, що відбулось 05.04.2017р., не з'явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового засідання.
Згідно із п. 3.9.2 Постанови №18 від 26.12.2011р. Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Судовою колегією встановлено, що неявка представника відповідача не перешкоджає розгляду апеляційної скарги за наявними у справі матеріалами, та, за таких обставин, розгляд справи є можливим.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, заслухавши пояснення позивача, Київський апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно ст. 99 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими законом суду першої інстанції.
Згідно ст. 101 Господарського процесуального кодексу України господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Місцевим господарським судом вірно встановлено та матеріалами справи підтверджується, що 13.10.2014р. між Товариством з обмеженою відповідальністю " Локомотив-Комплектснаб " (позивачем, постачальником) та Державним підприємством "Донецька залізниця" (покупцем) укладений договір поставки №Д/НХ-141249/НЮ. Предметом договору є поставка позивачем покупцю товару в асортименті та кількості, згідно зі специфікацією № 1 (додаток 1), яка є невід'ємною частиною договору.
Згідно до п. 4.2 договору встановлено, що датою поставки товару вважається дата підписання накладної на приймання товару та підписання акту прийому - передачі товару обома сторонами договору. Ціна постачальника на ремкомплекти до ТРС визнана конкурсними торгами і вказана у специфікації № 1 (додаток № 1), яка є невід'ємною частиною даного договору. (п. 5.1 договору).
Пунктом 6.2 договору передбачено, що покупець здійснює оплату поставленого товару шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника протягом 90 банківських днів з дня отримання товару. Днем отримання товару вважається день підписання сторонами або їх уповноваженими представниками накладної (залізничної накладної) та акту прийому-передачі на отримання товару.
В додатку до договору №Д/НХ-141249/НЮ від 11.11.2014р. сторонами була складена та підписана специфікація №1, якою погодили найменування, кількість, ціну товару, а також встановили, що покупець здійснює оплату поставленого товару шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника протягом 90 банківських днів з дня отримання товару.
Вказані договір та додаткова угода підписані та скріплені печатками ТОВ "Локомотив-Комплектснаб" та ДП Донецька залізниця .
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилався на те, що за період з 24.11.2015р.-23.12.2014р. поставив покупцю товар на загальну суму 1 790 009,86 грн., що підтверджується видатковими накладними та актами приймання-передачі майна, а саме: № РН-0000004 від 24.11.2014р. на суму 493249,06 грн.; акт від 24.11.2014 р. на суму 493249,06 грн.; № РН - 0000007 від 23.12.2014 р. на суму 1 296 760,80 грн.; акт від 23.12.2014р. на суму 1296760,80 грн. Факт поставки товару підтверджується також товарно-транспортними накладними: № РН-0000004 від 24.11.2014р., № РН-0000007 від 23.12.2014р., відомостями про вантаж, а також довіреностями на отримання цінностей №170 та № 198.
Позивач зазначав, що ПАТ "Українська залізниця" є правонаступником ДП "Донецька залізниця". З таким висновком погодився місцевий господарський суд і задовольнив позов у повному обсязі.
Проте з цим висновком колегія суддів погодитись не може.
Законом України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування № 4442-VI від 23.02.2012р. (далі - Закон № 4442-VI) визначено правові, економічні та організаційні особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, 100 % акцій якого належать державі (далі - Товариство).
Зазначений Закон містить такі положення.
Утворення Товариства здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України відповідно до законодавства з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Товариство утворюється як публічне акціонерне товариство, 100% акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України (далі - Укрзалізниця), а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття (далі - підприємства залізничного транспорту).
Статут Товариства затверджується Кабінетом Міністрів України. Засновником Товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України.
Вищим органом Товариства є загальні збори. Функції загальних зборів виконує Кабінет Міністрів України.
Товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту.
Комісія з утворення Товариства у чотиримісячний строк з дня затвердження її складу подає центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, для затвердження у місячний строк зведений передавальний акт, зведений акт оцінки майна залізничного транспорту загального користування, а також проект статуту Товариства для подання Кабінетові Міністрів України. Зведені передавальний акт та акт оцінки складаються на основі узагальнених даних передавальних актів та актів оцінки, складених стосовно цілісного майнового комплексу кожного підприємства залізничного транспорту.
Розмір статутного капіталу Товариства визначається під час його утворення згідно із зведеним актом оцінки майна залізничного транспорту загального користування.
Пунктом 2 розділу ІІІ Перехідні та прикінцеві положення Закону № 4442-VI встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що спеціальним Законом № 4442-VI визначено пріоритет у застосуванні його норм, а саме: утворення Товариства здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, який, крім іншого, виконує функції загальних зборів Товариства.
Відповідно до зазначеного Закону та на виконання його вимог постановою Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014р. Про утворення публічного акціонерного товариства Українська залізниця (далі - Постанова № 200) утворено ПАТ Українська залізниця на базі Укрзалізниці, підприємств залізничного транспорту, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1.
До переліку, наведеного у цьому додатку, включено й ДП Донецька залізниця .
Згідно з пунктом 5 Постанови № 200 Міністерству інфраструктури доручено вжити заходів для припинення Укрзалізниці та підприємств, зазначених у додатку 1.
У межах своїх повноважень і на часткову зміну пункту 5 Постанови № 200 Кабінет Міністрів України 12 листопада 2014 року прийняв Постанову № 604, якою установлено, що майно (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції (далі - майно), не включається до переліків і зведених актів інвентаризації майна, що затверджуються Міністерством інфраструктури відповідно до цього пункту, а відображається в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за ПАТ Українська залізниця на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до пункту 2 цієї постанови.
Пунктом 2 Постанови № 604 Комісії з утворення ПАТ Українська залізниця разом з Міністерством інфраструктури доручено після завершення тимчасової окупації території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя та завершення проведення антитерористичної операції провести інвентаризацію та оцінку майна і за результатами подати пропозиції щодо зміни статутного капіталу ПАТ Українська залізниця згідно із законодавством.
Постановою Кабінету Міністрів України № 735 від 02.09.2015р. Питання ПАТ Українська залізниця затверджено Статут ПАТ Українська залізниця .
Згідно з пунктами 1, 2 Статуту ПАТ Українська залізниця є юридичною особою, що утворене відповідно до Закону № 4442-VI, Постанови № 200; товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту. Товариство є юридичною особою з дня державної реєстрації (пункт 12 Статуту).
Товариство має у власності майно, що внесене до його статутного капіталу, та/або інше майно, набуте ним на підставах, що не заборонені законодавством. Товариство здійснює володіння, користування та розпорядження таким майном згідно з метою своєї діяльності з урахуванням вимог законодавства та цього Статуту. За товариством закріплено на праві господарського відання державне майно, що передане йому відповідно до законодавства. Товариство здійснює користування та розпорядження таким майном відповідно до мети своєї діяльності з урахуванням обмежень, установлених законом, іншими нормативно-правовими актами та цим Статутом (пункти 20, 21 Статуту).
Пунктами 25, 26, 53, 54 Статуту засновником товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України. Управління корпоративними правами держави стосовно товариства здійснює Кабінет Міністрів України. Управління корпоративними правами держави, переданими до статутного капіталу товариства, здійснює товариство. Єдиним акціонером товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України. Вищим органом є загальні збори акціонерів. Функції загальних зборів виконує Кабінет Міністрів України. Функції вищого органу, які передбачені законодавством, цим Статутом, а також внутрішніми документами товариства, крім функцій, зазначених у пункті 56 цього Статуту, здійснюються Кабінетом Міністрів України одноосібно.
Державну реєстрацію ПАТ Українська залізниця здійснено 21.10.2015р.
Колегією суддів встановлено, що у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Реєстр) міститься інформація про те, що ДП Донецька залізниця перебуває у стані припинення, однак запису про припинення у Реєстрі немає. Крім того, в Реєстрі наведено дані про юридичних осіб, правонаступником яких є ПАТ Українська залізниця , серед яких зазначено ДП Донецька залізниця . Водночас згідно з інформацією у Реєстрі про здійснення зв'язку з юридичною особою правонаступництво ПАТ Українська залізниця щодо ДП Донецька залізниця настає відповідно до Постанови № 604 після внесення майна до статутного капіталу правонаступника.
Аналіз зазначених норм права та встановлених судом дійсних обставин справи дає підстави для висновку, що спеціальним Законом № 4442-VI визначено особливості утворення ПАТ Українська залізниця , на виконання цього Закону Кабінет Міністрів України прийняв відповідні нормативно-правові акти та діяв не тільки як вищий орган у системі органів виконавчої влади, а й як особа, яка здійснює на підставі цього Закону від імені держави функції вищого органу управління Товариством.
Враховуючи викладене, питання правонаступництва ПАТ Українська залізниця стосовно ДП Донецька залізниця визначається спеціальним Законом та прийнятими на його виконання постановами № 200 та № 604, які пов'язують перехід прав і обов'язків ДП Донецька залізниця до ПАТ Українська залізниця з інвентаризацією, складанням передавального акта та внесенням майна до статутного капіталу правонаступника.
Аналогічна правова позиція та мотиви її обґрунтування викладені у Постановах Верховного Суду України від 22.02.2017р. у справах №3-26гс17; 3-40гс17; 3-41гс17;3-50гс.
Відповідно до приписів статті 111-28 Господарського процесуального кодексу України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 111-16 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.
Враховуючи вищезазначене, апеляційний суд вважає передчасними висновки позивача у справі про те, що відповідач є правонаступником всіх прав та обов'язків ДП "Донецька залізниця", а відтак несе відповідальність за договором поставки №19ТМЦ/ПО від 13.10.2014р., тому у задоволенні позову слід відмовити.
З огляду на викладені вище обставини, з урахуванням положень п. 4 ч. 1 ст. 104 Господарського процесуального кодексу України, рішення Господарського суду міста Києва від 20.10.2016р. у справі №910/16246/16 підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову Товариству з обмеженою відповідальністю "Локомотив-Комплектснаб".
Згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу, стороні, на користь якої відбулося рішення, господарський суд відшкодовує мито за рахунок другої сторони.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину постанови.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 49, 99, 101-105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду міста Києва від 20.10.2016р. у справі №910/16246/16 - задовольнити.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 20.10.2016р. у справі №910/16246/16 - скасувати повністю і прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову Товариству з обмеженою відповідальністю "Локомотив-Комплектснаб" відмовити повністю.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Локомотив-Комплектснаб" (01042, м. Київ, вул. Чигоріна, 12, офіс 213, ЄДРПОУ 38915334) на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, ЄДРПОУ 40075815) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 38 918 (тридцять вісім тисяч дев'ятсот вісімнадцять) грн. 61 коп.
4. Доручити Господарському суду міста Києва видати наказ.
5. Матеріали справи №910/16246/16 повернути до місцевого господарського суду.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.
Головуючий суддя Л.В. Кропивна
Судді Л.Г. Смірнова
Г.А. Жук
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2017 |
Оприлюднено | 19.04.2017 |
Номер документу | 65971200 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Кропивна Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні