Постанова
від 11.04.2017 по справі 824/2393/15-а
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 824/2393/15

Головуючий у 1-й інстанції: Дембіцький П.Д.

Суддя-доповідач: ОСОБА_1

11 квітня 2017 року

м. Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Ватаманюка Р.В.

суддів: Сторчака В. Ю. Мельник-Томенко Ж. М.

за участю:

секретаря судового засідання: Мирошниченко С.О.,

позивача: ОСОБА_2,

представника позивача: ОСОБА_3,

представника третьої особи: ОСОБА_4

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 09 грудня 2016 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_2, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16 (далі - позивачі) до Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_17 міська рада (далі - третя особа 1), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача фізична особа-підприємець ОСОБА_5 (далі - третя особа 2) про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В :

Позивачі в листопаді 2015 року звернулись до Чернівецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом в якому просили: визнати протиправним та скасувати рішення № 7 від 29.09.2015 Державної архітектурно-будівельної інспекції України, на підставі якого ОСОБА_5 видано дозвіл на виконання будівельних робіт №ІУ114152722479 від 29.09.2015 та анулювати цей дозвіл.

Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 09.12.2016 адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Державної архітектурно-будівельної інспекції України №7 від 29.09.2015 в частині надання ОСОБА_5 дозволу на виконання будівельних робіт "Реконструкція частини власних приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень на вул. Шкільній, 1 в м. Чернівці".

Зобов'язано Державну архітектурно-будівельну інспекцію України анулювати дозвіл на виконання будівельних робіт від 29.09.2015 № ІV114152722479.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, третя особа ОСОБА_5 подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Представник третьої особи 2 в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав в повному обсязі та просив колегію суддів її задовольнити.

Позивач та представник позивача заперечили проти апеляційної скарги.

Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представника позивача, третьої особи 2 та позивача, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити повністю, а рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове з таких підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 195 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що третій особі ОСОБА_5 згідно свідоцтва про право власності серії САВ №516201 на праві приватної спільної часткової власності належить 1/3 частка нерухомого майна: нежилі приміщення (магазин) загальною площею 646,50 кв.м. будівлі літ. А, в тому числі: приміщення підвалу VII - IX загальною площею 49,10 кв.м.; приміщення першого поверху 1-24 - 1-37, 1-40, 1-14 загальною площею 349,20 кв.м.; приміщення другого поверху 2-30 - 2-36 загальною площею 248, 20 кв.м.

28.09.2012 між ОСОБА_17 міською радою та фізичною особою підприємцем ОСОБА_5 укладено договір земельного сервітуту № 74, предметом якого визначено, що земельна ділянка за кадастровим номером № 7310136600:06:004:0094, площею 0,0108 га, яка розташована за адресою вул. Шкільна, 1, м. Чернівці, має цільове призначення землі для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, а також здійснення на право здійснення та обслуговування прибудови та інші.

28.01.2015 між ОСОБА_17 міською радою та фізичною особою підприємцем ОСОБА_5 укладено договір оренди землі № 9279, предметом якого визначено, що орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для здійснення обслуговування прибудови, яка знаходиться у м. Чернівці вул. Шкільна, 1, об'єктом є те, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0108 га., за кадастровим номером № 7310136600:06:004:0094.

23.03.1994 представником Президента України прийнято Розпорядження №161 "Про взяття на державний облік і під охорону нововиявлених пам'яток архітектури місцевого значення". Вказаним розпорядженням будівлю, яка знаходиться за адресою вул. Шкільна, буд. 1, м. Чернівці, включено до Переліку пам'яток архітектури місцевого значення Чернівецької області, взято на державний облік і під охорону пам'ятки архітектури місцевого значення.

Відповідно до листа Управління культури ОСОБА_17 обласної адміністрації, будівля, що знаходиться за адресою - вул. Шкільна, №1, м. Чернівці, взята під охорону держави як пам'ятка архітектури місцевого значення - Генеральський дім 1780 р. Крім того, будинок Генеральського дому знаходиться в межах комплексної охоронної зони центрального історичного ареалу м. Чернівці та в межах буферної зони об'єкта культурної спадщини, занесеного до Списку всесвітньої спадщини.

31.05.2012 рішенням 24 сесії ОСОБА_17 міської ради VI скликання № 525 підприємцю ОСОБА_5 надано дозвіл на реконструкцію власного нежитлового приміщення магазину з прибудовою орієнтовною площею 290, 00 кв. м. та складання проекту відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0, 0120 га. на умовах договору земельного сервітуту.

12.12.2014 рішенням Господарського суду України Чернівецької області № 926/1475/14 визнано незаконним пункт 1.4 рішення 24 сесії ОСОБА_17 міської ради VІ скликання "Про надання підприємцям дозволу на реконструкцію, складання проектів відведення земельних ділянок та внесення змін до деяких рішень з цих питань" № 525 від 31.05.2012 в частині надання дозволу фізичній особі - підприємцю ОСОБА_5 на складання проекту відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0120 га на умовах договору земельного сервітуту для обслуговування прибудови на вул. Шкільній, 1 в м. Чернівцях. Визнано незаконним пункт 6.1 рішення 27 сесії ОСОБА_17 міської ради VІ скликання "Про встановлення земельних сервітутів на земельні ділянки та внесення змін до рішень міської ради з цих питань" від 30.08.2012 № 599 яким фізичній особі - підприємцю ОСОБА_5 затверджено проект відведення для встановлення меж частини земельної ділянки за адресою: м. Чернівці, вул. Шкільна, 1, площею 0,0108 га для укладання договору особистого платного земельного сервітуту для здійснення та обслуговування прибудови терміном на 5 років. Визнано недійсним договір встановлення земельного сервітуту від 28.09.2012 № 74 укладений між ОСОБА_17 міською радою та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_5 та зобов'язано ОСОБА_5 повернути вказану земельну ділянку ОСОБА_17 міській раді.

17.11.2014 відповідно до заяви ОСОБА_5 від 29.09.2014 Міністерство культури України за №1325/10-2/61-14, погодило проект історико-містобудівне обґрунтування реконструкції частини власних приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень по вул. Шкільна, 1 в м. Чернівці, для подальшого врахування при розробленні відповідної проектної документації.

На замовлення ОСОБА_5, ТОВ "Цивільпромпроект" (ліцензія серії АВ№589302 від 13.07.2011) виготовлено робочий проект "Реконструкція частини власних приміщень магазину літ. "А" з прибудовою торгових приміщень по вул. Шкільна, 1 в м. Чернівці".

25.02.2015 згідно заяви ОСОБА_5, від 23.02.2015 Першим заступником Міністра культури України ОСОБА_18 за № 94/10-2/61-15 погоджено Робочий проект "Реконструкція частини власних приміщень магазину літ. "А" з прибудовою торгових приміщень по вул. Шкільна, 1 в м. Чернівці. З вказаного листа Міністерства культури України вбачається, що Реконструкцію частини власних приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень по вул. Шкільна, 1 в м. Чернівці, тобто будівельні, меліоративні, шляхові та інші роботи, що можуть призвести до руйнування, знищення, чи пошкодження об'єктів культурної спадщини, проводяться тільки після повного дослідження цих об'єктів за рахунок коштів замовників зазначених робіт відповідно до вимог частини першої статті 37 Закону України "Про охорону культурної спадщини". За невиконання вимог законодавства у сфері охорони культурної спадщини винні особи будуть притягнуті до кримінальної чи адміністративної. Крім того у вказаному листі зазначено про необхідність отримання дозволу на проведення земляних робіт в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.

10.03.2015 Міністерством Культури України ОСОБА_5 надано дозвіл №22-007/15з на проведення земляних робіт на території пам'ятки, охоронюваній археологічній території, в зонах охорони, в історичних ареалах населених місць, яким надано дозвіл на проведення земляних робіт з метою виконання будівельних робіт на об'єктів "Реконструкція частини власних приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень по вул. Шкільна, 1 в м. Чернівці" на території вул. Шкільна, 1, історичний ареал м. Чернівці.

18.09.2015 ОСОБА_5 звернувся до Державної архітектурно-будівельної інспекції України з заявою про видачу дозволу на виконання будівельних роботі на "Реконструкція частини власних приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень по вул. Шкільній, 1 в м. Чернівці".

29.09.2015 рішенням Державної архітектурно-будівельної інспекції України №7 "Про видачу дозволів на виконання будівельних робіт, про відмову у видачі та анулюванні таких дозволів, а також видачу сертифікатів (щодо прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів) та відмову у видачі таких сертифікатів" вирішено видати дозвіл на виконання будівельних робіт щодо об'єкту будівництва "Реконструкція частини власних приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень по вул. Шкільна, 1 в м. Чернівці".

29.09.2015 Державною архітектурно-будівельною інспекцією України заявнику ОСОБА_5 надано Дозвіл на виконання будівельних робіт № IV114152722479 на об'єкт будівництва - "Реконструкція частини власних приміщень магазину літ. "А" з прибудовою торгових приміщень по вул. Шкільній, 1 м. Чернівці". Будівельна адреса - м. Чернівці, вул. Шкільна, 1. Вид будівництва - реконструкція. Код об'єкта - 1230,1. Проектна документація розроблена товариством з обмеженою відповідальністю "Цивільпромпроект". Категорія складності - IV.

Не погодившись із таким рішенням відповідача, позивачі звернулись до суду із даним позовом.

Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що відповідач по справі не обґрунтував правомірність своїх дій при прийнятті рішення Державною архітектурно-будівельною інспекцією України № 7 від 29.09.2015 в частині надання ОСОБА_5 дозволу на виконання будівельних робіт "Реконструкція частини власних приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень на вул. Шкільній, 1 в м. Чернівці", натомість позивачі довели зворотне.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції, з таких підстав.

Пунктом 7 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI (далі - Закон № 3038-VI) передбачено, що управління у сфері містобудівної діяльності та архітектурно-будівельного контролю здійснюється шляхом: надання (отримання, реєстрації), повернення (відмови у видачі) чи анулювання (скасування реєстрації) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів: виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних рад - щодо об'єктів I, II, III категорій складності, розташованих в межах відповідних населених пунктів; виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю міських рад - щодо об'єктів I, II, III, IV категорій складності, розташованих в межах відповідних міст; структурними підрозділами з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій - щодо об'єктів I, II, III, IV категорій складності, розташованих в межах міст Києва та Севастополя; центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі - щодо об'єктів I, II, III, IV, V категорій складності, розташованих за межами населених пунктів і на території кількох адміністративно-територіальних одиниць, щодо усіх об'єктів V категорії складності в межах населених пунктів, а також щодо об'єктів IV категорії складності, розташованих в межах сіл та селищ.

Статтею 37 Закону №3038-VI встановлено, що право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах будівництва, що належать до IV і V категорій складності, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт (ч. 1).

Дозвіл на виконання будівельних робіт видається органами державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

За наявності дозволу на виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт та видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається (ч.2).

Для отримання дозволу подається заява, до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію; 2) копія розпорядчого документа щодо комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду у разі здійснення комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності (замість копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою); 3) проектна документація на будівництво, розроблена та затверджена в установленому законодавством порядку; 4) копія документа, що посвідчує право власності на будинок чи споруду, або згода його власника, засвідчена у встановленому законодавством порядку, на проведення будівельних робіт у разі здійснення реконструкції, реставрації чи капітального ремонту; 5) копії документів про призначення осіб, відповідальних за виконання будівельних робіт, та осіб, які здійснюють авторський і технічний нагляд; 6) інформація про ліцензію, що дає право на виконання будівельних робіт, та кваліфікаційні сертифікати (ч.3).

Аналогічні вимоги до переліку документів, які є підставою для прийняття рішення про видачу дозволу на початок будівельних робіт та для видачі такого дозволу містяться в п. 28 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, який затверджений Постанові Кабінету Міністрів України "Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт" № 466 від 13.04.2011 із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 26.08.2015 №747.

Як зазначалось вище, право власності ОСОБА_5 на вказані приміщення магазину посвідчено свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, що видане 04.01.2008 на підставі рішення виконавчого комітету ОСОБА_17 міської ради № 1001/24 від 25.12.2007 і зареєстровано на підставі законодавства, яке діяло у 2008 році в Реєстрі прав власності на нерухоме майно за № 2297492 від 11.01.2008.

Згідно матеріалів справи ОСОБА_5 як власник 1/3 частки нежилої будівлі по вул. Шкільній, 1, м. Чернівці отримав 28.01.2015 у територіальної громади м. Чернівці у строкове платне орендне користування строком по 28.01.2020 земельну ділянку площею 0,0108 га кадастровий № 7310136600:06:004:0094, яка розташована впритул до належної ОСОБА_5 1/3 частки нежилої будівлі по вул. Шкільній, 1, м. Чернівці. Перебування у ОСОБА_5 в користуванні вказаної земельної ділянки засвідчується договором оренди землі № 9279, який укладений між орендодавцем - ОСОБА_17 міською радою та орендарем фізичною особою-підприємцем ОСОБА_5 28.01.2015 та актом приймання-передачі такої земельної ділянки. Право ОСОБА_5 на користування вище вказаною земельною ділянкою, що виникло на підставі договору оренди землі, зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 31.01.2015 за номером запису 8574912, про що свідчить витяг з вказаного реєстру від 02.02.2015 № 33004481.

Прийнявши рішення про здійснення реконструкції з прибудовою належних йому на праві власності нежилих приміщень, що становлять 1/3 частку нежилої будівлі по вул. Шкільній,1, м. Чернівці ОСОБА_5 набув статусу замовника будівництва та, на виконання вимог ст.ст. 34, 37 Закону України Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", подав у Державну архітектурно-будівельну інспекцію України заяву на отримання дозволу на початок будівельних робіт, до вказаної заяви додав передбачені ч.3 ст. 37 Закону №3038-VI документи, а саме: копію договору оренди землі № 9279, який укладений між орендодавцем - ОСОБА_17 міською радою та орендарем фізичною особою-підприємцем ОСОБА_5 28.01.2015; проектну документацію на будівництво, що розроблена ТОВ "Цивільпромпроект" (ліцензія № 589302) на реконструкцію частини власних приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень по вул. Шкільній, 1, в м. Чернівці, яка затверджена в установленому законодавством порядку, погоджена 25.02.2015 першим заступником Міністра культури України ОСОБА_18, а також відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України" № 560 від 11.05.2011, затверджена замовником та отримала позитивний висновок експертів ДП "Спеціалізована Державна експертна організація центральна служба Української державної будівельної експертизи" згідно з експертним звітом № 26-0790-15/2 від 26.08.2015; копію свідоцтва про право власності на нерухоме майно, що видане 04.01.2008 на підставі рішення виконавчого комітету ОСОБА_17 міської ради № 1001/24 від 25.12.2007 і зареєстровано на підставі законодавства, яке діяло у 2008 році в Реєстрі прав власності на нерухоме майно за № 2297492 від 11.01.2008; копії наказів про призначення осіб, відповідальних за виконання будівельних робіт, та осіб, які здійснюють авторський і технічний нагляд у складі наказів № 4 від 01.04.2015 про призначення ОСОБА_19 відповідальним за технічний нагляд, №14/0815-1-АН від 26.08.2015 про призначення відповідального за ведення авторського нагляду та № 3-в від 01.09.2015 про призначення відповідального за ведення робіт по реконструкції частини власних приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень ОСОБА_20; копію ліцензії на право на виконання будівельних робіт, що видана 13.02.2013 генеральному підряднику ПП "Комплексно-виробнича компанія "Ірбіс".

Статтею 5 Закону України "Про охорону культурної спадщини" від 08.06.2000 № 1805-III (далі - Закон №1805-III) визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини, належить, зокрема, погодження проектів містобудівних, архітектурних та ландшафтних перетворень, земляних робіт в історичних ареалах населених місць, а також програм і проектів, реалізація яких може позначитися на об'єктах культурної спадщини.

Згідно п. 9 та п. 13 ч. 1 ст. 6 Закону №1805-III надання дозволів на проведення робіт на пам'ятках місцевого значення, їхніх територіях та в зонах охорони, а також погодження земляних робіт, реалізація яких може позначитися на стані пам'яток місцевого значення, належить до повноважень органу охорони культурної спадщини обласних державних адміністрацій.

Частиною 1 ст. 22 Закону №1805-III вказано, що пам'ятки, їхні частини, пов'язане з ними рухоме та нерухоме майно забороняється зносити, змінювати, замінювати, переміщувати (переносити) на інші місця.

Положенням ст. 37 Закону №1805-III вказано, будівельні, меліоративні, шляхові та інші роботи, що можуть призвести до руйнування, знищення чи пошкодження об'єктів культурної спадщини, проводяться тільки після повного дослідження цих об'єктів за рахунок коштів замовників зазначених робіт. Роботи на щойно виявлених об'єктах культурної спадщини здійснюються за наявності письмового дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини на підставі погодженої з ним науково-проектної документації.

Пунктом 3.21 ДБН А.2.2-3-2014 встановлено, що реконструкцією вважається перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об'єкту будівництва, що передбачає зміну його геометричних розмірів та/або функціонального призначення, в наслідок чого відбувається зміна основних техніко-економічних показників (кількість продукції, потужність тощо), забезпечується удосконалення виробництва, підвищення його техніко - економічного рівня та якості продукції, що виготовляється, поліпшення умов експлуатації та якості послуг.

Реконструкція передбачає повне або часткове збереження елементів несучих і огороджувальних конструкцій та призупинення на час виконання робіт експлуатації об'єкту в цілому або його частин (за умови їх автономності).

Таким чином, ОСОБА_5, як замовник, не здійснював нового будівництва, а прийняв рішення здійснити реконструкцію належних йому та введених у експлуатацію раніше нежилих приміщень, які складають 1/3 частку нежилої будівлі по вул. Шкільній, 1 м. Чернівці. Така реконструкція включає в себе часткову перебудову введених в експлуатацію нежилих приміщень шляхом збільшення їх геометричних розмірів без зміни цільового призначення об'єкту, яке полягає в його експлуатації в якості магазину.

Згідно з п. 3.4.1.4. ДБН В.2.2-2-2-2008 в охоронній зоні за погодженням із відповідним органом охорони культурної спадщини і відповідним органом з питань містобудування і архітектури можуть виконуватись, зокрема, вибіркові реконструкція і збільшення розмірів окремих будівель, які не порушують традиційного характеру середовища у відповідності з розробленими і погодженими історико-містобудівними обґрунтуваннями. За змістом п. 3.4.2.6. ДБН Б.2.2-2-2-2008 будівництво, реконструкція, земляні та інші роботи в зоні регулювання забудови можуть здійснюватися за проектами, погодженими відповідними органами охорони культурної спадщини.

З наведеного слідує, що ОСОБА_5 вправі здійснити реконструкцію власних нежилих приміщень, у тому числі шляхом збільшення їх розмірів, відповідно до погоджених органом охорони культурної спадщини історико-містобудівним обґрунтуванням та проектною документацією, що, враховуючи дотримання при реконструкції традиційного характеру середовища, не може вважатися знесенням, зміною, заміною або переміщенням (перенесенням) відповідного пам'ятника архітектури.

Згідно п. 1.1. договору оренди землі Орендодавець надав ОСОБА_5 в користування земельну ділянку для здійснення та обслуговування прибудови. На момент укладення договору оренди землі на орендованій земельній ділянці вже був розташований належний ОСОБА_5 об'єкт незавершеного будівництва право власності на який було зареєстровано рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 1734641 від 20.11.2014, що прийняте Державним реєстратором Реєстраційної служби Чернівецького міського управління юстиції Чернівецької області. Отже, з урахуванням наявності на земельній ділянці на момент укладення договору оренди незавершеного будівництвом об'єкту Орендодавець надав в користування землю саме для здійснення прибудови, тобто з метою завершення її зведення та подальшого обслуговування, що само собою засвідчує погодження Орендодавцем здійснення зазначених видів робіт та не потребує додаткового узгодження з орендодавцем.

При цьому, апелянтом на підставі спірного дозволу здійснюється не нове будівництво, а реконструкція з прибудовою наявного об'єкту невиробничого призначення, що не відноситься до нового будівництва.

Згідно матеріалів справи, на замовлення ОСОБА_5 ПП "Археотектос" (ліцензія АВ № 596282 від 05.12.2011) виконано Історико-містобудівне обґрунтування реконструкції частини власних приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень на вул. Шкільній, 1 м. Чернівці, яке було погоджено першим заступником Міністра культури України ОСОБА_21 17.10.2014 за № 1325/10-2/61-14.

Також, на замовлення ОСОБА_5 ТОВ "Цивільпромпроект" (ліцензія АВ № 589302 від 13.07.2011) виконана проектна документація "Реконструкція частини власних приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень на вул. Шкільній, 1 у м. Чернівці у складі робочого проекту", а також ескізний проект-паспорт зовнішнього опоряджання (фасадів), які також були погоджені першим заступником Міністра культури України ОСОБА_18 25.02.2015 за № 94/10-2/61-15.

Таким чином, зазначена проектна документація з погодженням міністерства культури України була надана відповідачу та слугувала однією з законних підстав для прийняття спірного рішення.

Крім того, державним підприємством "Науково-дослідний центр "Охоронна археологічна служба України" Інституту археології була проведена перевірка попередніх археологічних досліджень (наукова археологічна експертиза) за наслідками якої був наданий позитивний висновок № 314-23/1919 від 25.02.2015 щодо використання земельної ділянки площею 0,0108 га в м. Чернівці по вул. Шкільній, 1 з метою реконструкції частини приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень.

Державна служба з питань національної культурної спадщини Міністерства культури і туризму України листом від 03.11.2010 № 22-3161/35 роз'яснила, що у випадку проведення будівельних робіт у зонах охорони в історичних ареалах населених місць, занесених до Списку історичних населених місць України погодження проектів містобудівних перетворень не належить до компетенції місцевих, у тому числі й обласних, органів охорони культурної спадщини, а належить до компетенції структурних підрозділів Міністерства культури України. При цьому згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 878 від 26.07.2001 місто Чернівці включено до Списку історичних населених місць України, а згідно з наказом Міністерства культури і туризму України № 661/0/16-07 від 16.06.2007 вулиця Шкільна міста Чернівці віднесена до комплексної охоронної зони Переліку зон охорони культурної спадщини та історичних ареалів міста Чернівці.

Таким чином отримання ОСОБА_5 саме від Міністерства культури України дозволу 22-007/15- 3 від 10.03.2015 на проведення земляних робіт, а також відповідних погоджень Міністерством культури України історико-містобудівного обґрунтування (лист № 1325/10-2/61-14 від 17.11.2014) та проектної документації "Реконструкція частини власних приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень на вул. Шкільній, 1 у м. Чернівці" (лист № 94/10-2/61-15 від 25.02.2015) є належним виконанням вимог законодавства про охорону культурної спадщини з метою виконання будівельних робіт на об'єкті реконструкція частини приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень по вул. Шкільній, 1 м. Чернівці.

Щодо включення будівлі по вул. Шевченка, 1 м. Чернівці до переліку (реєстрів) нерухомих пам'яток України національного або місцевого значення слід зазначити наступне.

Частиною 1 ст. 13 Закону №1805-III вказано, що об'єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам'яток України (далі - Реєстр) за категоріями національного та місцевого значення пам'ятки. Порядок визначення категорій пам'яток встановлюється Кабінетом Міністрів України. Із занесенням до Реєстру на об'єкт культурної спадщини, на всі його складові елементи, що становлять предмет його охорони, поширюється правовий статус пам'ятки.

Згідно ч.1 ст. 14 Закону №1805-III занесення об'єкта культурної спадщини до Реєстру та внесення змін до нього (вилучення з Реєстру, зміна категорії пам'ятки) провадяться відповідно до категорії пам'ятки:

а) пам'ятки національного значення - постановою Кабінету Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини протягом одного року з дня одержання подання;

б) пам'ятки місцевого значення - рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини за поданням відповідних органів охорони культурної спадщини або за поданням Українського товариства охорони пам'яток історії та культури, інших громадських організацій, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини, протягом одного місяця з дня одержання подання.

Згідно інформації з реєстру (переліку) пам'яток національного або місцевого значення, який міститься на офіційному веб-сайті Міністерства культури України вбачається, що будівля по вул. Шевченка, 1 м. Чернівці не внесена до реєстру (переліку) нерухомих пам'яток національного або культурного значення, а знаходиться в межах охоронної зони історичного ареалу м. Чернівці.

Щодо необхідності повідомлення органів ЮНЕСКО про проведення визначених у дозволі видів робіт слід вказати про таке.

Статтями 8-14 розділу III Конвенції про охорону всесвітньої І культурної і природної спадщини, до якої Україна приєдналась у жовтні 1988 року відповідно до Указу Президії Верховної ОСОБА_1 Української РСР № 6673 від 04.10.1988, визначено порядок утворення (обрання) Комітету всесвітньої спадщини, який вважається виконавчим органом ЮНЕСКО. Повноваження Комітету всесвітньої спадщини, які визначені розділом III Конвенції не відносять до компетенції Комітету всесвітньої спадщини вирішення питань затвердження або впровадження будь-яких правил, положень та інших документів нормативно-правового характеру, які є обов'язковими для виконання країнами - учасницями Конвенції.

Разом з тим, чинним законодавством України та ратифікованими ОСОБА_2 міжнародними угодами й надання з боку громадян не передбачено надання будь-яких письмових повідомлень або погоджень на адресу Національної комісії у справах ЮНЕСКО.

Згідно з Положенням про Національну комісію України у справах ЮНЕСКО, яке затверджено Указом Президента України від 26.03.1996 № 212/96 (з урахуванням змін, внесених Указом Президента України від 27.01.1999 № 70/99) вказаний орган не визначений в якості дозвільного або погоджувального органу, до його повноважень і компетенції не віднесено видачу дозволів або погоджень на здійснення будівельних робіт в охоронних зонах.

До функцій зазначеного органу віднесено: координація та сприяння діяльності міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, організацій та установ, пов'язаної з їхньою участю в програмах ЮНЕСКО і міжнародному співробітництві в рамках ЮНЕСКО і спрямованої на сприяння вирішенню актуальних проблем розвитку України в гуманітарній сфері, розширення багатостороннього та двостороннього міжнародного співробітництва; забезпечення робочих зв'язків із структурними підрозділами Секретаріату ЮНЕСКО, національними комісіями іноземних держав у справах ЮНЕСКО, міжнародними неурядовими організаціями, що співробітничають з ЮНЕСКО, з метою створення умов для розвитку міжнародного співробітництва національних державних органів, установ та організацій у сферах діяльності ЮНЕСКО; сприяння популяризації діяльності ЮНЕСКО серед громадськості України та використання її інтелектуального потенціалу з метою соціально-економічного розвитку держави.

При цьому, Конвенція про охорону всесвітньої культурної і природної спадщини, а також приписи національного законодавства України не передбачають для фізичних осіб та юридичних осіб приватного права обов'язку здійснення будь-якого повідомлення виконавчим органам ЮНЕСКО або обов'язку одержання від таких органів будь-яких дозволів або погоджень.

Враховуючи вищевикладене, а також зважаючи на надання ОСОБА_5 центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини, погодження на проведення земляних робіт, погоджень історико-містобудівного обґрунтування, а також ескізного проекту-паспорта та робочого проекту реконструкції частини приміщень магазину літ. А з прибудовою торгових приміщень по вул. Шкільній, 1 м. Чернівці, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржуване рішення відповідача №7 від 29.09.2015 є правомірним та відповідає вимогам чинного законодавства України.

Таким чином, апелянтом в повній мірі доведено правомірність прийнятого відповідачем рішення, а висновки суду першої інстанції повністю спростовані доводами апеляційної скарги ОСОБА_5 Доводи позивачів та обставини викладенні в запереченнях на апеляційну скаргу не спростовують висновків апеляційного суду.

Крім того, апеляційний суд звертає увагу на правову позицію Верховного Суду України викладену у постанові від 24.02.2015 по справі № 21-34а15, де суд зазначив, що за змістом статті 6 КАС кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси. Водночас суб'єктивна оцінка порушення права не є абсолютною. В деяких випадках сам законодавець визначає коло осіб, права яких можуть бути порушені внаслідок бездіяльності, вчинення суб'єктом владних повноважень певних дій чи прийняття актів, правомірно обмежуючи право осіб на звернення до суду за захистом порушених прав, свобод або інтересів.

Так, відповідно до частини другої статті 171 КАС право оскаржити нормативно - правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб'єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт. Тобто оскаржити такий акт інші особи не можуть. Зі змісту регулювання, яке міститься у КАС, також убачається, що і право оскаржити індивідуальний акт має особа, якої він стосується.

Разом з тим, апеляційний суд вважає доречним посилання апелянта на правову позицію викладену у постанові Верховного Суду України від 27.10.2015 по справі № 21-3658а15 щодо наявності або відсутності права на звернення з адміністративним позовом, де зазначено, що відсутність у позивачів прав чи обов'язків у зв'язку із виданням оскаржуваного рішення не породжує для останніх і права на захист, тобто права на звернення із цим адміністративним позовом.

Отже, позивачі оспорили рішення № 7 від 29.09.2015 Державної архітектурно - будівельної інспекції України, яким ОСОБА_5 надано дозвіл на виконання будівельних робіт по адресі вул. Шкільна, 1 м. Чернівці, в той час, як таке рішення породжує права й обов'язки тільки того суб'єкта, якому його адресовано і не стосується прав і обов'язків позивачів по справі, оскільки позивачі не вважаються в даних правовідносинах носіями суб'єктивних прав на земельну ділянку по вул. Шкільній, 1 м. Чернівці або на об'єкт нерухомого майна, який підлягає реконструкції, а також не наділені суб'єктивними та безпосередніми правами в частині реалізації державою в особі її уповноважених органів або територіальною громадою в особі органів місцевого самоврядування відповідних функцій в цій сфері, які визначені законодавством, зокрема Законом №1805-III.

З огляду на зазначене, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги дають підстави для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення питання, тобто прийнята постанова не відповідає матеріалам справи та вимогам закону, і підлягає скасуванню з постановленням нової.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.

Підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання, а так само розгляд і вирішення справи неповноважним судом.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 задовольнити повністю.

Постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 09 грудня 2016 року - скасувати та прийняти нову.

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст. 212 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 14 квітня 2017 року.

Головуючий ОСОБА_1 Судді ОСОБА_22 ОСОБА_23

СудВінницький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.04.2017
Оприлюднено19.04.2017
Номер документу66001300
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/2393/15-а

Постанова від 22.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 07.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 15.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 11.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 11.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Постанова від 11.04.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 21.03.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 31.01.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 31.01.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні