ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
"18" квітня 2017 р. Справа № 903/221/17
за позовом Шацького районного споживчого товариства
до відповідача: Шацької селищної ради Шацького району Волинської області
про визнання недійсними та скасування рішень
Суддя Слободян О.Г.
Представники :
від позивача: ОСОБА_1- представник, довіреність від 05.10.2016р.
від відповідачів: н/з
Суть спору: позивач - Шацьке РСТ звернувся до суду з позовом до відповідача - Шацької селищної ради, в якому просить визнати недійсними та скасувати рішененя Шацької селищної ради №50/24.2 від 10.09.2015р. "Про дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки" та №52/17 від 20.10.2015р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки в смт. Шацьк, по вул. 50 років Перемоги, 37", як такі, що не відповідають вимогам чинного законодавства.
Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що 27.03.2009р. між Шацькою селищною радою (Орендодавець) та Шацьким районним споживчим товариством (Орендар) на підставі рішення Шацької селищної ради від 15.06.2004р. №15/24 та від 17.04.2008р. №17/7.1 було укладено договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 0725755100:03:016:0179) загальною площею 2701 кв.м., у тому числі під проїздами, проходами і площадками 1477 кв.м., під зеленими насадженнями - 250 кв.м. під будівлями та спорудами 974 кв.м., що знаходиться за адресою: смт. Шацьк, вул. 50 років Перемоги, 37.
Даний договір оренди землі був зареєстрований 10.09.2009р. у Шацькому районному відділі Волинської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" за номером 040909300028.
У відповідності до рішень селищної ради та договору оренди землі вказана земельна ділянка була передана в оренду строком на 49 років для використання в комерційних цілях, з призначенням для обслуговування ресторану "Голубі озера", на підставі акту приймання-передачі об'єкта оренди.
На переданій в оренду Шацькому РСТ земельній ділянці знаходиться приміщенння ресторану "Голубі озера", яке належить Шацькому РСТ на праві власності згідно свідоцтва про право власності від 18.07.2012р., видане Шацькою селищною радою на підставі рішення від 15.09.2011р. №119.1.
10.09.2015р., в період перебування земельної ділянки в оренді Шацького РСТ, Шацькою селищною радою було прийнято рішення №50/24.2 Про надання дозволу виконкому селищної ради на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 0.2701га для обслуговування ресторану "Голубі озера" в смт. Шацьк, вул. 50 років Перемоги, 37 на земельні ділянки орієнтованою площею 0,2301 га, 0,0200га та 0,0200га.
20.10.2015р. Шацькою селищною радою було прийнято рішення №52/17 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки в смт. Шацьк по вул. 50 років Перемоги, 37, згідно якого було затверджено виконкому селищної ради технічну документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки для обслуговування ресторану "Голубі озера" в смт. Шацьк по вул. 50 років Перемоги. 37, загальною площею 0,2700 га на земельні ділянки: площею 0.2257га (кадастровий номер 0725755100:03:016:1837); площею 0,0303 га(кадастровий номер 0725755100:03:016:1838); площею 0.0140 га(кадастровий номер 0725755100:03:016:1839).
В зв'язку з даними протиправними рішеннями селищної ради, Шацьке РСТ звернулося до Державної інспекції сільського господарства у Волинській області з заявою про проведення перевірки з метою встановлення законності винесення вказаних вище рішень селищною радою. Проведеною перевіркою було встановлено, що вказані рішення не відповідають вимогам ст. 141 ЗК України.
Позивач посилається на ст. 143 ЗК України, ст.28 ЗУ "Про оренду землі" та зазначає, що примусове припинення прав на земельну ділянку, розірвання договору оренди землі здійснюється лише в судовому порядку, але ні в якому разі шляхом односторонніх дій. Не передбачено цього і ст. 162 Цивільного кодексу, згідно якої одностороння відмова від виконання зобов'язання і одностороння зміна умов договору не допускаються, за виключенням випадків, передбачених Законом. Однак, в порушення чинного законодавства, прав та інтересів Шацького РСТ, Шацькою селищною радою, було проведено незаконний поділ переданої в оренду земельної ділянки без відома та згоди землекористувача.
29.12.2015р. Шацьке РСТ звернулося до відповідача з заявою про відміну рішення сесії селищної ради від 20.10.2015р. №52/17. Однак, рішенням селищної ради від 28.01.2016р. №4/20 було відмовлено Шацькому РСТ в задоволенні даного клопотання в зв'язку з відсутністю необхідної кількості голосів "за", і це при тому, що незаконність даних рішень очевидні.
Також позивач зазначає, що згідно ч.5 ст. 116 ЗК України, земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку визначеному законом.
Орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування має право прийняти рішення про припинення права власності на земельну ділянку чи права користування нею лише в порядку, з підстав і за умов, передбачених ст. 140 - 149 ЗК України. Жодного рішення про припинення землекористування селищною радою не приймалося, відтак правових підстав для здійснення поділу земельної ділянки не було.
Відповідно до ч. 6 ст. 79.1 Земельного кодексу України, формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.
У відповідності до ст. 186 ЗК України технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок погоджується:
- у разі поділу, об'єднання власником земельної ділянки, що перебуває у користуванні, - землекористувачем .
У відповідності до ст.27 ЗУ "Про оренду землі" орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку на рівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваннх законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
Відповідач у судове засідання не з'явився. Супровідним листом (вх№01-54/3842/17 від 18.04.2017р.), на адресу суду надіслав відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що наведені твердження позивача являються безпідставними та необгрунтованими, оскільки останній не надав суду необхідних належних та допустимих доказів, якими мотивує обставини, викладені в позовній заяві, крім того не надав доказів порушення його права користування земельною ділянкою.
Необхідною умовою для задоволення позовних вимог про скасування будь-якого акту є порушення у зв'язку з його прийняттям прав або охоронюваних законом інтересів позивача. Відсутність такого порушення виключає можливість задоволення позовних вимог.
Шацька селищна рада заявлений позов заперечує повністю, так як приймаючи оспорювані рішення діяла правомірно, зокрема: відповідно до повноважень визначених Регламентом Шацької селищної ради шостого скликання та наданих п.13, 34 ст. ст. 26, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст.12 Земельного Кодексу України та ст.56 Закону України Про землеустрій і іншими законодавчими та нормативно-правовими актами України.
Селищна рада виходила з того, що земельна ділянка, яка передана селищною радою у користування на умовах оренди Позивачу, матиме єдине цільове призначення - для обслуговування ресторану Голубі озера , про що зазначено у п.16 вказаного вище Договору оренди.
Дане зобов'язання мав би виконувати і позивач - використовувати орендовану земельну ділянку за цільовим призначенням.
Проте, 23.01.2015 року до Шацької селищної ради надійшло подання за №144 від Шацького РВ УМВС України у Волинській області про порушення з боку Шацького РСТ режиму використання орендованої земельної ділянки.
Зокрема, як зазначалось у поданні, при проведенні перевірки встановлено, що протягом чотирьох років Шацьке РСТ в особі ОСОБА_2 укладає договори оренди об'єктів нерухомості з підприємцями, не маючи жодних підтверджуючих документів на дане нерухоме майно, отримує орендну плату. Також без письмової згоди Шацької селищної ради на орендованій земельній ділянці були розміщені тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності, що є порушенням земельного законодавства та п.п.1 п.29 Договору оренди землі від 27.03.2019 року.
Розглянувши зазначене подання, розпорядженням в.о. голови Шацької селищної ради від 05.02.2015 року за №3 була створена робоча група для перевірки вказаних фактів.
17 лютого 2015 року робочою групою в результаті обстеження земельних ділянок було складено акт і встановлено, що Шацьке РСТ використовує орендовану земельну ділянку не за її цільовим призначенням в порушення п.29 Договору та ст.25 Закону України Про оренду землі , без письмової згоди селищної ради розмістило на орендованій земельній ділянці тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності.
Порушуючи умови договору, зокрема п. 16,17,29 та вимоги Закону України Про оренду землі , Орендар, без письмового погодження з Орендодавцем передав частину земельної ділянки фізичним особам - підприємцям для встановлення ними малих архітектурних форм і справляння з них окремої плати.
05 травня 2015 року Шацьким РСТ було направлено на адресу Шацької селищної ради клопотання про надання дозволу на розміщення тимчасових споруд (МАФ) за адресою смт. Шацьк, вул.50 років Перемоги, 37 (ресторан Голубі озера ) згідно Договору оренди землі від 27.03.2015 року п.29.
Дане клопотання було розглянуто на черговій сесії селищної ради 07 травня 2015 року, та за відсутності необхідної кількості голосів за у наданні дозволу було відмовлено, (копія рішення №46/7 від 07.05.2015 року додається).
З метою визначення площі орендованої земельної ділянки, яка фактично без згоди Орендодавця, була передана Орендарем іншим землекористувачам для розміщення тимчасових споруд і в яких проводиться підприємницька діяльність, фактично використовується не за цільовим призначенням, враховуючи власне звернення Шацького РСТ, за усним депутатським запитом депутата ОСОБА_3, було прийнято рішення розробити технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки. У визначеному законодавством порядку дана документація була затверджена.
Право користування земельною ділянкою Орендаря не припинялось .
Приписами п. а ч. 1 ст. 96 Земельного Кодексу України передбачено обов язок землекористувача забезпечувати використання землі за цільовим призначенням.
Згідно зі статтею 25 Закону України Про оренду землі встановлено, що Орендар має право лише за письмовою згодою Орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження.
Приписами пункту а статті 12 Земельного Кодексу України встановлено, що розпорядження землями територіальних громад - це виключна компетенція сільських,селищних, міських рад.
Пунктом є даної статті встановлено, що до повноважень селищної ради входить - здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.
Відповідач у відзиві просить відмовити в позові.
Також, через канцелярію суду подано клопотання (вх. № 01-54/3842/17 від 18.04.2017р.), в якому відповідач зазначив, що згідно ст. 12 ГПК України, господарським судам підвідомчі зокрема, справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.
Оскільки вимоги, які ставить у позовній заяві Шацьке споживче товариство, не стосуються порушення його прав власності чи користування земельною ділянкою, то такі спори не підвідомчі господарським судам, а оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів місцевого самоврядування розглядаються в порядку адміністративного судочинства за правилами КАС України.
Просить суд повернути позовну заяву Шацькому споживчому товариству та закрити провадження у справі в зв'язку із непідсудністю даного позову господарському суду Волинської області.
В судовому засіданні представник позивача подав клопотання (вх. № 01-54/3843/17 від 18.04.2017р.), в якому просив відкласти розгляд справи з метою надання додаткових доказів в обгрунтування позовних вимог.
З метою повного, об'єктивного та правильного розгляду справи, враховуючи строки розгляду спору, клопотання позивача, для надання додаткових доказів по справі, суд вважає за необхідне відкласти розгляд справи.
Керуючись ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ухвалив:
1 . Відкласти розгляд справи на 12.05.2017р. на 12год. 00хв.
2. Позивачу надати додаткові письмові пояснення в обгрунтування позовних вимог з врахуванням зазначеного у відзиві на позовну заяву та у клопотанні відповідача.
Суддя О. Г. Слободян
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2017 |
Оприлюднено | 26.04.2017 |
Номер документу | 66114811 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні