Постанова
від 16.08.2017 по справі 903/221/17
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"16" серпня 2017 р. Справа № 903/221/17

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Крейбух О.Г.

судді Юрчук М.І. ,

судді Демянчук Ю.Г.

при секретарі Михальчук В.К.

за участю представників сторін:

позивача: ОСОБА_1

відповідача: ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу відповідача ОСОБА_3 селищної ради Шацького району Волинської області на рішення господарського суду Волинської області від 15.05.2017 р. у справі № 903/221/17

за позовом ОСОБА_3 районне споживче товариство

до ОСОБА_3 селищна рада Шацького району Волинської області

про визнання недійсними та скасування рішень ОСОБА_3 селищної ради

В березні 2017 року ОСОБА_3 районне споживче товариство звернулось до господарського суду Волинської області з позовом до ОСОБА_3 селищної ради Шацького району Волинської області про визнання недійсними та скасування рішень ОСОБА_3 селищної ради № 50/24.2 від 10.09.2015 року Про дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки та № 52/17 від 20.10.2015 року Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки в смт. Шацьк, по вул. 50 років Перемоги, 37 /а.с. 3-4/.

Рішенням господарського суду Волинської області від 15.05.2017 року у справі № 903/221/17, позов ОСОБА_3 районного споживчого товариства до ОСОБА_3 селищної ради про визнання недійсними та скасування рішень задоволено.

Визнано недійсними та скасовано рішення ОСОБА_3 селищної ради № 50/24.2 від 10.09.2015 року Про дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки та № 52/17 від 20.10.2015 року Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки в смт. Шацьк, по вул.50 років Перемоги, 37 .

Стягнуто з ОСОБА_3 селищної ради Шацького району Волинської області на користь ОСОБА_3 районного споживчого товариства 3200,00 грн. витрат по сплаті судового збору /а.с. 120-123/.

Відповідач, ОСОБА_3 селищна рада, не погоджуючись з прийнятим рішенням, звернулася до Рівненського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Волинської області від 15.05.2017 року у справі № 903/221/17 скасувати та прийняти нове, яким у позові ОСОБА_3 районного споживчого товариства відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги скаржник вказує наступне:

- спір щодо визнання незаконними та скасування рішення сесії ОСОБА_3 селищної ради Про дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки від 10.09.2015 року № 50/24.2 та рішення сесії ОСОБА_3 селищної ради Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки в смт. Шацьк, по вул.50 років Перемоги, 37 від 20.10.2015 року № 52/17 не підлягає вирішенню в господарських судах, оскільки підвідомчий адміністративним судам і підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства, а тому провадження у справі необхідно припинити на підставі п.1 ч.1 ст. 80 ГПК України;

- посилання суду на те, що у зв'язку із прийняттям оспорюваних рішень, ОСОБА_3 селищною радою фактично було здійснено посягання на право оренди позивача, яке визначене договором оренди є необґрунтованим та недоведеним;

- в результаті прийняття ОСОБА_3 селищною радою оспорюваний рішень, позивач не був позбавлений або обмежений права на об'єкт оренди, так як дані рішення не спрямовані на визнання права;

- оспорювані рішення, прийняті на сесії селищної ради у відповідності до регламенту селищної ради, в ході обговорення більшістю голосами від загальної кількості депутатів з дотриманням норм матеріального та процесуального права, якими визначено порядок та повноваження органу місцевого самоврядування приймати відповідні рішення, останні являються актами, які не встановлюють або змінюють права та обов'язки землекористувача щодо використання земельної ділянки, а лише регулюють технічний процес поділу земельної ділянки;

- відомостями з Державного земельного кадастру підтверджено, що за ОСОБА_3 районним споживчим товариством зареєстровано право користування земельною ділянкою (кадастровий номер 0725755100:03:016:0179) загальною площею 2700 кв.м., що знаходиться за адресою: вул.50 років Перемоги, 37, смт.Щацьк, із цільовим призначенням для обслуговування ресторану Голубі озера .

- внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо поділу земельної ділянки з моменту реєстрації Договору оренди по даний час не здійснювалось;

- твердження позивача по справі про те, що оспорюваними рішеннями порушено його право на користування земельною ділянкою не відповідають дійсності та не ґрунтуються на нормах матеріального права;

- вирішуючи клопотання ОСОБА_3 РСТ та з метою визначення площі орендованої земельної ділянки, яка фактично без згоди ОСОБА_3 селищної ради була передана ОСОБА_3 РСТ іншим землекористувачам для розміщення тимчасових споруд, в яких проводиться підприємницька діяльність, сесією селищної ради прийнято рішення Про дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки від 10.09.2015 року № 50/24.2 та рішення Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки в смт. Шацьк, по вул.50 років Перемоги, 37 від 20.10.2015 року № 52/17;

- приписами земельного законодавства України та іншими нормативно-правовими актами України, отримання згоди (погодження) землекористувача при прийнятті оспорюваний рішень не вимагається, а тому застосування місцевим господарським судом при визнанні недійсним рішення від 10.09.2015 року № 50/24.2 Про дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки вимог ст.56 Закону України Про землеустрій і ст.186 Земельного кодексу України є безпідставним;

- ОСОБА_3 селищною радою з дотриманням вимог ст.26, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст.12, 186 Земельного Кодексу України, ст.56 Закону України Про землеустрій у відповідності до Регламенту селищної ради, технічна документація щодо поділу земельної ділянки була спочатку розглянута на профільній комісії, а в подальшому передана на розгляд ради. Оскільки, землекористувач, ОСОБА_3 районне споживче товариство, не погодило технічну документацію і не надало письмової відмови на таке погодження, тому рішенням сесії селищної ради від 20.10.2015 року № 52/17 було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки;

- приймаючи оспорювані рішення, селищна рада діяла в межах своєї компетенції, покладаючи в основу вибору загальні інтереси та спільне благо, виходила із необхідності забезпечення захисту майнових прав територіальної громади.

Таким чином, скаржник вважає, що рішення місцевого господарського суду від 15.05.2017 року у справі № 903/221/17 прийнято при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи та із порушенням вимог чинного законодавства України, а тому відповідно до приписів ст.104 ГПК України підлягає скасуванню /а.с. 149-153/.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 21.07.2017 року, апеляційну скаргу ОСОБА_3 селищної ради прийнято до провадження у складі колегії суддів: головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Саврій В.А., суддя Коломис В.В. та призначено до розгляду на 16.08.2017 року /а.с.148/.

Автоматизованою системою документообігу суду на підставі розпорядження керівника апарату Рівненського апеляційного господарського суду від 15.08.2017 року у справі № 903/221/17 проведено автоматичну зміну складу колегії суддів у зв'язку із перебуванням у відпустці судді-члена колегії ОСОБА_4, судді-члена колегії ОСОБА_5 та визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Юрчук М.І., суддя Демянчук Ю.Г., про що складено протокол зміни складу колегії суддів від 15.08.2017 року /а.с. 167-168/.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 15.08.2017 року, у справі № 903/221/17 апеляційну скаргу ОСОБА_3 селищної ради прийнято до провадження у новому складі колегії суддів: головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Юрчук М.І., суддя Демянчук Ю.Г. /а.с. 169-170/.

В судовому засіданні 16.08.2017 року, представник відповідача ОСОБА_3 селищної ради підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги, з підстав викладених у ній.

Представник ОСОБА_3 районного споживчого товариства заперечив проти доводів та вимог апеляційної скарги, просив оскаржуване рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Статтею 101 ГПК України встановлено, що у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, апеляційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

15.06.2004 року рішенням ОСОБА_3 селищної ради № 15/24 Про передачу земельних ділянок для обслуговування об'єктів громадського харчування , серед іншого, вирішено передати ОСОБА_3 районному споживчому товариству земельні ділянки в довгострокову оренду на 49 (сорок дев'ять) років, для обслуговування об'єктів громадського харчування загальною площею 6481 кв.м. забудованих земель, які не передані у власність і не надані в користування, і використовуються як землі комерційного використання, зокрема, земельну ділянку загальною площею 2701 кв.м. для обслуговування ресторану Голубі озера , який розташований за адресою вул.50 років Перемоги, 37 /а.с.28/.

Актом про встановлення границь ділянки в натурі та передачі на збереження межових знаків ОСОБА_3 районному споживчому товариству від 20.07.2004 року, ніяких заперечень при встановлені в натурі земельної ділянки, загальною площею 2701 кв.м не виявлено /а.с. 20/.

27.03.2009 року між ОСОБА_3 селищною радою (Орендодавець) та ОСОБА_3 районним споживчим товариством (Орендар) укладено Договір оренди землі (кадастровий номер 0725755100:03:016:0179), відповідно до п.1 якого орендодавець на підставі рішення ОСОБА_3 селищної ради від 15.06.2004 року № 15/24 та від 17.04.2008 року № 17/17.1 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення (землі житлової та громадської забудови), яка знаходиться в смт.Щацьк по вул. 50 років Перемоги, 37.

Пунктом 2 Договору встановлено, в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 2701 кв.м., у тому числі під проїздами, проходами і площадками 1477 кв.м., земельними насадженнями 250 кв.м., під будівлями та спорудами 974 кв.м.

Відповідно до п.8 Договору, договір укладено на 49 (сорок дев'ять) років.

Земельна ділянка передається в оренду: для використання в комерційних цілях. Цільове призначення земельної ділянки: для обслуговування ресторану Голубі озера (п.п.15, 16 Договору).

Згідно п.19 Договору, передача земельної ділянки орендарю здійснюється у тижневий строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

Договір оренди земельної ділянки зареєстровано у ОСОБА_3 районному відділі Волинської регіональної філії ДП Центр ДЗК , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10.09.2009 року за № 040909300028 /а.с.13-15/.

Передача земельної ділянки загальною площею 2701 кв.м., у тому числі під проїздами, проходами і площадками 1477 кв.м., земельними насадженнями 250 кв.м., під будівлями та спорудами 974 кв.м., яка знаходиться в смт. Шацьк, по вул.. 50 років Перемоги, 37, здійснена шляхом підписання між сторонами акту приймання-передачі об'єкта оренди (земельної ділянки) /а.с.21/.

23.01.2015 року за результатом розгляду звернення громадянки ОСОБА_6, ОСОБА_3 районним відділом УМВС України у Волинській області внесено В.о. голови ОСОБА_3 селищної ради ОСОБА_7 подання щодо невідкладного винесення на сесію ОСОБА_3 селищної ради питання про звернення із позовом до суду з метою розірвання Договору оренди землі від 27.03.2009 року внаслідок не виконання ОСОБА_3 РСТ обов'язків, передбачених п.п.2, 30 Договору оренди, а саме недотримання режиму використання земельної ділянки, що стосується використання орендованої ділянки не за цільовим призначенням /а.с. 55-56/.

17.02.2015 року робочою комісією, яка створена згідно розпорядження в.о. селищного голови від 05.02.2015 року № 3р, проведено обстеження земельної ділянки в смт.Шацьк по вул.50 років Перемоги, 37, про що складено відповідний акт. Даним актом за результатами обстеження встановлено площу земельної ділянки, яка становить 0,2700 га, площа приміщення ресторану Голубі озера , яка становить 0,0488 га., загальна площа господарських будівель, яка становить 0,0102 га., загальна площа тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, яка становить 0,0182 га. ОСОБА_3 РСТ використовує вказану земельну ділянку згідно Договору оренди землі від 10.09.2009 року, зареєстрованого у ОСОБА_3 районному відділі Волинської регіональної філії ДП Центр ДЗК за № 040909300028. Щацьке РСТ при користуванні земельною ділянкою не дотримується п.29 Договору оренди землі та ст.25 Закону України Про оренду землі , а саме ОСОБА_3 селищною радою не надавалось письмової згоди на встановлення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності /а.с.57-58/.

При розгляді акта обстеження земельної ділянки, рішенням ОСОБА_3 селищної ради Шацького району Волинської області від 19.03.2015 року № 44/12 вирішено доручити в.о. селищного голови ОСОБА_7 направити пропозицію на ім'я голови ОСОБА_3 РСТ ОСОБА_8 про внесення змін (в частині зменшення плоші оренди, зміни ставки орендної плати) або розірвання договору оренди земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: вул.50 років Перемоги, 37 смт.Шацьк, реєстраційний номер 040909300028 в зв'язку з істотним порушенням договору /а.с. 86/.

Листом від 05.05.2015 року № 84, ОСОБА_3 РСТ просило ОСОБА_3 селищну раду вирішити питання про надання дозволу на розміщення тимчасових споруд (МАФ) за адресою: смт.Шацьк, вул.50 років Перемоги, 37 (ресторан Голубі озера ) згідно п.29 Договору оренди землі /а.с. 60/.

Рішенням ОСОБА_3 селищної ради Шацького району Волинської області від 07.05.2015 року № 46/7 вирішено відмовити ОСОБА_3 РСТ в надані дозволу на розміщення тимчасових споруд на орендованій земельній ділянці в смт.Шацьк по вул.50 років Перемоги, 37 /а.с.61/.

10.09.2015 року в період перебування земельної ділянки в оренді ОСОБА_3 РСТ, ОСОБА_3 селищною радою прийнято рішення № 50/24.2 Про дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки , яким, зокрема, вирішено надати виконкому селищної ради дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 0,2701 га для обслуговування ресторану Голубі озера в смт.Шацьк, вул.50 років Перемоги, 37 на земельні ділянки орієнтованою площею 0,2301 га, 0,0200га та 0,0200га /а.с.37/.

20.10.2015 року ОСОБА_3 селищною радою було прийнято рішення № 52/17 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки в смт. Шацьк по вул.50 років Перемоги, 37 , яким затверджено виконкому селищної ради технічну документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки для обслуговування ресторану Голубі озера в смт.Шацьк по вул.50 років Перемоги. 37, загальною площею 0,2700 га на земельні ділянки: площею 0,2257 га, площею 0,0303 га, площею 0,0140 га /а.с. 38/.

Листом від 01.12.2015 року № 753/01.10 виконавчий комітет ОСОБА_3 селищної ради Шацького району Волинської області повідомив ОСОБА_3 районне споживче товариство про те, що рішення сесії селищної ради від 20.10.2015 року № 52/17 прийнято більшістю голосів, даним рішенням затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки ОСОБА_3 селищної ради, яка передана в строкове платне користування на умовах оренди ОСОБА_3 споживчому товариству для обслуговування ресторану Голубі озера і розташована в смт.Шацьк, вул.50 років Перемоги, 37, Шацького району, підставою для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу даної земельної ділянки є рішення сесії селищної ради від 10.09.2015 року № 50/24.2, замовником даної технічної документації є виконавчий комітет селищної ради, рішенням виконкому та селищної ради про надання новоутворених земельних ділянок у користування, власність юридичних чи фізичних осіб не приймалось /а.с. 39/.

Рішенням ОСОБА_3 селищної ради Шацького району Волинської області від 28.01.2016 року № 4/20 вирішено відмовити ОСОБА_3 РСТ в задоволенні клопотання щодо відміни рішення селищної ради від 20.10.2015 року № 52/17 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки в смт.Шацьк по вул.50 років Перемоги, 37 , в зв'язку з відсутністю необхідної кількості голосів /а.с.22/.

З огляду на прийняття ОСОБА_3 селищною радою рішень № 50/24.2 від 10.09.2015 року Про дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки та № 52/17 від 20.10.2015 року Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки в смт.Шацьк, по вул.50 років Перемоги, 37 , позивач звернувся до господарського суду з позовом про скасування вказаних актів органу місцевого самоврядування, як таких, що порушують оформлене право користування земельною ділянкою у розмірі 0,2701 га згідно Договору оренди від 27.03.2009 року.

Розглянувши матеріали справи , апеляційну скаргу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, а оскаржуване рішення залишити без змін, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно ст.12 Земельного Кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Статтею 2 Земельного кодексу України визначено, суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею є земельними відносинами, об'єктами яких є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, в тому числі на земельні паї.

Відповідно до частин 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

За приписами ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст.ст.1, 13 Закону України Про оренду землі , оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 15 Закону України Про оренду землі унормовано, що до істотних умов договору оренди землі відноситься, окрім іншого, об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки ), орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Статтею 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Аналогічні правила щодо зміни умов договору оренди землі містяться у ст.30 Закону України Про оренду землі , за якою зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Разом з тим, за приписами ст.79 Земельного кодексу України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до ст.79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Відповідно до ст.56 Закону України Про землеустрій , технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок включає:

а) пояснювальну записку;

б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації;

в) кадастрові плани земельних ділянок, які об'єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку;

г) матеріали польових геодезичних робіт;

ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу;

д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути;

е) нотаріально посвідчена згода на поділ чи об'єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні );

є) згоду власника земельної ділянки, для земель державної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на поділ чи об'єднання земельних ділянок користувачем (крім випадків поділу земельної ділянки у зв'язку з набуттям права власності на житловий будинок, розташований на ній).

Згідно ст.186 ЗК України, технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок погоджується:

- у разі якщо поділ, об'єднання земельних ділянок здійснюється її користувачем - власником земельних ділянок, а щодо земельних ділянок державної або комунальної власності - органом виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом місцевого самоврядування, уповноваженими розпоряджатися земельними ділянками відповідно до повноважень, визначених ст. 122 ЗК України;

- у разі поділу, об'єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, - заставодержателем;

- у разі поділу, об'єднання власником земельної ділянки, що перебуває у користуванні, - землекористувачем.

Відтак, поділ земельної ділянки передбачає дотримання відповідної процедури, яка полягає, зокрема, у формуванні технічної документації із землеустрою.

Складовим документом технічної документації щодо поділу земельної ділянки є нотаріально посвідчена згода користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні).

Судом встановлено, що об'єктом оренди за укладеним між сторонами Договором оренди землі від 27.03.2009 року є земельна ділянка загальною площею 0,2701 га, яка знаходиться в смт.Щацьк по вул.50 років Перемоги, 37, така земельна ділянка є сформованою і має кадастровий номер 0725755100:03:016:0179.

Листом від 05.05.2015 року № 84, ОСОБА_3 РСТ просило ОСОБА_3 селищну раду вирішити питання про надання дозволу на розміщення тимчасових споруд (МАФ) за адресою: смт. Шацьк, вул.50 років Перемоги, 37 (ресторан Голубі озера ), проте взагалі не зверталось з питанням щодо поділу орендованої ним земельної ділянки згідно Договору від 27.03.2009 року.

Як стверджує позивач, що відповідачем в свою чергу не спростовано жодної згоди на поділ земельної ділянки в період дії Договору оренди землі від 27.03.2009 року ним не надавалось, що є порушенням права користування відповідною земельною ділянкою (площею 0,2701 га, розташованою в смт. Щацьк по вул. 50 років Перемоги, 37) наданого ОСОБА_3 районному споживчому товариству на 49 років.

Враховуючи вищенаведені обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що приймаючі оспорювані рішення, ОСОБА_3 селищна рада в порушення вимог вищенаведених положень земельного законодавства діяла без достатніх правових підстав, адже останньою не було отримано нотаріальної згоди на поділ спірної земельної ділянки (кадастровий номер 0725755100:03:016:0179) від користувача цієї ділянки ОСОБА_3 районного споживчого товариства.

Статтею 152 Земельного кодексу України встановлено, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідно до ст.155 Земельного кодексу України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

У відповідності до ч.9 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Згідно ч.1 ст.21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

За наведеного, колегія суддів погоджується з обгрунтованим висновком місцевого господарського суду щодо скасування як незаконних рішень ОСОБА_3 селищної ради № 50/24.2 від 10.09.2015 року та № 52/17 від 20.10.2015 року, оскільки спірні рішення прийняті відповідачем з порушенням процедури поділу земельної ділянки встановленої приписами ст. 56 Закону України Про землеустрій .

Доводи скаржника судом відхиляються, оскільки стосуються переважно обставин, які для вирішення даного спору не мають значення, позаяк предметом доказування в даній справі є законність та обґрунтованість рішень Щацької селищної ради.

Щодо доводів скаржника про те, що даний спір не підлягає вирішенню в господарських судах, оскільки підвідомчий адміністративним судам, а тому підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства, судова колегія зазначає наступне.

За змістом ч.2 ст.792 ЦК України, майнові відносини, що виникають з договору найму (оренди) земельної ділянки, є цивільно-правовими, ґрунтуються на засадах рівності, вільного волевиявлення та майнової самостійності сторін договору та, крім загальних норм цивільного законодавства щодо договору найму, регулюються актами земельного законодавства - ЗК України, Законом України Про оренду землі .

Законом України Про оренду землі визначаються умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про оренду землі» , під договором оренди землі розуміється договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Уклавши договір оренди земельної ділянки, між сторонами склалися договірні приватно правові відносини.

Відповідно до п.1 ч.2 ст.17 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів або правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Вжитий у цій процесуальній нормі термін суб'єкт владних повноважень означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (п.7 ч.1 ст. 3 КАС України).

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Водночас, спір у справі, що розглядається, стосується суб'єктивного цивільного права щодо володіння і користування (оренди) земельною ділянкою, яка відповідно до встановлених судами обставин, належить на праві оренди ОСОБА_3 РСТ та передана в довгострокову оренду.

У разі прийняття суб'єктом владних повноважень рішення про передачу земельних ділянок у власність або оренду (тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після його реалізації) подальше оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою спірної земельної ділянки має вирішуватися у порядку цивільної (господарської) юрисдикції, оскільки виникає спір про цивільне право. Прийняттям оспорюваних рішень відповідачем фактично здійснено посягання на право оренди позивача конкретно визначеної договором земельної ділянки. Дана правова позиція закріплена у постановах Верховного суду України від 29.11.2016 року у справі №21-1509а16, від 13.01.2016 року у справі №21-5421а15 та від 04.11.2015 року у справі № 21-3296а15.

Отже, дана справа підлягає розгляду в порядку господарського судочинства, адже стосується оформленого позивачем права користування земельної ділянки площею 0,2701 га, згідно зареєстрованого договору оренди землі від 27.03.2009 року.

Відповідно до ст.ст.33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Враховуючи все вищевикладене, апеляційний господарський суд вважає, що скаржник не довів тих обставин, на які він посилався як на підставу своїх вимог та заперечень. Рішення господарського суду Волинської області ґрунтується на матеріалах і обставинах справи, відповідає нормам матеріального та процесуального права, а тому відсутні правові підстави для його скасування.

Керуючись ст.ст.99, 101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарського суду Волинської області від 15.05.2017 р. у справі № 903/221/17 залишити без змін, апеляційну скаргу відповідача ОСОБА_3 селищної ради Шацького району Волинської області - без задоволення.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

Справу № 903/221/17 повернути господарському суду Волинської області.

Головуючий суддя Крейбух О.Г.

Суддя Юрчук М.І.

Суддя Демянчук Ю.Г.

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення16.08.2017
Оприлюднено19.08.2017
Номер документу68364613
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/221/17

Постанова від 16.08.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 15.08.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 21.07.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 21.07.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 21.06.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

Судовий наказ від 02.06.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Рішення від 15.05.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 18.04.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 13.03.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні