КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 квітня 2017 року (20:31 год.) м. Київ № 810/1557/17
Київський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів головуючого судді Кушнової А.О., суддів Лапія С.М., Щавінського В.Р., за участю секретаря судового засідання Сакевич Ж.В., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Васильківської районної виборчої комісії Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Здорівська сільська виборча комісія Васильківського району Київської області про визнання протиправною та скасування постанови,
за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1М, посвідчення №5 від 06.04.2017, ОСОБА_2 договір від 24.04.2017
від відповідача: ОСОБА_3 посвідчення №12672 від 19.12.2015, ОСОБА_4 довіреність №2 від 28.04.2017
від третьої особи: ОСОБА_5 договір від 20.04.2017, ОСОБА_6 - голова Здорівської сільської виборчої комісії згідно відомостей ЄДР від 28.04.2017
Суть спору: 27 квітня 2017 року о 15:52 год. до Київського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 до Васильківської районної виборчої комісії Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Здорівська сільська виборча комісія Васильківського району Київської області, в якому позивач, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог (а.с. 91), просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Васильківської районної виборчої комісії Київської області від 26.04.2017 №6 Про зміни в територіальній виборчій комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів в частині включення до складу комісії: ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_10
Позовні вимоги мотивовані тим, що 26.04.2017 Васильківська районна виборча комісія Київської області прийняла постанову № 6 Про зміни в територіальній виборчій комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів , якою внесла зміни до складу та здійснила заміну членів Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області на позачергових виборах Здорівського сільського голови Васильківського району Київської області, що відбудуться 30.04.2017.
Вказаною постановою виключено зі складу комісії ОСОБА_6, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, та включено до складу комісії ОСОБА_7, ОСОБА_14, ОСОБА_9 та ОСОБА_10
Позивач вважає, що вказана постанова Васильківської районної виборчої комісії Київської області є протиправною та підлягає скасуванню, у зв'язку з порушенням Закону України Про місцеві вибори та пп. 5 п. 3 Роз'яснення щодо деяких питань формування нового складу територіальних виборчих комісій та утворення дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки і проведення виборів депутатів Верховної ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад. сільських, селищних, міських голів та старост сіл. селищ, яке затверджене постановою ЦВК від 03.09.2015 №217, відповідно до якого до складу сільської виборчої комісії можуть входити громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано відповідно в межах села. Разом з тим, позивач зазначає, що ОСОБА_15, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, які включені до складу Здорівської сільської виборчої комісії, не є виборцями на позачергових виборах 30.04.2017 і їхнє місце проживання не зареєстровано в ІНФОРМАЦІЯ_1.
Позивач звертає увагу, що Васильківська районна виборча комісія мала належним чином перевірити та встановити, чи є вищезазначені особи виборцями та чи зареєстровані в ІНФОРМАЦІЯ_1, проте дані вимоги закону виконані не були, що призвело до включення до складу комісії осіб, які не мали права бути включеними до неї.
Відповідач заперечує проти позову, зазначає, що зміни до складу Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області здійснені на підставі і в межах законодавства. Зокрема, зміни внесені на підставі відповідного подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії та копії паспортів кандидатів, в яких було зазначено адресу реєстрації с. Здорівка.
У судовому засіданні 28.04.2017 повивач та його представник позовні вимоги підтримали у повному обсязі та просили суд їх задовольнити.
Представники відповідача у судовому засіданні 28.04.2017 проти задоволення позовних вимог заперечували у повному обсязі.
Представники третьої особи у судовому засіданні 28.04.2017 також заперечували проти задоволення позовних вимог.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
Постановою Верховної ОСОБА_3 України від 21.02.2017 №1879-VІІІ призначено позачергові вибори Здорівського сільського голови Васильківського району Київської області на неділю 30 квітня 2017 року (а.с. 77).
Як слідує з Преамбули Закону, основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України від 14.07.2015 №595-VIII Про місцеві вибори (зі змінами та доповненнями) (далі - Закон №595).
Відповідно до частини 1 статті 11 Закону №595 виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.
Відповідно до частини 3 статті 11 Закону №595 виборчий процес включає такі етапи:
1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів;
2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій;
3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;
4) висування та реєстрація кандидатів;
5) проведення передвиборної агітації;
6) голосування у день виборів;
7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Відповідно до п.3 ч.1. ст.12 Закону №595 суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є, зокрема, виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів.
Згідно частини 1 ст. 19 Закону №595 систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять:
1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів;
2) територіальні виборчі комісії:
а) виборча комісія Автономної Республіки Крим;
б) обласні виборчі комісії;
в) районні виборчі комісії;
г) міські виборчі комісії;
ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом);
д) селищні, сільські виборчі комісії;
3) дільничні виборчі комісії.
Сільська, селищна, районна в місті, міська, районна територіальна виборча комісія підпорядковується відповідній міській (міста з районним поділом або міста, до складу якого входять село, селище та/або інше місто), районній, обласній територіальній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, яка встановлює результати місцевих виборів відповідно міської, районної, обласної ради, Верховної ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим або міського голови стосовно відповідних місцевих виборів (ч. 4 ст. 20 Закону №595).
Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону №595 до складу виборчої комісії, що здійснює підготовку та проведення відповідних місцевих виборів, можуть входити громадяни України, які мають право голосу на цих місцевих виборах .
Конкретизація даної норми статті 21 Закону Про місцеві вибори міститься в Роз'ясненні щодо деяких питань формування нового складу територіальних виборчих комісій та утворення дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки і проведення виборів депутатів Верховної ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад. сільських, селищних, міських голів та старост сіл. селищ, затвердженому постановою Центральною виборчою комісією від 03.09.2015 №217 (далі - Роз'яснення №217).
Відповідно до приписів п. 2 Роз'яснення №217 відповідно до частини першої статті 21 Закону до складу виборчої комісії, що здійснює підготовку і проведення виборів депутатів Верховної ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ (далі - місцеві вибори), можуть входити громадяни України, які мають право голосу на цих місцевих виборах.
До складу територіальних виборчих комісій можуть входити громадяни України, які мають право голосу згідно зі статтею 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано:
1) обласної, районної (крім районних в Автономній Республіці Крим), міської (міст обласного значення, міст Києва, Севастополя), районної у містах Києві, Севастополі виборчої комісії - відповідно в межах області, району, міста, району в містах Києві, Севастополі;
2) районної (районів в Автономній Республіці Крим), міської (міст республіканського в Автономній Республіці Крим значення) виборчої комісії - відповідно в межах району, міста;
3) міської (крім міст обласного значення, міст Києва та Севастополя, міст республіканського в Автономній Республіці Крим значення, міст, що входять до складу інших міст), селищної, сільської виборчої комісії - відповідно в межах міста, селища, села;
4) районної в місті (у містах з районним поділом, крім міст Києва та Севастополя) виборчої комісії - в межах району в місті;
5) сільської, селищної, міської (села, селища, міста, що входить до складу іншого міста) виборчої комісії - відповідно в межах села, селища, міста, що входить до складу міста (п. 3 Роз'яснення №217).
Частиною 1 статті 22 Закону №595 визначено, що склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій партій з урахуванням обмежень, встановлених частиною другою статті 12 цього Закону, у кількості не менше 9 і не більше 18 осіб.
Право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають:1) місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної ОСОБА_3 України поточного скликання; 2) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація політичної партії (ч. 2 ст. 22 Закону №595).
Відповідно до п. 4 Роз'яснення №217 право подання кандидатур (з урахуванням обмежень, установлених частиною другою статті 12 Закону) до складу територіальних виборчих комісій мають місцеві організації політичних партій (далі - партія), зазначені у частині другій статті 22 Закону, а саме до складу:
обласної виборчої комісії - обласні організації партій;
районної виборчої комісії - районні організації партій;
міської (міст республіканського в Автономній Республіці Крим, обласного значення, міст Києва, Севастополя) виборчої комісії - міські організації партій;
районної у містах Києві, Севастополі виборчої комісії - районні у містах Києві, Севастополі організації партій;
міської (міст районного значення), селищної, сільської виборчої комісії - районні організації партій;
районної в місті (у містах з районним поділом, крім міст Києва та Севастополя) виборчої комісії - міські організації партій;
сільської, селищної, міської (села, селища, міста, що входить до складу іншого міста) виборчої комісії - міські організації партій, а в разі їх відсутності - організації цих партій вищого рівня.
Згідно приписів частини 3 ст. 22 Закону №595 суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 1 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по дві кандидатури. Суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 2 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по одній кандидатурі.
Подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії вноситься за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперовому носії та в електронному вигляді. Подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії вноситься до відповідної виборчої комісії за підписом керівника місцевої організації партії та скріплюється печаткою місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а подання, які вносяться до Центральної виборчої комісії, додатково скріплюються печаткою цієї політичної партії. До подання додаються: 1) ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи; 2) власноручно написані заяви осіб, запропонованих до складу територіальної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон) (ч. 10 ст. 22 Закону №595).
Окрім того, пунктом 6 Роз'яснення №217 визначено, що відповідно до частини десятої статті 22, частини четвертої статті 23 Закону до подання щодо кандидатур до складу виборчої комісії додаються: 1) ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи; 2) заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії (власноручно написані заяви осіб, запропонованих до складу територіальної виборчої комісії), про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон). Неподання зазначених документів або подання не всіх документів є підставою для відхилення запропонованої кандидатури (запропонованих кандидатур).
У частині 13 ст. 22 Закону №595 зазначено, що до складу територіальної виборчої комісії можуть входити громадяни України, які відповідають вимогам статті 21 цього Закону. У разі виникнення або виявлення підстав, що позбавляють особу права входити до складу виборчої комісії , повноваження такого члена комісії можуть бути достроково припинені виборчою комісією, яка сформувала склад відповідної територіальної виборчої комісії.
Судом встановлено, Здорівська сільська виборча комісія Васильківського району Київської області була утворена Постановою Васильківської районної виборчої комісії від 12.09.2015 №1 Про утворення сільських, селищних виробничих комісій та формування їх складу у зв'язку з призначенням перших виборів (а.с. 93).
Згідно з Додатку №11 до протоколу від 12.09.2015 №3 Здорівська сільська виборча комісія складається з голови комісії ОСОБА_6, заступника голови комісії ОСОБА_16, секретаря комісії - ОСОБА_12 та членів - ОСОБА_17, ОСОБА_13, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20 та ОСОБА_21 (а.с. 94).
Відповідно до ч. 16 ст. 22 Закону №595 рішення про формування складу територіальної виборчої комісії оприлюднюється виборчою комісією, яка сформувала склад територіальної виборчої комісії, у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації або в інший визначений нею спосіб не пізніше наступного дня після дня прийняття такого рішення. Рішення про зміни у складі територіальної виборчої комісії оприлюднюється у порядку та у строки, встановлені цією частиною, однак не пізніше останнього дня перед днем голосування.
26.04.2017 о 18 год. 30 хв. Васильківською районною виборчою комісією Київської області прийнята постанова Про зміни в територіальній виборчій комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів №6, якою внесено зміни до складу Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів з додатком №1 до цієї постанови (а.с. 93).
Згідно додатка №1 до вищезазначеної постанови від 26.04.2017 №6 припинено достроково повноваження голови комісії: ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_2 - від Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Васильківському районі Київської області (у зв'язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії), включено до складу цієї комісії головою комісії: ОСОБА_15 ІНФОРМАЦІЯ_3 - від Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Васильківському районі Київської області; припинено достроково повноваження заступника голови комісії: ОСОБА_11 ІНФОРМАЦІЯ_4 - від Васильківської Районної в Київській області організації Партії ОСОБА_22 Порошенка Солідарність (у зв'язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії), включено до складу цієї комісії заступником голови комісії: ОСОБА_23 ІНФОРМАЦІЯ_5 - від Васильківської Районної в Київській області організації Партії ОСОБА_22 Порошенка Солідарність ; припинено достроково повноваження секретаря комісії: ОСОБА_24 ІНФОРМАЦІЯ_6 - Васильківської районної організації Політичної партії ОСОБА_25 ) (у зв'язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії), включено до складу цієї комісії секретарем комісії: ОСОБА_8 ІНФОРМАЦІЯ_7 - від Васильківської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ ; припинено достроково повноваження члена комісії: ОСОБА_13 ІНФОРМАЦІЯ_8 - від Васильківської Районної в Київській області організації Партії ОСОБА_22 Порошенка Солідарність (у зв'язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії), включено до складу цієї комісії члена комісії: ОСОБА_9 ІНФОРМАЦІЯ_9 - від Васильківської Районної в Київській області організації Партії ОСОБА_22 Порошенка Солідарність , припинено достроково повноваження члена комісії: ОСОБА_18 ІНФОРМАЦІЯ_10 - від Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Васильківському районі Київської області (у зв'язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії), включено до складу цієї комісії: ОСОБА_10 ІНФОРМАЦІЯ_11 від Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Васильківському районі Київської області.
Припинення повноважень складу виборчої комісії та члена виборчої комісії врегульовано статтею 29 Закону №595.
Відповідно до частини 4 ст. 29 Закону № 595 повноваження члена відповідної територіальної, дільничної виборчої комісії припиняються достроково у зв'язку з:
1) особистою заявою про складення повноважень члена комісії. Така заява подається суб'єкту внесення кандидатури відповідного члена комісії для передачі відповідній виборчій комісії або для внесення подання про заміну члена виборчої комісії;
2) внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії;
3) припиненням його громадянства України;
4) вибуттям на період до дня виборів за межі відповідної адміністративно-територіальної одиниці, що унеможливлює виконання обов'язків члена комісії;
5) реєстрацією його кандидатом у депутати місцевої ради, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, кандидатом у депутати Верховної ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, кандидатом у народні депутати України, кандидатом на пост Президента України;
6) реєстрацією його довіреною особою кандидата в депутати або кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, кандидата у народні депутати України, кандидата на пост Президента України, представником політичної партії в Центральній виборчій комісії, уповноваженою особою політичної партії, представником місцевої організації партії в територіальній виборчій комісії, уповноваженою особою місцевої організації партії, уповноваженою особою суб'єкта процесу всеукраїнського референдуму, представником ініціативної групи в Центральній виборчій комісії, офіційним спостерігачем, якщо виборчий процес зазначених виборів чи референдуму проводиться одночасно з виборчим процесом місцевих виборів;
7) систематичним невиконанням покладених на нього обов'язків або одноразовим грубим порушенням ним законодавства України про місцеві вибори, що встановлено рішенням суду або рішеннями виборчої комісії, яка утворила відповідну комісію (сформувала її склад);
8) набранням щодо нього законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
9) набуттям ним членства в іншій виборчій комісії будь-якого рівня, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів, виборів народних депутатів України, Президента України, комісії з референдуму, якщо процес відповідних виборів чи референдуму проводиться одночасно з процесом зазначених місцевих виборів;
10) визнанням його судом недієздатним;
11) його смертю.
Подання про заміну члена виборчої комісії вноситься суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії, на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідної виборчої комісії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією.
У разі надходження до виборчої комісії, яка сформувала (утворила) комісію, подання про заміну члена виборчої комісії від суб'єкта, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії, та за наявності інших підстав для дострокового припинення повноважень члена комісії або підстав для його звільнення від виконання обов'язків голови, заступника голови чи секретаря виборчої комісії повноваження такого члена комісії припиняються відповідно до пункту 2 цієї частини.
Згідно частини 5 ст. 29 Закону №595 повноваження члена виборчої комісії припиняються з моменту прийняття рішення про припинення повноважень члена комісії виборчою комісією, яка її утворила (сформувала її склад).
Судом встановлено, що позивач - ОСОБА_1 є виконуючою обов'язки голови Здорівської сілької ради з 29.01.2016, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 78-81).
Позивач в судовому засіданні 28.04.2017 пояснила, що 4 кандидата в члени Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області: ОСОБА_15, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 не реєструвались за місцем проживання в с. Здорівка. Оскільки функції по реєстрації місця проживання фізичних осіб належать саме виконавчому комітету Здорівської сілької ради, то позивач стверджує, що вказані 4 особи із питанням про реєстрацію місця проживання в с. Здорівка до виконавчого комітету не звертались, картки реєстрації вказаних осіб відсутні. Також зазначає, що будинок 201-а по вул. Васильківська в с. Здорівка відсутній, а щодо адреси реєстрації по вул. Пушкінська, буд. 24 позивач підтвердив, що такий будинок наявний, але ОСОБА_9 та ОСОБА_10 не реєструвались в такому будинку. Крім того, позивач зазначає, що до обов'язків виконавчого комітету входить направення до Державного реєстру виборців інформації про реєстрацію новоприбулих впродовж 5-ти днів з такої реєстрації, проте у зв'язку з тим, що вказані 4 особи не реєструвались, відтак і інформація про них не відправлялась до Державного реєстру виборців. Позивач повідомив, що село Здорівка налічує близько 1300 осіб, мешканці села всі знають один одного, вказаних 4 осіб позивач, яка мешкає в цьому селі більше 7 років, не знає.
На підтвердження зазначеного позивачем надана Довідка виконавчого комітету Здорівської сільської ради від 28.04.2017 №203/02-18, яка підтверджує, що ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_15, ОСОБА_29, ОСОБА_9, ОСОБА_10 не прописані в с. Здорівка (а.с. 82).
Правові та організаційні засади створення і ведення єдиного Державного реєстру виборців в Україні ведення державного реєстру виборців визначені Законом України Про державний реєстр виборців від 22.02.2007 року №698-V (далі - Закон №698-V).
Відповідно до ст. 1 Закону №698-V державний реєстр виборців (далі - Реєстр) - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (далі - виборці).
Статтею 5 Закону №698-V встановлено, що до Реєстру заносяться та в базі даних Реєстру зберігаються встановлені цим Законом відомості про виборця (персональні дані) таких видів:
1) ідентифікаційні персональні дані виборця;
2) персональні дані, які визначають місце та умови голосування виборця;
3) службові персональні дані.
Відповідно до частин першої та другої ст. 8 Закону №698-V виборча адреса виборця визначається згідно з цією статтею та є підставою для віднесення виборця до відповідної виборчої дільниці. Виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні .
Згідно ч. 5 ст. 14 Закону №698-V органом ведення Реєстру є: 1) у районі, районі в місті Києві, місті Севастополі - відповідний структурний підрозділ апарату районної, районної у місті державної адміністрації; 2) у місті обласного (республіканського в Автономній Республіці Крим) значення без районного поділу - відповідний виконавчий орган міської ради; 3) у районі в місті обласного значення з районним поділом - відповідний виконавчий орган районної у місті ради або відповідний структурний підрозділ створеного у районі виконавчого органу міської ради.
Повноваження органу ведення Реєстру поширюються на територію відповідного району, міста, району в місті та сіл, селищ, міст, що входять до його складу ( ч. 6 ст. 14 Закону №698-V )
Частиною 12 статті 22 Закону №698-V передбачено, що уповноважена посадова особа органу реєстрації подає відомості про:
1) громадян України, зареєстрованих за місцем проживання у відповідній адміністративно-територіальній одиниці, яким протягом наступного місяця виповниться 18 років;
2) виборців, які протягом попереднього місяця зареєстрували своє місце проживання у відповідній адміністративно-територіальній одиниці;
3) виборців, які протягом попереднього місяця зняті з реєстрації за місцем проживання у відповідній адміністративно-територіальній одиниці.
Відповідно до ч. 2 ст. 27 Закону №698-V для підготовки та проведення голосування на місцевих виборах або місцевому референдумі орган ведення Реєстру після утворення виборчих дільниць складає попередні списки виборців для кожної звичайної виборчої дільниці, утвореної на території, на яку поширюються його повноваження. Для закордонних виборчих дільниць, а також для спеціальних виборчих дільниць в установах виконання покарань попередні списки виборців не складаються.
Передбачені статтею 22 цього Закону відомості подаються відповідними органами, закладами, установами за десять днів до дня голосування. Відомості подаються за період з дати подання відомостей для попереднього списку виборців до дня подання цих відомостей (ч.1 ст. 28 Закону №698-V).
Згідно з частиною 2 ст. 22 Закону №698-V уточнення попередніх списків виборців здійснюється у строки та в порядку, встановлені відповідним законом про вибори або референдуми.
В судовому засіданні, позивач яка на день ухвалення судового рішення у цій справі є виконуючою обов'язки голови Здорівської сільської ради пояснила, що останні уточнення до списку виборців направлені до Відділу ведення Державного реєстру виборців Васильківської РДА 20 квітня 2017 року.
На запит суду від 28.04.2017 Відділ ведення Державного реєстру виборців апарату Васильківської РДА листом від 28.04.2017 №115/9-58 надав Відомості з Державного реєстру виборців, які містять персональні дані та визначають місце та умови голосування, відповідно до яких місцем голосування ОСОБА_15, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 є м. Васильків Київської області (а.с. 61-64). Дані відомості щодо вказаних осіб не містять інформації про зміну місця голосування, що залежить від реєстрації місця проживання осіб.
Cудом встановлено, що зміни до складу Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області відбулись на підставі:
1 . Подання Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Васильківському районі Київської області, в якому суб'єкт подання просить припинити повноваження члена Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області ОСОБА_6 (ІНФОРМАЦІЯ_2) та подає на заміну для включення до складу відповідної виборчої комісії кандидатуру - ОСОБА_15 (ІНФОРМАЦІЯ_3) місце проживання: 08626, Київська область, Васильківський район, с. Здорівка, вул. Васильківська, буд. 201-а. Подання підписано Головою Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Васильківському районі Київської області ОСОБА_30 та скріплене печаткою, дата подання не зазначена (а.с. 44-45).
До вказаного подання додана заява ОСОБА_15 про згоду на участь у роботі виборчої комісії від 23.04.2017 (а.с. 107).
Судом встановлено, що в паспорті громадянина України ОСОБА_7 (ІНФОРМАЦІЯ_12) серії СМ 695772, виданому Васильківським МВ ГУ МВС України в Київській області 30 червня 2006 року, 20.04.2017 проставлений штамп Виконавчого комітету Здорівської сільської ради Васильківського району Київської області про місце реєстрації за адресою: Васильківський район, с. Здорівка, вул. Васильківська, буд. 201-а (а.с. 55-56).
2 . Подання від 17.04.2017 Васильківської районної організації Політичної партії НАРОДНИМ ФРОНТ , в якому суб'єкт подання просить припинити повноваження члена Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області ОСОБА_24 (ІНФОРМАЦІЯ_6) та подає на заміну для включення до складу відповідної виборчої комісії кандидатуру - ОСОБА_31 (ІНФОРМАЦІЯ_7) місце проживання: 08626, Київська область, Васильківський район, с. Здорівка, вул. Васильківська, буд. 201-а. Подання підписано Головою Васильківської районної організації Політичної партії НАРОДНИМ ФРОНТ ОСОБА_32 та скріплене печаткою (а.с. 42-43).
До вказаного подання додана заява ОСОБА_8 про згоду на участь у роботі виборчої комісії від 22.04.2017 (а.с. 106).
Судом встановлено, що в паспорті громадянки України ОСОБА_8 (ІНФОРМАЦІЯ_7) серії СТ 240711, виданому Васильківським МВ ГУ МВС України в Київській області 17 січня 2012 року, 20.04.2017 проставлений штамп Виконавчого комітету Здорівської сільської ради Васильківського району Київської області про місце реєстрації за адресою: Васильківський район, с. Здорівка, вул. Васильківська, буд. 201-а (а.с. 50-51).
3 . Подання від 18.04.2017 Васильківської районної у Київській області організації Партія ОСОБА_22 Порошенка Солідарність , в якому суб'єкт подання просить припинити повноваження члена Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області ОСОБА_13 (ІНФОРМАЦІЯ_8), та подає на заміну для включення до складу відповідної виборчої комісії кандидатуру - ОСОБА_9 (ІНФОРМАЦІЯ_9) місце проживання: 08626, Київська область, Васильківський район, с. Здорівка, вул. Пушкінська, буд. 24. Подання підписано Головою Васильківської районної в Київській області організації Партії ОСОБА_22 Порошенка Солідарність ОСОБА_33 та скріплене печаткою (а.с. 38-39).
До вказаного подання додана заява ОСОБА_9 про згоду на участь у роботі виборчої комісії від 24.04.2017 (а.с. 105).
Судом встановлено, що що в паспорті громадянина України ОСОБА_9 (ІНФОРМАЦІЯ_9) паспортом серії МЕ 103071, виданому Васильківським МВ ГУ МВС України в Київській області в липні 2002 року, 20.04.2017 проставлений штамп Виконавчого комітету Здорівської сільської ради Васильківського району Київської області про місце реєстрації за адресою: Васильківський район, с. Здорівка, вул. Пушкінська, буд. 24 (а.с. 48-49)
4. Подання Васильківської районної організації Політичної партії Опозиційний блок , в якому суб'єкт подання просить припинити повноваження члена Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області ОСОБА_18 (ІНФОРМАЦІЯ_10) та подає на заміну для включення до складу відповідної виборчої комісії кандидатуру - ОСОБА_10 (ІНФОРМАЦІЯ_11) місце проживання: 08626, Київська область, Васильківський район, с. Здорівка, вул. Пушкінська, буд. 24. Подання підписано Головою Територіальної організації Політичної партії Опозиційний ОСОБА_22 в Васильківському районі Київської області ОСОБА_30 та скріплене печаткою, дата подання не зазначена (а.с. 48-49).
До вказаного подання додана заява ОСОБА_10 про згоду на участь у роботі виборчої комісії від 22.04.2017 (а.с. 108).
Судом встановлено, що в паспорті громадянки України ОСОБА_10 (ІНФОРМАЦІЯ_11) серії СМ 588528, виданому Васильківським МВ ГУ МВС України в Київській області 15 грудня 2006 року, 20.04.2017 проставлений штамп Виконавчого комітету Здорівської сільської ради Васильківського району Київської області про місце реєстрації за адресою: Васильківський район, с. Здорівка, вул. Пушкінська, буд. 24 (а.с. 40-41).
Суд зазначає, що форма подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії встановлена постановою Центральною виборчою комісією від 23.03.2016 №86 Про форми подань щодо кандидатур до складу виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів депутатів Верховної ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ (далі - Постанова №86).
Суд звертає увагу на те, що форма подання серед обов'язкових реквізитів передбачає дату його складання.
Дослідивши подання Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Васильківському районі Київської області на кандидата ОСОБА_15 та подання Васильківської районної організації Політичної партії Опозиційний блок на кандидата ОСОБА_10 суд зазначає, що вказані подання не містять дату складання документа, що свідчить про невідповідність вказаних документів вимогах, які до них ставляться.
Дослідивши подання від 17.04.2017 Васильківської районної організації Політичної партії НАРОДНИМ ФРОНТ на кандидата ОСОБА_8 та подання від 18.04.2017 Васильківської районної у Київській області організації Партія ОСОБА_22 Порошенка Солідарність на кандидата ОСОБА_9 суд зазначає, що вказані подання містять дати складання, що передують даті, з якої особи, що вказані як кандидати на посаду члена виборчої комісії, зареєстровані в с. Здорівка.
В судовому засіданні 28.04.2017 головою Васильківської районної виборчої комісії Київської області надано оригінал ОСОБА_34 подань на членів ДВК (а.с. 110-122), який містить відомості про реєстрацію 25.04.2017 подання від 18.04.2017 Васильківської районної у Київській області організації Партія ОСОБА_22 Порошенка Солідарність на кандидата ОСОБА_9 та подання від 17.04.2017 Васильківської районної організації Політичної партії НАРОДНИМ ФРОНТ на кандидата ОСОБА_8 Також вказаний ОСОБА_34 містить відомості про реєстрацію 26.04.2017 подання Васильківської районної організації Політичної партії Опозиційний блок на кандидата ОСОБА_10 та подання Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Васильківському районі Київської області кандидата ОСОБА_15
Відповідно до пункту 13.4. Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 №228 документи, звернення реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії (додаток 5).
У додатку №5 до вказаного Порядку наведена форма журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії з місцевих виборів.
В той же час, судовою колегією встановлено, що наданий відповідачем ОСОБА_34 подань на членів ДВК подань не відповідає встановленій формі та не містить всіх передбачених даною формою журналу відомостей, зокрема: прізвище та ініціали, місце проживання, місце роботи особи, яка звернулася до комісії; найменування організації, що надіслала документ; дата та номер супровідного листа, відмітка про контроль; стислий виклад змісту документа, заяви, скарги; зміст доручення; виконавець доручення; строк виконання доручення тощо.
Крім того суд приймає до уваги, що вказаний журнал не пронумерований, не прошнурований, не скріплений печаткою, а також не містить посилання на орган, яким ведеться вказаний журнал, що з огляду на його невідповідність встановленій форми не може прийматися як належний доказ реєстрації документів.
Проаналізувавши матеріали справи суд приходить до висновку, що на дату складання подань на кандидатів ОСОБА_8 та ОСОБА_9 вказані документи містять інформацію про реєстрацію місця проживання вказаних осіб в с. Здорівка, яка не могла існувати, що свою чергою свідчить про те, що вказані подання містять недостовірні відомості.
Також суд зауважує, що подання на кандидата ОСОБА_9 містить виправлення в даті його складання, проте не зазначено ким та коли зроблено таке виправлення.
Також до вказаних подань на кандидата ОСОБА_9 від 18.04.2017 та кандидата ОСОБА_8 від 17.04.2017 додані власноручно написані заяви ОСОБА_9 та ОСОБА_8 про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, які датовані 24.04.2017 та 22.04.2017 відповідно, що свідчить про недостовірність зазначених у поданнях відомостей.
Проаналізувавши вищевикладене судова колегія прийшла до висновку про те, що подання від 17.04.2017 Васильківської районної організації Політичної партії НАРОДНИМ ФРОНТ на кандидата ОСОБА_8 та подання від 18.04.2017 Васильківської районної у Київській області організації Партія ОСОБА_22 Порошенка Солідарність на кандидата ОСОБА_9 містять недостовірні відомості щодо реєстрації кандидатів за адресами в с. Здорівка, якої на момент складання подання ще не проведено, а також дати складання подань передують даті заяв кандидатів, доданих до таких подань.
При цьому суд приймає до уваги твердження голови Здорівської сільської ради про те, що останні уточнення до списків виборців направлені до Відділу ведення Державного реєстру виборців Васильківської РДА 20 квітня 2017 року, і в цих списках не було прізвищ ОСОБА_15, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_10, оскільки за інформацією виконкому Здорівської сільської ради вказані особи на території с. Здорівка не зареєстровані, що своєю чергою узгоджується із інформацією, наданою Відділом ведення Державного реєстру виборців апарату Васильківської РДА у листі від 28.04.2017 №115/9-58.
Щодо визначення позивача, що будинок 201-а по вул. Васильківська в с. Здорівка відсутній, суд зазначає наступне.
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 28.04.2017 №86127746, житловий будинок за адресою:Київської обл.., Васильківського району, с. Здорівка, вул. Пушкінська, буд. 24 зареєстрований 02.11.2016 на праві приватної власності, реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна: 1072845832214 (а.с. 84-85), що спростовує доводи позивача про відсутність такого будинку в с. Здорівка.
У зв'язку з вищезазначеним, позовні вимоги щодо визнання протиправною та скасування постанови Васильківської районної виборчої комісії Київської області від 26.04.2017 №6 Про зміни в територіальній виборчій комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів в частині внесення змін до складу Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів щодо дострокового припинення повноважень голови комісії ОСОБА_6, секретаря комісії ОСОБА_24, члена комісії ОСОБА_13, члена комісії ОСОБА_18 та включення до її складу ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_10 є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 9 ст. 172 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Оскільки позивачем при зверненні до суду не долучено до матеріалів справи докази оплати судового збору, суд в порядку ч. 9 ст. 172 Кодексу адміністративного судочинства вирішує питання щодо стягнення судового збору при прийнятті рішення та зазначає таке.
Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" №3674-VI від 08.07.2011 передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Згідно з пунктом 3 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 №3674-VI (зі змінами та доповненнями) за подання до адміністративного суду фізичною особою або фізичною особою - підприємцем адміністративного позову немайнового характеру ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Положеннями статті 7 Закону України «Про Державний бюджет на 2017 рік» №1801-VIII від 21.12.2016 установлено у 2017 році прожитковий мінімум для працездатних осіб: з 1 січня 2017 року - 1600 гривень, з 1 травня - 1684 гривні, з 1 грудня - 1762 гривні.
Отже, сума судового збору, яка підлягає стягненню з відповідача складає 640,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 160-163, 172 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати протиправною та скасувати постанову Васильківської районної виборчої комісії Київської області від 26.04.2017 №6 Про зміни в територіальній виборчій комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів в частині внесення змін до складу Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів щодо дострокового припинення повноважень голови комісії ОСОБА_6, секретаря комісії ОСОБА_24, члена комісії ОСОБА_13, члена комісії ОСОБА_18 та включення до її складу ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_10.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Васильківської районної виборчої комісії Київської області (ідентифікаційний код 34161382, місцезнаходження: 08600, Київська область, м. Васильків, вул. Володимирська, 1) судовий збір у сумі 640,00 грн. (шістсот сорок грн. 00 коп.) до спеціального фонду Державного бюджету України за реквізитами: отримувач коштів: Київський окружний адміністративний суд; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37955989; Банк отримувача: ГУ ДКСУ у Київській обл. м. Київ; код банку отримувача (МФО):821018; рахунок отримувача: 31213206784001; код класифікації доходів бюджету: 22030001.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом 2 днів з дня проголошення.
Головуючий суддя Кушнова А.О.
Судді Лапій С.М.
ОСОБА_35
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2017 |
Оприлюднено | 04.05.2017 |
Номер документу | 66260921 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні