Постанова
від 30.04.2017 по справі 810/1557/17
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 810/1557/17 Головуючий у 1-й інстанції: Кушнова А.О.

Суддя-доповідач: Мацедонська В.Е.

ПОСТАНОВА

Іменем України

30 квітня 2017 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Мацедонської В.Е.,

суддів Лічевецького І.О., Мельничука В.П.,

при секретарі Вишимирському М.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Києві справу за апеляційною скаргою Васильківської районної організації Радикальної партії Олега Ляшка в Київській області на постанову Київського окружного адміністративного суду від 28 квітня 2017 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Васильківської районної виборчої комісії Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Здорівська сільська виборча комісія Васильківського району Київської області про визнання протиправною та скасування постанови,-

в с т а н о в и в:

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 28 квітня 2017 року адміністративний позов ОСОБА_3 задоволено, визнано протиправною та скасовано постанову Васильківської районної виборчої комісії Київської області від 26 квітня 2017 року №6 Про зміни в територіальній виборчій комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів в частині внесення змін до складу Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів щодо дострокового припинення повноважень голови комісії ОСОБА_4, секретаря комісії ОСОБА_5, члена комісії ОСОБА_6, члена комісії ОСОБА_7 та включення до її складу ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 та ОСОБА_11.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням Васильківська районна організація Радикальної партії Олега Ляшка в Київській області подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції з мотивів порушення судом норм матеріального та процесуального права та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що на момент прийняття спірної постанови особи, яких було включено до складу Здорівської територіальної виборчої комісії вже були зареєстровані в с.Здорівка і відповідали вимогам ст.21 Закону України Про місцеві вибори .

Позивач, представники позивача, відповідача та третьої особи в судове засідання не з'явились, вважаються повідомленими належним чином в розумінні ч.11 ст.35, ст.37, 38 КАС України.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника апелянта, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, постановою Верховної Ради України від 21 лютого 2017 року №1879-УІІІ призначено позачергові вибори Здорівського сільського голови Васильківського району Київської області на неділю 30 квітня 2017 року.

26 квітня 2017 року Васильківська районна виборча комісія Київської області прийняла постанову №6 Про зміни в територіальній виборчій комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів , якою внесла зміни до складу та здійснила заміну членів Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області на позачергових виборах Здорівського сільського голови Васильківського району Київської області, що відбудуться 30 квітня 2017 року.

Вказаною постановою достроково припинено повноваження членів комісії ОСОБА_4, ОСОБА_12, ОСОБА_5. ОСОБА_6, ОСОБА_7 та включено до складу комісії ОСОБА_8, ОСОБА_13, ОСОБА_9, ОСОБА_10 та ОСОБА_11

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку, що подання від територіальної організації політичної партії Опозиційний блок в Васильківському районі Київської області та подання від Васильківської районної організації політичної партії Опозиційний блок не містять дати складання, подання від 17 квітня 2017 року Васильківської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ та подання від 18 квітня 2017 року Васильківської районної у Київській області організації Партія Блок Петра Порошенка Солідарність на кандидатів містять недостовірні відомості щодо реєстрації кандидатів за адресами в с.Здорівка, якої на момент складання подання ще не проведено, а також дати складання подань передують даті заяв кандидатів, доданих до таких подань.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Законом України Про місцеві вибори від 14 липня 2015 року №595-VІІІ, який визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.

Відповідно до ч.1 ст.11 Закону України Про місцеві вибори виборчий процес місцевих виборів - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.

Відповідно до ч.3 ст.11 наведеного Закону виборчий процес включає такі етапи:

1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів;

2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій;

3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;

4) висування та реєстрація кандидатів;

5) проведення передвиборної агітації;

6) голосування у день виборів;

7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Пунктом 3 ч.1 ст.12 цього Закону передбачено, що суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є, зокрема, виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів.

Відповідно до ч.1 ст.21 наведеного Закону до складу виборчої комісії, що здійснює підготовку та проведення відповідних місцевих виборів, можуть входити громадяни України, які мають право голосу на цих місцевих виборах.

Конкретизація даної норми ст.21 Закону України Про місцеві вибори міститься в Роз'ясненні щодо деяких питань формування нового складу територіальних виборчих комісій та утворення дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад. сільських, селищних, міських голів та старост сіл. селищ, затвердженому постановою Центральною виборчою комісією від 03 вересня 2015 року №217.

Відповідно до п.2 вказаних Роз'яснень відповідно до частини першої статті 21 Закону до складу виборчої комісії, що здійснює підготовку і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад. сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, можуть входити громадяни України, які мають право голосу на цих місцевих виборах.

Згідно пп.5) п.3 Роз'яснень до складу територіальних виборчих комісій можуть входити громадяни України, які мають право голосу згідно зі статтею 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано сільської, селищної, міської (села, селища, міста, що входить до складу іншого міста) виборчої комісії - відповідно в межах села, селища, міста, що входить до складу міста.

Відповідно до ч.1 ст.22 Закону України Про місцеві вибори визначено, що склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій партій з урахуванням обмежень, встановлених частиною другою статті 12 цього Закону, у кількості не менше 9 і не більше 18 осіб.

Згідно ч.2 наведеної статті право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають: 1) місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання; 2) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація політичної партії.

Відповідно до п.4 Роз'яснення №217 право подання кандидатур (з урахуванням обмежень, установлених частиною другою статті 12 Закону) до складу територіальних виборчих комісій мають місцеві організації політичних партій (далі - партія), зазначені у частині другій статті 22 Закону, а саме до складу: сільської, селищної, міської (села, селища, міста, що входить до складу іншого міста) виборчої комісії - міські організації партій, а в разі їх відсутності - організації цих партій вищого рівня.

Відповідно до ч.3 ст.22 Закону України Про місцеві вибори суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 1 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по дві кандидатури. Суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 2 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по одній кандидатурі.

Частиною 10 ст.22 цього Закону передбачено, що подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії вноситься за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперовому носії та в електронному вигляді. Подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії вноситься до відповідної виборчої комісії за підписом керівника місцевої організації партії та скріплюється печаткою місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а подання, які вносяться до Центральної виборчої комісії, додатково скріплюються печаткою цієї політичної партії. До подання додаються: 1) ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи; 2) власноручно написані заяви осіб, запропонованих до складу територіальної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання - на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон).

Крім того, п.6 Роз'яснень №217 визначено, що відповідно до частини десятої статті 22, частини четвертої статті 23 Закону до подання щодо кандидатур до складу виборчої комісії додаються: 1) ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи; 2) заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії (власноручно написані заяви осіб, запропонованих до складу територіальної виборчої комісії), про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон). Неподання зазначених документів або подання не всіх документів є підставою для відхилення запропонованої кандидатури (запропонованих кандидатур).

Частиною 13 ст.22 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що до складу територіальної виборчої комісії можуть входити громадяни України, які відповідають вимогам статті 21 цього Закону. У разі виникнення або виявлення підстав, що позбавляють особу права входити до складу виборчої комісії, повноваження такого члена комісії можуть бути достроково припинені виборчою комісією, яка сформувала склад відповідної територіальної виборчої комісії.

Судом встановлено, Здорівська сільська виборча комісія Васильківського району Київської області була утворена Постановою Васильківської районної виборчої комісії від 12 вересня 2015 року №1 Про утворення сільських, селищних виробничих комісій та формування їх складу у зв'язку з призначенням перших виборів .

Згідно Додатку №11 до протоколу від 12 вересня 2015 року №3 Здорівська сільська виборча комісія складається з голови комісії ОСОБА_4, заступника голови комісії ОСОБА_15, секретаря комісії - ОСОБА_16 та членів - ОСОБА_17, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_18, ОСОБА_19 та ОСОБА_20

Відповідно до ч.16 ст.22 Закону України Про місцеві вибори рішення про формування складу територіальної виборчої комісії оприлюднюється виборчою комісією, яка сформувала склад територіальної виборчої комісії, у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації або в інший визначений нею спосіб не пізніше наступного дня після дня прийняття такого рішення. Рішення про зміни у складі територіальної виборчої комісії оприлюднюється у порядку та у строки, встановлені цією частиною, однак не пізніше останнього дня перед днем голосування.

26 квітня 2017 о 18 год. 30 хв. Васильківською районною виборчою комісією Київської області прийнята постанова Про зміни в територіальній виборчій комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів №6, якою внесено зміни до складу Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів з додатком №1 до цієї постанови.

Згідно додатка №1 до вищезазначеної постанови від 26 квітня 2017 року №6 припинено достроково повноваження голови комісії: ОСОБА_4 - від Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Васильківському районі Київської області (у зв'язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії), включено до складу цієї комісії головою комісії: ОСОБА_8 - від Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Васильківському районі Київської області; припинено достроково повноваження заступника голови комісії: ОСОБА_12 - від Васильківської Районної в Київській області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність (у зв'язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії), включено до складу цієї комісії заступником голови комісії: ОСОБА_21 - від Васильківської Районної в Київській області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність ; припинено достроково повноваження секретаря комісії: ОСОБА_5 - Васильківської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ ) (у зв'язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії), включено до складу цієї комісії секретарем комісії: ОСОБА_9 - від Васильківської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ ; припинено достроково повноваження члена комісії: ОСОБА_6 - від Васильківської Районної в Київській області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність (у зв'язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії), включено до складу цієї комісії члена комісії: ОСОБА_10 - від Васильківської Районної в Київській області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність , припинено достроково повноваження члена комісії: ОСОБА_7 - від Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Васильківському районі Київської області (у зв'язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії), включено до складу цієї комісії: ОСОБА_11 від Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Васильківському районі Київської області.

Припинення повноважень складу виборчої комісії та члена виборчої комісії врегульовано статтею 29 Закону України Про місцеві вибори .

Відповідно до п.2 ч.4 ст.29 цього Закону повноваження члена відповідної територіальної, дільничної виборчої комісії припиняються достроково у зв'язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії. Подання про заміну члена виборчої комісії вноситься суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії, на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідної виборчої комісії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією.

Згідно ч.5 ст. 29 наведеного Закону повноваження члена виборчої комісії припиняються з моменту прийняття рішення про припинення повноважень члена комісії виборчою комісією, яка її утворила (сформувала її склад).

В суді першої інстанції позивач пояснила, що 4 кандидата в члени Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області: ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 не реєструвались за місцем проживання в с.Здорівка. Крім того, до обов'язків виконавчого комітету входить направлення до Державного реєстру виборців інформації про реєстрацію новоприбулих впродовж 5-ти днів з такої реєстрації, проте у зв'язку з тим, що вказані 4 особи не реєструвались, відтак і інформація про них не відправлялась до Державного реєстру виборців. Наведене підтверджується довідкою виконавчого комітету Здорівської сільської ради від 28 квітня 2017 року №203/02-18, відповідно до якої ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_8, ОСОБА_13, ОСОБА_10, ОСОБА_11 не прописані в с.Здорівка.

Разом з тим, з наявних в матеріалах справи копіях сторінок паспортів осіб, які включені до складу комісії, містяться відомості щодо реєстрації в с.Здорівка.

Статтею 70 Конституції України установлено, що право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років. Не мають права голосу громадяни, яких визнано судом недієздатними.

Відповідно до статті 1 Закону України Про Державний реєстр виборців Державний реєстр виборців - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

В силу положень статті 2 цього Закону основними завданнями Реєстру є: ведення персоніфікованого обліку виборців; складання списків виборців для проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, всеукраїнських та місцевих референдумів. База даних Реєстру, будь-яка її частина, копія бази даних або її частини, персональні дані виборців, що містяться у базі даних Реєстру, можуть використовуватися лише для цілей, передбачених статтею 26 цього Закону.

За змістом частини 2 статті 17 Закону України Про Державний реєстр виборців підставою для видання наказу про внесення запису до бази даних Реєстру є подані в установленому порядку до відповідного органу ведення Реєстру документи, які підтверджують набуття особою права голосу.

Наведене дає підстави для висновку, що наявність у громадян України права голосу на виборах і референдумах не ставиться в залежність від включення особи до Державного реєстру виборців. Наявність відповідного запису у базі даних Реєстру є лише одним з етапів реалізації цього права.

Відповідно до частини 3 статті 3 Закону України Про місцеві вибори право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до ст.70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу.

Пунктом 1 частини 2 названої статті Закону України Про місцеві вибори визначено, що документом, який посвідчує особу, підтверджує громадянство та засвідчує місце проживання виборця на місцевих виборах, є паспорт громадянина України.

Частина 1 статті 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначає, територіальну громаду, як жителів, об'єднаних постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 та ОСОБА_11 досягли 18-річного віку та станом на день прийняття спірного рішення були зареєстровані в с.Здорівка, тобто мають право голосу в силу положень Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та є виборцями в розумінні Закону України Про місцеві вибори .

При цьому, законодавцем надано право суб'єкту, за поданням якого кандидатуру члена було включено до складу виборчої комісії, надати подання про заміну такого члена виборчої комісії, яким скористались місцеві організації партій, а відповідач з урахуванням поданих згідно до законодавства документів у відповідності до вимог Закону України Про місцеві вибори прийняв рішення щодо дострокового припинення повноважень та призначення нових членів комісії на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені чинним законодавством.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що порушення норм матеріального права призвели до неправильного вирішення справи, тому постанова Київського окружного адміністративного суду від 28 квітня 2017 року підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову в задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст.ст.172, 177, 179, 195, 196, 198, 202, 205, 207 КАС України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Васильківської районної організації Радикальної партії Олега Ляшка в Київській області - задовольнити.

Постанову Київського окружного адміністративного суду від 28 квітня 2017 року - скасувати.

Прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя В.Е.Мацедонська

Судді І.О.Лічевецький

В.П.Мельничук

Головуючий суддя Мацедонська В.Е.

Судді: Мельничук В.П.

Лічевецький І.О.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.04.2017
Оприлюднено04.05.2017
Номер документу66294695
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/1557/17

Постанова від 30.04.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 30.04.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 30.04.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Постанова від 28.04.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 27.04.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні