ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 травня 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/552/17
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Сич С.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Бурнаховської Ю.Р.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності до ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_5, про визнання протиправним та скасування припису, -
В С Т А Н О В И В:
14 квітня 2017 року Полтавське обласне відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності /надалі - позивач/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області /надалі - відповідач/ про визнання протиправним та скасування припису ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області від 16.03.2017 № 16-01-258/283-222.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що під час розгляду заяви-розрахунку ПП "Інкоммаш" від 02.12.2016 на суму 150049,62 грн. для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_5 виявлено перевищення розміру середньомісячної допомоги над розміром середньоденної заробітної плати, у зв'язку з чим робочим органом Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності розпочато позапланову перевірку ПП "Інкоммаш" в частині призначення ОСОБА_5 допомоги по вагітності та пологах. Зважаючи на ознаки недостовірності наданих під час перевірки відомостей, що може вплинути на виплату матеріального забезпечення, перевірка була призупинена до отримання висновків про відсутність зловживань. З метою отримання таких висновків були направлені звернення до ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області, ОСОБА_6 управління ДФС в Полтавській області та до прокуратури Полтавської області. Пояснює, що за заявою виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності розпочато та триває досудове розслідування кримінального провадження № 12017170040000234 за ст. 15 ч. 2, ст. 190 ч. 2 Кримінального кодексу України. Вважає, що за відсутності результатів позапланової перевірки ПП "Інкоммаш", яка не може бути продовжена до закінчення досудового розслідування, дії Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо не фінансування заяви-розрахунку заявленою сумою у розмірі 150049,62 грн. (в тому числі 148715,68 грн., які відповідають максимальній величині бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески, у розрахунку на місяць) узгоджуються з положеннями п. 3 ч. 2 ст. 10 Закону України від 23.09.1999 № 1105-XIV "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" та п. 1.4 наказу № 39-ос від 25.02.2011.
26.04.2017 до суду надійшли письмові заперечення проти позову, в яких на підтвердження правомірності оскаржуваного припису від 16.03.2017 № 16-01-258/283-222 відповідач посилається на висновки перевірки Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, за результатами якої складено акт № 16-01-258/283. Зазначає, що згідно вимог ст. 34 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" та п. 8 Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 26, передбачено, що робочі органи ОСОБА_3 здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку. Вказує, що в чинному законодавстві про загальнообов'язкове державне соціальне страхування відсутній порядок призупинення фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності /а.с. 33-34/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2017 року до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача залучено ОСОБА_5.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні.
Третя особа ОСОБА_5 в судове засідання не з'явилася, надіслала до суду письмові пояснення, у яких просила відмовити у задоволенні позову та розглядати справу без її участі. У письмових поясненнях зазначила, що до цього часу Полтавське обласне відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності не надало фінансування для здійснення їй виплати допомоги тимчасовій непрацездатності, допомоги по вагітності та пологах, чим порушено вимоги ст.ст. 10, 19, 20, 22, 24-26, 32 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування". Пояснює, що на даний час ПП "Інкоммаш" не виплатило їй допомогу по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах /а.с. 149-151/.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини.
18.01.2017 до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини надійшло звернення ОСОБА_5 від 14.01.2017, у якому вона, серед іншого, зазначила, що 23 серпня 2016 року народила дитину, до пологів працювала у ПП "Інкоммаш", де повинна була отримати кошти після здачі листка непрацездатності у зв'язку із вагітністю та пологами. Пояснює, що Полтавська міська дирекція Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності розпочала позапланову перевірку, яку не провела по сьогоднішній день, жодного акту не вручили і кошти ОСОБА_5 не виплатили. Просила зобов'язати Полтавську міську виконавчу дирекцію Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності негайно перерахувати їй кошти по листу непрацездатності АДЕ № 417315, який надано ПП "Інкоммаш" для відшкодування /а.с. 36-37/.
Листом від 06.03.2017 № 1055/4.3/4.7-ЗВ-17 Департамент з питань праці Державної служби України доручив ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області розглянути звернення ОСОБА_5, що надійшло листом представника Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з питань дотримання соціально-економічних та гуманітарних прав, та провести перевірку додержання законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у Полтавській міській виконавчій дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності з питань, зазначених у зверненні заявниці /а.с. 35/.
10.03.2017 начальником ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області видано наказ № 37 П "Про проведення позапланових перевірок", пунктом 1 якого наказано посадовим особам ОСОБА_4 здійснити проведення позапланових перевірок згідно додатку, зокрема, Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо відповідності вимогам законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності при призначенні та здійсненні страхових виплат, наданні соціальних послуг застрахованим особам у зв'язку із надходженням листа Держпраці /а.с. 38-39/.
На підставі наказу від 10.03.2017 № 37 П "Про проведення позапланових перевірок" та направлення на проведення перевірки № 455 головним інспектором Управління Держпраці у Полтавській області Гускою Н.М. у період з 13.03.2017 по 16.03.2017 проведено позапланову перевірку додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування Полтавською міською виконавчою дирекцією Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, за результатами якої складено акт № 16-01-258/283 /а.с. 42-49/.
Перевіркою встановлено та зафіксовано в акті перевірки порушення Полтавською міською виконавчою дирекцією Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності вимог статті 34 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування".
Зокрема, встановлено, що підприємство (ПП "Інкоммаш") до Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності із заявою-розрахунком щодо здійснення фінансування коштів для виплати ОСОБА_5 допомоги по вагітності та пологах звернулося 02.12.2016 (повторно), про що свідчить штамп міської виконавчої дирекції на заяві - розрахунку (вх. № 1573 від 02.12.2016) на загальну суму 150049,62 грн. На момент проведення перевірки (станом на 13.03.2017) фінансування коштів для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_5 Полтавською міською виконавчою дирекцією Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності не проведено, що суперечить вимогам статті 34 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування".
16.03.2017 головним інспектором Управління Держпраці у Полтавській області Гускою Н.М. видано припис № 16-01-258/283-222, яким зобов'язано директора Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності забезпечити виконання вимог статті 34 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" з дотриманням вимог статті 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" в частині проведення фінансування коштів страхувальнику для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_5 у розрахунку на місяць не вище розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до ОСОБА_3, та не менше ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку /а.с. 65-66/. Встановлено строк для письмового інформування та надання копій документів про виконання вимог припису до 16.04.2017.
20.03.2017 позивач надіслав до Державної служби України з питань праці скаргу від 20.03.2017 № 01-08-523 "На припис ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області від 16.03.2017 № 16-01-258/283-222", у якій просив скасувати припис ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області від 16.03.2017 № 16-01-258/283-222 /а.с. 11-13/.
За результатами розгляду даної скарги позивачу надано відповідь листом Департаменту з питань праці Державної служби України з питань праці від 19.04.2017 № 4589/4/4.7-ДП-17 "Про розгляд скарги" /а.с. 84-85/.
Як вбачається зі змісту вказаного листа від 19.04.2017 № 4589/4/4.7-ДП-17 "Про розгляд скарги" Департамент з питань праці Державної служби України дійшов висновку про законність припису ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області від 16.03.2017 № 16-01-258/283-222.
Позивач не погодився з приписом ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області від 16.03.2017 № 16-01-258/283-222, у зв'язку чим звернувся до суду з даним позовом.
Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 05.05.2017 № НОМЕР_1 підтверджується, що Полтавська міська виконавча дирекція Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є відокремленим підрозділом юридичної особи Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності /а.с. 101-111/.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 /у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин/, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з підпунктом 12 пункту 4 цього Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Відповідно до підпункту 6 пункту 6 Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 27.03.2015 № 340 /у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин/, ОСОБА_4 Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право проводити безперешкодно перевірки в адміністративних приміщеннях робочих органів виконавчих дирекцій ОСОБА_3 соціального страхування України, ОСОБА_3 загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - фонди загальнообов'язкового державного соціального страхування) з питань призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення, передбачених загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, ознайомлюватися під час проведення перевірок з відповідними інформацією, документами і матеріалами та отримувати від фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування необхідні для виконання повноважень ОСОБА_4 Держпраці копії або витяги з документів.
Частиною першою статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V визначено, що підставами для здійснення позапланових заходів є:
подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб'єктом господарювання у документі обов'язкової звітності, крім випадків, коли суб'єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов'язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов'язаний повідомити суб'єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п'яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;
перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб'єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред'явили документи, передбачені цим абзацом;
неподання суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
доручення Прем'єр-міністра України про перевірку суб'єктів господарювання у відповідній сфері у зв'язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.
При цьому, згідно з частиною 2 статті 7 Закону України від 03.11.2016 № 1728-VIII "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на час дії мораторію на здійснення заходів державного нагляду (контролю) суб'єктів господарювання призупинено дію: другого речення абзацу п'ятого частини першої статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (Відомості Верховної Ради України, 2007 р., N 29, ст. 389 із наступними змінами).
Пунктом 3 Порядку проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів, затвердженого наказом Міністерство соціальної політики України від 02.07.2012 № 390, передбачено, що інспектор може проводити планові та позапланові перевірки, які можуть здійснюватися за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Позапланова перевірка проводиться незалежно від кількості раніше проведених перевірок за наявності підстав, визначених Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Позапланові перевірки за зверненнями фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктами господарювання вимог законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування здійснюються за наявності згоди Держпраці України на їх проведення. Інспекторам забороняється виступати посередниками, арбітрами чи експертами під час розгляду трудових спорів.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для проведення позапланової перевірки Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності стало звернення ОСОБА_5 від 14.01.2017 та доручення Державної служби України з питань праці від 06.03.2017 № 1055/4.3/4.7-ЗВ-17 /а.с. 35-37/.
Відповідно до частини 1, 2 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.
10.03.2017 начальником ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області видано наказ № 37 П "Про проведення позапланових перевірок", пунктом 1 якого наказано посадовим особам ОСОБА_4 здійснити проведення позапланових перевірок згідно додатку, зокрема, Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо відповідності вимогам законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності при призначенні та здійсненні страхових виплат, наданні соціальних послуг застрахованим особам у зв'язку із надходженням листа Держпраці /а.с. 38-39/.
Доказів оскарження або скасування вказаного наказу до суду не надано, відтак наказ № 37 П від 10.03.2017 є чинним.
На підставі наказу № 37 П від 10.03.2017 оформлено направлення на проведення перевірки, яке підписано заступником начальника ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області ОСОБА_7 із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчено печаткою.
На підставі наказу від 10.03.2017 № 37 П "Про проведення позапланових перевірок" та направлення на проведення перевірки № 455 головним інспектором Управління Держпраці у Полтавській області Гускою Н.М. у період з 13.03.2017 по 16.03.2017 проведено позапланову перевірку додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування Полтавською міською виконавчою дирекцією Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, за результатами якої складено № 16-01-258/283 /а.с. 42-49/.
Перевіркою, серед іншого, встановлено, що підприємство (ПП "Інкоммаш") до Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності із заявою-розрахунком щодо здійснення фінансування коштів для виплати ОСОБА_5 допомоги по вагітності та пологах звернулося 02.12.2016 (повторно), про що свідчить штамп міської виконавчої дирекції на заяві - розрахунку (вх. № 1573 від 02.12.2016) на загальну суму 150049,62 грн. На момент проведення перевірки (станом на 13.03.2017) фінансування коштів для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_5 Полтавською міською виконавчою дирекцією Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності не проведено, що суперечить вимогам статті 34 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування".
Матеріалами справи підтверджено, що 02.12.2016 ПП "Інкоммаш" звернулось до Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності із заявою-розрахунком щодо здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів ОСОБА_3, а саме: допомоги по вагітності та пологам застрахованій особі ОСОБА_5 за період із 22.06.2016 по 25.10.2017 у розмірі 150049,62 грн. /а.с.158-159/.
За результатами аналізу даних, зазначених у заяві-розрахунку виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги над розміром середньоденної заробітної плати та вирішено здійснити позапланову перевірку згідно наданих підприємством документів, про що складено довідку від 02.12.2016 про проведення аналізу по заяві-розрахунку б/н від 02.12.2016 по Приватному підприємству "Інкоммаш" /а.с. 160/.
Представник позивача надав письмові пояснення, за змістом яких протягом періоду з 01.06.2015 по 31.05.2016 (12 календарних місяців перед місяцем настання відпустки по вагітності та пологах ОСОБА_5Ю.) у ПП "Інкоммаш" середньомісячна кількість працівників складала 1,5 осіб, зважаючи на загальну кількість працівників 18 осіб, а заробітна плата, на яку нараховано єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - 359187,09 грн. Виходячи з цих даних середньоденна заробітна плата одного працівника ПП "Інкоммаш" відповідала 654,26 грн. (359187,09 грн./1,5 осіб/366 календарних днів) /а.с. 155/.
Підпунктом "в" пункту 3.6 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру їх оскарження, затвердженої постановою правління ОСОБА_3 від 22.12.2010 №29 /надалі - Інструкція №29/, передбачено, що позапланові перевірки проводяться без попереднього повідомлення страхувальника за наявності таких підстав: за результатами аналізу даних, зазначених у звітності, заяві-розрахунку страхувальника по коштах ОСОБА_3, статистичних даних виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності і пологах над розміром середньоденної заробітної плати.
Відповідно до приписів пункту 3.10 Інструкції №29 строк проведення позапланової перевірки страхувальника не може перевищувати 10 робочих днів, а суб'єктів малого підприємництва - 2 робочих дні.
Пунктом 3.11 Інструкції №29 визначено, що у разі виявлення під час проведення перевірки страхувальника порушень вимог законодавства, які вплинули або можуть вплинути на виплату матеріального забезпечення і надання соціальних послуг, виникнення необхідності звернення до відповідних органів, виникнення необхідності проведення перевірок в інших підприємствах, установах, організаціях, пов'язаних із сплатою та використанням коштів ОСОБА_3 страхувальником, відсутності ведення належного бухгалтерського обліку відповідно до вимог чинного законодавства, що унеможливлює проведення перевірки, перевірка призупиняється.
Призупинення проведення планової чи позапланової перевірки оформляється наказом керівника органу ОСОБА_3 на підставі доповідної записки керівника контрольно-ревізійної групи (посадової особи органу ОСОБА_3) органу ОСОБА_3, який очолював перевірку, з викладенням об'єктивних причин необхідності призупинення. У наказі обов'язково зазначаються причини призупинення перевірки, дата, з якої її призупинено, та зазначається обставина, після настання якої призупинена перевірка продовжується. Повідомлення про призупинення перевірки страхувальника протягом трьох робочих днів направляється йому рекомендованим листом або вручається особисто керівнику страхувальника або уповноваженій керівником особі під розписку.
Після отримання даних, необхідність яких була підставою для призупинення перевірки страхувальника, перевірка продовжується з урахуванням загальних термінів проведення зазначеної перевірки, про що орган ОСОБА_3 повідомляє страхувальника.
13.12.2016 головою комісії з реорганізації, директором Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності видано наказ № 135 "Про проведення позапланової перевірки", яким наказано 15 грудня 2016 року провести позапланову перевірку Приватного підприємства "Інкоммаш" в частині нарахування допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_5 /а.с. 161/.
15.12.2016 на ім'я голови комісії з реорганізації, директора Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності начальником контрольно-ревізійного відділу складено службову записку про те, що в ході проведення позапланової перевірки правильності нарахування допомоги по вагітності та пологах застрахованій особі ОСОБА_5 у Приватному підприємстві "Інкоммаш" (код ЄДРПОУ 33715027) виникла необхідність звернення до відповідних органів стосовно встановлення наявності чи відсутності зловживань, спрямованих на заволодіння коштами ОСОБА_3 в значному розмірі з проханням надати дозвіл на призупинення позапланової перевірки та поновлення її після отримання результатів вищезазначених перевірок /а.с. 62/.
15.12.2016 головою комісії з реорганізації, директором Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності видано наказ № 140 від 15.12.2016 "Про призупинення позапланової перевірки" /а.с. 63/, яким наказано начальнику контрольно-ревізійного відділу ОСОБА_8, заступнику начальника юридичного відділу ОСОБА_1, головному спеціалісту відділу надання матеріального забезпечення ОСОБА_9 призупинити позапланову перевірку Приватного підприємства "Інкоммаш" (код ЄДРПОУ 33715027) 15 грудня 2016 року /пункт 1/. Юридичному відділу підготувати звернення до відповідних органів стосовно розгляду питань, пов'язаних із зазначеною перевіркою /пункт 2/. Контрольно-ревізійній групі після отримання результатів перевірок, проведених відповідними органами, продовжити перевірку з урахуванням визначених законодавством загальних термінів проведення позапланової перевірки; про продовження позапланової перевірки контрольно-ревізійному відділу повідомити страхувальника /пункт 3/.
Про призупинення позапланової перевірки позивач повідомив ПП "Інкоммаш" листом від 16.12.2016 вих. № 01-07/2256 /а.с.164, зворот а.с. 164/.
Виконавчою дирекцією Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності направлено наступні листи:
- до ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області від 12.12.2016 вих. № 01-08-2217 /а.с. 14/ з проханням здійснити перевірку Приватного підприємства "Інкоммаш" з питань дотримання законодавства про працю, зайнятість населення, в тому числі, в частині оформлення трудових відносин із ОСОБА_5 та встановлення їй посадового окладу на рівні 36250 грн.;
- до ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області від 21.12.2016 вих. № 01-08-2280 "Про доповнення інформації", яким позивач просив врахувати зазначену у листі інформацію під час встановлення наявності чи відсутності порушень законодавства про працю на ПП "Інкоммаш" в частині правильності оформлення трудових відносин із ОСОБА_5 та встановлення їй посадового окладу у розмірі 36250 грн. /а.с. 15/;
- до ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області від 01.02.2017 вих. № 01-08-227 з проханням повідомити, в якому стані перебуває питання перевірки Приватного підприємства "Інкоммаш" , а також про результати такої перевірки у разі її закінчення /а.с. 16/;
- до ОСОБА_6 управління ДФС в Полтавській області від 21.12.2016 вих. № 01-08-2279 з проханням провести перевірку дотримання податкового законодавства на ПП Інкоммаш", у тому числі, в частині питань, які зазначені у цьому зверненні /а.с. 17/;
- прокурору Полтавської області від 21.12.2016 вих. № 01-08-2278 "Про можливе вчинення кримінального правопорушення" з проханням встановити, чи не мають дії посадових осіб ПП "Інкоммаш" та ОСОБА_5 із заволодіння коштами ОСОБА_3 у значному розмірі ознак кримінального правопорушення, та розпочати досудове розслідування /а.с. 18-19/.
ОСОБА_6 управління ДФС у Полтавській області № 304/10/10-31-13-03-21 від 24.01.2017 позивача повідомлено, що лист виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 21.12.2016 № 01-08-2279 направлено до ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області для відповідного реагування. Повідомлено, що за інформацією ДПІ у м. Полтаві ОСОБА_6 управління ДФС у Полтавській області, за результатом аналізу податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку за формою 1ДФ та звітів про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску ПП "Інкоммаш" (ЄДРПОУ 26069087), суми податку на доходи фізичних осіб, єдиного внеску та військового збору утримані з нарахованих доходів громадянки ОСОБА_5 та перераховані до бюджету у повному обсязі /а.с. 20/.
ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області від 02.03.2017 № 02-12/1105 виконавчу дирекцію Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності повідомлено про проведену перевірку ПП "Інкоммаш" /а.с. 21/.
У матеріалах справи наявний акт перевірки додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування ПП "Інкоммаш" № 16-01-257/223, у якому зафіксовано, що в ході проведення перевірки порушень не встановлено /а.с.123-130/, а також інформаційна довідка, яка є додатком до акту № 16-01-257/223 від 28.02.2017, у якій зазначено про те, що порушень вимог законодавства про працю не встановлено, що відображено в акті перевірки /а.с. 131/.
Постановою слідчого СВ Полтавського відділу поліції ОСОБА_6 управління Національної поліції в Полтавській області ОСОБА_10 кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12017170040000234 від 19 січня 2017 року, закрито у зв'язку з встановленням відсутності в діях службових осіб ПП "Інкоммаш" та ОСОБА_5 складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 15, ч. 2 ст. 190 КК України /а.с.169/.
Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV /у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, надалі - Закон №1105-ХІV/, встановлено, що цей Закон відповідно до Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров'я.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону № 1105-ХІV ОСОБА_3 соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Згідно з частиною 1 статті 25 Закону № 1105-ХІV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами. Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1 - 4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.
Відповідно до статті 26 Закону № 1105-ХІV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу. Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до ОСОБА_3, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.
Частиною 1 статті 31 Закону №1105-ХІV передбачено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, за погодженням з ОСОБА_3.
Згідно частини 1 статті 33 Закону №1105-ХІV при обчисленні середньої заробітної плати (доходу) для забезпечення допомогою по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах враховуються всі види заробітної плати (доходу) в межах граничної суми місячної заробітної плати (доходу), на яку нараховуються страхові внески на страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності.
Частиною 1 статті 34 Закону №1105-ХІV встановлено, що фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється робочими органами ОСОБА_3 в порядку, встановленому правлінням ОСОБА_3.
Підставою для фінансування страхувальників робочими органами ОСОБА_3 є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.
Робочі органи ОСОБА_3 здійснюють фінансування страхувальників-роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви.
У разі якщо сума отриманих страхувальником від ОСОБА_3 страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання матеріального забезпечення, невикористані страхові кошти повертаються до робочого органу ОСОБА_3, що здійснив фінансування, протягом трьох робочих днів.
Відповідно до пунктів 5, 6, 7, 8 Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 26, для отримання коштів ОСОБА_3 для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам, нарахованого страхувальником, страхувальник звертається до робочого органу ОСОБА_3 за місцем обліку в органі ОСОБА_3 або за місцем обліку, зазначеним в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування (для зареєстрованих після 01.01.2011) (далі - місце обліку), із заявою-розрахунком за підписом керівника та головного бухгалтера, засвідченою печаткою підприємства.
Заява-розрахунок готується у двох примірниках, один з яких разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення, зберігається у страхувальника, а другий подається до робочого органу ОСОБА_3.
При опрацюванні заяви-розрахунку робочі органи ОСОБА_3 перевіряють правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Робочі органи ОСОБА_3 здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку.
Таким чином, частина 1 статті 34 Закону №1105-ХІV встановлює обов'язок робочих органів ОСОБА_3 здійснювати фінансування страхувальників - роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви, та не встановлює жодних виключень, у тому числі і у зв'язку з проведенням та призупиненням позапланової перевірки страхувальника.
Чинним законодавством України не встановлено права ОСОБА_3 не здійснювати фінансування страхувальників - роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам протягом десяти робочих днів після надходження заяви з підстави не проведення перевірки, несвоєчасного проведення чи призупинення позапланової перевірки.
Відтак, суд вважає необґрунтованими та не бере до уваги доводи представника позивача про неможливість здійснення фінансування до закінчення позапланової перевірки ПП "Інкоммаш", яка розпочата позивачем ще 15 грудня 2016 року, призупинена 15 грудня 2017 року /а.с. 60-63/ та на час винесення оскаржуваного припису не закінчена.
Матеріалами справи підтверджено, що заява-розрахунок щодо здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів ОСОБА_3, а саме: допомоги по вагітності та пологам застрахованій особі ОСОБА_5 була подана ПП "Інкоммаш" до Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності надійшла 02.12.2016 /а.с. 144-145/.
Відповідно до частини 1 статті 45 Закону №1105-ХІV ОСОБА_3 відмовляє у страхових виплатах і наданні соціальних послуг застрахованому, якщо мали місце: 1) навмисні дії, а також бездіяльність (приховування захворювань, невиконання приписів та обмежень лікаря) потерпілого, спрямовані на створення умов для настання страхового випадку; 2) подання роботодавцем, іншими органами, що беруть участь у встановленні страхового випадку, або потерпілим ОСОБА_3 свідомо неправдивих відомостей про страховий випадок; 3) вчинення застрахованим умисного злочину, що призвів до настання страхового випадку.
На час винесення оскаржуваного припису від 16.03.2017 № 16-01-258/283-222 у даному випадку ОСОБА_3 не прийнято рішення про відмову у страхових виплатах та наданні страхових послуг.
Разом з тим, станом на момент винесення оскаржуваного припису № 16-01-258/283-222 від 16.03.2017 та на момент розгляду справи судом, робочим органом ОСОБА_3 не здійснено фінансування страхувальника-роботодавця, що є порушенням частини 1 статті 34 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV.
Згідно з частиною 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V, припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Згідно з пунктом 1 Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 27.03.2015 № 340 /у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин/, Головне управління (ОСОБА_4) Державної служби України з питань праці в області (далі - ОСОБА_4 Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується. Голови обласних державних адміністрацій координують діяльність ОСОБА_4 Держпраці і сприяють їм у виконанні покладених на них завдань. Повноваження ОСОБА_4 Держпраці поширюються на територію відповідної області.
Підпунктом 45 пункту 4 Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 27.03.2015 № 340, встановлено, що ОСОБА_4 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку роботодавцям, суб'єктам господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні в Україні або за кордоном, здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця, а також фондам загальнообов'язкового державного страхування обов'язкові до виконання приписи щодо усунення порушень законодавства з питань, які належать до компетенції Держпраці, та вносить пропозиції щодо накладення дисциплінарних стягнень на посадових осіб, винних у порушенні законодавства.
З огляду на вищевикладене, враховуючи, що проведеною перевіркою встановлено та зафіксовано в акті перевірки № 16-01-258/283 порушення Полтавською міською виконавчою дирекцією Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності вимог статті 34 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV, суд дійшов висновку, що оскаржуваний припис від 16.03.2017 № 16-01-258/283-222 видано ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області на підставі, в межах повноважень, у спосіб, що передбачені законодавством України, та обґрунтовано, тобто з тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
Таким чином, позовні вимоги необґрунтовані та задоволенню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову Полтавського обласного відділення ОСОБА_3 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності до ОСОБА_4 Держпраці у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_5, про визнання протиправним та скасування припису - відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складено 17 травня 2017 року.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2017 |
Оприлюднено | 23.05.2017 |
Номер документу | 66595172 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні