Ухвала
від 03.07.2017 по справі 816/552/17
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 липня 2017 р.Справа № 816/552/17 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Бенедик А.П.

Суддів: Мельнікової Л.В. , Донець Л.О.

за участю секретаря судового засідання Дорошенко Д.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 12.05.2017р. по справі № 816/552/17

за позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності

до Управління Держпраці в Полтавській області, третя особа ОСОБА_3

про визнання протиправним та скасування припису,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, Полтавське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, звернувся до суду із адміністративним позовом до Управління Держпраці у Полтавській області, в якому просив визнати протиправним та скасувати припису від 16.03.2017 № 16-01-258/283-222.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що під час розгляду заяви-розрахунку ПП "Інкоммаш" від 02.12.2016 на суму 150049,62 грн. для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_3 виявлено перевищення розміру середньомісячної допомоги над розміром середньоденної заробітної плати, у зв'язку з чим робочим органом Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності розпочато позапланову перевірку ПП "Інкоммаш" в частині призначення ОСОБА_3 допомоги по вагітності та пологах. Зважаючи на ознаки недостовірності наданих під час перевірки відомостей, що може вплинути на виплату матеріального забезпечення, перевірка призупинена до отримання висновків про відсутність зловживань. З метою отримання таких висновків направлені звернення до Управління Держпраці у Полтавській області, Головного управління ДФС в Полтавській області та до прокуратури Полтавської області. Також за заявою виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності розпочато досудове розслідування кримінального провадження № 12017170040000234 за ст. 15 ч. 2, ст. 190 ч. 2 Кримінального кодексу України. Вважає, що за відсутності результатів позапланової перевірки ПП "Інкоммаш", яка не може бути продовжена до закінчення досудового розслідування, дії позивача щодо не проведення фінансування заяви-розрахунку заявленою сумою у розмірі 150049,62 грн. (в т.ч. 148715,68 грн., які відповідають максимальній величині бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески, у розрахунку на місяць) узгоджуються з положеннями п. 3 ч. 2 ст. 10 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування".

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27.04.2017 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_3.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 12.05.2017 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Позивач, не погодившись із судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 12.05.2017 року та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, позивач посилається на неповне з'ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи та порушення норм матеріального та процесуального права.

Вказує, що відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов до помилкового висновку про їх необґрунтованість. Зазначив, що право Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності не здійснювати фінансування страхувальників-роботодавців шляхом зупинення виплат закріплено у п. 3 ч. 2 ст. 10 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування , згідно із яким, Фонд має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду. Подання ПП Інкоммаш недостовірних відомостей до Фонду підтверджується матеріалами справи та не було з'ясовано судом першої інстанції, оскільки на період відпустки по вагітності та пологах ОСОБА_3 (з 22.06.2016 по 25.10.2016), сума призначеної їй ПП Інкоммаш допомоги в будь-якому випадку не повинна була перевищувати 148715,68 грн. Позапланова перевірка ПП Інкоммаш у зв'язку із перевищенням розміру середньоденної допомоги по вагітності та пологах, призначеної ОСОБА_3, над середньою заробітною платою цього страхувальника розпочата 15.12.2016 та в той же день призупинена до отримання результатів розгляду звернень про наявність чи відсутність зловживань. Продовження перевірки на час винесення оскаржуваного Припису було неможливим, зважаючи на досудове розслідування у кримінальному провадженні №12017170040000234, в якому дії ПП Інкоммаш та ОСОБА_3 зі спроби заволодіти коштами Фонду попередньо кваліфікувалися за ч. 2 ст. 190 Кримінального кодексу України, як спроба групи осіб за попередньою змовою заволодіти чужим майном шляхом обману чи зловживання довірою. Досудове розслідування, в якому встановлювалася достовірність поданих Фонду відомостей, тривало з 19.01.2017 по 20.04.2017, тобто до винесення слідчим постанови про закриття кримінального провадження на підставі п. 2 ч. 1 ст. 284 Кримінального кодексу України. Про встановлення відсутності в діях ПП Інкоммаш та ОСОБА_3 складу кримінального правопорушення позивачу стало відомо тільки 11.05.2017 після отримання постанови слідчого про закриття кримінального провадження. Таким чином, на час винесення оскаржуваного Припису позивач мав право не фінансувати заяву-розрахунок ПП Інкоммаш від 02.12.2016 для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_3., зважаючи на незакінчену процедуру встановлення достовірності поданих Фонду відомостей. Також позивач зазначив, що платіжним дорученням від 24.05.2017 № 4052 перераховано на окремий поточний рахунок зі спеціальним режимом використання, відкритий ПП Інкоммаш у ПАТ КБ Приватбанк , страхові кошти у сумі 148715,68 грн для подальшої виплати ОСОБА_3 в якості допомоги по вагітності та пологах. Перерахування згаданих коштів проведене не на виконання оскаржуваного Припису, а з урахуванням результатів позапланової перевірки ПП Інкоммаш , продовженої одразу після отримання 11.05.2017 постанови про закриття кримінального провадження, в ході якого було встановлено достовірність поданих до Фонду відомостей.

Представники сторін про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином.

Позивач та відповідач просили розглянути справу за відсутності їх представників.

Колегія суддів визнала за можливе розглянути справу з урахуванням положень ч. 1 ст. 41 та ч. 4 ст. 196 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, що 18.01.2017 до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини надійшло звернення ОСОБА_3 від 14.01.2017, в якому заявник просила зобов'язати Полтавську міську виконавчу дирекцію Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності негайно перерахувати їй кошти по листу непрацездатності АДЕ № 417315, який надано ПП "Інкоммаш" для відшкодування.

Листом від 06.03.2017 № 1055/4.3/4.7-ЗВ-17 Департамент з питань праці Державної служби України доручив Управлінню Держпраці у Полтавській області розглянути звернення ОСОБА_3, що надійшло листом представника Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з питань дотримання соціально-економічних та гуманітарних прав, та провести перевірку додержання законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у Полтавській міській виконавчій дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності з питань, зазначених у зверненні заявниц.

10.03.2017 начальником Управління Держпраці у Полтавській області видано наказ №37П "Про проведення позапланових перевірок", пунктом 1 якого наказано посадовим особам Управління здійснити проведення позапланових перевірок згідно додатку, зокрема, Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо відповідності вимогам законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності при призначенні та здійсненні страхових виплат, наданні соціальних послуг застрахованим особам у зв'язку із надходженням листа Держпраці.

Співробітниками Управління Держпраці у Полтавській області Гускою Н.М. у період з 13.03.2017 по 16.03.2017 проведено позапланову перевірку додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування Полтавською міською виконавчою дирекцією Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, за результатами якої складено акт № 16-01-258/283.

Під час перевірки встановлено порушення позивачем вимог статті 34 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", яке виявилось в непроведені фінансування коштів для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_3

За наслідком проведеної перевірки, Головним інспектором Управління Держпраці у Полтавській області Гускою Н.М. видано припис №16-01-258/283-222 від 16.03.2017, яким зобов'язано директора Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності забезпечити виконання вимог статті 34 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" з дотриманням вимог статті 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" в частині проведення фінансування коштів страхувальнику для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_3 у розрахунку на місяць не вище розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не менше ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку. Встановлено строк для письмового інформування та надання копій документів про виконання вимог припису до 16.04.2017.

Позивач 20.03.2017 звернувся до Державної служби України з питань праці із скаргою, у якій просив скасувати вищевказаний припис.

Листом від 19.04.2017 № 4589/4/4.7-ДП-17 "Про розгляд скарги" Департамент з питань праці Державної служби України з питань праці повідомив позивача про законність та обґрунтованість оскаржуваного припису.

Позивач не погодився із приписом звернувся до суду з даним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуваний припис прийнято на підставі, в межах повноважень, у спосіб, що передбачені законодавством України, обґрунтовано, тобто з тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров'я встановлені Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 року №1105-XIV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно ч. 1 ст. 4 вищевказаного Закону, Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами. Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1 - 4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів (ч. 1 ст. 25 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування").

Відповідно до статті 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу. Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Частиною 1 статті 31 вищевказаного Закону передбачено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, за погодженням з Фондом.

Згідно ч. 1 ст. 33 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", при обчисленні середньої заробітної плати (доходу) для забезпечення допомогою по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах враховуються всі види заробітної плати (доходу) в межах граничної суми місячної заробітної плати (доходу), на яку нараховуються страхові внески на страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності.

Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду.

Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.

Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників-роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви.

У разі якщо сума отриманих страхувальником від Фонду страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання матеріального забезпечення, невикористані страхові кошти повертаються до робочого органу Фонду, що здійснив фінансування, протягом трьох робочих днів.

Відповідно до пунктів 5, 6, 7, 8 Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 26, для отримання коштів Фонду для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам, нарахованого страхувальником, страхувальник звертається до робочого органу Фонду за місцем обліку в органі Фонду або за місцем обліку, зазначеним в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування (для зареєстрованих після 01.01.2011) (далі - місце обліку), із заявою-розрахунком за підписом керівника та головного бухгалтера, засвідченою печаткою підприємства.

Заява-розрахунок готується у двох примірниках, один з яких разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення, зберігається у страхувальника, а другий подається до робочого органу Фонду.

При опрацюванні заяви-розрахунку робочі органи Фонду перевіряють правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку.

Виходячи із системного аналізу вищезазначених положень, колегія суддів дійшла висновку, що діючим законодавством встановлено обов'язок робочих органів Фонду здійснювати фінансування страхувальників - роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви, та не встановлено жодних виключень, зокрема, через проведення та призупинення позапланової перевірки страхувальника.

Як вбачається з матеріалів справи, 02.12.2016 ПП "Інкоммаш" звернулось до Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності із заявою-розрахунком щодо здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду, а саме: допомоги по вагітності та пологам застрахованій особі ОСОБА_3 за період із 22.06.2016 по 25.10.2017 у розмірі 150049,62 грн.

За результатами аналізу даних, зазначених у заяві-розрахунку, позивачем виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги над розміром середньоденної заробітної плати та вирішено здійснити позапланову перевірку згідно наданих підприємством документів, про що складено довідку від 02.12.2016.

13.12.2016 головою комісії з реорганізації, директором Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності видано наказ №135 "Про проведення позапланової перевірки", яким наказано 15.12.2016 року провести позапланову перевірку ПП "Інкоммаш" в частині нарахування допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_3

15.12.2016 головою комісії з реорганізації, директором Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності видано наказ № 140 від 15.12.2016 "Про призупинення позапланової перевірки".

Про призупинення позапланової перевірки позивач повідомив ПП "Інкоммаш" листом від 16.12.2016 вих. № 01-07/2256.

Виконавчою дирекцією Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності направлено наступні листи:

- до Управління Держпраці у Полтавській області від 12.12.2016 вих. № 01-08-2217 з проханням здійснити перевірку Приватного підприємства "Інкоммаш" з питань дотримання законодавства про працю, зайнятість населення, в тому числі, в частині оформлення трудових відносин із ОСОБА_3 та встановлення їй посадового окладу на рівні 36250 грн.;

- до Управління Держпраці у Полтавській області від 21.12.2016 вих. № 01-08-2280 "Про доповнення інформації", яким позивач просив врахувати зазначену у листі інформацію під час встановлення наявності чи відсутності порушень законодавства про працю на ПП "Інкоммаш" в частині правильності оформлення трудових відносин із ОСОБА_3 та встановлення їй посадового окладу у розмірі 36250 грн.;

- до Управління Держпраці у Полтавській області від 01.02.2017 вих. № 01-08-227 з проханням повідомити, в якому стані перебуває питання перевірки Приватного підприємства "Інкоммаш" , а також про результати такої перевірки у разі її закінчення;

- до Головного управління ДФС в Полтавській області від 21.12.2016 вих. № 01-08-2279 з проханням провести перевірку дотримання податкового законодавства на ПП "Інкоммаш", у тому числі, в частині питань, які зазначені у цьому зверненні ;

- прокурору Полтавської області від 21.12.2016 вих. № 01-08-2278 "Про можливе вчинення кримінального правопорушення" з проханням встановити, чи не мають дії посадових осіб ПП "Інкоммаш" та ОСОБА_3 із заволодіння коштами Фонду у значному розмірі ознак кримінального правопорушення, та розпочати досудове розслідування.

Листом Головного управління ДФС у Полтавській області № 304/10/10-31-13-03-21 від 24.01.2017 позивача повідомлено, що лист виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 21.12.2016 № 01-08-2279 направлено до Управління Держпраці у Полтавській області для відповідного реагування. Також заначено, що згідно інформації ДПІ у м.Полтаві Головного управління ДФС у Полтавській області за результатом аналізу податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку за формою 1ДФ та звітів про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску ПП "Інкоммаш", суми податку на доходи фізичних осіб, єдиного внеску та військового збору утримані з нарахованих доходів громадянки ОСОБА_3 та перераховані до бюджету у повному обсязі.

Листом Управління Держпраці у Полтавській області від 02.03.2017 № 02-12/1105 виконавчу дирекцію Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності повідомлено про проведену перевірку ПП "Інкоммаш".

Згідно наявного в матеріалах справи акту перевірки додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування ПП "Інкоммаш" №16-01-257/223 вказано, що в ході проведення перевірки порушень не встановлено.

Постановою слідчого СВ Полтавського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Полтавській області Шеремет М.В. кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12017170040000234 від 19.01.017 року, закрито у зв'язку з встановленням відсутності в діях службових осіб ПП "Інкоммаш" та ОСОБА_3 складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 15, ч. 2 ст. 190 КК України.

Згідно ч. 1 ст. 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", Фонд відмовляє у страхових виплатах і наданні соціальних послуг застрахованому, якщо мали місце: 1) навмисні дії, а також бездіяльність (приховування захворювань, невиконання приписів та обмежень лікаря) потерпілого, спрямовані на створення умов для настання страхового випадку; 2) подання роботодавцем, іншими органами, що беруть участь у встановленні страхового випадку, або потерпілим Фонду свідомо неправдивих відомостей про страховий випадок; 3) вчинення застрахованим умисного злочину, що призвів до настання страхового випадку.

На час винесення оскаржуваного припису позивачем не прийнято рішення про відмову у страхових виплатах та наданні страхових послуг. В свою чергу, робочим органом Фонду не здійснено фінансування страхувальника-роботодавця, що є порушенням ч. 1 ст. 34 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування".

Згідно з частиною 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V, припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно з підпунктом 12 пункту 4 вказаного Положення, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Відповідно до підпункту 6 пункту 6 Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 27.03.2015 № 340 (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), Управління Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право проводити безперешкодно перевірки в адміністративних приміщеннях робочих органів виконавчих дирекцій Фонду соціального страхування України, Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - фонди загальнообов'язкового державного соціального страхування) з питань призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення, передбачених загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, ознайомлюватися під час проведення перевірок з відповідними інформацією, документами і матеріалами та отримувати від фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування необхідні для виконання повноважень Управління Держпраці копії або витяги з документів.

Підпунктом 45 пункту 4 вказаного вище Положення встановлено, що Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку роботодавцям, суб'єктам господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні в Україні або за кордоном, здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця, а також фондам загальнообов'язкового державного страхування обов'язкові до виконання приписи щодо усунення порушень законодавства з питань, які належать до компетенції Держпраці, та вносить пропозиції щодо накладення дисциплінарних стягнень на посадових осіб, винних у порушенні законодавства.

На підставі вищевикладеного, оскільки проведеною перевіркою встановлено порушення Полтавською міською виконавчою дирекцією Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності вимог статті 34 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", колегія суддів дійшла висновку, що приймаючи оскаржуваний припис Управління Держпраці у Полтавській області діяло на підставі, в межах повноважень, у спосіб, що передбачені законодавством України, та обґрунтовано, тобто з тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Відповідно до частини 1 статті 11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із вимогами ч. 1 ст. 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно із статтею 86 цього ж Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Колегія суддів зазначає, що позивачем, як під час розгляду справи у суді першої інстанції так і під час її апеляційного перегляду, не було надано належних та допустимих доказів на підтвердження обґрунтованості заявлених позовних вимог.

Натомість, відповідач, будучи суб'єктом владних повноважень та заперечуючи проти позову, довів правовірність винесення оскаржуваного припису, що є предметом оскарження позивачем.

В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на зазначене, колегія суддів дійшла висновку, що приймаючи оскаржуваний припис відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також з використанням повноважень з метою, з якою ці повноваження їй надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено), добросовісно та розсудливо.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що постанова Полтавського окружного адміністративного суду від 12.05.2017 року по справі №816/552/17 відповідає вимогам ст. 159 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування та задоволення апеляційних вимог апелянта, позивача у справі.

Згідно ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності залишити без задоволення.

Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 12.05.2017р. по справі №816/552/17 за позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності до Управління Держпраці в Полтавській області, третя особа ОСОБА_3 про визнання протиправним та скасування припису залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)Бенедик А.П. Судді (підпис) (підпис) Мельнікова Л.В. Донець Л.О.

Повний текст ухвали виготовлений 10.07.2017 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.07.2017
Оприлюднено11.07.2017
Номер документу67658817
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/552/17

Ухвала від 03.07.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Ухвала від 03.07.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Ухвала від 13.06.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Ухвала від 13.06.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Постанова від 12.05.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 27.04.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 18.04.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 18.04.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 18.04.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні