Рішення
від 24.05.2017 по справі 908/52/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 4/2/17

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.05.2017 Справа № 908/52/17

За позовом Публічного акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» , (04116, м. Київ, вул. Б. Хмельницького, буд. 6; адреса для листування: Одержувач: Філія «ЦМГС» ПАТ «НАК «Нафтогаз України» 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, буд. 1)

до відповідача ОСОБА_1 сільської ради (71733, Запорізька область, Токмацький район, с. Кохане, вул. Червона, буд. 89 - В)

третя особа 1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Кабінет Міністрів України (01008, м. Київ, вул. Грушевського,12/2);

третя особа 2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Міністерство енергетики та вугільної промисловості України (01601, м. Київ, вул. Хрещатик, 30);

третя особа 3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_2 обласна державна адміністрація (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 164);

третя особа 4, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Головне управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 168);

третя особа 5, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Токмацьке управління Державної казначейської служби України Запорізької області (71701, Запорізька область, м. Токмак, вул. Володимирська, 7);

про стягнення 949997,51 грн. основного боргу за договором № 14/6620/12 від 30.10.2012 р., 939398,93 грн. втрат від інфляції грошових коштів, 83163,72 грн. 3 % річних

Колегія суддів господарського суду Запорізької області у складі: головуючий суддя Зінченко Н.Г., судді Проскуряков К.В., Корсун В.Л.

Представники сторін:

від позивача - ОСОБА_3, довіреність № 14-21 від 10.02.2017 р.;

від відповідача - ОСОБА_4, сільський голова, посвідчення № 1 від 20.11.2015 р.;

від третьої особи 1 -ОСОБА_5, довіреність № 871/9.1/32-17 від 31.01.2017 р. та довіреність № 09-94/18 від 24.04.2017 р.;

від третьої особи 2 - не з'явився;

від третьої особи 3 - ОСОБА_6, довіреність № 08-43/3939 від 15.12.2016 р.;

від третьої особи 4 - не з'явився;

від третьої особи 5 - ОСОБА_7, довіреність № 01-08.1/62-291 від 09.03.2017 р.

СУТЬ СПОРУ:

10.01.2017 до господарського суду Запорізької області звернулось Публічне акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» , м. Київ з позовною заявою до ОСОБА_1 сільської ради, Запорізька область, Токмацький район, с. Кохане про стягнення 949997,51 грн. основного боргу за договором № 14/6620/12 від 30.10.2012 р., 939398,93 грн. втрат від інфляції грошових коштів, 83163,72 грн. 3 % річних.

Згідно з Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.01.2017 справу № 908/52/17 призначено до розгляду суді ОСОБА_8

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 10.01.2017 р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 908/52/17, справі присвоєно номер провадження 4/2/17, справу призначено до розгляду на 30.01.2017 р., у сторін витребувані документи і матеріали, необхідні для вирішення спору по суті.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 30.01.2017 на підставі ст. 27 ГПК України залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: 1) Кабінет Міністрів України; 2) Міністерство енергетики та вугільної промисловості України; 3) ОСОБА_2 обласну державну адміністрацію; 4) Головне управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області та на підставі ст. 77 ГПК України розгляд справи відкладено на 21.02.2017 р.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 21.02.2017 р. на підставі ст. 27 ГПК України залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: 5) Токмацьке управління Державної казначейської служби України Запорізької області, на підставі ст. 69 ГПК України продовжено процесуальний строк вирішення спору у справі № 908/52/17 до 27.03.2017 р. та підставі ст. 77 ГПК України розгляд справи відкладено на 22.03.2017 р.

Згідно з Протоколом автоматичного визначення складу колегії суддів від 22.03.2017 р., на підставі ст. 4-6 ГПК України, у зв'язку з виробничою необхідністю, справу № 908/52/17 передано на колегіальний розгляд суддів у складі трьох суддів господарського суду Запорізької області: головуючий суддя - Зінченко Н.Г., судді - Проскуряков К.В., Корсун В.Л.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 22.03.2017 р. прийнято справу до розгляду, судове засідання призначено на 26.04.2017 р. Ухвалою суду від 26.04.2017 р., на підставі ст. ст. 69, 77 ГПК України, продовжено процесуальний строк вирішення спору у справі № 908/52/17 на п'ятнадцять днів - до 06.06.2017 р. розгляд справи № 908/52/17 відкладено на 24.05.2017 р.

За ініціативою представників позивача, відповідача, третьої особи 1, третьої особи 3 та третьої особи 5 судове засідання 24.05.2017 р. здійснювалося без застосування технічних засобів фіксації судового процесу.

В судовому засіданні 24.05.2017 р. справу розглянуто, прийнято та оголошено, на підставі ст. 85 ГПК України, вступну та резолютивну частини рішення.

Позивач підтримав позовні вимоги, викладені в позовній заяві, на підставі договору № 14/6620/12 від 30.10.2012 р., ст. ст. 525, 526, 599, 611, 625 Цивільного кодексу України, ст. 193 Господарського кодексу України, ст. ст. 1, 2, 12, 15, 54 Господарського процесуального кодексу України просить позов задовольнити, стягнути з ОСОБА_1 сільської ради суму 949997,51 грн. основного боргу, 939398,93 грн. втрат від інфляції грошових коштів, 83163,72 грн. 3 % річних.

В запереченнях на позовну заяву відповідач просить в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Свою позицію обґрунтовує тим, що газифікація сіл ОСОБА_1 сільської ради проводилася у 2007році і була завершена в листопаді 2007року.3а рахунок коштів населення було здійснено будівництво вуличних та прибудинкових газопроводів і відповідно до рішення виконавчого комітету ОСОБА_1 сільської ради від 30.11.2007р. №56 їх було передано на баланс філії Токмацького управління по газопостачанню та газифікації ПАТ по газопостачанню та газифікації Запоріжгаз НАК Нафтогаз України , на суму 800499грн. Виконання зазначених будівельних робіт та газопроводів Газифікація сіл Таврійської та ОСОБА_1 сільських рад II черга газифікації. Підвідний газопровід середнього тиску па села: Вишневе, Кохане, Новолюбимівка, Чорноземне Токмацького району Запорізької області та ввод в експлуатацію було проведено за кошти ПП Метан , блакитне паливо було додане до осель жителів в листопаді 2007року. Експлуатація об'єктів газопостачання проводилася без порушень правил експлуатації, а сплата населенням за спожитий газ проводилася вчасно. В березні 2011року від філії Токмацького управління по газопостачанню та газифікації почали надходити до сільської ради попередження щодо припинення експлуатації зазначених об'єктів. З метою зняття соціальної напруги серед населення сільської ради щодо можливого відключення газу сільську раду було включено розпорядженням голови ОСОБА_2 обласної державної адміністрації від 08.06.2012р. №370 Про внесення змін та доповнень до розпорядження голови облжержадміністрації від 02.07.2012р. №309 Про передачу об'єктів газопостачання у державну власність (пункт 49 у додатку вищезазначеного розпорядження) до Переліку об'єктів газопостачання населених пунктів Запорізької області, яким передбачені кошти на добудову підвідних газопроводів та подальшу передачу їх у державну власність.Станом на липень 2012року даний газопровід був в експлуатації протягом майже 5років, а вважався недобудованим об'єктам (готовність до екусплуатації -90%). За наполяганням та під тиском голови Токмацької РДА Ярошенка 0.І. у жовтні 2012р.з НАК Нафтогаз України чотири сільських голови Токмацького району, в т.ч. Кохапівський сільський голова ОСОБА_4, підписали договір про добудову підвідних газопроводів. Гроші в сумі 949 997,51 грн., які сільська рада отримала на добудову, відповідно до платіжного доручення №1 від 28.11.2012р. відразу були перераховані ПП компанія Метан , а згідно із Декларацією про готовність об'єкта до експлуатації, зареєстрованою в Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Запорізькій області від 14.12.2012р. об'єкт офіційно було визнано як завершене будівництво. Відповідно до рішення ОСОБА_1 сільської ради від 28.12.2012р. №3 об'єкт Газифікація сіл Таврійської та ОСОБА_1 сілських рад ІІ черга газифікації. Підвідний газопровід середнього тиску на села: Кохане, Вишневе, Новолюбимівка, Чорноземне Токмацького району загальною довжиною 9109м, балансового вартістю 949997,51грн. було передано у державну власність на баланс Токмацького управління по газопостачанню та газифікації філії ПАТ Запоріжгаз НАК Нафтогаз України для подальшого утримання та експлуатації. До офіційного введення в експлуатацію підвідних газопроводів НАК Нафтогаз України отримував абоненську плату за спожитий населенням газ, тобто неофіційні доходи, до того ж отримав у власність компанії збудований за кошти населення та переданий безоплатно у власність газопровід.

Кабінет Міністрів України в судових засіданнях повідомив, що Кабінет Міністрів України не є стороною даного договору і ніяким чином не несе зобов'язань за Договором № 14/6620/1 2 від 30.10.12р. Оскільки Кабінет Міністрів України не є стороною оскаржуваного договору, не є стороною спірних правовідносин, між Кабінетом Міністрів України та позивачем відсутні правові відносини із зазначених позивачем питань. Кабінет Міністрів України не порушував права та законні інтереси позивача, у позивача відсутні вимоги до Кабінету Міністрів України. Враховуючи вищезазначене, будь-яких зобов'язань фінансового характеру Кабінету Міністрів України перед Національною акціонерною компанією Нафтогаз України не передбачено Договором № 14/6620/12 від 30.10.2012.

Міністерство енергетики та вугільної промисловості України в письмових поясненнях по справі, повідомило, що відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 25 травня 1998 року №747 100% акцій НАК Нафтогаз України належать до державної власності, акціонером компанії є держава. НАК Нафтогаз України створена на виконання Указу Президента України Про реформування нафтогазового комплексу України від 25.02.1998. згідно статуту Компанії, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України про утворення НАК Нафтогаз України від 25.05.1998. її засновником та акціонером є держава, якій належить 100% акцій Компанії. Проте, 05.12.2015 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України № 1002 Деякі питання вдосконалення корпоративного управління ПАТ НАК Нафтогаз України , відповідно до якої зобов'язано Міненерговугілля України передати у 10-дснний строк з дня набрання чинності цією постановою 100 відсотків акцій Компанії в управління Міністерству економічного розвитку і торгівлі, в тому числі переказати зазначені акції на рахунок Міністерства економічного розвитку і торгівлі в цінних паперах. На виконання даної постанови Кабінету Міністрів України, 16.12.2015 року права на цінні папери Компанії були списані з рахунку Мінснсрговугілля України в депозитарній установі Ощадбанк на рахунок Мінекономрозвитку України в ПАТ АБ Укргазбанк . Пунктом 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.08.2009 № 1001-р Про добудову підвідних газопроводів встановлено, що для забезпечення добудови газопроводів Компанія укладає відповідні договори із замовниками їх будівництва на загальну суму фінансування, визначену фінансовим планом Компанії. Фінансовий план Компанії на 2012 рік не затверджено в установленому порядку. Пунктом 3 зазначеного розпорядження Уряду передбачається, що замовник будівництва газопроводів здійснює за державні кошти закупівлю товарів, робіт і послуг, пов'язаних із завершенням їх будівництва, згідно із законодавством. Повідомило, що будівництво (добудова) підвідних газопроводів здійснювалася на договірних відносинах і, відповідно, механізм фінансового забезпечення (отримання компенсації) будівництва (добудови) цього об'єкту відображається у відповідному договорі. За даними автоматизованої системи Юридичні особи , яка заповнюються суб'єктами господарювання та ведеться Міністерством з метою наповнення Єдиного реєстру об'єктів державної власності, вказаний об'єкт не значиться. Водночас, згідно з системою на балансі ПАТ Запоріжтаз обліковуються газопроводи середнього тиску державної форми власності (2 об'єкта), розташовані у с. Кохане. Проте, інформація про передачу зазначеного об'єкта газопостачання у державну власність до сфери управління Міненсрговугілля відсутня.

ОСОБА_2 обласна державна адміністрація надала пояснення по справі, в яких зокрема зазначила, що відповідно до п.2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.07.2009 р. № 1001-р Про добудову підвідних газопроводів (у редакції від 26. 08.2009) для забезпечення добудови газопроводів НАК Нафтогаз України укладав тристоронні договори з дочірнім підприємством "Нафтогазмережі" НАК "Нафтогаз України" та замовниками їх будівництва на загальну суму фінансування, визначену фінансовим планом НАК "Нафтогаз України". Враховуючи дане розпорядження з Управлінням капітального будівництва ОСОБА_2 обласної державної адміністрації (далі - УКС) укладались договори на фінансування об'єктів газопостачання, в яких УКС виступав замовником. Проте, відповідно до змін в законодавстві, а саме розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.09.2010 № 1881 -р Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2009 р. N 1001 , Національна акціонерна компанія Нафтогаз України для забезпечення добудови газопроводів почала укладати відповідні договори із замовниками їх будівництва на загальну суму фінансування, визначену фінансовим планом Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України". Відповідно до договору від 30.10.2012 року № 14/6620/12 Замовником фінансування добудови об'єкта газопостачання: Газифікація сіл Таврійської та ОСОБА_1 селищних рад. II черга газифікації. Підвідний газопровід СТ. на села: с. Вишневе, с. Кохане, с. Новолюбимівка, с. Чорноземне Токмацького району Запорізької області є ОСОБА_1 сільська рада. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2009 р. № 1001-р Про добудову підвідних газопроводів , а саме п.6 визначено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та Севастопольська міська держадміністрація повинні сприяти відведенню земельних ділянок для добудови газопроводів та підготовці необхідних дозвільних документів, а також введенню добудованих газопроводів в експлуатацію та передачі їх у державну власність. Враховуючи вищезазначене, будь-яких зобов'язань фінансового характеру обласної державної адміністрації перед Національною акціонерною компанією Нафтогаз України не передбачено ні договором від 30.10.2012 року № 14/6620/12, ні Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2009 р. № 1001-р Про добудову підвідних газопроводів на підставі якого даний договір було укладено. Також, повідомила, що з обласного бюджету протягом 2009-2016 років не виділялися кошти у вигляді Іншої субвенції вищезазначеним територіям на здійснення повернення фінансування ПАТ НАК Нафтогаз України за договором на добудову об'єкту газопостачання. Звернень від ОСОБА_1 сільської ради щодо виділення грошових коштів для повернення заборгованості на адресу обласної державної адміністрації не надходило. Щодо підстав, на основі яких розпорядженням голови ОСОБА_2 обласної державної адміністрації від 02.07.2012 № 309 було затверджено перелік об'єктів, які потребують добудови, та у зв'язку з чим об'єкт Газифікація сіл Таврійської та ОСОБА_1 селищних рад. II черга газифікації. Підвідний газопровід СТ. на села: с. Вишневе, с. Кохане, с. Новолтобимівка, с. Чорноземне Токмацького району Запорізької області було включено до зазначеного переліку, повідомила, що вище зазначена інформація надавалася районними державними адміністраціями Запорізької області облдержадміністрації, яким в свою чергу Інформацію надавали відповідні сільські ради. Зазначає, що на сьогоднішній день документально підтвердити процес надання інформації, та будь яку службову переписку не можливо. Також повідомила, що обласною державною адміністрацією не вживалося заходів щодо повернення грошових коштів НАК Нафтогаз , оскільки замовником фінансування добудови об'єкта газопостачання: Газифікація сіл Таврійської та ОСОБА_1 селищних рад. II черга газифікації. Підвідний газопровід СТ. на села: с. Вишневе, с. Кохане, с. Новолюбимівка, с. Чорноземне Токмацького району Запорізької області є ОСОБА_1 сільська рада.

Головне управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області, в своїх поясненнях повідомив, що в Головному управлінні відсутні будь-які дані по цій справі, на підставі яких суд міг би встановити наявність або відсутність обставин, що мають значення для правильного вирішення господарського спору, оскільки відповідач по цій справі - ОСОБА_1 сільська рада не знаходиться на казначейському обслуговуванні в Головному управлінні. Взаємовідносини між органами Державної казначейської служби України і розпорядниками бюджетних коштів та одержувачами бюджетних коштів, відокремленими структурними підрозділами розпорядників бюджетних коштів, підприємствами, установами, організаціями і фізичними особами-підприємцями, а також органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування в процесі відкриття (закриття) рахунків регламентуються Порядком відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 № 758, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.07.2012 за № 1206/21518. Пунктом 1.8. цього Порядку передбачено, що розрахунково-касове обслуговування клієнтів здійснюється органами Державної казначейської служби України відповідно до умов договорів та додаткових договорів між органом Державної казначейської служби України і клієнтами. Відповідно до договорів "Про здійснення розрахунково-касового обслуговування" від 16.01.2012 № 44. від 18.01.2013 № 38 та від 05.01.2015 № 36, розрахунково-касове обслуговування ОСОБА_1 сільської ради здійснюється Токмацьким управлінням Державної казначейської служби України Запорізької області, яке є окремою юридичною особою публічного права.

Токмацьке управління Державної казначейської служби України Запорізької області в своїх поясненнях повідомила, що Відповідно до Положення про Токмацьке УДКСУ, затвердженого наказом Державної казначейської служби України від 21.11.2011 № 124, основним завданням Токмацького УДКСУ є реалізація державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів. Відповідно до покладених завдань Токмацьке УДКСУ здійснює розрахунково-касове обслуговування розпорядників бюджетних коштів через систему електронних платежів Національного банку України, відкриття та закриття рахунків, реєстрацію та облік бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та відображає їх у звітності про виконання бюджету, контроль за відповідністю платежів узятим бюджетним зобов'язанням та відповідним бюджетним асигнуванням. Токмацьким УДКСУ здійснюється розрахупково - касове обслуговування Кохапівської сільської ради відповідно до договорів про здійснення розрахунково-касового обслуговування (від 16.01.2012 №44, від 18.01.2013 №38, від 05.01.2015 №36). Токмацьким УДКСУ 27.09.2012 на ім'я ОСОБА_1 сільської ради було відкрито бюджетний рахунок № 35426054001436 на який надійшли кошти з рахунку № 26002301921 Публічного акціонерного товариства Національна акціонерна компанія Нафтогаз України 28.11.2012 в сумі 600739,00 грн. та 29.11.2012 в сумі 350000,00 грн. з призначенням платежу Фінансування будівництва об'єкта газопостачання, договір від 30.10.12 №14/6620/12, без тендеру, без ПДВ . Токмацьким УДКСУ 07.12.2012 на підставі платіжного доручення №1 від 28.11.2012 ОСОБА_1 сільської ради перераховано суму 949997,51 грн. до Приватного підприємства компанії Метан за будівництво Підвідний газопровід середнього тиску с.Вишневе - с.Новолюбимівка ОСОБА_1 сільської ради II черга будівництва . Залишок коштів на рахунку № 35426054001436 в сумі 741.49 грн. ОСОБА_1 сільська рада платіжним дорученням №3 від 30.01.2013 перерахувала Публічному акціонерному товариству Національна акціонерна компанія Нафтогаз України на рахунок № 26002301921 -05.02.2013. Бюджетний рахунок № 35426054001436 ОСОБА_1 сільською радою закрито 15.03.2013. Також повідомив про відсутність у Токмацькому УДКСУ будь-якого листування з учасниками судового процесу по суті спору.

Враховуючи те, що норми ст. 38 Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.

Розглянувши матеріали та фактичні обставини справи в їх сукупності, заслухавши пояснення представника позивача, відповідача, третіх осіб 1, 3, 5 та представника третьої особи - 4 в минулих судових засіданнях, колегія суддів -

ВСТАНОВИЛА

30.10.2012 р. Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (компанія, позивач) та ОСОБА_1 сільська рада (замовник, відповідач) на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.08.2009 № 1001-р "Про добудову підвідних газопроводів" зі змінами та доповненнями , внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.08.2009р. № 1001-р (далі - Розпорядження) уклали Договір № 14/6620/12. (далі - Договір).

Відповідно до п. 1.1 Договору, Компанія відповідно до Розпорядження та на умовах цього договору, на підставі затвердженого рішенням правління Компанії Переліку об'єктів газопостачання, у спорудженні яких бере фінансову участь Компанія (далі - Перелік) та графіку фінансування спорудження об'єкта газопостачання (додаток 1), здійснює фінансування добудови об'єкта газопостачання: Газифікація сіл Таврійської та ОСОБА_1 селищних рад- II черга газифікації. Підвідний газопровід СТ на села: с Впшневе, с. Кохане, с. Новолюбимівка, с. Чорноземне Токмацького району ОСОБА_2 (далі - Об'єкт), а Замовник зобов'язується здійснити добудову Об'єкта, введення його в експлуатацію згідно з діючим законодавством України і умовами договору, забезпечити передачу його, як цілісного об'єкта у державну власність до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України на баланс спеціалізованого підприємства з газопостачання та газифікації та повернути грошові кошти, отримані від Компанії на добудову Об'єкта.

Згідно з п.п.2.1.1 Договору, Компанія, при наявності фінансової можливості зобов'язана здійснити фінансування добудови Об'єкта за рахунок власних коштів (не коштів державного бюджету) в обсягах, передбачених фінансовим планом Компанії на відповідний період, згідно з Додатком 1. Фінансування здійснюється шляхом банківських переказів грошових коштів на рахунок замовника або іншими способами, що не суперечать діючому законодавству.

За умовами Договору замовник зобов'язався, зокрема, своєчасно здійснити всі необхідні дії для отримання компенсації витрат на добудову Об'єкта газопостачання для забезпечення повернення Компанії в установлений даним договором термін суми грошових коштів, перерахованих нею на добудову Об'єкта газопостачання (п.п.2.3.14); протягом року, наступного за роком введення Об'єкта в експлуатацію, повернути Компанії, шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Компанії, суму грошових коштів, отриманих від Компанії на добудову Об'єкта (п.п.2.3.15).

Відповідно до п.3.1 Договору, загальний обсяг фінансування за цим Договором (ціна Договору) складає 1 690 739, 00грн.

Відповідно до п.7.1 Договору, він вважається укладеним з дати його підписання уповноваженими представниками сторін і скріплення їх підписів печатками і діє до повного повернення Нафтогазу суми грошових коштів, перерахованих ним в якості фінансування добудови (будівництва) об'єкта згідно з договором.

Оскільки умовами укладеного між сторонами правочину надання Компанією власних коштів (не коштів державного бюджету) здійснювалось не у вигляді капітальних інвестицій, то надання таких коштів Компанією замовнику здійснювалось на поворотній основі.

Частина 2 ст.11 ЦК України встановлює, що підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з ч.ч.2, 3 ст.6 ЦК України сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами. Сторони в договорі можуть відступити від положень актів цивільного законодавства і врегулювати свої відносини на власний розсуд.

Правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків (ч. 1 ст.202 ЦК України).

За змістом ч.ч. 1, 2 ст.509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст.173 ГК України господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько - господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку. Основними видами господарських зобов'язань є майново-господарські зобов'язання та організаційно-господарські зобов'язання.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання своїх зобов'язань за Договором № 14/6620/12 від 30.12.2012р. позивач 28.11.2012р., 29.11.2012р. перерахував Відповідачу грошові кошти в сумі 950 739 грн., що підтверджується платіжними дорученнями №10983 від 28.11.2012р. та №11043 від 29.11.2012р. (копії зазначених документів долучені до матеріалів справи).

05.02.2013 Відповідач повернув позивачеві невикористані грошові кошти в розмірі 741 грн. 49 коп., що підтверджується банківською випискою за 05.02.2013р. (копія зазначеного документу долучена до матеріалів справи).

За змістом ст.ст.525, 526 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Аналогічні положення містяться у ст.193 ГК України.

Об'єкт побудовано та введено в експлуатацію, що підтверджується декларацією про готовність об'єкта до експлуатації, зареєстрованої Інспекцією державного архітектурно - будівельного контролю у Запорізькій області 14.12.2012 року за №ЗП 14312503709.

Таким чином, Договір в частині фінансування будівництва (з боку Компанії) та в частині побудови Об'єкта та введення його в експлуатацію виконано.

Як зазначалось вище, відповідно до п.п. 2.3.15 Договору, замовник зобов'язаний протягом року, наступного за роком введення об'єкта в експлуатацію, повернути Компанії, шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Компанії, суму грошових коштів, отриманих від Компанії на добудову об'єкта.

Частина 1 ст.530 ЦК України визначає, що якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов'язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.

Таким чином, приймаючи до уваги, що об'єкт введено в експлуатацію у 2012 році, відповідач зобов'язаний був виконати п. 2.3.15 Договору і повернути на рахунок Компанії грошові кошти, отримані на добудову Об'єкта в сумі 949997,51 грн. (950 739 грн. - 741, 49 грн.), в строк до 31.12.2013р.

Проте відповідач зобов'язання в частині повернення Компанії суми грошових коштів у розмірі 949997,51 грн. не виконав, що і стало підставою для звернення позивача до суду з розглядуваним позовом.

За змістом положень ст. ст. 626,627 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Статтею 638 ЦК України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.

Враховуючи, що Договір № 14/6620/12 від 30.12.2012р. є дійсним та обов'язковим для виконання їх сторонами, в силу приписів ст. 204 та ст. 629 ЦК України вказані правочини є такими, що породжують для обох сторін відповідні права та обов'язки, зокрема, право Компанії отримати грошові кошти, перераховані нею на будівництво Об'єкта та обов'язок замовника їх повернути.

Стаття 611 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Відповідно до ч. 1 ст. 612 ЦК України, Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Згідно ч. 1 ст.614 ЦК України особа, яка порушила зобов'язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов'язання.

У п.п.2.3.9 Договору визначено, що замовник зобов'язаний у разі неможливості виконання договірних зобов'язань повідомити Нафтогаз протягом 3 робочих днів з дати виникнення обставин, що перешкоджають виконанню договору, з обов'язковим зазначенням цих обставин, для прийняття спільного з Компанією рішення щодо подальшого виконання договору.

Замовник про виникнення обставин, що перешкоджають або унеможливлюють виконанню ним умов договору Компанію не попереджав.

Заперечуючи проти позову відповідач вказує, що ОСОБА_1 сільська рада зверталася до Токмацької районної державної адміністрації щодо фінансування вказаного об'єкта газопостачання за рахунок державної субвенції. Згідно протоколу №2 засідання комітету з конкурсних торгів Токмацької РДА від 24.04.2012р. газифікація сіл Таврійської та ОСОБА_1 сільських рад ІІ черга, включена до переліку об'єктів, що планується до будівництва, реконструкції на території району за рахунок субвенції з державного бюджету га додаткових коштів на соціально-економічний розвиток району па перспективу 2013-2015роки.

Згідно листа Токмацької РДА від 23.05.2012р. №1178/61-23 до головного управління економіки ОСОБА_2 обласної державної адміністрації газифікація сіл Таврійської та ОСОБА_1 сільських рад, II черга, включена до інформації щодо побудованих об'єктів газифікації, за будівництво яких виконавцем робіт не отримано коштів із зазначенням виконавців та причини неотримання коштів.

Також, в судових засіданнях відповідач зазначив, що, відповідач не мав змоги за рахунок власного місцевого бюджету забезпечити повернення коштів позивачу в зв'язку з відсутністю державного фінансування.

Разом з цим, колегія суддів звертає увагу, що ч. 1 ст.16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначає, що органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Відповідно до п. 2.3.14 Договору замовник зобов'язався, своєчасно здійснити всі необхідні дії для отримання компенсації витрат на добудову Об'єкта газопостачання для забезпечення повернення Компанії в установлений даним договором термін суми грошових коштів, перерахованих нею на добудову Об'єкта газопостачання

Пунктом 4.5 Договору, передбачено, що замовник несе повну відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору.

При цьому, суд звертає увагу, що боржник не звільняється від відповідальності через неможливість виконання ним грошового зобов'язання через відсутність необхідних коштів (стаття 607 ЦК України) або через відсутність вини (статті 614, 617 ЦК України чи стаття 218 ГК України).

Аналогічна правова позиція викладена в постанові пленуму Вищого господарського суду України від 17.12.13 №14 Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов'язань .

За наведених вище обставин вбачається, що обов'язок відповідача повернути отримані ним кошти Компанії, у строки та в порядку, що встановлені Договором № 14/6620/12 від 30.12.2012р. , визначений актами цивільного законодавства України, а тому відсутність у замовника необхідних коштів, або взяття зобов'язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених Бюджетним кодексом України чи законом про Державний бюджет України, не звільняє його від обов'язку виконати зобов'язання перед позивачем за Договором, яке не припинилось відповідно до гл. 50 ЦК України.

Відповідно до ст. ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на обґрунтування своїх вимог та заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтвердженні певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Позивачем надано усі докази на підтвердження заявлених позовних вимог, відповідачем факт порушення умов виконання зобов'язань по договору не спростований, належні докази в обґрунтування своїх заперечень на позовну заяву не надано.

Відповідач жодних доказів вжиття ним будь-яких заходів для отримання компенсації витрат на добудову Об'єкта, з метою повернення позивачу суду не надав.

Враховуючи вищевказане, колегія суддів вважає, що вимога позивача щодо стягнення з відповідача коштів у розмірі 949997,51 грн. є обгрунтованою, підтвердженою матеріалами справи та підлягає задоволенню.

Крім того, позивачем була заявлена вимога про стягнення з відповідача 3% річних у розмірі 83163,72 грн. за період з 01.01.2014 року по 01.12.2016 року та інфляційних втрат у розмірі 939398,93 грн. за період лютий 2014 - листопад 2016 року.

Частиною 2 ст. 625 Цивільного кодексу України передбачено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.

Наданий розрахунок судом перевірений за допомогою юридичної інформаційно-пошукової системи «Законодавство» та встановлено, що розрахунок втрат від інфляції грошових коштів та 3% річних позивачем виконаний вірно

Враховуючи викладене, вимога про стягнення з відповідача 939398,93 грн. інфляційного нарахування на суму основного боргу та 83163,72 грн. 3 % річних заявлені до стягнення правомірно та підлягають задоволенню судом.

Відповідно до ст. 49 ГПК України, судові витрати покладаються на відповідача пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 32, 33, 44, 49, 82-85 ГПК України, колегія суддів -

ВИРІШИЛА

1. Позов Публічного акціонерного товариства Національна акціонерна компанія Нафтогаз України , м. Київ до ОСОБА_1 сільської ради, Запорізька область, Токмацький район, с. Кохане задовольнити повністю.

2. Стягнути з ОСОБА_1 сільської ради (71733, Запорізька область, Токмацький район, с. Кохане, вул. Червона, буд. 89 - В, код ЄДРПОУ 04353646) на користь Публічного акціонерного товариства Національна акціонерна компанія Нафтогаз України (04116, м. Київ, вул. Б.Хмельницького, буд. 6, код ЄДРПОУ 20077720) 949 997 (дев'ятсот сорок дев'ять тисяч дев'ятсот дев'ятсото сім) грн. 51 коп. основного боргу , 939 398 (дев'ятсот тридцять дев'ять тисяч триста дев'яносто вісім) грн. 93 коп. інфляційного нарахування , 83 163 (вісімдесят три тисячі сто шістдесят три) грн. 72 коп. 3 % річних та 29 588 (двадцять дев'ять тисяч п'ятсот вісімдесят вісім) грн. 40 коп. судового збору. Видати наказ.

Повне рішення оформлено і підписано у відповідності до вимог ст. ст. 84, 85 ГПК України « 29» травня 2017 р.

Головуючий суддя Н.Г. Зінченко

Судді К. В. Проскуряков

ОСОБА_9

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення24.05.2017
Оприлюднено02.06.2017
Номер документу66800310
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/52/17

Ухвала від 01.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 29.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 24.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 12.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Судовий наказ від 03.07.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Рішення від 24.05.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 26.04.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 22.03.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 22.03.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 21.02.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні