Постанова
від 25.05.2017 по справі 804/1099/16
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

25 травня 2017 рокусправа № 804/1099/16 Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Божко Л.А.

суддів: Лукманової О.М. Кругового О.О.

за участю секретаря судового засідання: Сонник А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство Скорпіон на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.06.2016 р. за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство Скорпіон до Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Криворізького районного управління юстиції, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма Христофорівське , ОСОБА_1 про визнання протиправними та скасування рішень

ВСТАНОВИВ:

24.02.2016 р. Товариство з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство Скорпіон звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Криворізького районного управління юстиції, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма Христофорівське , ОСОБА_1 про визнання протиправними та скасування рішень, де посилаючись на те, що є правонаступником ФГ Скорпіон та згідно договору оренди №283 від 02.11.202005 р. земельної ділянки кадастровий номер 1221882900-01-003-0007, що знаходиться на території Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, прийняло в оренду дану земельну ділянку, власником чого є ОСОБА_1. Строк договору - 10 років., державна реєстрація договору здійснена 01.06.2005 р. Додатковою угодою до договору № 283 від 12.11.2010 р. продовжено строк дії Договору до 31.12.2019 р. та державну реєстрацію додаткової угоди здійснено 22.02.2012 р. Крім того, між ОСОБА_1 та ФГ Скорпіон укладено договір оренди № 454 від 27.12.2004 р. земельної ділянки кадастровий номер 1221882900-01-003-0003, що знаходиться на території Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, строк дії договору 10 років. Державна реєстрації договору здійснена 19.10.2005 р. Додатковою угодою до договору № 454 від 05.09.2009 р. продовжено строк дії Договору до 31.12.2019 р. та державну реєстрацію додаткової угоди здійснено 22.02.2012 р.

В січні 2016 р. ТОВ СГП Скорпіон стало відомо про те, що за ТОВ Агрофірма Христофорівське Криворізьким районним управлінням юстиції зареєстровано право оренди на земельні ділянки кадастрові номера: 1221882900-01-003-0007 та 1221882900-01-003-0003, номера записів: відповідно 12146488 та 12132827. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 26331648 від 20.11.2015 р. та № 26305557 від 19.11.2015 р.

Оскільки строк дії договорів № 283 та № 454 не закінчився, вважає протиправними рішення відповідача про державну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок,укладених з ТОВ Агрофірма Христофорівське . Тому звернувся до суду та просить скасувати рішення відповідача про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 26331648 від 20.11.2015 р. та № 26305557 від 19.11.2015 р.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.03.2016 р. залучено до участі в справі в якості відповідачів - державних реєстраторів Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Криворізького районного управління юстиції ОСОБА_2 та ОСОБА_3.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23.05.2016 р. залучено до участі в справі в якості відповіда Криворізьку районну державну адміністрацію Дніпропетровської області.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.06.2016 р. в задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з постановою суду, позивач подав апеляційну скаргу, де просили скасувати постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.12.2016 р., прийняти нове рішення, де задовольнити позовні вимоги.

З матеріалів справи вбачається, що відповідно договору оренди земельної ділянки № 283 від 02.11.2004 р. ФГ Скорпіон , як Орендар та ОСОБА_1, як орендодавець уклали договір оренди земельної ділянки площею 4,7706 га, строк дії договору 10 років. Даний договір оренди зареєстровано у Криворізькому районному відділі Дніпропетровської регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру , про що в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис 01.06.2005 р. № 040512101615.

Згідно Додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки № 283 від 02.11.2004 р., укладеної 12.11.2010 р. встановлено, що Орендодавець ОСОБА_1 та орендар ТОВ СГП Скорпіон , як правонаступник ФГ Скорпіон домовились про те, що строк дії договору продовжено до 12.11.2020 р. Дана додаткова угода зареєстрована у Криворізькому Центрі ДЗК , про що в державному реєстрі земель вчинено запис 22.02.2012 р. № 122188294001063.

Крім того, встановлено, що згідно договору оренди земельної ділянки № 454 від 27.12.2004 р. ФГ Скорпіон , як Орендар та ОСОБА_1, як орендодавець уклали договір оренди земельної ділянки площею 4,8432 га, строк дії договору 10 років. Даний договір оренди зареєстровано у Криворізькому районному відділі Дніпропетровської регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру , про що в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис 19.10.2005 р. № 040512102221.

Згідно Додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки № 454 від 27.12.2004 р., укладеної 05.08.2009 р. встановлено, що Орендодавець ОСОБА_1 та орендар ТОВ СГП Скорпіон , як правонаступник ФГ Скорпіон домовились про те, що строк дії договору продовжено до 31.12.2019 р. Дана додаткова угода зареєстрована у Криворізькому Центрі ДЗК , про що в державному реєстрі земель вчинено запис 22.02.2012 р. № 122188294001062.

Відповідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру Прав власності на нерухоме майно від 05.02.2016 р. встановлено, що 19.11.2015 р. та 20.11.2015 р. державними реєстраторами відповідно ОСОБА_3 та ОСОБА_2 внесено записи - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексні номери відповідно 26304554 та 26331648 на підставі договорів оренди земельних ділянок ТОВ Агрофірма Христофорівське та ОСОБА_1.

Також з матеріалів справи слідує, що згідно договору оренди земельної ділянки від 11.11.2015 р. ТОВ Агрофірма Христофорівське , як орендар та ОСОБА_1, як орендодавець уклали договір оренди земельної ділянки площею 4,7706 га.

Крім того, 11.11.2015 р. між ТОВ Агрофірма Христофорівське , як орендарем та ОСОБА_1, як орендодавцем, укладено договір оренди земельної ділянки площею 4,8432 га.

Як встановлено ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.4 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Згідно ст.125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі також Закон № 1952-IV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; нерухоме майно - земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення.

Статтею 8 Закону №1952-IV визначені повноваження органу державної реєстрації прав, відповідно до якої орган державної реєстрації прав: проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації, забезпечує ведення Державного реєстру прав; надає інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом, забезпечує облік безхазяйного нерухомого майна, здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно ч.2 ст.9 Закону №1952-IV державний реєстратор, зокрема: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію, та сторін (сторони) правочину, згідно з яким відбувається державна реєстрація виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; відповідність відомостей про нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; 2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав; 8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; 8-1) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 01 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства, чинного на момент реєстрації таких прав, проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.

Відповідно до ст.15 Закону №1952-IV державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених ст.18 цього закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Частиною 4 ст.15 Закону №1952-IV встановлено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Статтею 24 Закону № 1952-IV визначені підстави відмови в державній реєстрації прав та обтяжень, зокрема, у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

Отже, державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації. Подання для державної реєстрації права оренди на земельну ділянку документів, стосовно якої право оренди вже зареєстровано, є підставою для відмови у державній реєстрації зазначеного права.

Проте, як вбачається з матеріалів справи, відповідач під час прийняття спірних рішень належним чином не перевірив інформацію щодо факту відсутності або наявності вже зареєстрованих прав оренди на спірні земельні ділянки перед тим як реєструвати договори оренди на ці ділянки за ТОВ Агрофірма Христофорівське .

За вказаними обставинами суд апеляційної інстанції вважає не правильним висновок суду першої інстанцій про відмову в задоволенні позовних вимог щодо скасування рішень про державну реєстрацію прав оренди земельних ділянок за ТОВ Агрофірма Христофорівське , що проведені без дотримання вимог законодавства, що в свою чергу призвело до подвійної реєстрації прав оренди на одні і ті ж самі земельні ділянки та порушення прав позивача.

На підставі вищевикладеного, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне апеляційну скаргу задовольнити, а постанову суду - скасувати та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог.

Керуючись статтями ст.ст. 198 ч.1 п. 3, 202, 205,206 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство Скорпіон - задовольнити.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.06.2016 р. - скасувати та прийняти нову постанову.

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство Скорпіон - задовольнити.

Скасувати рішення Реєстраційної служби Криворізького районного управління юстиції Дніпропетровської області про державну реєстрацію прав оренди земельних ділянок № 26331648 від 20.11.2015 р. та № 26305557 від 19.11.2015 р.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту постановлення та може бути оскаржена до касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня викладення повного тексту постанови.

Головуючий: Л.А. Божко

Суддя: О.М. Лукманова

Суддя: О.О. Круговий

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.05.2017
Оприлюднено06.06.2017
Номер документу66827814
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/1099/16

Постанова від 25.05.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Постанова від 25.05.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 23.05.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Барановський Роман Анатолійович

Ухвала від 31.03.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 31.03.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Постанова від 29.06.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Барановський Роман Анатолійович

Ухвала від 23.05.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Барановський Роман Анатолійович

Ухвала від 23.05.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Барановський Роман Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні