ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"31" травня 2017 р.Справа № 916/671/17
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю „ОСОБА_1 ТЕРМІНАЛ»
До відповідачів 1. Головне управління Держгеокадастру в Одеській області
2. Товариство з обмеженою відповідальністю „ГРІНТЕРМІНАЛ»
за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: Новобілярську селищну раду Лиманського району Одеської області
Про визнання недійсним договору оренди та скасування рішення
Суддя Літвінов С.В..
Представники:
Від позивача: ОСОБА_2 - за довіреністю;
Від відповідача 1: ОСОБА_3 - за довіреністю;
Від відповідача 2: ОСОБА_4 - за довіреністю;
Від третьої особи: ОСОБА_5- за довіреністю;
СУТЬ СПОРУ: Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю „ОСОБА_1 ТЕРМІНАЛ» звернувся до господарського суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області та до Товариства з обмеженою відповідальністю „ГРІНТЕРМІНАЛ» в якому просить суд визнати недійсним договір від 19.12.2016р. укладений між ТОВ „ГРІНТЕРМІНЛ» та ГУ Держгеокадастру в Одеській області про оренду земельної ділянки кадастровий номер 5122755400:01:002:0201 площею 2,126 га, розташована за адресою: Одеська область, Лиманський район (Комінтернівський район) Новобілярька селищна рада та скасувати рішення про державну реєстрацію права оренди ТОВ „ГРІНТЕРМІНЛ» на земельну ділянку кадастровий номер 5122755400:01:002:0202 номер реєстраційної дії 33267438 від 29.12.2016р.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 23.03.2017р. було порушено провадження по справі №916/671/17 із призначенням до розгляду в судовому засіданні.
11.04.2017р. до суду від позивача надійшло клопотання за вх. ГСОО №2-2045/17 про витребування доказів по справі, відповідно якого позивач просить суд витребувати у Головного управління Держгеокадастру в Одеській області копії всіх документів, на підставі яких була здана в оренду земельна ділянка кадастровий номер 5122755400:01:002:0202 площею 2,216 на., розташована за адресою: Одеська область, Лиманський район (Комінтернівський район) Новобілярька селищна рада, в тому числі але не обмежуючись: землевпорядну документацію, договір оренди землі, заяву орендаря, документи про проведення конкурсу, оголошення про проведення конкурсу, документи організатора конкурсу, рішення про призначення організатора конкурсу, тощо.
В судовому засіданні представник позивача підтримав вказане клопотання та обгрунтував необхідність їх витребування тим, що при передачі відповідачу-2 земельної ділянки було визначено її цільове призначення для будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту, а тому вони мають доказове значення для справи.
Згідно приписів ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Виходячи зі змісту ст. 32 ГПК України, належними слід визнавати докази, які містять відомості про факти, що входять у предмет доказування у справі, та інші факти, що мають значення для правильного вирішення спору. Докази, які збираються або подаються сторонами, в тому числі шляхом реалізації права подання клопотання про витребування господарським судом доказів повинні стосуватися суті спору (предмета та підстави позову) та відповідати вимогам належності та допустимості.
Позивачем у цій справі заявлена вимога про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки.
Разом з тим, докази про витребування яких заявлено клопотання стосуються питання виконання договору та реалізації відповідачем-2 після укладення спірного договору оренди правомочностей користувача земельної ділянки, а тому останні не мають доказового значення по справі.
В судовому засіданні представник позивача підтримав вказане клопотання та обгрунтував необхідність їх витребування тим, що відповідачі по справі не відповіли на запити адвоката про надання копій цих документів.
Заявлене клопотання не підлягає задоволенню з огляду на те, що відповідачами по справі, зокрема відповідачем-2 разом з відзивом на позовну заяву надано витяг з проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та копії рішень відповідача-1, які приймались з питань відведення вказаної земельної ділянки. Додатково витребовувати наявні в справі документи не має необхідності. Разом з тим, позивач мав право ознайомитися з ними в передбаченому законом порядку.
20.04.2017р. до суду від Новобілярської селищної радо Лиманського району Одеської області надійшло клопотання про залучення її до участі у справі в якості третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 26.04.2017р. клопотання Новобілярської селищної радо Лиманського району Одеської області судом було задоволено, залучено останнього до участі у справі в якості третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів.
25.04.2017р. до суду від позивача надійшло клопотання про залучення третьої особи, відповідно якої позивач просив суд залучити до участі у справі в якості третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_6 підприємство „Одеське лісове господарство» .
В задоволені відповідного клопотання судом було відмовлено з огляду на положення ст. 27 ГПК України, згідно якого треті особи які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, можуть вступати у справу у разі якщо рішення господарського суду Одеської області може вплинути на їх права або обов'язки щодо однієї з сторін. В той же час, з огляду на той факт, що передана за спірним договором оренди із земель сільськогосподарського призначення державної власності та на момент надання дозволу на розробку проекту землеустрою і в подальшому на момент укладення договору оренди вона не перебувала у користуванні Державного підприємства „Одеське лісове господарство» , рішення суду по дійсній справі жодним чином на права та обов'язки Державного підприємства „Одеське лісове господарство» щодо сторін по справі на вплине.
25.04.2017р. позивач звернувся до суду із уточненням позовних вимог (вх. ГСОО №9687/17), згідно яких позивач просить суд визнати недійсним договір від 19.12.2016р. укладений між ТОВ „ГРІНТЕРМІНЛ» та ГУ Держгеокадастру в Одеській області про оренду земельної ділянки кадастровий номер 5122755400:01:002:0201 площею 2,126 га, розташована за адресою: Одеська область, Лиманський район (Комінтернівський район) Новобілярька селищна рада та скасувати рішення про державну реєстрацію права оренди ТОВ „ГРІНТЕРМІНЛ» на земельну ділянку кадастровий номер 5122755400:01:002:0201 номер реєстраційної дії 33267438 від 29.12.2016р.
Відповідно до приписів ч.4 ст. 22 ГПК України, позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог.
Вищенаведена редакція позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю „ОСОБА_1 ТЕРМІНАЛ» , згідно з вказаною заявою є остаточною, у зв'язку з чим приймається господарським судом для розгляду по суті викладених в них вимог.
05.05.2017р. до суду від позивача надійшло клопотання за вх. ГСОО №2-2486/17 про витребування доказів по справі, відповідно якого позивач просить суд витребувати в Одеського окружного адміністративного суду справу №815/5663/15 для огляду та надання учасникам процесу для ознайомлення з експертизою №5925/24 від 02.12.2015р.
Судом в задоволення відповідного клопотання було відмовлено, з огляду на той факт що по перше відповідне клопотання не відповідає вимог положення ст. 38 ГПК України, та по друге висновок земельно-технічної судової експертиза №5925/24 від 02.12.2015р., який хоче оглянути позивач, відображений в постанові Одеського окружного адміністративного суду від 16.12.2015р. по справі №815/5663/15, доступ до якої є вільним в Єдиному державному реєстрі судових рішень.
05.05.2017р. позивач звернувся до суду із заявою про збільшення позовних вимог, згідно яких позивач просить суд визнати незаконним та скасувати Наказ Головного правління Держгеокадастру в Одеській області від 08.12.2016р. №15-10592/13-16СГ про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду із зміною цільового призначення, недійсним договір від 19.12.2016р. укладений між ТОВ „ГРІНТЕРМІНЛ» та ГУ Держгеокадастру в Одеській області про оренду земельної ділянки кадастровий номер 5122755400:01:002:0201 площею 2,126 га, розташована за адресою: Одеська область, Лиманський район (Комінтернівський район) Новобілярька селищна рада та скасувати рішення про державну реєстрацію права оренди ТОВ „ГРІНТЕРМІНЛ» на земельну ділянку кадастровий номер 5122755400:01:002:0201 номер реєстраційної дії 33267438 від 29.12.2016р.
В той же час, відповідно заява судом залучається до матеріалів проте до уваги не приймається та позовні вимоги розглядаються в редакції заяви про уточнення позовних вимог від (від 25.04.2017р. за вх. ГСОО №9687/17), з огляду на той факт, що відповідно до ч. 3 п. 3.11. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011, №18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", відповідно заява про збільшення розміру немайнових вимог є фактичним поданням іншого позову, що не передбачено положеннями ст. 22 ГПК України.
Представник відповідача - Головного управління Держгеокадастру в Одеській області в судові засідання з'являвся, надав відзив на позов від 12.04.2017р. за вх. ГСОО №8677/17, відповідно якого позовні вимоги не визнає, вважає їх необґрунтованими безпідставними в зв'язку з чим просить суд в задоволені позову відмовити повністю.
При цьому обґрунтовуючи свої вимоги, зазначає що Головного управління діяло цілковито з дотриманням норм чинного законодавства, у відповідно з положеннями ст. 122-124, 134 Земельного кодексу.
Представник відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю „ГРІНТЕРМІНАЛ» в судові засідання з'являвся, надав відзив на позов від 12.04.2017р. за вх. ГСОО №8729/17, відповідно якого позовні вимоги не визнає, вважає їх необґрунтованими безпідставними в зв'язку з чим просить суд в задоволені позову відмовити повністю. Також зазначив, що питання належності переданої земельної ділянки саме до земель сільськогосподарського призначення, було предмет розгляду Одеським окружним адміністративним судом в рамках справи 815/5663/15.
Обґрунтовуючи свої вимоги, також зазначає, що договір оренди був укладений у відповідності з положеннями ст. 122-124, 134 Земельного кодексу. Крім того зазначив що оспорюваний договір оренди, жодним чином права позивача як власника промислово-складського комплексу не порушує.
В судовому засідання 12.04.2017р. в порядку ст. 77 ГПК України було проголошено перерву до 26.04.2017р.
Розгляд справи, призначений на 22.05.2017 року не відбувся, що підтверджується довідкою господарського суду Одеської області.
Строк розгляду справи закінчився 22.05.17р., а для всебічного розгляду справи та у зв'язку з перебуванням судді господарського суду Одеської області Літвінова С.В. на лікарняному з 22.05.2017 року по 30.05.2017 року представник відповідача2 надав до суду клопотання про продовження розгляду справи відповідно до ст. 69 ГПК України.
Клопотання відповідача обгрунтоване, відповідає вимогам діючого законодавства тому підлягає задоволенню.
Згідно з ст.75 Господарського процесуального кодексу України справу розглянуто за наявними в ній матеріалами.
Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Дослідивши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, суд встановив:
05.11.2015р. між Товариством з обмеженою відповідальністю „УКРПРОМХІМАМІАК» та Товариством з обмеженою відповідальністю „ОСОБА_1 ТЕРМІНАЛ» був укладений договір купівлі-продажу нерухомого майна, згідно умов якого продавець передає, а покупець приймає у власність промислово-складський комплекс загальною площею 1019,5кв.м, що складається з комплексу будівель та споруд №3, а саме: складу „А» , загальною площею 428,9 кв.м, складу літ. „Б» , загальною площею - 590,6 кв.м., хвіртки -1, воріт -2, огорожі -3, що розташований за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, Новобілярська селищна рада.
За посиланнями відповідача, права власності на відповідний промислово-складський комплекс, підтверджується серед іншого Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за №47026028 від 05.11.2015р.
Територія промислово-складського комплексу займає територію трьох земельних ділянок, в тому числі на: земельній ділянці кадастровий номер 5122755400:01:002:0201 площею 2,126 га, земельній ділянці кадастровий номер 5122755400:01:002:0201 площею 1,85 га розташовані за адресою: Одеська область, Лиманський район (Комінтернівський район), Новобілярська селищна рада.
19.12.2016р. між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та Товариством з обмеженою відповідальністю „ГРІНТЕРМІНАЛ» був укладений договір оренди№216/57-16-ДО, згідно умов якого Орендодавець, на підставі наказу Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області від 08.12.2016р. №15-10592/13-16-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміню цільового призначення для будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення), розташовану на території Новобілярської селищної ради, Лиманського району Одеської області (за межами населеного пункту).
Пунктом 2 договору оренди передбачено, що в оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення державної власності для будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення), розташовану на території Новобілярської селищної ради, Лиманського району Одеської області (за межами населеного пункту) загальною площею: 2,1260 га, в тому числі: пасовищ площею 2,1260га.
Кадастровий номер земельної ділянки 5122755400:01:002:0201. Категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення (п.2.2 договору оренди).
Згідно п.2.3 договору оренди, на земельній ділянці відсутні об'єкти нерухомого майна та об'єкти інфраструктури.
Договір укладено строком на 49 (сорок дев'ять) років (п.3.1 договору оренди).
Земельна ділянка передається в оренду для будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського порту, з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації будівель і споруд морського транспорту (п.п. 5.1, 5.2 договору оренди).
Позивач стверджує, що відповідний договір оренди перешкоджає у здійснені ним права власності на промислово-складський комплекс, позбавляє його можливості користуватись власним майном та спірний договір оренди земельної ділянки укладено з порушенням встановленого законодавством порядку передачі земельної ділянки у користування із земельної державної власності.
При цьому в обґрунтування позивних вимог зазначає, що порушення земельного законодавства виявилися в тому, що передача земельної ділянки на умовах договору оренди була здійснена з порушенням компетенції Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області (розпорядження землями не сільськогосподарського призначення, а землями лісогосподарського призначення) та без проведення аукціону (земельних торгів).
Як на підставу позову позивач послався на положення статей 22, 54, 207 Господарського кодексу України, статей 203, 215, 216 Цивільного кодексу України, ч. 2 ст. 26 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» .
Розглянувши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства, суд дійшов висновку про відмову з задоволені позовних вимог з наступних підстав:
В силу ст.124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Відповідно до ст.1 ГПК України, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.
Згідно ст.2 ГПК України, господарський суд порушує провадження у справі за позовами, зокрема, підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів.
Завданням суду при здійсненні правосуддя, в силу ст.2 Закону України «Про судоустрій і статус суддів" є, зокрема, захист гарантованих Конституцією України та законами, прав і законних інтересів юридичних осіб.
За змістом положень вказаних норм, правом на пред'явлення позову до господарського суду наділені, зокрема, юридичні особи, а суд шляхом вчинення провадження у справах здійснює захист осіб, права і охоронювані законом інтереси яких порушені або оспорюються.
Встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб'єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з'ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорювання і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу у захисті, встановивши безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог.
При цьому, розпорядження своїм правом на захист є диспозитивною нормою цивільного законодавства, яке полягає у наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.
Так, предметом позову є матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою - посилання на належне йому право, юридичні факти, що призвели до порушення цього права, та правове обґрунтування необхідності його захисту.
Виключне право визначати предмет позову та його підстави належить позивачу відповідно до вимог ст. 22 ГПК України.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом позову є визнання недійсним договору оренди землі від 19.12.2016р., а підставою - порушення земельного законодавства яке полягає в порушенні порядку відведення земельної ділянки та не проведення земельних торгів.
Відповідно до ст. 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Презумпція правомірності правочину закріплена у ст. 204 ЦК, відповідно до якої правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом, або якщо він не визнаний судом недійсним.
Вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов'язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони, та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.
Згідно з ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу, відповідно до яких зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам, особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності, волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі, правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Так, статтею 6 Конституцією України закріплено, що органи державної влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до конів України. Органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст. 19 Конституції України).
Головне управління Держгеокадастру в Одеській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане, яке діє на підставі Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області (далі - Положення), що затверджено наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 308 від 17.11.2016р.
Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної ОСОБА_2 України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України, дорученнями Віце-прем'єр-міністра України - Міністра аграрної політики та продовольства України, першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями Голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, цим Положенням.
Повноваження органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені статтею 122 Земельного кодексу України.
Законом України від 06.09.2012р. № 5245-VI „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» було внесено зміни до Земельного кодексу України. Так, частину 4 статті 122 Земельного кодексу України було викладено в редакції: „Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб» .
Відповідно до підпункту 13 пункту 4 Положення Головне управління розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Одеської області.
Отже, виходячи з вищевикладеного, відповідно до вимог чинного земельного законодавства повноваження по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб в межах Одеської області з 01.01.2013р. покладені на Головне управління Держгеокадастру в Одеській області.
Частиною 1 ст. 124 Земельного кодексу передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (ч. 3 ст. 124 Земельного кодексу).
Положеннями ст. 123 Земельного кодексу встановлено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
26.10.2016р. на адресу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області надійшло клопотання ТОВ „ГРІНТЕРМІНАЛ» за результатами розгляду якого наказом Головного управління від 02.11.2016 №15-9117/13-16-СГ було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Новобілярської селищної ради, Лиманського району Одеської області (за межами населеного пункту), орієнтовний розмір земельної ділянки 2,13 га, із цільовим призначенням - для будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту.
За результатами розгляду клопотання ТОВ „ГРІНТЕРМІНАЛ» від 30.11.2016р. та наданого до нього проекту землеустрою Головним управлінням наказом від 08.12.2016р. №15-10592/13-16-СГ було затверджено проект землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки та надано ТОВ „ГРІНТЕРМІНАЛ» в оренду земельну ділянку площею 2,1260 га, строком на 49 років, в тому числі: площею 2,1260 пасовищ, (кадастровий номер: 5122755400:01:002:0201) із земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення - для будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту розташовану на території Новобілярської селищної ради, Лиманського району Одеської області (за межами населеного пункту).
В подальшому на підставі вищезазначеного наказу від 08.12.2016р. № 15-10592/13-16-СЕ між Держгеокадастру в Одеській області та ТОВ „ГРІНТЕРМІНАЛ» було укладено спірний договір оренди землі №216/57-169-ДО від 19.12.2016р. Право оренди земельної ділянки зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухому майно 23.12.2016р.
Що стосується посилань позивача про не проведення земельних торгів, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Як вже зазначалось вище, згідно до дозволу на розроблення проекту землеустрою, наказу про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду земельної ділянки, земельна ділянка надана ТОВ „ГРІНТЕРМІНАЛ» із земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення для будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту.
Частиною 2 ст. 134 Земельного кодексу України визначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, передачі земельних ділянок для будівництва, обслуговування та ремонту об'єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об'єктів зв'язку та дорожнього господарства (крім об'єктів дорожнього сервісу).
На думку суду, з урахуванням вище наведеного, відведення земельної ділянки із цільовим призначенням для будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту із земель є випадком, передбаченим ч. 2 ст. 134 ЗК України та не потребує проведення земельних торгів.
Отже передача земельної ділянки була цілком здійснена в порядку передбаченому ст. 123 Земельного кодексу України, а договір оренди був укладений відповідно до положень Головного управління Держгеокадастру в Одеській області з дотриманням вимог ст. 122-124, 134 Земельного кодексу.
Крім того позивач в обґрунтування позову посилається на той факт, що за спірним договором була передана земельна ділянка за кадастровим номером 5122755400:01:002:0201 не сільськогосподарського лісового призначення.
Зазначені посилання є хибними, з огляду на наступне.
Питання вилучення земель загальною площею 88,2 га на території Новобілярської селищної ради Комінтернівського району Одеської області, яка за клопотанням ТОВ „М.В. КАРГО» передана в землі запасу на підставі розпорядження Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області від 06.01.2005р. №3 „Про затвердження акту по визначенню обсягів збитків, заподіяних при вилучені земельних ділянок із земель Одеського державного лісогосподарського об'єднання „Одесаліс» було предметом розгляду Одеським окружним адміністративним судом по справі № 815/5663/15.
За результатами розгляду вказаної справи винесено постанову Одеського окружного адміністративного суду від 16.12.2015р., якою: визнано протиправними дії Управління Держгеокадастру у Комінтернівському районі Одеської області щодо обліку земельної ділянки площею 88,2 га, розташованої на території Новобілярської селищної ради Комінтернівського району Одеської області, яка передана в землі запасу на підставі розпорядження Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області від 06.01.2005 №3 „Про затвердження акту по визначенню обсягів збитків, заподіяних при вилученні земельних ділянок із земель Одеського державного лісогосподарського об'єднання „Одесаліс» , як земельної ділянки, що перебуває в постійному користуванні ДП „Одеське лісове господарство» (Красносільське лісництво) та зобов'язано Управління Держгеокадастру у Комінтернівському районі Одеської області внести відповідні зміни у статистичній звітності з кількісного обліку земель форми № 6-зем, пов'язані із вилученням земельної ділянки із земель Одеського лісогосподарського об'єднання „Одесаліс» на підставі розпорядження Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області від 06.01.2005 №3 „Про затвердження акту по визначенню обсягів збитків, заподіяних при вилученні земельних ділянок із земель Одеського державного лісогосподарського об'єднання „Одесаліс» відповідно до висновку земельно - технічної судової експертизи №5925/24 від 02.12.2015 р.
Також позивач стверджує, що відповідний договір оренди порушує його права як власника та позбавляє його можливості користуватись належним його промислово-складським комплексом, однак не зазначає в чому саме проявляється порушення прав власника та які саме перешкоди в користуванні цим майном створює для позивача укладений договір оренди.
Разом з тим, з матеріалів проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ „ГРІНТЕРМІНАЛ» , п. 2.3. договору оренди земельної ділянки, плану земельних ділянок, що знаходяться в оренді ТОВ „ГРІНТЕРМІНАЛ» вбачається, що на переданій ТОВ „ГРІНТЕРМІНАЛ» земельній ділянці за оспорюваним договором оренди відсутні будь - які об'єкти нерухомого майна. Натомість об'єкти нерухомого майна, що набуті у власність позивачем не пов'язані із земельною ділянкою, що передана ТОВ „ГРІНТЕРМІНАЛ» .
Будь-яких доказів на підтвердження обставин розташування будівель та споруд на земельній ділянці з кадастровим номером 5122755400:01:002:0201, що передана в оренду ТОВ „ГРІНТЕРМІНАЛ» з боку позивача не надано.
Більш того оспорюваний договір оренди земельної ділянки не може сам по собі створювати перешкоди в реалізації правомочностей власника об'єктів нерухомості, місце розташування яких не збігається та не межує із земельною ділянкою за спірним договором оренди.
Отже, з урахування всього вищенаведеного, з огляду на відсутність порушень прав та інтересів позивача, а також приписів чинного законодавства при укладенні договору оренди земельної ділянки, суд доходить висновку, що позовна вимога про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер - 5122755400:01:002:0201) від 19.12.2016 року № 216/57-16-ДО, укладеного між ТОВ „ГРІНТЕРМІНАЛ» та Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області є такою що не підлягають задоволенню.
Що ж до вимоги про скасування рішення про державну реєстрацію права оренди ТОВ „ГРІНТЕРМІНЛ» на земельну ділянку кадастровий номер 5122755400:01:002:0201 номер реєстраційної дії 33267438 від 29.12.2016р., суд також відмовляє в її задоволенні з огляду на той факт, що відповідна вимога є похідної з вимоги про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер - 5122755400:01:002:0201) від 19.12.2016 року № 216/57-16-ДО, укладеного між ТОВ „ГРІНТЕРМІНАЛ» та Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області, в задоволені якої судом вище було відмовлено.
Відповідно до вимог ст.ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. При цьому, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Рішення прийнято на підставі наданих сторонами доказів, оскільки згідно із ст.33, 38 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона: повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; самостійно визначити і надати суду ті докази на підтвердження своїх доводів, які вважає необхідними, належними і достатніми. Докази витребовуються судом у ході розгляду справи лише у разі подання відповідного клопотання - на суд не покладено обов'язку вказувати стороні, які докази вона повинна подати на підтвердження свої вимог чи заперечень, або проводити розшук тих чи інших доказів з власної ініціативи.
При цьому суд приймає до уваги строк розгляду справи, достатність часу у будь-якої із сторін для надання доказів на підтвердження власних доводів, для спростування обставин чи доводів протилежної сторони та для подання суду клопотання про витребування таких доказів у інших осіб.
За при приписами ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
За таких обставин, виходячи з матеріалів справи, на думку суду, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю „ОСОБА_1 ТЕРМІНАЛ» є необґрунтованими, недоведеними та такими, що не підтверджуються матеріалами справи, у зв'язку з чим не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 32, 33, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. У задоволені позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено та підписано 06 червня 2017 р.
Суддя С.В. Літвінов
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2017 |
Оприлюднено | 09.06.2017 |
Номер документу | 66926381 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Літвінов С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні