Ухвала
від 31.05.2017 по справі 822/4746/14
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"31" травня 2017 р. м. Київ К/800/11918/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Головуючого, суддіГорбатюка С.А. (доповідач) СуддівЄрьоміна А.В. Мороз Л.Л. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області (далі - ГУ Держземагенства), третя особа - ОСОБА_5 про визнання протиправними і скасування наказів, зобов'язання вчинити дії за касаційною скаргою ОСОБА_5 на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12 лютого 2015 року

в с т а н о в и л а :

У листопаді 2014 року ОСОБА_4 в Хмельницькому окружному адміністративному суді пред'явила позов до ГУ Держземагенства, третя особа - ОСОБА_5 про визнання протиправними і скасування наказів, зобов'язання вчинити дії.

З урахуванням уточнених позовних вимог просила:

- визнати протиправними та скасувати накази ГУ Держземагенства від 04 вересня 2014 року № 22-3720/14-14-СГ та № 22-3727/14-14-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою";

- визнати протиправним та скасувати наказ ГУ Держземагенства від 12 листопада 2014 року № 22-6295/14-14-СТ "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок";

- скасувати записи про державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельних ділянок згідно документації землеустрою, розробленої ОСОБА_5 на підставі наказів від 04 вересня 2014 року № 22-3720/14-14-СГ та № 22-3727/14-14-СГ.

Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 03 грудня 2014 року у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12 лютого 2015 року постанову суду першої інстанції скасовано.

Ухвалено нове судове рішення про задоволення позову.

Визнано протиправними та скасовано накази ГУ Держземагентства від 04 вересня 2014 року № 22-3727/14-14-СГ та № 22-3720/14-14-СГ.

Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держземагентства в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_5 земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Ярмолинецького селищної ради Хмельницької області та надання в оренду земельних ділянок № 3 площею 56,3872 га (кадастровий номер НОМЕР_1) та № 8 площею 15,0992 га (кадастровий номер НОМЕР_2).

Зобов'язано відділ Держземагентства в Ярмолинецькому районі Хмельницької області скасувати записи у Поземельній книзі зареєстрованих земельних ділянок на ім'я ОСОБА_5 із кадастровими номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2, що знаходиться на території Ярмолинецької селищної ради Хмельницької області (за межами населених пунктів).

У касаційній скарзі ОСОБА_5, посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права, просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

У запереченні на касаційну скаргу ОСОБА_4, посилаючись на законність постанови суду апеляційної інстанції, просить залишити її без зміни.

Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги та перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 17 липня 2014 року ГУ Держземагенства прийняті наступні накази:

- № 22-2103/14-14-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", яким ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Ярмолинецької селищної ради Хмельницької області (НОМЕР_3). Орієнтовний розмір земельної ділянки: 50.000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- № 22-2106/14-14-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", яким ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Ярмолинецької селищної ради Хмельницької області (НОМЕР_4). Орієнтовний розмір земельної ділянки: 20.000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.

ГУ Держземагенства у справі, що розглядається, прийняті наступні оспорювані накази:

- від 04 вересня 2014 року № 22-3720/14-14-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", яким ОСОБА_5 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Ярмолинецької селищної ради Хмельницької області (НОМЕР_5). Орієнтовний розмір земельної ділянки: 16.000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- від 04 вересня 2014 року № 22-3727/14-14-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", яким ОСОБА_5 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Ярмолинецької селищної ради (НОМЕР_3). Орієнтовний розмір земельної ділянки: 64.600 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- від 12 листопада 2014 року № 22-6295/14-14-СТ "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок", яким ОСОБА_5 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Ярмолинецької селищної ради. Надано ОСОБА_5 в оренду земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності: ділянку № 1 площею 8.2824 га (кадастровий номер НОМЕР_6); ділянку № 2 площею 3.5439 га (кадастровий номер НОМЕР_7); ділянку № 3 площею 56.3872 га (кадастровий номер НОМЕР_1); ділянку № 4 площею 33.8358 га (кадастровий номер НОМЕР_4:0010); ділянку № 5 площею 4.7099 га (кадастровий номер НОМЕР_8); ділянку № 6 площею 9.0033 га (кадастровий номер НОМЕР_9); ділянку № 7 площею 8.7708 га (кадастровий номер НОМЕР_10); ділянку № 8 площею 15.0992 га (кадастровий номер НОМЕР_2), строком на 20 років, які розташовані за межами населених пунктів Ярмолинецької селищної ради Хмельницької області.

Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив із того, що документи, подані ОСОБА_5 до ГУ Держземагентства, відповідали вимогам чинного законодавства, а тому у відповідача були відсутні підстави для відмови йому у наданні дозволу на виготовлення та розроблення документації із землеустрою щодо виділення спірних земельних ділянок. Крім того, земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права власності на неї, а відтак до отримання проекту землеустрою відповідач позбавлений можливості встановити ідентичність земельних ділянок, відносно яких подані відповідні документи.

Скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нове судове рішення про задоволення позову, апеляційний суд посилався на те, що ГУ Держземагенства, приймаючи оспорювані накази відносно тієї ж самої земельної ділянки, порушило права ОСОБА_4 щодо завершення процедури її відведення на підставі чинних наказів відповідача.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає вказані висновки судів попередніх інстанцій передчасними з огляду на наступне.

Згідно з вимогами частин першої та другої статті 7 Закону України від 19 червня 2003 року "Про фермерське господарство" (у редакції на час спірних правовідносин) визначено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.

Перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики.

Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки.

Проект відведення земельних ділянок розробляється за рахунок Українського державного фонду підтримки фермерських господарств.

Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону.

Частиною третьою статті 124 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Відповідно до частин третьої та шостої статті 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Аналіз наведених норм права у взаємозв'язку дає підстави вважати, що ними встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у користування (оренду) громадян та органи, уповноважені розглядати ці питання. Вони передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у користування (оренду) зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у користування, за результатами розгляду яких визначені в статті 123 ЗК України органи приймають одне з відповідних рішень.

Встановлено, що ОСОБА_4 звернулася до ГУ Держземагентства із заявами для отримання дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, за результатом розгляду яких 17 липня 2014 року відповідачем прийняті накази № 22-2103/14-14-СГ та № 22-2106/14-14-СГ про надання дозволів на розроблення документації із землеустрою щодо відведення їх в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів Ярмолинецької селищної ради Хмельницької області (кадастрові номера: НОМЕР_3 та НОМЕР_4).

Надаючи оспорюваними наказами дозволи ОСОБА_5 на розроблення документації із землеустрою, затвердження її та передачі в оренду тих самих земельних ділянок, дозволи на розроблення документації на які раніше були надані ОСОБА_4, апеляційний суд дійшов висновку, що ГУ Держземагенства діяло всупереч вимогам чинного законодавства, оскільки внаслідок їх прийняття остання позбавлена можливості реалізувати своє право на отримання земельних ділянок в оренду.

Відповідно до статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Згідно з частиною першою статті 18 Закону України від 07 липня 2011 року № 3613-VI "Про Державний земельний кадастр" (далі - Закон № 3613-VI) документами Державного земельного кадастру, які створюються під час його ведення, є, зокрема, Поземельні книги.

У частині першій статті 25 Закону № 3613-VI визначено, що Поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку: а) кадастровий номер; б) площа; в) місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця); г) склад угідь; ґ) цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); д) нормативна грошова оцінка; е) відомості про обмеження у використанні земельної ділянки; є) відомості про межі частини земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; ж) кадастровий план земельної ділянки; з) дата державної реєстрації земельної ділянки; и) інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також внесені зміни до цих відомостей; і) інформація про власників (користувачів) земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; ї) дані про бонітування ґрунтів.

Поняття кадастрового номеру земельної ділянки визначено у статті 1 Закону № 3613-VI, згідно з яким це індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

У пункті 30 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (далі - Порядок № 1051), визначено, що кадастровий номер земельної ділянки складається з таких структурних елементів: НКЗ : НКК : НЗД, де НКЗ - номер кадастрової зони, який визначається згідно з пунктом 34 цього Порядку; НКК - номер кадастрового кварталу, який визначається згідно з пунктом 34 цього Порядку; НЗД - чотиризначний номер земельної ділянки в межах кадастрового кварталу (максимальна кількість земельних ділянок у межах кадастрового кварталу становить 9999). Структурні елементи кадастрового номера земельної ділянки відокремлюються один від одного двокрапкою. Структурні елементи кадастрового номера земельної ділянки визначаються на підставі: індексної кадастрової карти (плану); даних, що містяться у Державному земельному кадастрі; відомостей про координати поворотних точок меж земельної ділянки, зазначених у документації із землеустрою та відповідному електронному документі.

Зобов'язуючи Відділ Держземагентства в Ярмолинецькому районі Хмельницької області скасувати записи у Поземельній книзі зареєстрованих земельних ділянок на ім'я ОСОБА_5 із кадастровими номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2, суд апеляційної інстанції виходив з наявності порушеного права ОСОБА_4 на отримання в майбутньому права користування тими самими земельними ділянками.

Між тим, матеріали справи не містять доказів на підтвердження отримання позивачем дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2.

Таким чином, для правильного вирішення спору необхідним є дослідження вказаної обставини, після чого можливо буде зробити висновок щодо наявності (відсутності) порушень оспорюваним наказом ГУ Держземагентства від 12 листопада 2014 року № 22-6295/14-14-СТ "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок" прав позивача в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_5 земельної ділянки № 8 із кадастровим номером НОМЕР_2.

Щодо зобов'язання Відділу Держземагентства в Ярмолинецькому районі Хмельницької області скасувати записи у Поземельній книзі зареєстрованих земельних ділянок, слід зазначити наступне.

Відповідно до частини другої статті 7 Закону Закон № 3613-VI до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить, зокрема, ведення поземельних книг.

Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (стаття 24 Закону № 3613-VI).

За змістом пунктів 4, 5, 9 Порядку № 1051 ведення Державного земельного кадастру здійснює Держземагентство та його територіальні органи.

До складу Держземагентства та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком ( п. 5 Порядку №1051) .

До повноважень Державного кадастрового реєстратора територіальних органів Держземагентства у районах, містах республіканського (Автономної Республіки Крим) та обласного значення належать, зокрема, здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасування такої реєстрації; формування поземельних книг на земельні ділянки, внесення записів до них, забезпечення зберігання поземельних книг.

Відповідно до частини четвертої статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України суд вживає передбачені законом заходи, необхідні для з'ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.

Зміст принципу офіційного з'ясування всіх обставин у справі зобов'язує адміністративний суд до активної ролі у судовому засіданні, в тому числі і до уточнення змісту позовних вимог, з наступним обранням відповідного способу захисту порушеного права.

Частиною четвертою статті 106 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, зокрема, що в разі подання позову до декількох відповідачів, у позовній заяві зазначається зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів.

Суд першої інстанції, встановивши, що з адміністративним позовом звернулася не та особа, якій належить право вимоги, або не до тієї особи, яка повинна відповідати за адміністративним позовом, може за згодою позивача допустити заміну первинного позивача або відповідача належним позивачем або відповідачем, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. (частина перша статті 52 КАС України).

Однак питання змісту позовних вимог в частині зобов'язання скасувати записи про державну реєстрацію, а також належного відповідача, до якого вони повинні були звернені позивачем, судами попередніх інстанцій не досліджувалось.

Крім того, суд апеляційної інстанції, задовольняючи позов у цій частині позовних вимог зобов'язав Відділ Держземагентства в Ярмолинецькому районі Хмельницької області скасувати записи у Поземельній книзі зареєстрованих земельних ділянок, якого не було залучено до участі у справі.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що судами першої та апеляційної інстанцій при вирішенні спору не з'ясовані усі обставини справи, що мають значення для правильного її вирішення.

З урахуванням викладеного колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для скасування судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій із направленням справи на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.

Згідно з частиною другою статті 227 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

Під час нового розгляду справи суду першої інстанції слід більш повно встановити обставини справи в обсязі вказівок суду касаційної інстанції та у залежності від встановленого вирішити спір.

На підставі наведеного, керуючись статтями 210, 220, 222, 227 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

у х в а л и л а :

Касаційну скаргу ОСОБА_5 задовольнити частково.

Постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 03 грудня 2014 року і постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12 лютого 2015 року в адміністративній справі за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області, третя особа - ОСОБА_5 про визнання протиправними і скасування наказів, зобов'язання вчинити дії - скасувати.

Справу направити на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвала є остаточною і оскарженню не підлягає.

Судді Горбатюк С.А.

Єрьомін А.В.

Мороз Л.Л.

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення31.05.2017
Оприлюднено08.06.2017
Номер документу66955226
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/4746/14

Ухвала від 16.11.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 01.11.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 01.11.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 06.10.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 21.09.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 11.09.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Постанова від 19.07.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Касап В.М.

Ухвала від 19.06.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Касап В.М.

Ухвала від 31.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

Ухвала від 25.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні