Постанова
від 19.07.2017 по справі 822/4746/14
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/4746/14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 липня 2017 року м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі:головуючого-суддіОСОБА_1 при секретаріОСОБА_2 за участі:представників сторін розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, відділу Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі Хмельницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_4 про визнання протиправними і скасування наказів, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_3 звернулась з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (далі - відповідач), відділу Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі Хмельницької області (далі - відповідач 2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_4 в якому просить визнати протиправними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області №22-3727/14-14-СГ та №22-3720/14-14-СГ від 04 вересня 2014 року, наказ Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду гр. ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Ярмолинецького селищної ради Ярмолинецького району Хмельницької області та надання в оренду земельних ділянок площею 56, 3872 га (кадастровий номер 6825855000:03:006:0010) та площею 15,0992 га (кадастровий номер 6825855000:03:007:0028), зобов'язати відділ Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі Хмельницької області скасувати записи у Поземельній книзі зареєстрованих земельних ділянок на ім'я громадянина ОСОБА_4 із кадастровими номерами 6825855000:03:006:0010 та 6825855000:03:007:0028, що знаходиться за на території Ярмолинецької селищної ради (за межами населених пунктів) Ярмолинецького району Хмельницької області.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив їх задоволити.

Представник відповідачів заперечив проти позовних вимог, просив відмовити в їх задоволенні.

Представник третьої особи проти позову заперечив, просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Судом встановлено, що позивач зверталась до ГУ Держземагентства у Хмельницькій області з заявами про отримання в оренду земельних ділянок, розташованих на території Ярмолинецької селищної ради Ярмолинецького району Хмельницької області кадастрові номери (6825855000:03:006), (6825855000:03:008), з орієнтовними розмірами 50,0000 га та 20,0000 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства. До заяв долучила графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельних ділянок.

З матеріалів справи вбачається, що 17 липня 2014 року ГУ Держземагентства у Хмельницькій області видано накази №22-2103/14-14-СГ та №22-2106/14-14-СГ, якими надано дозволи на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянкок в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів Ярмолинецької селищної ради Ярмолинецького району Хмельницької області (6825855000:03:006), (6825855000:03:008), з орієнтовними розмірами 50,0000 га та 20,0000 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.

Позивач, маючи законні підстави вважати, що ГУ Держземагентства у Хмельницькій області має намір передати земельну ділянку в його користування, у разі виконання позивачем приписів законодавства щодо порядку формування земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та ст. ст.123, 124 ЗК, у відповідності до наказу про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду позивачу, звернувся до ТОВ ЕКФ "ВЛАСНА СПРАВА" щодо розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду.

Проект відведення 10.09.2014 року був погоджений відповідно до ст. 186-1 ЗК управлінням Держземагентства в Ярмолинецькому районі Хмельницької області, що свідчить про те, що проект відведення відповідав вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Також, 10.09.2014 року управління Держземагентства в Ярмолинецькому районі Хмельницької області надало висновки про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у яких навпроти п. 13 "Перелік наявних обмежень, обтяжень" стояв прочерк. Згідно з ст. 198 ЗК України. Позивачем погоджено межі земельної ділянки з суміжними землевласниками та землекористувачами, що підтверджується актом визначення та погодження меж землекористування.

Однак, позивач звернувшись до відділу Держземагентства в Ярмолинецькому районі із заявою про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельні ділянки Державним кадастровим реєстратором рішеннями від 03.10.2014 року №РВ-6800074572014 та № РВ-6800074582014, отримав відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, яка мотивована тим, що земельні ділянки занаходяться в межах земельних ділянок, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Зазначено, що перетин ділянок з ділянкою 6825855000:03:006:0010 площа співпадає на 98.1666% та з ділянкою 6825855000:03:007:0028 площа співпадає на 98.5634%.

Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області видано накази №22-3727/14-14-СГ та №22-3720/14-14-СГ від 04.09.2014 року про надання дозволу гр. ОСОБА_4 на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянкок в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів Ярмолинецької селищної ради Ярмолинецького району Хмельницької області (6825855000:03:006) та (6825855000:03:007), з орієнтовними розмірами 64,6000 га та 16,0000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.

Судом встановлено, що накази №22-2103/14-14-СГ та №№22-2106/14-14-СГ від 17.07.2014 року, які видані позивачу, передували наказам №22-3727/14-14-СГ та №22-3720/14-14-СГ від 04.09.2014 р. виданих на користь гр. ОСОБА_4

Надаючи правову оцінку виниклим правовідносинам суд враховує наступне.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство"(у редакції, що була чинна на момент виникнення правовідносин), для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.

Перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики.

Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки.

Проект відведення земельних ділянок розробляється за рахунок Українського державного фонду підтримки фермерських господарств.

Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону.

Також ч. 3 ст. 124 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) передбачає, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Статтею 123 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу (ч. 3).

Однак, ч. 6 ст. 123 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Вказана норма також вказує на те, що орган, уповноважений на передачу земель державної власності, надаючи дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, бере на себе зобов'язання в майбутньому передати земельну ділянку в оренду особі, якій надано дозвіл.

Головне управління Держземагентства у Хмельницькій області видавши накази 22-2103/14-14-СГ та №22-2106/14-14-СГ від 17.07.2014 р. про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою позивачу, не мало права видавати інші накази з тих самих питань відносно цих земельних ділянок, в даному випадку, накази №22-3727/14-14-СГ та №22-3720/14-14-СГ від 04.09.2014 р. чим порушив права позивача на отримання земельної ділянки в оренду.

Суд вважає, що оскільки позивач замовив роботи з виготовлення проекту відведення та сплатив кошти за його виготовлення, а Головне управління Держземагентства у Хмельницькій області приймаючи накази, щодо передачі земельних ділянок третій особі, не врахувало несприятливі наслідки для прав, свобод та інтересів позивача у разі затвердження проекту відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_4, у зв'язку з чим позивач був позбавлений права на завершення процедури відведення земельної ділянки. В зв'язку із цим накази №22-3727/14-14-СГ та №22-3720/14-14-СГ від 04.09.2014 р. є протиправними та підлягають скасуванню.

Згідно п. 2 наказу №22-6295/14-14-СГ від 12.11.2014 року "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок" гр. ОСОБА_4 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду та надано в оренду земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, серед яких ділянка площею 56, 3872 га (кадастровий номер 6825855000:03:006:0010) та ділянка площею 15,0992 га (кадастровий номер 6825855000:03:007:0028), які раніше були передані позивачу. Вказаним наказом відповідач позбавив можливості позивача завершити процедуру відведення земельної ділянки в оренду. Таким чином суд вважає, що наказ № 22-6295/14-14-СГ від 12.11.2014 року в частині надання в оренду ділянок, яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення вказаних земельних ділянок в оренду та накази №22-3727/14-14-СГ та №22-3720/14-14-СГ від 04.09.2014 р., якими наданий дозвіл на розробку проекту відведення в оренду гр. ОСОБА_4 земельних ділянок, тих же, що і позивачу, є передчасним і такі рішення прийнято всупереч вимогам чинного законодавства та порушує права позивача у публічно-правовій сфері.

Отже з огляду на наведене встановлено, що відповідачем при винесенні оскаржуваних наказів було перевищено надані йому Конституцією України та Земельного кодексу України повноваження.

Крім того, відповідно до ч.ч.1,2 ст.24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до ч.4 ст.24 Закону "Про Державний земельний кадастр" для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:

- заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;

- оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;

- документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.

Відповідно до ч.1 ст.26 Закону "Про Державний земельний кадастр" при відкритті Поземельної книги відомості до неї вносяться на підставі документації, яка подана для державної реєстрації земельної ділянки.

Таким чином, скасування у судовому порядку наказів про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та наказу про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок тягне за собою й відповідні правові наслідки стосовно легітимності відомостей в Поземельній книзі, зокрема й стосовно земельних ділянок із кадастровими номерами 6825855000:03:006:0010 та 6825855000:03:007:0028.

З матеріалів справи вбачається, що позивач 07.07.2016 року звернувся до відповідача з заявою про внесення змін в наказ №22-2106/14-14-СГ від 17.07.2014 року в частині зміни номеру кварталу, в якій просить змінити квартал :008 на :007.

Згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17 серпня 2016 року №22-21270-СГ "Про внесення змін до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17 липня 2014 року №22-2106/14-14-СГ", внесено зміни до вищезазначеного наказу, яким викладено п.1 наказу в наступній редакції: "Надати дозвіл гр. ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Ярмолинецької селищної ради Ярмолинецького району Хмельницької області (6825855000:03:007)".

Наказом від 28 грудня 2016 року №22-34595-СГ відповідачем затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр.ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Ярмолинецької селищної ради Ярмолинецького району Хмельницької області та надано в оренду позивачу земелну ділянку площею 15.0992 га (кадастровий номер 6825855000:03:007:0028) для ведення фермерського господарства строком на 7 років.

Таким чином, позивачем надано докази на підтвердження отримання ним дозволу на розроблення документації із землеустрою, щодо земельної ділянки з кадастровим номером №6825855000:03:007:0028.

Водночас не скасована реєстрація відомостей у Державному земельному кадастрі щодо вказаних земельних ділянок позбавляє позивача можливості скористатись своїми правами.

Згідно з ч.1, 6 ст.16 Закону "Про Державний земельний кадастр" земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер, який скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Відповідно до п.4 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. №1051, ведення Державного земельного кадастру здійснює Держземагентство та його територіальні органи.

Згідно з ч.10 ст.24 Закону "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

- поділу чи об'єднання земельних ділянок;

- якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Водночас, відповідно до п.60 Порядку №1051 до повноважень державного кадастрового реєстратора віднесено скасовування записів у Поземельній книзі на підставі відповідного рішення суду.

В свою чергу згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 р. N 442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади", з метою оптимізації системи центральних органів виконавчої влади та відповідно до пунктів 9 і 9 1 статті 116 Конституції України КМ України постановив, утворити Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, реорганізувавши Державне агентство земельних ресурсів України шляхом перетворення.

З огляду на викладене суд приходить до висновку щодо необхідності задоволення позовних вимог в частині зобов'язання відповідача 2 скасувати записи у Поземельній книзі стосовно зареєстрованих земельних ділянок на ім'я громадянина ОСОБА_4 із кадастровими номерами 6825855000:03:006:0010 та 6825855000:03:007:0028.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) тощо.

Частиною 2 статті 71 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З врахуванням наведеного суд вважає, що оскаржувані накази винесено з порушенням норм чинного законодавства, а тому вони є протиправними та підлягають скасуванню.

Керуючись ст.ст. 2, 71, 158-163, 254 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

адміністративний позов задоволити.

Визнати протиправними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області №22-3727/14-14-СГ та №22-3720/14-14-СГ від 04 вересня 2014 року.

Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду гр. ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Ярмолинецького селищної ради Ярмолинецького району Хмельницької області та надання в оренду земельних ділянок площею 56, 3872 га (кадастровий номер 6825855000:03:006:0010) та площею 15,0992 га (кадастровий номер 6825855000:03:007:0028).

Зобов'язати відділ Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі Хмельницької області скасувати записи у Поземельній книзі зареєстрованих земельних ділянок на ім'я громадянина ОСОБА_4 із кадастровими номерами 6825855000:03:006:0010 та 6825855000:03:007:0028, що знаходиться за на території Ярмолинецької селищної ради (за межами населених пунктів) Ярмолинецького району Хмельницької області.

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 21 липня 2017 року

Суддя /підпис/ОСОБА_1 "Згідно з оригіналом" Суддя ОСОБА_1

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.07.2017
Оприлюднено26.07.2017
Номер документу67914298
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/4746/14

Ухвала від 16.11.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 01.11.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 01.11.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 06.10.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 21.09.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 11.09.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Постанова від 19.07.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Касап В.М.

Ухвала від 19.06.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Касап В.М.

Ухвала від 31.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

Ухвала від 25.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні