Рішення
від 31.05.2017 по справі 910/5319/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31.05.2017Справа №910/5319/17 Господарський суд міста Києва у складі головуючого судді Чинчин О.В., при секретарі судового засідання Бігмі Я.В., розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до про Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева визнання відсутнім права на розміщення тимчасових споруд

Представники:

від позивача: Ходорич О.М. (представник за довіреністю);

від відповідача: Єрмаков М.О. (представник за довіреністю);

Фрідман О.О. (представник за довіреністю);

Ярославська А.І. (представник за довіреністю);

ОБСТАВИНИ СПРАВИ :

Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (надалі також - Позивач ) звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева" (надалі також - Відповідач ) про визнання відсутнім у Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева" права на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.

Позовні вимоги вмотивовано тим, що рішенням Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 у справі № 910/7248/13 визнано за Громадською організацією Спілка підприємців Жовтнева право на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, оскільки дозволи на розміщення таких споруд видані відповідачу строком на три роки, у зв'язку з чим за принципом мовчазної згоди право відповідача розміщувати тимчасові споруди сплинуло 18.03.2016, при цьому, відповідачем не отримано обов'язкової дозвільної документації, передбаченої нормами чинного законодавства від уповноваженого суб'єкта владних повноважень. Крім того, Позивач зазначає, що нормами чинного законодавства України закріплений порядок обов'язкового укладення договорів пайової участі із суб'єктами господарювання, які розміщують тимчасові споруди на території міста Києва, проте Громадською організацією "Спілка підприємців "Жовтнева" не укладено з Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відповідних договорів щодо пайової участі в утриманні об'єктів благоустрою. За таких підстав, просить Суд визнати відсутнім у Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева" права на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.04.2017 року порушено провадження у справі № 910/5319/17, судове засідання призначено на 19.04.2017 року.

19.04.2017 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Позивача надійшли документи на виконання вимог ухвали суду про порушення провадження по справі від 03.04.2017 року.

19.04.2017 року в судове засідання з'явився представник позивача. Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про поважні причини неявки Суд не повідомив, про час і місце судового засідання був повідомлений належним чином, вимоги ухвали суду про порушення провадження по справі від 03.04.2017 року не виконав.

Суд, ознайомившись з матеріалами справи, з метою повного та всебічного розгляду спору, прийшов до висновку - зобов'язати:

1) Позивача надати письмові пояснення з посиланням на належні докази щодо порушення Громадською організацією "Спілка підприємців "Жовтнева" п.27 постанови Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 року в частині розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м за адресою: пров. Політехнічний, 2-4 у місті Києві не ближче ніж 5 м до проїзної частини з урахуванням того, що в актах обстеження від 28.02.2017 року зазначено про площу тимчасових споруд 3 кв.м та 17,1 кв.м відповідно;

2) Відповідача:

- надати докази на підтвердження укладення договору на пайову участь в утриманні об'єктів благоустрою;

- надати докази на підтвердження наявності оформлених у встановленому порядку правовстановлюючих документів на земельну ділянку по пров. Політехнічний, 2-4 у місті Києві;

- надати докази на підтвердження наявності права на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м та 285 кв.м за адресою: пров. Політехнічний, 2-4 у місті Києві.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 19.04.2017 року відкладено розгляд справи на 10.05.2017 року, у зв'язку з неявкою представника відповідача в судове засідання, невиконанням вимог ухвали суду, витребуванням додаткових доказів по справі.

05.05.2017 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Відповідача надійшов відзив на позовну заяву, яким просив Суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

10.05.2017 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Позивача надійшли додаткові пояснення до позовної заяви.

10.05.2017 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Відповідача надійшли пояснення на виконання вимог ухвали суду від 19.04.2017 року та документи для долучення до матеріалів справи.

10.05.2017 року в судове засідання з'явились представники сторін. В судовому засіданні представник позивача надав усні пояснення по суті спору, якими підтримав вимоги та доводи позовної заяви. Представники відповідача в судовому засіданні надали усні пояснення по суті спору, якими заперечили проти задоволення позовних вимог.

Суд, ознайомившись з матеріалами справи, вислухавши представників сторін, з метою повного та всебічного розгляду спору, прийшов до висновку - зобов'язати Позивача надати письмові пояснення чи заперечення з посиланням на належні докази з урахуванням відзиву Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева".

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 10.05.2017 року відкладено розгляд справи на 31.05.2017 року, у зв'язку з витребуванням додаткових доказів по справі.

31.05.2017 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Відповідача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи документів.

В судовому засіданні 31 травня 2017 року представник Позивача підтримав вимоги та доводи позовної заяви, просив Суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. В судовому засіданні представники Відповідача заперечили проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву та письмових поясненнях.

Відповідно до ст. 82 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами та витребуваних судом.

У судовому засіданні 31.05.2017 року відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Відповідно до статті 81-1 Господарського процесуального кодексу України, в судовому засіданні складено протокол.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до паспортів прив'язки тимчасової споруди № 09-0942-06 та № 09-0942/1-06, погоджених начальником управління розвитку міста Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища 18.03.2010 року, Громадській організації "Спілка підприємців "Жовтнева" надано право на тимчасове розміщення торговельного ряду за адресою: пров. Політехнічний, 2-4 у Солом'янському районі м. Києва, а саме 22 тимчасових споруд - кіосків, площа кожного з яких не перевищує 30 кв. м.

Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища Київської міської державної адміністрації видано Громадській організації "Спілка підприємців "Жовтнева" дозволи на розміщення тимчасових споруд за адресою: пров. Політехнічний, 2-4 у Солом'янському районі м. Києва за № 09-0942-06, № 09-0942/1-006, з терміном дії з 19.03.2010 року по 18.03.2013 року.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 року , залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 01.10.2013 року, у справі № 910/7248/13, позовні вимоги Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева" до Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) задоволено. Визнано за Громадською організацією "Спілка підприємців "Жовтнева" право на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 285 кв. м. за адресою м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, що належать Громадській організації "Спілка підприємців "Жовтнева". У вказаному рішенні встановлено, що у зв'язку із закінченням строку дії вказаних дозволів, Громадська організація "Спілка підприємців "Жовтнева" звернулась із заявою № 12/03-2013 від 14.03.2013 року про можливість розміщення тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 255 кв. м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4. У відповідь, відповідач надіслав на адресу позивача лист № 052-1592 від 22.03.2013 року, за змістом якого повідомлено, що Порядок розміщення тимчасових спору визначено рішенням Київської міської ради від 28.02.2013 року № 97/9154 "Про деякі питання розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності у м. Києві".

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), зазначає що рішенням Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 у справі № 910/7248/13 визнано за Громадською організацією Спілка підприємців Жовтнева право на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, оскільки дозволи на розміщення таких споруд видані Відповідачу строком на три роки, у зв'язку з чим за принципом мовчазної згоди право Відповідача розміщувати тимчасові споруди сплинуло 18.03.2016, при цьому, Відповідачем не отримано обов'язкової дозвільної документації, передбаченої нормами чинного законодавства від уповноваженого суб'єкта владних повноважень. Крім того, Позивач зазначає, що нормами чинного законодавства України закріплений порядок обов'язкового укладення договорів пайової участі із суб'єктами господарювання, які розміщують тимчасові споруди на території міста Києва, проте Громадською організацією "Спілка підприємців "Жовтнева" не укладено з Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відповідних договорів щодо пайової участі в утриманні об'єктів благоустрою. За таких підстав, просить Суд визнати відсутнім у Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева" права на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, Суд вважає, що позовні вимоги Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Статтею 11 Цивільного кодексу України встановлено, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.

Закон України Про благоустрій населених пунктів визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Відповідно до ст. 1 Закон України Про благоустрій населених пунктів , благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля;

У відповідності до ст. 2 Закону України Про благоустрій населених пунктів , благоустрій населених пунктів передбачає:

1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об'єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об'єктів;

2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об'єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення;

3) створення умов для реалізації прав та виконання обов'язків суб'єктами у сфері благоустрою населених пунктів.

Так, відповідно до статті 39 Закону України Про благоустрій населених пунктів державний контроль за дотриманням законодавства у сфері благоустрою території населених пунктів здійснюється місцевими державними адміністраціями.

Таким чином, виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) та її структурні підрозділи вживають заходи державного контролю за дотриманням законодавства у сфері благоустрою населених пунктів.

Згідно зі статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до статті 2 вказаного Закону дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Пунктом 13.1.1. Правил благоустрою м. Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051, передбачено, що розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності проводиться відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про благоустрій населених пунктів", Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.94 N 198,наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року N 244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 листопада 2011 року за N 1330/20068, інших нормативно-правових актів, а також рішень Київської міської ради та розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Розміщення та утримання малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (13.2.2.)

Розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності під час проведення ярмаркових, загальноміських або державних заходів здійснюється відповідно до розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в яких, у разі необхідності, передбачаються заходи щодо запобігання пошкодженню об'єктів благоустрою, укладання угод на вивезення відходів, забезпечення контролю за організацією постійного прибирання закріплених і прилеглих територій, своєчасного вивезення вмісту контейнерів та урн для сміття, встановлення та (або) належного утримання туалетів і біотуалетів. Розміщення об'єктів сезонної торгівлі здійснюється відповідно до схеми розміщення та порядку розміщення засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, затверджених розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за поданням Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та погодженням Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (13.2.3.).

Відповідно до п. 1 Положення про Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 27.01.2011 № 94 (в редакції розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 17.05.2013 № 711), Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент) є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), підпорядковується голові Київської міської державної адміністрації, підзвітний та підконтрольний Київській міській раді, а з питань виконання функцій державної виконавчої влади - відповідним центральним органам державної виконавчої влади.

Згідно з п. 3 Положення, основними завданнями Департаменту є, зокрема контроль за дотриманням вимог Закону України "Про благоустрій населених пунктів", Правил благоустрою міста Києва, інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері благоустрою; профілактика правопорушень у сфері благоустрою міста Києва.

Пунктом 5 Положення визначено, що Департамент відповідно до покладених на нього завдань, зокрема: проводить рейди та перевірки територій та об'єктів міста щодо стану їх благоустрою, а також додержання юридичними та фізичними особами законодавства у сфері благоустрою населених пунктів; сприяє забезпеченню чистоти і порядку в місті, очищення території та об'єктів благоустрою від побутових відходів, безхазяйного майна, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою; здійснює у встановленому порядку демонтаж та очищення території міста від безхазяйного майна, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою, рекламних носіїв, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів тощо.

Підпунктом 6.10 пункту 6 Положення передбачено, що Департамент має право здійснювати в межах своєї компетенції контроль за дотриманням законодавства у сфері благоустрою населених пунктів.

Так, Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011 року затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (далі - Положення).

Згідно з пунктом 1 Положення тимчасова споруда, далі ТС, торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту, розміщення яких здійснюється за цим Порядком, що також визначено ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Пунктом 2.2. Порядку передбачено подання замовником заяви на встановлення ТС до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС. Документи що додаються до заяви, визначені п. 2.3., і цей перелік є вичерпним, зокрема:

- графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив'язкою до місцевості;

- реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація).

Як встановлено Судом, відповідно до паспортів прив'язки тимчасової споруди № 09-0942-06 та № 09-0942/1-06, погоджених начальником управління розвитку міста Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища 18.03.2010 року, Громадській організації "Спілка підприємців "Жовтнева" надано право на тимчасове розміщення торговельного ряду за адресою: пров. Політехнічний, 2-4 у Солом'янському районі м. Києва, а саме 22 тимчасових споруд - кіосків, площа кожного з яких не перевищує 30 кв. м., що відповідає приписам ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища Київської міської державної адміністрації видано Громадській організації "Спілка підприємців "Жовтнева" дозволи на розміщення тимчасових споруд за адресою: пров. Політехнічний, 2-4 у Солом'янському районі м. Києва за № 09-0942-06, № 09-0942/1-006, з терміном дії з 19.03.2010 року по 18.03.2013 року.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 року , залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 01.10.2013 року, у справі № 910/7248/13, позовні вимоги Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева" до Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) задоволено. Визнано за Громадською організацією "Спілка підприємців "Жовтнева" право на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 285 кв. м. за адресою м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, що належать Громадській організації "Спілка підприємців "Жовтнева".

У вказаному рішенні встановлено, що у зв'язку із закінченням строку дії вказаних дозволів, Громадська організація "Спілка підприємців "Жовтнева" звернулася до Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із заявою № 12/03-2013 від 14.03.2013 року про можливість розміщення тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 255 кв. м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, до якої додані всі необхідні документи та містить всі реквізити, передбачені п. 2.3. Положення. У відповідь, відповідач надіслав на адресу позивача лист № 052-1592 від 22.03.2013 року, за змістом якого повідомлено, що Порядок розміщення тимчасових спору визначено рішенням Київської міської ради від 28.02.2013 року № 97/9154 "Про деякі питання розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності у м. Києві".

Стаття 1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", до документів дозвільного характеру відносить дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб'єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", суб'єкт господарювання має право на одержання (переоформлення, анулювання) документів дозвільного характеру та подання декларацій за своїм місцезнаходженням або у випадках, передбачених законом, - за місцем провадження діяльності або місцезнаходженням об'єкта.

Статтею 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" встановлено, що порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру, що законами України віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування, встановлюється їх рішенням, а у випадках, передбачених законом, - на підставі типових порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Порядок видачі документів дозвільного характеру, внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань записів про переоформлення, анулювання документів дозвільного характеру визначається Кабінетом Міністрів України.

Строк видачі документів дозвільного характеру становить десять робочих днів, якщо інше не встановлено законом. Документи дозвільного характеру видаються безоплатно, на необмежений строк, якщо інше не встановлено законом.

Представницький орган місцевого самоврядування розглядає та приймає на пленарних засіданнях рішення щодо видачі, переоформлення, анулювання або відмови у видачі документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності протягом місяця з дня одержання від суб'єкта господарювання відповідної заяви.

Частиною 6 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" визначено, що у разі якщо у встановлений законом строк суб'єкту господарювання не видано документ дозвільного характеру або не прийнято рішення про відмову у його видачі, через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб'єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Відмітка в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про дату прийняття заяви є підтвердженням подання заяви та документів державному адміністратору або дозвільному органу.

Відповідно до ч. 8 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" встановлено, що у разі виникнення підстав для переоформлення документа дозвільного характеру суб'єкт господарювання зобов'язаний протягом п'яти робочих днів з дня настання таких підстав подати дозвільному органу або адміністратору заяву про переоформлення документа дозвільного характеру.

Дозвільний орган протягом двох робочих днів з дня одержання заяви про переоформлення документа дозвільного характеру зобов'язаний прийняти рішення про переоформлення документа дозвільного характеру з урахуванням змін, зазначених у заяві про переоформлення документа дозвільного характеру.

При цьому, абзац 9 статті 1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", передбачає наявність принципу мовчазної згоди, згідно з яким суб'єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено.

Оскільки Громадській організації "Спілка підприємців "Жовтнева" на її звернення у відповідності до вимог закону за наданням документів, передбачених Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності № 244 від 21.10.2011 року, від Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не видано документу дозвільного характеру і не надано відповіді, у зв'язку з чим, Суд у справі № 910/7248/13 дійшов висновку про дію принципу мовчазної згоди щодо наявності у Громадській організації "Спілка підприємців "Жовтнева" права на розміщення ТС згідно виданих йому попередньо дозволів на розміщення ТС.

Таким чином, Суд у справі № 910/7248/13 дійшов висновку, що Громадською організацією "Спілка підприємців "Жовтнева" було доведено порушення її права на розміщення тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, оскільки останнім, як суб'єктом підприємницької діяльності застосовано всіх необхідних заходів щодо набуття права на провадження певних дій на здійснення своєї господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру. В свою чергу, Департамент промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (відповідач у справі № 910/7248/13) не навів суду вмотивованих причин не прийнятті рішення про надання Громадській організації "Спілка підприємців "Жовтнева" документу дозвільного характеру, зокрема, дозволу на розміщення тимчасових споруд, що відповідає принципу мовчазної згоди передбаченого Законом України " Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

В обґрунтування заявлених позовних вимог, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) посилається на те, що дозволи на розміщення тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4 були видані Відповідачу строком на три роки, а тому, на думку Позивача, за принципом мовчазної згоди право Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева" розміщувати тимчасові споруди сплинуло 18.03.2016 року.

За приписами ст.129 1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов'язковим до виконання.

Статтею 4 5 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарські суди здійснюють правосуддя шляхом прийняття обов'язкових до виконання на усій території України рішень, ухвал, постанов. Рішення і постанови господарських судів приймаються іменем України.

Згідно зі ст.ст. 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов'язковими на всій території України і виконуються у порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження". Виконання рішення господарського суду провадиться на підставі виданого ним наказу, який є виконавчим документом.

Згідно зі статтями 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Обов'язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб'єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з'ясувати обставини, які мають значення для справи.

Як встановлено Судом, Рішенням Господарського суду м. Києва від 12.06.2013 року у справі № 910/7248/13, яке набрало законної сили, визнано за Громадською організацією "Спілка підприємців "Жовтнева", 03058, м. Київ, вул. Леванєвського, буд. 6, кв. 18, код ЄДРПОУ 25895943, право на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 285 кв. м. за адресою м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, що належать Громадській організації "Спілка підприємців "Жовтнева".

На виконання рішення суду у справі № 910/7248/13 Господарським судом міста Києва видано Наказ.

Одним з основних елементів верховенства права є принцип правової певності, який серед іншого передбачає, що рішення суду з будь-якої справи, яке набрало законної сили, не може бути поставлено під сумнів (п. 4 Інформаційного листа Вищого господарського суду України № 01-8/1427 від 18.11.2003 року "Про Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та юрисдикцію Європейського суду з прав людини").

Відповідно до ст. 35 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Так, преюдиційні факти є обов'язковими при вирішенні інших справ та не підлягають доказуванню, оскільки їх істинність встановлено у рішенні, у зв'язку з чим немає необхідності встановлювати їх знову, піддаючи сумніву істинність та стабільність судового акту, який набрав законної сили.

Норми статті 129 Конституції України визначають, що основними засадами судочинства є обов'язковість судового рішення.

Згідно з преамбулою та статтею 6 параграфу 1 Конвенції про захист прав та свобод людини, згідно рішення Європейського суду з прав людини від 25.07.02 року у справі за заявою № 48553/99 "Совтрансавто-Холдінг" проти України", а також згідно з рішенням Європейського суду з прав людини від 28.10.99 року у справі за заявою № 28342/95 "Брумареску проти Румунії" встановлено, що існує усталена судова практика конвенційних органів щодо визначення основним елементом верховенства права принципу правової певності, який передбачає серед іншого і те, що у будь-якому спорі рішення суду, яке вступило в законну силу, не може бути поставлено під сумнів.

Таким чином, судове рішення у справі № 910/7248/13, яким визнано за Громадською організацією "Спілка підприємців "Жовтнева", право на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 285 кв. м. за адресою м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, що належать Громадській організації "Спілка підприємців "Жовтнева", не може бути поставлене під сумнів, а інші рішення, в тому числі і у даній справі, не можуть йому суперечити, а тому факт визнання права на розміщення спірних тимчасових споруд підтверджено рішенням Господарського суду м. Києва від 12.06.2013 року у справі №910/7248/13, яке набрало законної сили.

При цьому Суд звертає увагу, що ані рішенням Господарського суду м. Києва від 12.06.2013 року, ані постановою Київського апеляційного господарського суду від 01.10.2013 року не визначено строк розміщення Громадською організацією "Спілка підприємців "Жовтнева" тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 285 кв. м. за адресою м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, а тому доводи Позивача стосовно тощо, що відповідний строк на розміщення тимчасових споруд сплив 18.03.2016 року є безпідставними та такими, що не приймаються Судом до уваги.

За таких підстав, Громадська організація "Спілка підприємців "Жовтнева" правомірно розміщує тимчасові споруди площею 55 кв. м. та 285 кв. м. за адресою м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4 на підставі рішення Господарського суду м. Києва від 12.06.2013 року у справі №910/7248/13, яке набрало законної сили.

При зверненні до суду з вказаним позовом Позивач також зазначав, що нормами чинного законодавства України закріплений порядок обов'язкового укладення договорів пайової участі із суб'єктами господарювання, які розміщують тимчасові споруди на території міста Києва, однак Громадською організацією "Спілка підприємців "Жовтнева" не укладено з Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відповідних договорів щодо пайової участі в утриманні об'єктів благоустрою.

Згідно з ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Так, рішенням Київської міської ради від 24.02.2011 № 56/5443 затверджено Порядок визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва , яким визначено, що власникам тимчасової споруди (малої архітектурної форми) без наявності укладеного договору на Пайову участь (внесок) в утриманні об'єктів благоустрою забороняється встановлювати (розміщувати) тимчасові споруди (малі архітектурні форми).

Разом з тим, рішенням Київської міської ради від 04.09.2014 № 62/62 внесено змін до рішення Київської міської ради від 24 лютого 2011 року N 56/5443 "Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради":

Відповідно до статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статті 22 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ", Закону України "Про благоустрій населених пунктів", наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року N 244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 листопада 2011 року за N 1330/20068, враховуючи наказ Міністерства зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України від 08 липня 1996 року N 369 "Про затвердження Правил роботи дрібнороздрібної торговельної мережі", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 липня 1996 року за N 372/1397, ДСТУ 4281:2004 "Заклади ресторанного господарства. Класифікація", рішення Київської міської ради від 15 березня 2012 року N 198/7535 "Про діяльність виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)", від 22 травня 2013 року N 338/9395 "Про утворення центрів надання адміністративних послуг у місті Києві", з метою вдосконалення порядку залучення пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, власників (користувачів) майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства в утриманні об'єктів благоустрою міста Києва, Київська міська рада вирішила, зокрема:

- доручити Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) укладати договори щодо пайової участі в утриманні об'єкта благоустрою із суб'єктами господарювання відповідно до Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, власників (користувачів) майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства в утриманні об'єктів благоустрою міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 24 лютого 2011 року N 56/5443.

Так, відповідно до п. 1 Порядку, останній визначає механізм залучення пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства в утриманні об'єктів благоустрою міста Києва з урахуванням впливу безпосередньо на об'єкти благоустрою та оцінки соціально-економічного значення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства для міста незалежно від форм власності.

Пайова участь (внесок) власників ТС, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, власників (користувачів) майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства в утриманні об'єктів благоустрою міста Києва (далі - Пайова участь (внесок) в утриманні об'єктів благоустрою) - внесок на фінансування заходів з благоустрою міста Києва (утримання, ремонт та будівництво об'єктів благоустрою), який сплачують до бюджету міста Києва власники ТС, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, власники (користувачі) майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства у грошовому виразі (гривнях) без ПДВ.

Відповідно до п. 2.3-2.6. Порядку, у разі встановлення (розміщення) ТС на об'єктах благоустрою, розташованих на земельних ділянках комунальної власності територіальної громади міста Києва, власник ТС укладає договір щодо пайової участі в утриманні об'єкта благоустрою.

Пайову участь (внесок) в утриманні об'єктів благоустрою сплачують суб'єкти господарювання, які є власниками ТС, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, власниками (користувачами) майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства.

Пайова участь (внесок) в утриманні об'єктів благоустрою сплачується у грошовій формі.

Для укладення договору щодо пайової участі в утриманні об'єкта благоустрою суб'єкт господарювання звертається до Департаменту із заявою, до якої додаються такі документи:

- реквізити замовника (для юридичних осіб: повне найменування, місцезнаходження, код ЄДРПОУ, банківські реквізити (розрахунковий рахунок, установа банку, МФО банку), посада та П. І. Б. керівника, телефон; для фізичної особи - підприємця: П. І. Б. повністю, місце проживання, ідентифікаційний номер, банківські реквізити (розрахунковий рахунок, установа банку, МФО банку), телефон);

- для фізичних осіб - підприємців - додатково копія паспорта;

- схема місця розташування ТС, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчика для харчування біля стаціонарного закладу ресторанного господарства із зазначенням контуру та площі об'єкта, з прив'язкою до місцевості, на основі фрагменту ортофотоплану, наданого Департаментом на безоплатній основі;

- актуальна фотофіксація з чотирьох сторін місця розташування ТС, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчика для харчування біля стаціонарного закладу ресторанного господарства на відстані 5 - 10 м (для ТС - додатково фото фасаду з товаром, на відстані 3 - 4 метрів);

- документи на розміщення ТС, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчика для харчування біля стаціонарного закладу ресторанного господарства, оформлені до 01 січня 2014 року.

Відповідно до п. 2.19 Порядку контроль за дотриманням законодавства України щодо утримання об'єктів благоустрою, на яких розміщені ТС, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства здійснюється Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та відповідною районною в місті Києві державною адміністрацією.

Разом з тим, згідно з ч. 4 ст. 15 статті 39 Закону України Про благоустрій населених пунктів , власник тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення, розташованої на території об'єкта благоустрою державної та комунальної власності, зобов'язаний забезпечити належне утримання прилеглої до тимчасової споруди території або може брати пайову участь в утриманні цього об'єкта благоустрою на умовах договору, укладеного із підприємством або балансоутримувачем. Типовий договір щодо пайової участі в утриманні об'єкта благоустрою затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Власник тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення, розташованої на території об'єкта благоустрою державної або комунальної власності, на умовах договору, укладеного із підприємством або балансоутримувачем об'єкта благоустрою, може фінансувати утримання прилеглої до тимчасової споруди території шляхом оплати пайової участі з утримання в належному стані об'єкта благоустрою (ч. 4 ст. 36 Закону України Про благоустрій населених пунктів ).

Таким чином, Суд, проаналізувавши положення Законом України Про благоустрій населених пунктів , приходить до висновку, що чинним законодавством України передбачено право, а не обов'язок власника тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення брати пайову участь в утриманні об'єкта благоустрою на умовах договору.

Суд зазначає, що відсутність укладеного договору щодо пайової участі в утриманні об'єкта благоустрою не є підставою для визнання відсутнім у Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева" права на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, враховуючи те, що рішенням Господарського суду м. Києва від 12.06.2013 року у справі № 910/7248/13, яке набрало законної сили, визнано за Громадською організацією "Спілка підприємців "Жовтнева", таке право на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 285 кв. м. за адресою м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.

Також Суд не приймає до уваги посилання Позивача на акти обстеження від 28.02.2017 року, відповідно до яких тимчасові споруди площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4 знаходиться впритул про проїжджої частини, оскільки відповідні акти складені за відсутності повноваженого представника Відповідача, а також в актах не вказано найменування засобів вимірювальної техніки, які були використані для вимірювання відстаней та не вказано точок між якими вимірювалися відповідні відстані та інші допоміжні засоби, які використовувалися при складанні актів.

При цьому, у матеріалах справи наявні листи Головного управління транспорту Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 16.07.2010 року № 063-3749, № 063-3748, відповідно до яких, враховуючи те, що торгівельний ряд площею 285,0 та площею 55,0 за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний 2-4 в Солом'янському районі розміщено на відстані більше 20 м від входів (виходів) на станцію метрополітену Політехнічний інститут , Головним управління транспорту погоджено розміщення МАФ за вказаною адресою. Листами Комунального підприємства Київський метрополітен від 20.07.2010 року № 598-НЗ-1К та № 585-НЗ-1К також погоджено розміщення Відповідачем торгівельного ряду по провулку Політехнічному, 2-4 у Солом'янському районі м. Києва.

Як вбачається з матеріалів справи, постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.05.2011 року у справі № 2а-2221/11/2670, яка набрала законної сили, адміністративний позов Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева" задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо прийняття наказу від 24 грудня 2010 року №573 "Щодо скасування дозволів на розміщення тимчасових споруд, які знаходяться в 20-метровій зоні від входів та виходів зі станцій метрополітену" в частині скасування дозволу №09-0942-06 на розміщення тимчасових споруд за адресою пров. Політехнічний, 2-4, терміном дії з 19 березня 2010 року по 18 березня 2013 року, та дозволу №09-0942/1-06 на розміщення тимчасових споруд за адресою пров. Політехнічний, 2, терміном дії з 19 березня 2010 року по 18 березня 2013 року, виданих Громадській організації "Спілка підприємців Жовтневого району міста Києва". Визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 24 грудня 2010 року №573 "Щодо скасування дозволів на розміщення тимчасових споруд, які знаходяться в 20-метровій зоні від входів та виходів зі станцій метрополітену" в частині скасування дозволу №09-0942-06 на розміщення тимчасових споруд за адресою пров. Політехнічний, 2-4, терміном дії з 19 березня 2010 року по 18 березня 2013 року, та дозволу №09-0942/1-06 на розміщення тимчасових споруд за адресою пров. Політехнічний, 2, терміном дії з 19 березня 2010 року по 18 березня 2013 року, виданих Громадській організації "Спілка підприємців Жовтневого району міста Києва". В іншій частині адміністративного позову відмовлено.

Суд зазначає, що станом на час розгляду даної справи Департамент містобудування та архітектури Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не приймав рішень про припинення дії (анулювання) паспортів прив'язок ТС, виданих Відповідачу, а тому останній правомірно розміщує спірні тимчасові споруди.

Що стосується обраного Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) способу захисту порушеного права, Суд зазначає.

Частиною 1 статті 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до частини 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Частиною 1 статті 1 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Аналіз наведених вище норм дає змогу дійти висновку, що підставою для звернення до Суду є наявність порушеного права, і таке звернення здійснюється особою, котрій це право належить, і саме з метою його захисту. Відсутність обставин, які б підтверджували наявність порушення права особи, за захистом якого вона звернулася, є підставою для відмови у задоволенні такого позову.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України, кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом: визнання наявності або відсутності прав; визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом; відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб'єктів господарювання; припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення; присудження до виконання обов'язку в натурі; відшкодування збитків; застосування штрафних санкцій; застосування оперативно-господарських санкцій; застосування адміністративно-господарських санкцій; установлення, зміни і припинення господарських правовідносин; іншими способами, передбаченими законом.

Під порушенням слід розуміти такий стан суб'єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб'єктивне право особи зменшилось або зникло як таке, порушення права пов'язане з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.

Таким чином, у розумінні закону, суб'єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Приписами статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, виконання вимог якої є обов'язковим для України, визначено право людини на доступ до правосуддя, а статтею 13 цієї ж Конвенції на ефективний спосіб захисту прав, що означає право особи на пред'явлення в суді такої вимоги на захист цивільного права, яка відповідає змісту порушеного права та характеру правопорушення.

Отже, обрання позивачем певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.

Суд зазначає, що Позивач, заявляючи позов та обираючи спосіб захисту повинен дбати про те, щоб резолютивна частина рішення, в якій остаточно закріплюється висновок суду щодо вимог позивача, могла бути виконана в процесі виконавчого провадження у справі, адже у кінцевому результаті ефективний засіб повинен забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.

Під предметом позову розуміється певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення. Підставу позову становлять обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу. (п. 3.12 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" №18 від 26.12.2011 року).

Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) заявлено вимогу саме про визнання відсутнім у Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева" права на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4. Проте, обраний Позивачем спосіб захисту порушеного права не призводить до захисту прав та охоронюваних законом інтересів учасників господарських відносин, оскільки задоволення заявлених у даній справі позовних вимог не призведе до відновлення прав позивача, а рішенням суду має вирішуватись саме питання про захист прав та охоронюваних законом інтересів учасників господарських правовідносин. Також заявлена позивачем вимога не призводить до поновлення його порушеного права та, у разі її задоволення, не може бути виконана у примусовому порядку, оскільки відсутній механізм виконання такого рішення.

Разом з тим, Суд зазначає, що рішенням Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 у справі № 910/7248/13, яке набрало законної сили, визнано за Громадською організацією "Спілка підприємців "Жовтнева" право на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 285 кв. м. за адресою м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, що належать Громадській організації "Спілка підприємців "Жовтнева".

Враховуючи вищевикладене, вимога Позивача про визнання відсутнім у Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева" права на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4 в іншому судовому процесу, ніж у тому, яким було визнано таке право, є фактично переглядом судового рішення, прийнятого у справі №910/7248/13, в іншому судовому процесі, що не передбачено чинним процесуальним законодавством України. У випадку задоволення позовних вимог одночасно будуть існувати два рішення суду, які є взаємовиключними, що взагалі є неможливим.

Згідно із статтею 4-3 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Частиною 1 статті 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини справи, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

За приписами статті 43 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Відповідно до п. 2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 23.03.2012 р. "Про судове рішення" рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з'ясуванні такого: чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору.

Таким чином, враховуючи вищенаведене, оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, Суд приходить до висновку, що позовні вимоги Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева" про визнання відсутнім права на розміщення тимчасових споруд задоволенню не підлягають у повному обсязі.

Відповідно до ч. 5 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору залишаються за Позивачем.

На підставі викладеного, керуючись статтями 32, 33, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позовних вимог Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до Громадської організації "Спілка підприємців "Жовтнева" про визнання відсутнім права на розміщення тимчасових споруд - відмовити повністю.

2. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата складання та підписання повного тексту рішення: 02 червня 2017 року.

Суддя О.В. Чинчин

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення31.05.2017
Оприлюднено12.06.2017
Номер документу66961625
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/5319/17

Постанова від 27.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Карабань В.Я.

Ухвала від 02.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Карабань В.Я.

Постанова від 29.08.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Ухвала від 16.08.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Ухвала від 16.06.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Рішення від 31.05.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 10.05.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 19.04.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 03.04.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні