Постанова
від 29.08.2017 по справі 910/5319/17
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" серпня 2017 р. Справа№ 910/5319/17

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Жук Г.А.

суддів: Дикунської С.Я.

Мальченко А.О.

за участю секретаря судового засідання Костяк В.Д.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу б/н від 07.06.17 (вх. №09-08.1/4851/17 від 08.06.2017) Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Господарського суду міста Києва від 31.05.2017

у справі №910/5319/17 (суддя - Чинчин О.В.)

за позовом Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

до Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева

про визнання відсутнім права на розміщення тимчасових споруд

за участю представників сторін:

від позивача - Ходорич О.М., довіреність №064-4727 від 12.05.2017, Данилюк Л.В., довіреність №064-8096 від 04.08.2017

від відповідача - Новік Л.А., довіреність б/н від 14.04.2017; Фрідман О.О., довіреність б/н від 30.03.2017; Єрмаков М.О., довіреність б/н від 14.04.2017; Цимбал О.В., довіреність б/н від 14.04.2017; Мамєдова Н.М.Огли довіреність б/н від 14.04.2017; Павлова О.В. довіреність б/н від 14.04.2017; Гарифуллін В.В. довіреність б/н від 14.04.2017; Ярославська А.І. довіреність б/н від 14.04.2017; Цимбалістова О.О. довіреність б/н від 14.04.2017; Вороніна В.М. довіреність б/н від 14.04.2017; Олексієнко С.М. довіреність б/н від 14.04.2017

ВСТАНОВИВ:

Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (позивач у справі) звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева (відповідач у справі) про визнання відсутнім у Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева права на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.

Позов обґрунтовано тим, що Громадська організація Спілка підприємців Жовтнева після закінчення терміну дії дозволів №09-0942-06, №09-0942/1-006, а саме після 18.03.2013, продовжує розміщувати тимчасові споруди по пров. Політехнічний, 2-4 у місті Києві на підставі рішення Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 у справі №910/7248/13, яким за відповідачем визнано право на розміщення тимчасових споруд за мовчазною згодою сторін. Разом з тим, позивач стверджує, що після визнання у судовому порядку права на розміщення тимчасових споруд, строк такого розміщення не може перевищувати строк дії, на який був оформлений попередній дозвільний документ, а тому вважає, що 18.03.2016 право Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева на розміщення тимчасових споруд сплинуло. Враховуючи зазначене, а також те, що відповідач продовжує розміщувати тимчасові споруди за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4 без отримання обов'язкової дозвільної документації, передбаченої чинним законодавством України, позивач просить суд визнати відсутнім у Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева права на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 31.05.2017 (повний текст рішення підписаний 02.06.2017) у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

Приймаючи рішення у справі місцевий господарський суд встановив, що рішенням Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 у справі №910/7248/13, яким за відповідачем визнано право на розміщення тимчасових споруд за мовчазною згодою сторін, не було встановлено строку на розміщення тимчасових споруд, відповідним дозвільним органом також не було визначено строк для розміщення Громадській організації Спілка підприємців Жовтнева тимчасових споруд, а тому за відсутності документів, які б свідчили про закінчення строку на розміщення тимчасових споруд за вказаною адресою, Господарський суд міста Києва дійшов висновку про існування у відповідача права для такого розміщення. Окрім того, судом зроблено висновок, що відсутність договору про пайову участь в утриманні об'єкта благоустрою не є підставою для визнання відсутнім у Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева права на розміщення тимчасових споруд. З урахуванням наведеного суд першої інстанції не знайшов підстав для задоволення позовних вимог Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Не погодившись з прийнятим рішенням, позивач - Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), подав апеляційну скаргу б/н від 07.06.17 (вх. №09-08.1/4851/17 від 08.06.2017), в якій просить суд скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 31.05.2017 у справі №910/5319/17, задовольнити позовні вимоги Департаменту про визнання відсутнім у Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева права на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 16.06.2017 апеляційну скаргу Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Господарського суду міста Києва від 31.05.2017 у справі №910/5319/17 прийнято до провадження у складі колегії суддів: головуючий суддя - Жук Г.А., судді - Дикунська С.Я., Мальченко А.О. та призначено розгляд справи на 16.08.2017.

14.08.2017 до Київського апеляційного господарського суду від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх. №09-11/15144/17), в якому ГО Спілка підприємців Жовтнева стверджує про безпідставність вимог апеляційної скарги позивача, вважає, що Департаментом не доведено наявності його порушеного права, яке підлягало б захисту в судовому порядку, вважає, що висновки місцевого господарського суду відповідають дійсним обставинам справи та нормам матеріального права, а тому просить рішення Господарського суду міста Києва від 31.05.2017 у справі №910/5319/17 залишити без змін.

У судовому засіданні 16.08.2017 Київським апеляційним господарським судом відповідно до ч. 3 ст. 77 ГПК України оголошено перерву до 29.08.2017 в межах строку вирішення спору, який на підставі клопотання сторін був продовжений судом, про винесено відповідну ухвалу.

У судовому засіданні 29.08.2017 представники апелянта надали свої пояснення по суті спору, підтримали вимоги апеляційної скарги, просили скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 31.05.2017 у справі №910/5319/17, та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог Департаменту до Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева та визнати відсутнім у відповідача права на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4

Представники Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева надали свої доводи та заперечення проти вимог апеляційної скарги позивача, вказали про відсутність порушених у позивача прав та законних інтересів, які підлягали б захисту в судовому порядку, зазначили про недоведеність Департаментом існування обставин, що свідчили б про відсутність у громадської організації права на розміщення тимчасових споруд, а тому просили апеляційну скаргу Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) залишити без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 31.05.2017 у даній справі - без змін. Також у судовому засіданні 29.08.2017 представники відповідача повідомили, що до набрання законної сили рішення у даній справі, був вчинений демонтаж тимчасових споруд, розміщення яких становить предмет спору у даній справі, на підтвердження чого надали фото- та відеоматеріали, які долучені судом до матеріалів справи.

Відповідно до ст. 101 ГПК України, у процесі перегляду справи, апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково наданими доказами, якщо заявник обґрунтував неможливість їх надання суду в першій інстанції з причин, що не залежали від нього, повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення або ухвали місцевого суду у повному обсязі.

Судова колегія Київського апеляційного господарського суду, розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, дослідивши представлені докази в їх сукупності, заслухавши представників сторін, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права встановила наступне.

Відповідно до паспортів прив'язок тимчасової споруди № 09-0942-06 та № 09-0942/1-06 (а.с. 48-49 том 1) , погоджених начальником управління розвитку міста Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища 18.03.2010 року, Громадській організації Спілка підприємців Жовтнева надано право на тимчасове розміщення торговельного ряду за адресою: пров. Політехнічний, 2-4 у Солом'янському районі м. Києва, а саме 22 тимчасових споруд - кіосків, площа кожного з яких не перевищує 30 кв. м.

Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища Київської міської державної адміністрації видано Громадській організації Спілка підприємців Жовтнева дозволи на розміщення тимчасових споруд за адресою: пров. Політехнічний, 2-4 у Солом'янському районі м. Києва за № 09-0942-06, № 09-0942/1-006, з терміном дії з 19.03.2010 року по 18.03.2013 року (а.с. 104-107 том 1).

Як свідчать матеріали справи у зв'язку із закінченням строку дії вказаних дозволів, Громадська організація Спілка підприємців Жовтнева звернулася до Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із заявою № 12/03-2013 від 14.03.2013 року про можливість розміщення тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 255 кв. м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, до якої були додані графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування тимчасових споруд.

Оскільки Громадській організації Спілка підприємців Жовтнева на її звернення у відповідності до вимог закону з наданням документів, передбачених Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності № 244 від 21.10.2011 року, від Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не видано документу дозвільного характеру і не надано відповіді про відмову у його видачі, Громадська організація Спілка підприємців Жовтнева звернулась з відповідним позовом до суду про визнання права на розміщення тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 у справі №910/7248/13, яке залишене без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 01.10.2013 позов задоволено (а.с. 21-30 том 1). Визнано за Громадською організацією Спілка підприємців Жовтнева за принципом мовчазної згоди право на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 285 кв. м. за адресою м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, що належать Громадській організації Спілка підприємців Жовтнева .

Заявляючи позов у даній справі, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), зазначає що за принципом мовчазної згоди право відповідача слід вважати обмеженим строком, який не може перевищувати строку дії попередніх дозволів, а саме три роки, а тому позивач стверджує, що у відповідача сплинуло право розміщувати тимчасові споруди ще 18.03.2016. Оскільки громадська організація не отримала обов'язкової дозвільної документації, передбаченої нормами чинного законодавства від уповноваженого суб'єкта владних повноважень, не уклала договорів пайової участі в утриманні об'єктів благоустрою, однак продовжує розміщувати тимчасові споруди, позивач просить визнати відсутнім у Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева права на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.

Обґрунтовуючи своє право на звернення до суду, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) посилається на закріплену за ним функцію контролю за станом благоустрою у місті Києві згідно Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 №1051/1051.

Закон України Про благоустрій населених пунктів визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Відповідно до ст. 1 Закон України Про благоустрій населених пунктів , благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Згідно з ч. 1 ст. 34 Закону України Про благоустрій населених пунктів Правила благоустрою території населеного пункту - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. У разі якщо відповідною сільською, селищною, міською радою не прийнято рішення про затвердження Правил, застосовуються Типові правила. Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ населення до затверджених Правил.

Рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 №1051/1051, затверджено Правила благоустрою міста Києва, відповідно до п. 19.1.1 якого контроль за станом благоустрою міста, а також контроль за дотриманням та здійсненням заходів, спрямованих на виконання вимог Закону України Про благоустрій населених пунктів , цих Правил здійснюється Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке виконує функції інспекції з питань благоустрою в м. Києві, та управліннями (відділами) контролю за благоустроєм виконавчих органів районних у м. Києві рад (районних у м. Києві державних адміністрацій), а також Головним управлінням МВС України в м. Києві, іншими структурними підрозділами виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в межах наданих повноважень, комунальними підприємствами, установами та організаціями, які несуть відповідальність за належне утримання об'єктів благоустрою.

Пунктом 13.1.1. Правил благоустрою м. Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051, передбачено, що розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності проводиться відповідно до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Закону України Про благоустрій населених пунктів , Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.94 N 198, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року №244 Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 листопада 2011 року за N 1330/20068, інших нормативно-правових актів, а також рішень Київської міської ради та розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Згідно з пунктом 1 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року №244 (далі по тексту Порядок від 21.10.2011 №244) тимчасова споруда, торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Пунктами 2.1.-2.2. Порядку визначено, що підставою для розміщення ТС є паспорт прив'язки ТС (додаток 1).

Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС. Документи що додаються до заяви, визначені п. 2.3., і цей перелік є вичерпним, зокрема:

- графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив'язкою до місцевості;

- реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація).

Як встановлено судом, відповідач у справі відповідно до паспортів прив'язок тимчасової споруди № 09-0942-06 та № 09-0942/1-06, та дозволів Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища Київської міської державної адміністрації отримав право на тимчасове розміщення торговельного ряду за адресою: пров. Політехнічний, 2-4 у Солом'янському районі м. Києва, а саме 22 тимчасових споруд - кіосків, площа кожного з яких не перевищує 30 кв. м., з терміном дії з 19.03.2010 року по 18.03.2013 року.

Після закінчення терміну дії дозволів Громадська організація Спілка підприємців Жовтнева зверталась із заявою про можливість розміщення тимчасової споруди відповідно до Порядку від 21.10.2011 №244, однак ні дозволу на розміщення, ні відмову у розміщенні тимчасових споруд дозвільний орган відповідачу не надав.

Враховуючи встановлений у статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності принцип мовчазної згоди, рішенням Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 01.10.2013 року, у справі № 910/7248/13, було визнано за Громадською організацією Спілка підприємців Жовтнева право на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 285 кв. м. за адресою м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, що належать Громадській організації Спілка підприємців Жовтнева .

Колегія суддів звертає увагу, що у рішенні Господарського суду міста Києва не був встановлений строк, на який Громадській організації Спілка підприємців Жовтнева надано право розміщувати тимчасові споруди, що знаходяться за адресою м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, такий строк у випадку застосування мовчазної згоди не встановлений і чинним законодавством.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності (в редакції чинній на момент звернення відповідача з заявою про надання права на розміщення тимчасових споруд), до документів дозвільного характеру відноситься дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб'єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Статтею 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності встановлено, що порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру, що законами України віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування, встановлюється їх рішенням, а у випадках, передбачених законом, - на підставі типових порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Порядок видачі документів дозвільного характеру, внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань записів про переоформлення, анулювання документів дозвільного характеру визначається Кабінетом Міністрів України.

Строк видачі документів дозвільного характеру становить десять робочих днів, якщо інше не встановлено законом. Документи дозвільного характеру видаються безоплатно, на необмежений строк, якщо інше не встановлено законом.

Представницький орган місцевого самоврядування розглядає та приймає на пленарних засіданнях рішення щодо видачі, переоформлення, анулювання або відмови у видачі документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності протягом місяця з дня одержання від суб'єкта господарювання відповідної заяви.

Частиною 6 ст. 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності визначено, що у разі якщо у встановлений законом строк суб'єкту господарювання не видано документ дозвільного характеру або не прийнято рішення про відмову у його видачі, через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб'єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Відмітка в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про дату прийняття заяви є підтвердженням подання заяви та документів державному адміністратору або дозвільному органу.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про дозвільну систему принцип мовчазної згоди - це принцип, згідно з яким суб'єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.210 №77 Про деякі питання принципу мовчазної згоди встановлено, що в разі ненадання у визначений законом строк суб'єкту господарювання документа дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі суб'єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без одержання документа дозвільного характеру через 10 робочих днів з дня закінчення строку, встановленого для видачі документа дозвільного характеру або прийняття рішення про відмову у його видачі, на підставі копії опису прийнятих документів з відміткою про дату їх прийняття.

З системного аналізу вищезазначеного, вбачається, що право в особи, в даному випадку, на розміщення тимчасових споруд виникає або з моменту отримання відповідного дозволу, або якщо дозвільний орган не прийняв рішення про надання чи відмову у видачі дозволу - через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі (за принципом мовчазної згоди). У другому випадку чинне законодавство обумовлює виникнення саме права в особи, що згідно ст. 1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності є відповідно підставою для виникнення в дозвільного органу обов'язку з видачі документа дозвільного характеру, оскільки як передбачено у ст. 1 Закону дозвільний документ, це серед іншого дозвіл, висновок, погодження, який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності.

Тобто, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що наведені приписи законодавства при застосуванні принципу мовчазної згоди не позбавляють дозвільні органи обов'язку видати документ дозвільного характеру з визначеним строком його дії.

Однак, жодною із сторін у справі не надано доказів видачі Департаментом промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) після прийняття Господарським судом міста Києва рішення у справі №910/7248/13 дозвільного документу на розміщення тимчасових споруд з визначенням строку його дії.

Окрім того, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що підставою виникнення, зміни чи припинення прав і обов'язків є певні юридичні факти, тобто відсутність права, так само як і наявність права є наслідком певного юридичного факту (дії або події). Зокрема, відсутність права на розміщення тимчасових споруд може настати після закінчення строку, на який видано дозвіл, анулювання такого дозволу чи при настанні інших обставин, які передбачені чинним законодавством. Однак, позивач не довів жодними доказами існування обставин, які стали б підставою для припинення права у Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева щодо розміщення тимчасових споруд.

Відтак, враховуючи, що рішенням Господарського суду міста Києва у справі №910/7248/13 визнано за Громадською організацією Спілка підприємців Жовтнева право на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 285 кв. м. за адресою м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4 та не встановлено строку, до якого існує таке право, та беручи до уваги те, що дозволу, який би встановлював такий строк позивачем також не представлено, то відповідно відсутні законні підстави для висновку, що у Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева відсутнє право на розміщення тимчасових споруд.

Посилання апелянта на те, що строк права відповідача на розміщення тимчасових споруд не може перевищувати строку, який був встановлений у документі, що переоформлювався не заслуговують на увагу, оскільки згідно ст. 8 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарювання в редакції, чинній на момент звернення відповідача з заявою до дозвільного органу у 2013 році, підставами переоформлення є: зміна найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи або прізвища, імені, по батькові фізичної особи - підприємця; зміна місцезнаходження суб'єкта господарювання; чи інші підставі встановлені законом.

Відповідно до ч. 8 ст. 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності (в редакції чинній на момент звернення відповідача з заявою про надання права на розміщення тимчасових споруд) у разі виникнення підстав для переоформлення документа дозвільного характеру суб'єкт господарювання зобов'язаний протягом п'яти робочих днів з дня настання таких підстав подати дозвільному органу або адміністратору заяву про переоформлення документа дозвільного характеру.

Дозвільний орган протягом двох робочих днів з дня одержання заяви про переоформлення документа дозвільного характеру зобов'язаний прийняти рішення про переоформлення документа дозвільного характеру з урахуванням змін, зазначених у заяві про переоформлення документа дозвільного характеру.

Одночасно з переоформленим на новому бланку документом дозвільного характеру дозвільний орган на вимогу суб'єкта господарювання видає безоплатно засвідчену ним копію такого документа дозвільного характеру.

У разі переоформлення документа дозвільного характеру дозвільний орган не пізніше наступного робочого дня з дня переоформлення документа дозвільного характеру приймає рішення про визнання недійсним документа дозвільного характеру, що був переоформлений, з внесенням відповідних змін до реєстру документів дозвільного характеру, якщо інше не встановлено законом.

Строк дії переоформленого документа дозвільного характеру не може перевищувати строк дії, зазначений у документі дозвільного характеру, що переоформлявся.

З наявної в матеріалах справи заяви відповідача від 14.03.2013, поданої позивачем у судовому засіданні 29.08.2017, та встановлених у рішенні Господарського суду міста Києва у справі №910/7248/13 обставин, апеляційним судом встановлено, що у 2013 році відповідач звертався до дозвільного органу з метою отримання права на розміщення тимчасових споруд, в заяві не викладалося прохання про переоформлення дозволу, оскільки така заява була подана саме з метою отримання права на розміщення тимчасових споруд відповідно до Порядку №244, у зв'язку із закінченням строку дії попереднього дозвільного документа. Тобто підставою звернення були інші обставини, ніж ті, які визначені Законом для переоформлення дозвільного документа.

Таким чином, законодавство, чинне на момент звернення відповідача з заявою про надання права на розміщення тимчасових споруд та на момент визнання такого права в судовому порядку, не містило жодного посилання на таку процедуру як переоформлення дозвільних документів на розміщення тимчасових споруд у випадку закінчення строку дії попереднього дозволу.

Окрім того, колегія суддів вважає за необхідне також звернути увагу на діючий на момент звернення відповідача у 2013 році, Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року №244.

У п. 2.1. Порядку №244 від 21.10.2011 зазначено, що підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив'язки тимчасової споруди.

Згідно з п. 2.17.-2.18 строк дії паспорта прив'язки визначається органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради або районної державної адміністрації відповідно до генерального плану, плану зонування та детального плану територій та з урахуванням строків реалізації їх положень. Продовження строку дії паспорта прив'язки здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив'язки органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.

Відповідно до п. 2.19. Порядку №244 від 21.10.2011 у разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, розташуванні існуючих будівель і споруд, інженерних мереж або з ініціативи суб'єкта господарювання, паспорт прив'язки може переоформлюватись на строк дії цього паспорта прив'язки або на новий строк.

Таким чином, наведені положення також не передбачають, що після закінчення строку дії попереднього дозволу, дозвільні документи підлягають переоформленню, оскільки в такому випадку Порядок передбачає продовження строку дії паспорта прив'язки, а переоформлення відбувається у випадку настання інших обставин.

Також слід зазначити, що ні Закони України Про дозвільну систему у сфері господарювання , Про благоустрій населених пунктів , ні Порядок №244 від 21.10.2011 не передбачали припинення права в особи на розміщення тимчасових споруд чи втрату чинності попередньо виданих дозвільних документів, яке (право) виникло та було оформлене до набрання змін у законодавстві.

Відтак, колегія суддів дійшла висновку, що особа, в якої закінчився строк дії дозвільного документа на розміщення тимчасових споруд згідно положень вищенаведеного законодавства звертається з новою заявою про надання права розміщувати такі споруди відповідно до діючого на момент такого звернення законодавства, оскільки після закінчення строку слід вважати, що в особи припинилось право на розміщення таких споруд, яке вона може отримати подавши заяву із відповідними документами. В той час як звернення із заявою на переоформлення документів (переоформлення паспортів прив'язки та ін..) має місце у випадку, коли особа ще має право, а дозвільний документ також є чинним, однак у зв'язку з певними обставинами (зміна найменування, місцезнаходження суб'єкта господарювання, зміні в містобудівній документації тощо) дозвільний документ підлягає заміні.

Відтак посилання апелянта на те, що строк права відповідача на розміщення тимчасових споруд не може перевищувати строку, який був встановлений у дозвільному документі, що переоформлювався (а саме три роки, які, на думку апелянта закінчились 18.03.2016), колегія суддів вважає безпідставними та необґрунтованими, оскільки в даній ситуації не відбувалось переоформлення дозвільних документів ГО Спілка підприємців Жовтнева , а мало місце визнання в судовому порядку за відповідачем права для розміщення тимчасових споруд, що в свою чергу було підставою для видачі (оформлення) уповноваженим органом дозвільного документа на таке розміщення із зазначенням строку його дії.

Також позивач як на одну із підстав відсутності у громадської організації права на розміщення тимчасових споруд посилається на відсутність у відповідача визначеної дозвільної документації та на відсутність укладеного договору про пайову участь в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва.

Рішенням Київської міської ради від 24.02.2011 № 56/5443 затверджено Порядок визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, власників (користувачів) майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства в утриманні об'єктів благоустрою міста Києва , п. 1 якого (в редакції рішення Київської міської ради від 04.09.2014 N 62/62) визначено, що Порядок визначає механізм залучення пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства в утриманні об'єктів благоустрою міста Києва з урахуванням впливу безпосередньо на об'єкти благоустрою та оцінки соціально-економічного значення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства для міста незалежно від форм власності.

Пайова участь (внесок) власників ТС, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, власників (користувачів) майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства в утриманні об'єктів благоустрою міста Києва - внесок на фінансування заходів з благоустрою міста Києва (утримання, ремонт та будівництво об'єктів благоустрою), який сплачують до бюджету міста Києва власники ТС, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, власники (користувачі) майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства у грошовому виразі (гривнях) без ПДВ.

Разом з тим, згідно з ч. 4 ст. 15 Закону України Про благоустрій населених пунктів , власник тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення, розташованої на території об'єкта благоустрою державної та комунальної власності, зобов'язаний забезпечити належне утримання прилеглої до тимчасової споруди території або може брати пайову участь в утриманні цього об'єкта благоустрою на умовах договору, укладеного із підприємством або балансоутримувачем.

Типовий договір щодо пайової участі в утриманні об'єкта благоустрою затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Таким чином, як вірно зазначив місцевий господарський суд, згідно положень Закону України Про благоустрій населених пунктів , передбачено право, а не обов'язок власника тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення брати пайову участь в утриманні об'єкта благоустрою на умовах договору.

Окрім того, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що згідно п. 2.2-2.3. Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності №244 від 21.10.2011 замовник, який має намір встановити тимчасову споруду, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються:графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив'язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація).

Цей перелік документів є вичерпним.

Тобто, укладення договору пайової участі в утриманні об'єктів благоустрою не є передумовою чи підставою виникнення права в особи на розміщення тимчасової споруди згідно Порядку, оскільки для отримання такого права особи подають документи, виключний перелік яких зазначено у п. 2.3. Порядку, до яких не віднесено надання договору про пайову участь.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду, що відсутність укладеного договору щодо пайової участі в утриманні об'єкта благоустрою, так само як і розміщення тимчасових споруд впритул до проїжджої частини не є підставою для визнання відсутнім у Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева права на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, за наявності чинних паспортів прив'язок тимчасових споруд та за наявності права на таке розміщення, яке визнано за відповідачем у судовому порядку.

При цьому, колегія суддів враховує, що ні у суді першої інстанції, ні в апеляційному господарському суді позивач не надав доказів прийняття Департаментом містобудування та архітектури Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) рішень про припинення дії (анулювання) паспортів прив'язок ТС, виданих відповідачу, а тому суд дійшов обґрунтованого висновку, що Громадська організація Спілка підприємців Жовтнева правомірно розміщує спірні тимчасові споруди.

Беручи до уваги вище встановлені обставини справи, враховуючи визнане рішенням Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 у справі № 910/7248/13, яке набрало законної сили, за Громадською організацією Спілка підприємців Жовтнева право на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв. м. та 285 кв. м. за адресою м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, без встановлення строку дії такого права, враховуючи невстановлення такого строку відповідними дозвільними органами, беручи до уваги наявність діючих паспортів прив'язок тимчасових споруд та ненадання позивачем доказів припинення такого права, Київський апеляційний господарський суд дійшов висновку про недоведеність позовних вимог Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та відсутність підстав для його задоволення.

За таких обставин, колегія суддів Київського апеляційного господарського суду вважає, що місцевим господарським судом належним чином досліджено обставини справи та надано цим обставинам відповідну правову оцінку, рішення Господарського суду міста Києва від 31.05.2017 у справі №910/5319/17 відповідає фактичним обставинам справи, не суперечить чинному законодавству України, а відтак передбачених законом підстав для скасування оскаржуваного рішення немає.

Враховуючи вимоги ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати за перегляд рішення в апеляційній інстанції покладається на апелянта (відповідача у справі).

Керуючись ст. 33, 34, 49, 99, 101, п. 1 ч. 1 ст. 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Господарського суду міста Києва від 31.05.2017 у справі №910/5319/17 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду міста Києва від 31.05.2017 у справі №910/5319/17 залишити без змін.

3. Справу №910/5319/17 повернути до Господарського суду міста Києва.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову може бути оскаржено у касаційному порядку відповідно до вимог ст. ст. 107-111 ГПК України.

Головуючий суддя Г.А. Жук

Судді С.Я. Дикунська

А.О. Мальченко

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.08.2017
Оприлюднено04.09.2017
Номер документу68590494
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/5319/17

Постанова від 27.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Карабань В.Я.

Ухвала від 02.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Карабань В.Я.

Постанова від 29.08.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Ухвала від 16.08.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Ухвала від 16.06.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Рішення від 31.05.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 10.05.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 19.04.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 03.04.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні