Постанова
від 06.06.2017 по справі 910/17999/16
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" червня 2017 р. Справа№ 910/17999/16

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Хрипуна О.О.

суддів: Коротун О.М.

Іоннікової І.А.

при секретарі судового засідання - Вага В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Київської міської ради

на рішення господарського суду міста Києва від 28.02.2017

у справі № 910/17999/16 (суддя Отрош І.М.)

за позовом Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський"

до Київської міської ради

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні

відповідача 1. Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації),

2. Комунальне підприємство з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд"

про визнання бездіяльності незаконною та зобов'язання вчинити дії

за участю представників:

від позивача: Жуков Д.О., Мостовий О.В., Трубєцкой С.Г.,

від відповідача: Власенко І.І.,

від третьої особи-1: Сергієнко А.А.,

від третьої особи-2: Єзута К.С.

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2016 року Обслуговуючий гаражно-будівельний кооператив "Волгоградський" (далі - ОГБК "Волгоградський") звернувся до господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради про визнання незаконною бездіяльності Київської міської ради щодо розгляду питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5514 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) ОГБК "Волгоградський" для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі міста Києва (категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, справа № 9617) та про зобов'язання Київської міської ради розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5514 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) ОГБК "Волгоградський" для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі міста Києва (категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, справа № 9617), та прийняти рішення щодо його затвердження чи відмови у затвердженні.

В обґрунтування позовних вимог ОГБК "Волгоградський" зазначив, що завершений проект землеустрою щодо відведення позивачеві земельної ділянки для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) було передано для розгляду та затвердження відповідачем 21.09.2015, однак всупереч положенням ст. 123 Земельного кодексу України станом на момент подання позову Київська міська рада не прийняла рішення про затвердження проекту землеустрою та передачі вказаної земельної ділянки в користування позивачеві або про відмову у його затвердженні та передачі.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 23.11.2016 припинено провадження у справі № 910/17999/16 на підставі п. 1 ч. 1 ст. 80 ГПК України.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 20.12.2016 ухвалу господарського суду міста Києва від 23.11.2016 у справі № 910/17999/16 скасовано, справу № 910/17999/16 передано на розгляд до господарського суду міста Києва.

Рішенням господарського суду міста Києва від 28.02.2017 позов задоволено частково; зобов'язано Київську міську раду розглянути у встановленому законом порядку поданий 21.09.2015 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5514 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) ОГБК "Волгоградський" для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі міста Києва та прийняти рішення щодо його затвердження чи відмови у затвердженні. В іншій частині позову відмовлено.

Не погоджуючись з судовим рішенням, Київська міська рада звернулась до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду міста Києва від 28.02.2017 у справі № 910/17999/16 та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В обґрунтування вимог та доводів апеляційної скарги Київська міська рада посилається на порушення та неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи та невідповідність висновків, викладених у рішенні обставинам справи. За твердженням скаржника, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5514 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) був розглянутий Департаментом земельних ресурсів та позивачу було надано негативний висновок, викладений у листах від 11.08.2015 № 057041-14425 та від 18.09.2015 № 057041-16955, де зазначено про неможливість надання спірної земельної ділянки в зв'язку з тим, що у позивача відсутні підстави для отримання земельної ділянки відповідно до ст. 134 Земельного кодексу України. Таким чином, зазначає скаржник, позивачем не було надано відповідачу належним чином оформлений проект землеустрою з усіма необхідними додатками. Крім того, за твердженням скаржника, Київська міська рада має змогу прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою або відмови у його затвердженні лише після того, як відповідний проект рішення буде підготовлений Департаментом земельних ресурсів та переданий до Київської міської ради для розгляду на пленарному засіданні сесії Київради.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 27.03.2017 апеляційну скаргу Київської міської ради у справі № 910/17999/16 прийнято до провадження та призначено до розгляду на 24.04.2017.

24.04.2017 до суду надійшов відзив ОГБК "Волгоградський" на апеляційну скаргу, в якому позивач з посиланням на правову позицію Верховного Суду України, викладену у постанові від 10.12.2013 у справі № 21-358а13, стверджував, що саме Київська міська рада як орган місцевого самоврядування, а не її структурний підрозділ - Департамент земельних ресурсів, уповноважена вирішувати питання щодо надання земельної ділянки у користування або відмови у її наданні, шляхом затвердження (відмови у затвердженні) проекту землеустрою та прийняття відповідного рішення, та просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення господарського суду міста Києва у справі № 910/9608/16 без змін.

24.04.2017 ОГБК "Волгоградський" заявлено клопотання про відкладення розгляду апеляційної скарги у справі № 910/17999/16 на іншу дату у зв'язку з неможливістю забезпечити участь у судовому засіданні представника, який здійснював представництво інтересів позивача під час розгляду справи в суді першої інстанції.

24.04.2017 представником Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" надано письмові пояснення щодо апеляційної скарги Київської міської ради, в яких третя особа просила апеляційну скаргу задовольнити, а рішення господарського суду міста Києва від 28.02.2017 у справі № 910/17999/16 в частині задоволення позовних вимог ОГБК "Волгоградський" скасувати.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 24.04.2017 розгляд справи було відкладено на 24.05.2017.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 24.05.2017 розгляд справи було відкладено на 06.06.2017, зобов'язано сторін надати для дослідження в судовому засіданні оригінал проекту землеустрою, а також письмові пояснення у випадку його відсутності.

01.06.2017 від ОГБК "Волгоградський" надійшли додаткові пояснення у справі № 910/17999/16 щодо хронології розгляду проекту землеустрою відведення земельної ділянки позивачу та місцезнаходження проекту землеустрою.

В судовому засіданні 06.06.2017 суд дослідив наданий Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОГБК "Волгоградський" для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030), копія якого наявна в матеріалах справи.

Дослідивши доводи апеляційної скарги, наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, Київський апеляційний господарський суд встановив наступне.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 23.11.2016 припинено провадження у справі № 910/17999/16 на підставі п. 1 ч. 1 ст. 80 ГПК України, оскільки місцевий господарський суд дійшов висновку, що відповідачем у цій справі є суб'єкт владних повноважень, а спірні правовідносини між сторонами виникли у зв'язку зі здійсненням ним владно-управлінських функцій щодо здійснення розгляду заяви позивача про затвердження проекту землеустрою.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 20.12.2016 ухвалу господарського суду міста Києва від 23.11.2016 у справі № 910/17999/16 скасовано, справу № 910/17999/16 передано на розгляд до господарського суду міста Києва.

При цьому, Київський апеляційний господарський суд послався на висновки, зроблені Верховним Судом України у постанові № 21-1932а16 від 22.11.2016, а саме, що у разі прийняття суб'єктом владних повноважень рішення про передачу земельних ділянок у власність чи оренду (тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після його реалізації) подальше оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою спірної земельної ділянки має вирішуватися у порядку цивільної (господарської) юрисдикції, оскільки виникає спір про право цивільне.

Постанова Київського апеляційного господарського суду набрала законної сили та на час розгляду даного спору є чинною (остаточним рішенням з питання підвідомчості даного спору).

Пунктом першим статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) у рішенні у справі "Сокуренко і Стригун проти України" від 20 липня 2006 року зазначив, що фраза встановленого законом поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. У рішенні у справі "Занд проти Австрії" висловлено думку, що термін "судом, встановленим законом" у пункті першому статті 6 Конвенції передбачає усю організаційну структуру судів, включно з [...] питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів [...]".

З огляду на приписи ч. 1 ст. 9 Конституції України, ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" Конвенція застосовується судами України як частина національного законодавства, а практика ЄСПЛ, через рішення якого відбувається практичне застосування Конвенції, застосовується судами як джерело права.

Відповідно до усталеної практики ЄСПЛ (рішення у справах "Пономарьов проти України" та "Рябих проти Російської Федерації") щодо реалізації права на справедливий суд (пункт 1 статті 6 Конвенції): "одним із фундаментальних аспектів верховенства права є принцип юридичної визначеності, який передбачає повагу до принципу res judicata - принципу остаточності рішень суду. У рішенні у справі "Нєлюбін проти Російської Федерації" ЄСПЛ також дійшов висновку, що принцип правової визначеності вимагає, серед іншого, щоб якщо суди ухвалили остаточне рішення в питанні, то їх рішення не піддавалося би сумніву.

З огляду на викладене, враховуючи зазначені висновки ЄСПЛ, беручи до уваги принцип res judicata, місцевий господарський суд розглянув даний спір в порядку господарського судочинства.

Господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов'язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності.

Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності (п. 1.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").

Засновані на юридичній рівності відносини передбачають, що особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим для неї.

Земельне законодавство, згідно із ст. 5 Земельного кодексу України базується зокрема на таких принципах як забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави та невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом.

Відповідно до ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Стаття 116 Земельного кодексу України передбачає, що юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування врегульовано ст. 123 Земельного кодексу України. Так, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Тобто, ч. 14 ст. 123 Земельного кодексу України передбачає оскарження рішень, дій чи бездіяльності органу місцевого самоврядування або органу виконавчої влади до суду, який має надати правову оцінку їх відповідності вимогам закону, але не наділений повноваженнями щодо вирішення питань, віднесених до компетенції вказаних органів.

Як встановлено місцевим господарським судом та вбачається з матеріалів справи, ОГБК "Волгоградський" через ПП "Київземресурс" передав в Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на розгляд Київської міської ради проекту землеустрою щодо відведення ОГБК "Волгоградський" земельної ділянки площею 0,5514 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі міста Києва (категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, справа № 9617).

У правому нижньому куті титульного аркуша спірного проекту землеустрою (інв. № Д-000667) міститься відмітка ДЦ ЗР - КМДА - КІЗВ 21.09.2015 "Файл перевірено та прийнято до бази даних" (інв. № Д-000667).

Електронний документ перевірено та внесено до Державного земельного кадастру 27.07.2015, про що свідчить відмітка у лівому верхньому куті спірного проекту землеустрою.

З листа Департаменту земельних ресурсів від 18.09.2015 № 057041-16955 наданому у відповідь на № 199 від 01.09.2015 "Щодо можливості надання земельної ділянки (до справи 9617)" вбачається, що відповідно до Порядку передачі (надання) земельних ділянко у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, викладеного в новій редакції, згідо з рішенням Київської міської ради від 04.03.2015 № 195/1060, у Департаменті земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) опрацьовано проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОГБК "Волгоградський" для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі м. Києва. За результатами розгляду, враховуючи наявний витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 27.07.2015 № НВ-8000197872015, Департамент вважає за можливе внести інформацію про земельну ділянку (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) та обмеження щодо неї до міського земельного кадастру відповідно до рішення Київської міської ради від 18.04.2013 № 194/9251 "Про ведення міського земельного кадастру".

Цим же листом було поінформовано ОГБК "Волгоградський", що інформація щодо відсутності підстав надання земельної ділянки викладена у листі Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 11.08.2015 № 057041-14425.

Рішенням від 18.04.2013 № 194/9251 "Про ведення міського земельного кадастру" відповідно до Земельного кодексу України, законів України "Про оренду землі", "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", "Про землеустрій", "Про оцінку земель", "Про столицю України - місто-герой Київ", "Про місцеве самоврядування в Україні", з метою забезпечення вирішення питань передачі (надання) земельних ділянок у власність або в користування із земель комунальної власності міста Києва, для встановлення місця розташування об'єктів землеустрою на території міста, їхніх меж, розмірів, правового статусу, визначення грошової оцінки земельних ділянок, здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності та для прийняття відповідних рішень органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування Київська міська рада зобов'язала Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) забезпечити внесення до міського земельного кадастру при організації землеустрою та здійсненні контролю за використанням і охороною земель комунальної власності територіальної громади міста Києва інформації (даних) про земельні ділянки, право комунальної власності територіальної громади міста на які зареєстровано в установленому законом порядку; земельні ділянки, передані рішеннями Київської міської ради у власність чи користування та щодо яких Київською міською радою прийнято рішення про їх продаж, в тому числі на конкурентних засадах (аукціонах); договори оренди та купівлі-продажу земельних ділянок, орендодавцями та продавцями яких є Київська міська рада; нормативну грошову оцінку земель відповідно до рішень Київської міської ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста; рішення Київської міської ради про затвердження програм використання та охорони земель міста, розвитку зеленої зони та концепції формування зелених насаджень міста, а також про інші рішення Київської міської ради, що визначають правовий режим земель міста; матеріали інвентаризації земель міста, проведеної на виконання Постанови Верховної Ради України "Про земельну реформу", рішень Київської міської ради та її виконавчого органу з питань земельної реформи; об'єкти землеустрою, суб'єкти земельних відносин та документацію із землеустрою; клопотання (заяви) фізичних і юридичних осіб щодо надання Київською міською радою дозволів на розроблення документації із землеустрою щодо передачі (надання) земельних ділянок у власність чи користування на підставі відповідної документації із землеустрою; інші дані, що відповідно до законодавства визначають правовий режим використання та охорони земель. Встановила, що Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) розглядає документацію із землеустрою та за результатами її розгляду готує проекти рішень Київської міської ради з урахуванням даних міського земельного кадастру.

Таким чином, відмітка у правому нижньому куті титульного листа проекту свідчить не про дату його надходження на розгляд Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради, як помилково зазначив місцевий господарський суд, керуючись виключно поясненнями позивача, а про дату внесення інформації про земельну ділянку (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) та обмеження щодо неї до міського земельного кадастру згідно із вимогами рішення Київської міської ради від 18.04.2013 № 194/9251 "Про ведення міського земельного кадастру" .

В суді апеляційної інстанції позивач не зміг повідомити дати передачі проекту його розробником до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради та надати докази на її підтвердження, наполягаючи при цьому без належного обґрунтування, що відмітку в нижньому лівому куті титульного листа проекту суд має оцінити як дату надходження проекту на розгляд відповідачу - Київській міській раді.

За змістом ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Загальні положення і особливості та процедура надання в постійне користування, передачі в оренду та у власність земельних ділянок із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва, процедуру поділу чи об'єднання земельних ділянок комунальної власності, передачі в суборенду та поновлення договорів оренди земельних ділянок комунальної власності, визначення засад організації здійснення землеустрою, організації і здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності при проведенні землеустрою, координації діяльності місцевих органів земельних ресурсів у спірний період було встановлено Тимчасовим порядком передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, затвердженим рішенням Київської міської ради від 28.02.2013 № 63/9120 (далі - Порядок).

Стаття 11 Порядку передбачає державну реєстрацію земельної ділянки та внесення відомостей про документацію із землеустрою до міського земельного кадастру. Так, земельна ділянка, сформована на підставі розробленого та погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законодавством. Після державної реєстрації земельної ділянки розробник документації із землеустрою від імені зацікавленої особи, якщо інше не встановлено договором на розроблення документації із землеустрою, подає розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки до Департаменту земельних ресурсів із:

заявою про внесення відомостей про проект землеустрою до міського земельного кадастру, який ведеться Департаментом земельних ресурсів у порядку, встановленому рішенням Київської міської ради;

витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку;

матеріалами погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, в тому числі з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації - у разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законодавством;

електронним файлом.

Департамент земельних ресурсів для здійснення контролю при проведенні землеустрою у строк, що не перевищує 14 робочих днів, перевіряє проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на відповідність дозволу на його розроблення

Після внесення відомостей про проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки до міського земельного кадастру проект землеустрою разом з висновком Департаменту земельних ресурсів невідкладно повертається Департаментом земельних ресурсів розробнику документації із землеустрою, який її подав від імені зацікавленої особи, або зацікавленій особі.

У разі невідповідності проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки вимогам, встановленим частинами другою та третьою цієї статті, або якщо за результатами здійснення контролю при проведенні землеустрою з'ясувались відомості чи обставини, що не були належним чином відображені розробником у проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не відповідають дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або завданню на проектування, виданого Департаментом земельних ресурсів у випадку, коли зацікавленою особою відповідно до законодавства та цього Порядку набуто право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки повертається Департаментом земельних ресурсів розробнику документації із землеустрою, який його подав від імені зацікавленої особи, або безпосередньо зацікавленій особі на доопрацювання. У такому випадку Департамент земельних ресурсів у висновку щодо можливості надання під забудову та для інших потреб земельної ділянки письмово зазначає підстави повернення.

Таким чином, внесення відомостей про документацію із землеустрою до міського земельного кадастру не передбачає автоматичної передачі проекту землеустрою на розгляд Київської міської ради.

Рішення про передачу (надання) земельної ділянки в користування (у власність) або про відмову в передачі (наданні) земельної ділянки приймається Київською міською радою в порядку, встановленому Регламентом Київської міської ради, з урахуванням особливостей, встановлених цим Порядком, та у строки, встановлені законодавством.

Суб'єктом подання проекту рішення виступає Департамент земельних ресурсів, проект рішення у цьому разі підписується директором та керівником юридичної служби департаменту і подається на розгляд Київської міської ради в порядку, встановленому Регламентом Київської міської ради. (ч. 7 ст. 13 Порядку).

Заяви суб'єктів господарювання на одержання документів дозвільного характеру (рішення Київської міської ради про передачу у власність, надання у постійне користування або в оренду земельних ділянок) подаються до Київської міської ради за формою, встановленою Кабінетом Міністрів України, через дозвільний центр, який є складовою частиною центру надання адміністративних послуг (далі - Дозвільний центр) (ч. 9 ст. 3 Порядку)

Згідно із ст. 13 Порядку після державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та внесення даних про таку документацію із землеустрою до міського земельного кадастру зацікавлена особа з метою прийняття Київською міською радою рішення про передачу (надання) земельної ділянки в користування (у власність) звертається до державного адміністратора дозвільного центру з заявою на одержання документа дозвільного характеру за формою, встановленою Кабінетом Міністрів України.

До заяви на одержання документа дозвільного характеру додаються у разі передачі (надання) земельної ділянки на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки:

оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з матеріалами його погодження;

позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації - у разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законодавством;

витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку;

висновок Департаменту земельних ресурсів щодо можливості надання під забудову та для інших потреб земельної ділянки, одержаний відповідно до статті 11 розділу 4 цього Порядку;

довіреність або засвідчена в установленому законодавством порядку її копія, на підставі якої інтереси зацікавленої особи представляє його уповноважена особа (у разі якщо заява подається представником).

У разі невідповідності заяви та складу доданих до неї документів вимогам цього Порядку заява не приймається.

Державний адміністратор дозвільного центру у день реєстрації заяви на одержання документа дозвільного характеру або протягом наступного робочого дня передає заяву з доданими до неї документами до приймальні Київради з земельних питань.

Приймальня Київради з земельних питань у день надходження заяви на одержання документа дозвільного характеру або протягом наступного робочого дня надсилає її разом з доданими до неї документами до Департаменту земельних ресурсів для підготовки проекту рішення Київської міської ради про передачу (надання) земельної ділянки в користування (у власність) або про відмову у передачі (наданні) земельної ділянки в користування (у власність) у разі наявності підстав для відмови у наданні (передачі) земельної ділянки в користування (у власність), крім випадків повернення заяви на одержання документа дозвільного характеру на доопрацювання у порядку, встановленому частиною шостою цієї статті.

Позивач не надав суду доказів звернення до державного адміністратора дозвільного центру з заявою на одержання документа дозвільного характеру на підставі спірного проекту землеустрою в порядку, визначеному земельним законодавством. Не повідомив суду інформацію щодо особи, яка представляла його інтереси при зверненні із відповідною заявою до дозвільного центру та не надав суду копії довіреності на уповноважену особу, повідомивши про те, що заява подавалась представником.

Наявні у справі докази не дають підстав для висновку про звернення ОГБК "Волгоградський" (його уповноваженого представника) до державного адміністратора дозвільного центру саме із заявою на одержання документа дозвільного характеру відповідно до ст. 13 Порядку.

Колегія суддів також приймає до уваги, що листом від 11.08.2015 ОГБК "Волгоградський" було повідомлено про результати опрацювання Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОГБК "Волгоградський" для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі м. Києва, де зазначено, що надання земельної ділянки суперечить чинному законодавству, зокрема ст. 134 Земельного кодексу України. Цим же листом повідомлено контактні дані куди можна звертатись за інформацією по суті питання. Листом від 18.09.2015 Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради додатково повідомив ОГБК "Волгоградський", що інформація щодо відсутності підстав надання земельної ділянки викладена у листі від 11.08.2015.

Колегія суддів звертає увагу, що Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради хоч і є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та згідно з законодавством забезпечує виконання повноважень Київської міської ради та виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у сфері земельних відносин, є підзвітним та підконтрольним Київській міській раді та виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації), безпосередньо підпорядковується Київському міському голові, а з питань управління землями державної власності, розпорядження якими здійснює виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) - виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації), але є юридичною особою публічного права, яка здійснює свої повноваження відповідно до Положення про департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної реєстрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 19.12.2002 № 182/342, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент). Департамент у межах своєї компетенції здійснює управління землями комунальної власності територіальної громади міста Києва, землями державної власності в межах міста Києва, розпорядником яких є виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) (далі - землі державної власності в межах міста Києва), забезпечує проведення в місті земельної реформи, раціональне використання та охорону цих земель на території міста. Департамент у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, рішеннями Київської міської ради, розпорядженнями Київського міського голови і розпорядженнями виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), іншими нормативно-правовими актами, а також цим Положенням. Саме Департамент розробляє в установленому порядку проекти рішень Київської міської ради, готує та подає розпорядження Київського міського голови, розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), а також подає свої висновки з питань надання земельних ділянок в користування, вилучення земельних ділянок.

Відповідно до ст. 169 ЦК України територіальні громади діють у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин. Територіальні громади можуть створювати юридичні особи публічного права у випадках та в порядку, встановлених Конституцією України та законом.

Стаття 82 ЦК України передбачає, що на юридичних осіб публічного права у цивільних відносинах поширюються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом. Стаття 80 ЦК України визнає, що юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.

Рівність учасників земельних відносин передбачає особисту відповідальність Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) як юридичної особи публічного права за його дії, бездіяльність чи рішення. Доказів звернення ОГБК "Волгоградський", його уповноваженого представника, до Київської міської ради із заявою на одержання документів дозвільного характеру (рішення Київської міської ради про надання в оренду земельної ділянки) в порядку, визначеному земельним законодавством, матеріали справи не містять.

Згідно із ч. 2 ст. 4-3 ГПК України та ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Підстави звільнення від доказування визначені статтею 35 ГПК України.

Будь-які подані учасниками процесу докази підлягають оцінці судом на предмет належності і допустимості. Вирішуючи питання щодо доказів, господарські суди повинні враховувати інститут допустимості засобів доказування, згідно з яким обставини справи, що відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Що ж до належності доказів, то нею є спроможність відповідних фактичних даних містити інформацію стосовно обставин, які входять до предмета доказування з даної справи.

Суд обґрунтовує своє рішення лише тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні (п. 2.5 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції").

Оскільки позивач належними та допустимим доказами не довів суду свого звернення до відповідача щодо надання в оренду земельної ділянки в порядку, визначеному земельним законодавством, а також порушення своїх прав бездіяльністю саме відповідача, колегія суддів не вбачає правових підстав для покладення на Київську міську раду обов'язку розглянути проект землеустрою щодо відведення ОГБК "Волгоградський" земельної ділянки.

Таким чином, господарський суд міста Києва, приймаючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, дійшов помилкового висновку про зобов'язання відповідача на вчинення дій без доведеності факту його бездіяльності.

Враховуючи положення ст. 104 ГПК України, апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга Київської міської ради підлягає задоволенню, а рішення господарського суду міста Києва від 28.02.2017 у справі № 910/17999/16 підлягає скасуванню в частині задоволення позову та стягнення з Київської міської ради судових витрат.

Відповідно до ст. 49 ГПК України, витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 33, 49, 99, 101, 103 - 105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Київської міської ради на рішення господарського суду міста Києва від 28.02.2017 у справі № 910/17999/16 задовольнити.

2. Рішення господарського суду міста Києва від 28.02.2017 у справі № 910/17999/16 скасувати в частині задоволення позову та стягнення з Київської міської ради судових витрат.

В цій частині прийняти нове рішення про відмову у позові.

В іншій частині рішення залишити без змін.

3. Стягнути з Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський" (ідентифікаційний код 23493181) на користь Київської міської ради (ідентифікаційний код 22883141) 3 031 (три тисячі тридцять одну) грн. 60 коп. витрат по сплаті судового збору за розгляд апеляційної скарги.

4. Доручити господарському суду міста Києва видати накази.

5. Матеріали справи № 910/17999/16 повернути до господарського суду міста Києва.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.

Головуючий суддя О.О. Хрипун

Судді О.М. Коротун

І.А. Іоннікова

Дата ухвалення рішення06.06.2017
Оприлюднено15.06.2017
Номер документу67126912
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/17999/16

Постанова від 27.03.2018

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Уркевич Віталій Юрійович

Постанова від 27.03.2018

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Уркевич Віталій Юрійович

Ухвала від 28.02.2018

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Уркевич Віталій Юрійович

Ухвала від 15.02.2018

Господарське

Верховний Суд

Рогач Лариса Іванівна

Ухвала від 05.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 11.01.2018

Господарське

Верховний Суд

Краснов Є.В.

Постанова від 07.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Ухвала від 24.10.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Ухвала від 10.10.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Ухвала від 25.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні