Постанова
від 12.06.2017 по справі 809/695/17
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" червня 2017 р. Справа № 809/695/17

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Григорука О.Б.,

при секретарі судового засідання Дубінській І.В,

за участю представників сторін: позивача - Жарського Т.В., відповідача - Бахур Н.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "АРСЕНАЛ СІТІ" до Відділу Держгеокадастру у м. Івано-Франківську, Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області про визнання дій протиправними та зобов'язання утриматись від вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "АРСЕНАЛ СІТІ" звернулося до суду з адміністративним позовом до Відділу Держгеокадастру у м. Івано-Франківську в Івано-Франківській області про визнання дій протиправними та зобов'язання утриматись від вчинення дій.

Позовні вимоги мотивовано тим, що Відділ Держгеокадастру у м. Івано-Франківську в Івано-Франківській області надаючи позивачу витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок станом на 2017 рік від 10.01.2917 за №10/86-17 та №11/86-17, протиправно застосував при розрахунку кумулятивного коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок коефіцієнти за роки, які передували даті набрання чинності рішенням Івано-Франківської міської ради про затвердження нормативно грошової оцінки земель. Вказані дії, на думку представника позивача, призвели до завищення розміру орендної плати, яку товариство з обмеженою відповідальністю "АРСЕНАЛ СІТІ" зобов'язане сплатити за користування земельними ділянками, а тому позивач просить суд визнати такі дії протиправними та зобов'язати відповідача утриматися від кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки при оформленні витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за період до набрання чинності рішенням, яким затверджена технічна документація про нормативну грошову оцінку земель.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві. Просив позов задовольнити.

Суд ухвалою від 02.06.2017 залучив до участі у справі в якості другого відповідача - Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області.

Представник відповідача щодо задоволення позову заперечила. В обґрунтування своєї правової позиції зазначила, що кумулятивне застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки при оформленні витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється саме з урахуванням дати проведення нормативної грошової оцінки, а не з моменту набрання чинності рішенням, яким затверджено технічну документацію про таку нормативну грошову оцінку земель. Зважаючи на вказане, представник відповідача вважає, що Відділ Держгеокадастру у м. Івано-Франківську в Івано-Франківській області діяв в межах своїх повноважень та у спосіб передбачений нормами діючого законодавства, а тому в задоволені позову просила відмовити.

Розглянувши позовну заяву, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази, судом встановлено наступне.

Позивач є користувачем земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2, що розташовані в м. Івано-Франківську по вул. Національної Гвардії - Є.Коновальця - О.Сорохтея. Вказані земельні ділянки перебувають в комунальній власності територіальної громади м. Івано-Франківська.

З метою розрахунку орендної плати за користування вищевказаними земельними ділянками товариство з обмеженою відповідальністю "АРСЕНАЛ СІТІ" отримало витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок станом на 2017 рік за №10/86-17 та №11/86-17, які видані 10.01.2017 Відділом Держгеокадастру у м. Івано-Франківську (а.с.13-14). Згідно даних витягів при нормативній грошовій оцінці земельних ділянок відповідачем застосовано коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки 1,897, який визначений як добуток коефіцієнтів індексації за 2014, 2015 та 2016 роки. Вважаючи такі дії відповідача з розрахунку коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок протиправними, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Вирішуючи даний спір суд виходив з таких мотивів та норм права.

Правові засади проведення оцінки земель визначає Закон України Про оцінку земель який також регламентує питання щодо професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України Про оцінку земель , нормативно грошова оцінка земель використовується для визначення розміру зокрема орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок регламентовано статтею 18 Закону України Про оцінку земель , згідно якої нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів проводиться незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років (частина 2 статті 18 Закону України Про оцінку земель ).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Згідно статті 15 Закону України Про оцінку земель , підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

В даному випадку, рішення про проведення нормативної грошової оцінки земель м. Івано-Франківська було прийнято 21.03.2014 Івано-Франківською міською радою за №1379-43 (а.с.79).

Частиною 1 статті 20 Закону України Про оцінку земель передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

На виконання вищевказаного рішення Івано-Франківської міської ради за №1379-43 від 21.03.2014 між управлінням земельних відносин виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та ДП Український державний науково-дослідний інститут Діпромісто імені Ю.М.Білоконя 08.07.2014 укладено договір №542-07-2014 про розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська.

Відповідно до частини 2 статті 20 Закону України Про оцінку земель , дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Такі витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок станом на 2017 рік за №10/86-17 та №11/86-17 були видані позивачу 10.01.2017 Відділом Держгеокадастру у м. Івано-Франківську (а.с.13-14). Вказані витяги товариство з обмеженою відповідальністю "АРСЕНАЛ СІТІ" отримало з метою розрахунку орендної плати за користування земельними ділянками в 2016 році.

Пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Так, згідно пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (абзац 5 пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України).

Інформація про коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель розміщена на офіційному сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру за електронною адресою: http://land.gov.ua.

Так, коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: за 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433, 2016 рік - 1,06.

Згідно витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок станом на 2017 рік за №10/86-17 та №11/86-17 від 10.01.2017 відповідач вказав коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки 1,897, який визначений шляхом кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації за 2014, 2015, 2016 роки (1,249 х 1,433 х 1,06 = 1,897).

В той же час, суд звертає увагу на те, що Івано-Франківська міська рада 08.07.2016 прийняла рішення №215-6 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Івано-Франківська , яке розміщене на офіційному сайті Нормативні акти Івано-Франківської міської ради за електронною адресою: http://www.namvk.if.ua/dt/43361/ (а.с.15-16).

Відповідно до пункту 8 рішення Івано-Франківської міської ради від 08.07.2016 №215-6, вважати з 01.01.2017 р. такими, що втратили чинність рішення Івано-Франківської міської ради: від 10.07.2008 р. Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська , від 25.06.2011 р. № 248-Х/1 Про внесення змін до рішення сесії міської ради від 10.07.2008 р. Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель м. Івано-Франківська та рішення 54 сесії Івано-Франківської міської ради від 19.05.2015 р. № 1733-54 Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська .

Тобто, до введення в дію 01.01.2017 Івано-Франківською міською радою рішення від 08.07.2016 №215-6 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Івано-Франківська , було чинним рішення Івано-Франківської міської ради від 19.05.2015 р. №1733-54 Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська , яке також розміщене на офіційному сайті "Нормативні акти Івано-Франківської міської ради" за електронною адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1.

Згідно пункту 3 вищевказаного рішення від 19.05.2015 №1733-54 нормативна грошова оцінка земель м. Івано-Франківська введена в дію з 01.01.2016.

Окрім цього, пунктом 4 даного рішення Івано-Франківської міської ради зобов'язано Відділ Держгеокадастру у м. Івано-Франківську, при видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, враховувати щорічну індексацію відповідно до вимог діючого законодавства.

Також, відповідно до пункту 5 рішення Івано-Франківської міської ради від 19.05.2015 №1733-54 зобов'язано платників плати за землю, у встановленому законодавством порядку та строки з 01.01.2016 р. здійснювати самостійне обчислення суми плати за землю та подання податкових декларацій з урахуванням даного рішення.

За вказаних обставин, виходячи з положень абзацу 5 пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України, відповідно до яких коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, суд вважає протиправними дії відповідача із застосування при визначенні коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки показників індексів споживчих цін за 2014 та 2015 роки, що передували даті набрання чинності рішенням Івано-Франківської міської ради від 19.05.2015 №1733-54 як таких, що вчинено без урахування дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Тобто, при видачі позивачу витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок станом на 2017 рік від 10.01.2017 за №10/86-17 та №11/86-17, відповідач визначаючи коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки показників індексів споживчих цін за 2016 рік мав керуватися рішенням Івано-Франківської міської ради про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська від 19.05.2015 №1733-54, оскільки нормативна грошова оцінка земель м. Івано-Франківська була введена в дію з 01.01.2016 та залишалася чинною до 01.01.2017.

Крім цього, в судовому засіданні встановлено, що рішенням Івано-Франківської міської ради від 08.07.2016 №215-6 затверджена та ж сама технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська, що й рішенням від 19.05.2015 №1733-54.

В свою чергу, товариство з обмеженою відповідальністю "АРСЕНАЛ СІТІ" отримало витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок з метою розрахунку орендної плати за користування вищевказаними земельними саме за 2016 рік, в якому була введена в дію вищевказана нормативна грошова оцінка земель міста Івано-Франківська.

Щодо доводів представника відповідача про те, що кумулятивне застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки при оформленні витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється саме з урахуванням дати проведення нормативної грошової оцінки, а не з моменту набрання чинності рішенням, яким затверджено технічну документацію про таку нормативну грошову оцінку земель, то суд вказує на таке.

Проведення нормативної грошової оцінки земель слід розглядати як процес вчинення визначених послідовних дій, який встановлений нормами Земельного кодексу України, Податкового кодексу України, Закону України Про оцінку земель та іншими нормативно-правовими актами чинного законодавства України. Зокрема вказаний процес включає в себе: прийняття рішення органом місцевого самоврядування про проведення нормативної грошової оцінки земель; розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель особами, які згідно із Законом України "Про землеустрій" мають право на здійснення діяльності у сфері землеустрою; проведення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації та отримання її позитивного висновку; затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель відповідним органом місцевого самоврядування та визначення дати, з якої вводиться в дію нормативна грошова оцінка землі.

Так, порядок затвердження технічної документації з оцінки земель встановлений статтею 23 Закону України Про оцінку земель . Відповідно до частини 1 даної статті, технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Згідно частини 4 статті 23 Закону України Про оцінку земель , рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

В свою чергу, пунктом 271.1 статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Таким чином, процес нормативної грошової оцінки земель завершується затвердженням органом місцевого самоврядування технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, шляхом прийняття відповідного рішення, з обов'язковим визначенням дати введення в дію нормативної грошової оцінки землі.

В даному випадку, Івано-Франківська міська рада прийняла рішення №1733-54 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Івано-Франківська 19.05.2015, тому саме вказаним рішенням необхідно було керуватися при видачі Відділом Держгеокадастру у м. Івано-Франківську витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та визначення коефіцієнта індексації, що й вказано в пункті 4 даного рішення Івано-Франківської міської ради.

Зважаючи на вищевикладене, суд вважає безпідставними доводи представника відповідача.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

За таких обставин, оцінивши подані сторонами докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що дії Відділу Держгеокадастру у м. Івано-Франківську в Івано-Франківській області щодо кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації товариству з обмеженою відповідальністю "АРСЕНАЛ СІТІ" за період до набрання чинності рішенням Івано-Франківської міської ради № 1733-54 від 19.05.2015 вчинені без урахування всіх обставин, що мали значення для їх вчинення, а тому є протиправними.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання відповідача утриматися від кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки при оформленні витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за період до набрання чинності рішенням, яким затверджена технічна документація про нормативну грошову оцінку земель, то суд зазначає, що дана вимога стосується майбутній дій, які ще не вчинені та не можуть бути досліджені судом через призму вимог, встановлених частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України. Таким чином, вищевказана позовна вимога про зобов'язання відповідача утриматися від вчинення дій заявлена передчасно та задоволенню не підлягає. Окрім цього, дії відповідача щодо застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки при оформленні витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відносяться до його дискреційних повноважень, та у випадку реалізації таких повноважень відповідачем, без врахування судових рішень, що набрали законної сили, в свою чергу, є підставою для оскарження у встановленому порядку дій відповідача.

Відповідно до частини 3 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Суд звертає увагу на те, що згідно наказу Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Про ліквідацію юридичної особи публічного права - Відділу Держгеокадастру у м. Івано-Франківську № 176 від 09.11.2016, наказу Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру № 37 від 03.02.2017 Про питання діяльності Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області та наказу Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області № 26 від 15.02.2017 Про питання діяльності Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області , прийнято рішення про ліквідацію як юридичної особи публічного права Відділу Держгеокадастру у м. Івано-Франківську, а його функції та повноваження покладено на Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (а.с.42-44).

Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, та з огляду на те, що функції та повноваження Відділу Держгеокадастру у м. Івано-Франківську покладено на Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (код 39767437) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "АРСЕНАЛ СІТІ" (код 34084722) частину сплаченого судового збору в розмірі 1600,00 грн.

На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Відділу Держгеокадастру у м. Івано-Франківську в Івано-Франківській області щодо кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації товариству з обмеженою відповідальністю "АРСЕНАЛ СІТІ" за період до набрання чинності рішенням Івано-Франківської міської ради № 1733-54 від 19.05.2015.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (код 39767437) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "АРСЕНАЛ СІТІ" (код 34084722) частину сплаченого судового збору у розмірі 1600 (одна тисяча шістсот) грн. 00 коп.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Постанова набирає законної сили в порядку та строки встановлені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Григорук О.Б.

Постанова складена в повному обсязі 19.06.2017.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2017
Оприлюднено22.06.2017
Номер документу67203276
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/695/17

Ухвала від 29.01.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 28.12.2017

Адміністративне

Верховний Суд

Гриців М.І.

Ухвала від 04.12.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 03.11.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 27.10.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 09.08.2017

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гундяк В.Д.

Постанова від 12.06.2017

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Постанова від 12.06.2017

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 12.06.2017

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 02.06.2017

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні