Постанова
від 12.06.2017 по справі 569/3174/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Головуючий у 1-й інстанції: Кучина Н.Г.

Суддя-доповідач:Моніч Б.С.

ПОСТАНОВА

іменем України

"12" червня 2017 р. Справа № 569/3174/17

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Моніча Б.С.

суддів: Котік Т.С.

Охрімчук І.Г.,

за участю секретаря судового засідання Полоневич Т.Ю.,

представника позивача,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області на постанову Рівненського міського суду Рівненської області від "20" березня 2017 р. у справі за позовом ОСОБА_3 до Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання дій неправомірними ,-

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2017 року ОСОБА_3 звернувся до Рівненського міського суду Рівненської області із позовом до Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області, в якому просив: визнати протиправними дії Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області, щодо відмови ОСОБА_3 у зарахуванні до пільгового стажу за списком № 2 періоду роботи з 30 липня 1984 року по 01 березня 1989 року та з 17 травня 1990 року по 18 липня 1994 року та у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах з 18 жовтня 2016 року; зобов'язати Рівненське об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області призначити з 18 жовтня 2016 року йому пенсію за віком на пільгових умовах на підставі пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зарахувавши до пільгового стажу за списком № 2 періоди роботи з 30 липня 1984 року по 01 березня 1989 року та з 17 травня 1990 року по 18 липня 1994 року; стягнути на його користь судові витрати по справі.

Постановою Рівненського міського суду Рівненської області від 20.03.2017 р. задоволено.

Визнано протиправними дії Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області щодо відмови ОСОБА_3 у зарахуванні до пільгового стажу за списком № 2 періоду роботи з 30 липня 1984 року по 01 березня 1989 року та з 17 травня 1990 року по 18 липня 1994 року та у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах з 18 жовтня 2016 року.

Зобов'язано Рівненське об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області призначити з 18 жовтня 2016 року ОСОБА_3 пенсію за віком на пільгових умовах на підставі пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зарахувавши до пільгового стажу за списком № 2 періоди роботи з 30 липня 1984 року по 01 березня 1989 року та з 17 травня 1990 року по 18 липня 1994 року.

Стягнуто з Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_3 640 грн. 00 коп. у відшкодування судових витрат.

Не погоджуючись з прийнятою постановою, її оскаржив відповідач, який, посилаючись на неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити .

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що судом не вірно визначено дату набуття позивачем права на пенсію.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, повно та всебічно дослідивши обставини справи, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовільнити частково, а постанову суду першої інстанції - змінити, виходячи з такого.

Судом встановлено, що ОСОБА_3, 18 жовтня 2016 року звернувся до відповідача із письмовою заявою та підтверджуючими документами про призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до підпункту "б" статті 13 та статті 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Листом від 03 листопада 2016 року № 924/10, відповідач відмовив позивачу у призначенні пенсії на пільгових умовах з посиланням на те, що недостатньо документів для підтвердження пільгового трудового стажу та необхідність звернення до комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.

23 грудня 2016 року представник позивача за довіреністю ОСОБА_4 звернувся до відповідача із заявою та пакетом документів про призначення ОСОБА_3 пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2.

Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області 18.01.2017 року за №410/02 відхилило розгляд заяви представник позивача за довіреністю ОСОБА_4 з тих підстав, що документи (згідно Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років) подані не особисто заявником, а представником як довіреною особою (яка діє на підставі довіреності від 15.09.2016 серія НВА 542427), тобто з порушенням умов п. 11 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років. Комісія з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсій на пільгових умовах або за вислугу років, при головному управлінні Пенсійного фонду України в Рівненській області в складі 13 осіб 12.01.2017 (протокол № 1) відхилила розгляд заяви ОСОБА_3, підписаної та поданої представником по довіреності. Також вказали, що Рішення про підтвердження або про відмову періодів пільгової роботи за Списком № 2 з 30.07.1984 по 28.02.1989 та з 17.05.1990 по 18.07.1994, Комісією з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсій на пільгових умовах або за вислугу років, не приймалося.

Не погоджуючись з такими діями відповідача позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивачем було подано всі документи, необхідні для призначення пенсії по віку на пільгових умовах, тому відмова відповідача є протиправною.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції частково та зазначає наступне.

Нормами статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 22 Конституції України, права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані.

Відповідно до ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п.2 розділу ХV Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугою років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, до запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди здійснюється за нормами Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення".

Відповідно до ст. 7 Закону України "Про пенсійне забезпечення" звернення за призначенням пенсії може здійснюватися у будь-який час після виникнення права на пенсію.

Відповідно до ст.62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Інструкції про порядок ведення трудових книжок на підприємствах, в установах і організаціях, яка затверджена постановою Держкомпраці СРСР від 20.07.1974 року N 162 передбачається, що усі записи в трудовій книжці про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагороди та заохочення вносяться власником або уповноваженим ним органом після видання наказу (розпорядження), але не пізніше тижневого строку, а в разі звільнення - у день звільнення і повинні точно відповідати тексту наказу (розпорядження).

Пунктом 3 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637, зазначено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять і відомості про періоди роботи.

Згідно з пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Відповідно до п.б ч.1 ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" право на пенсію за віком на пільгових умовах мають працівники, зайняті повний робочий день на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, за списками № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженими Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць.

Працівникам, які не мають стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого загального стажу роботи пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", зокрема, чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи.

З урахуванням вказаних вимог ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" можна дійти висновку, що право на призначення пенсії за Списком №2 може бути реалізоване чоловіком в залежності від наявного спеціального стажу в шкідливих умовах праці: за досягненням віку 55 років, наявність загального стажу 25 років 6 місяців та спеціального 12 років 6 місяців; в разі відсутності спеціального стажу 12 років та 6 місяців, проте в разі наявності не менше половини такого стажу - 6 років та 3 місяці, пенсійний вік 60 років зменшується на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців роботи в шкідливих умовах праці.

Відповідно до п.2 Прикінцевих положень закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" особам, які працювали на роботах із шкідливими і важкими умовами праці та мали або матимуть право на пенсію відповідно до ст.100 Закону України "Про пенсійне забезпечення", пенсії призначатимуться за нормами цього Закону виходячи з вимог віку, стажу, встановлених раніше діючим законодавством.

Відповідно до ст.100 Законом України "Про пенсійне забезпечення", особам, які працювали до введення в дію цього Закону на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачених раніше діючим законодавством, пенсії за віком призначаються на таких умовах: а) особам, які мають на день введення в дію цього Закону повний стаж на зазначених роботах, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії в розмірах, передбачених цим Законом, призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених раніше діючим законодавством; б) особам, які не мають повного стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, вік, необхідний для призначення пенсії відповідно до статті 12, знижується пропорційно наявному стажу в порядку, передбаченому статтями 13-14 цього Закону, виходячи з вимог цього стажу, встановлених раніше діючим законодавством.

Отже матеріалами справи встановлено, що із записів у трудовій книжці позивача, ОСОБА_3 працював в Будівельно-монтажному управлінні "Житлобуд-6" на посаді майстра з 30 липня 1984 року по 18 липня 1994 року.

Відповідно до довідки від 12 серпня 2008 року № 26, виданої Акціонерним товариством закритого типу "Житлобуд-6", ОСОБА_3 працював: 30 липня 1984 року (наказ №112 від 30.07.1984 року) по 01 березня 1989 року (наказ №20 від 28.02.1989 року) майстром на новому будівництві з повним робочим днем та інших робіт не виконував.

Професія майстра входить до Списку № 2, розділ ХХІХ "Будівництво, будівель і споруд" пункт "б", затвердженого постановою Ради міністрів СРСР від 22 серпня 1956 року № 1173; з 17 травня 1990 року (наказ №37 від 17.05.1990 року) по 18 липня 1994 року (наказ №21 від 18.07.1994 року) майстром у виробництві з повним робочим днем та інших робіт не виконував. Професія майстра входить до Списку № 2, розділ ХХVІІ "Будівництво, реконструкція, технічне переоснащення, реставрація і ремонт будинків, споруд і інших об'єктів" п.б позиція 22900006-23419, затвердженого постановою КМ СРСР 26 грудня 1991 року № 10. Працював п'ятиденний робочий день. Тривалість пільгового стажу по Списку №2 становить 8 років 09 місяців. Атестацією робочих місць затверджене право на пільгову пенсію по списку №2, наказ №23 від 09.03.1995 року. Фактично відпрацював з 01 січня 1992 року.

Довідка видана на підставі первинних документів за час виконання виконаних вище робіт, а також трудової книжки, книги наказів з 1984-1994 роки, особових рахунків за 1984-1994 роки, карти форми - Т2.

Згідно із п.23 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній документи, що подаються для підтвердження трудової діяльності, повинні бути підписані посадовими особами і засвідчені печаткою.

Уточнююча довідка № 26 від 12 серпня 2008 року підписана головою ліквідаційної комісії ОСОБА_5, подана позивачем, відповідає наведеним вимогам.

Разом з цим до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 09 грудня 2008 року до реєстру внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Акціонерного товариства закритого типу "Житлобуд-6". Документи Будівельно-монтажного управління "Житлобуд-6" ( АТЗТ "Житлобуд-6" ) до архівів на зберігання не надходили.

Тому покликання апелянта про недійсність довідки у зв'язку з ліквідацією підприємства, а саме після видачі довідки, є безпідставні.

Відтак, Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що згідно діючого законодавства позивачем було подано всі документи, необхідні для призначення пенсії по віку на пільгових умовах.

Що стосується, посилань апелянта в скарзі відносно дати призначення пенсії, то колегія суддів зазначає наступне.

З урахуванням вказаних вище вимог ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", колегія суддів вважає, що право на призначення пенсії за Списком №2 ОСОБА_3 при зменшені на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців роботи в шкідливих умовах праці має право при стажі 8 років 8 місяців зниження пенсійного віку на 3 роки ( 2,6+2,6+2,6= 7,8).

Згідно приписів ч. 1. ст. 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку:

1) пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Статтею 83 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено, що пенсії призначаються з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсії призначаються з більш раннього строку:

а) пенсії за віком та по інвалідності призначаються з дня досягнення пенсійного віку або відповідно встановлення інвалідності органами медико-соціальної експертизи, якщо звернення за пенсією надійшло не пізніше 3 місяців з дня досягнення пенсійного віку або встановлення інвалідності;

б) пенсії у разі втрати годувальника призначаються з дня виникнення права на пенсію, але не більш як за 12 місяців перед зверненням за пенсією.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року №22-1 (далі - Порядок №22-1).

Згідно п. 1.7 розділу І Порядок №22-1 днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви. Якщо заява пересилається поштою (крім випадків призначення (поновлення) пенсій), днем звернення за пенсією вважається дата, що зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви.

Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено раніше позивач звертався до органів пенсійного фонду 18.10.2016 року та 23.12.2016 року.

Відтак враховуючи вищенаведені обставини, колегія суддів зазначає, що вимога позивача про право на призначення пенсії з жовтня 2016 року є передчасною, оскільки датою народження ОСОБА_3 є 30 листопада 1959 року. З цих підстав право на пенсію він набув з 01.12.2016 року.

Дана обставина не була належним чином взята до уваги судом першої інстанції.

Отже, судове рішення в частині задоволення позовних вимог про визнання протиправними дій та зобов'язання призначені пенсії в частині визначення дати, з якої необхідно здійснити таке призначення пенсії підлягає зміні.

В іншій частині суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення.

Згідно ст. 201 КАС України підставою для зміни постанови суду першої інстанції є правильне по суті вирішення справи чи питання, але із помилковим застосуванням норм матеріального чи процесуального права.

З огляду на вищевикладене, суд першої інстанції правильно по суті вирішив справу, але помилково застосував норми матеріального права, через що постанову суду слід змінити.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 201, 205, 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області задовольнити частково, постанову Рівненського міського суду Рівненської області від "20" березня 2017 р. змінити, вказавши, що датою, з якої необхідно визнати протиправними дії Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області щодо відмови в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах та зобов'язати Рівненське об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області здійснити призначення та виплату пільгової пенсії ОСОБА_3, є 01 грудня 2016 року.

В решті постанову суду залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя Б.С. Моніч

судді: Т.С. Котік

І.Г. Охрімчук

Повний текст cудового рішення виготовлено "19" червня 2017 р.

Роздруковано та надіслано:р.л.п.

1- в справу:

2 - позивачу/позивачам: ОСОБА_3 АДРЕСА_2

- ОСОБА_4 АДРЕСА_1

3- відповідачу/відповідачам: Рівненське об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області вул.Яворницького,34,м.Рівне,33001

- ,

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2017
Оприлюднено21.06.2017
Номер документу67247139
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —569/3174/17

Постанова від 11.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 10.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 10.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Донець О.Є.

Постанова від 12.06.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Ухвала від 20.04.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Постанова від 20.03.2017

Адміністративне

Рівненський міський суд Рівненської області

Кучина Н.Г. Н. Г.

Ухвала від 28.02.2017

Адміністративне

Рівненський міський суд Рівненської області

Кучина Н.Г. Н. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні