Ухвала
від 01.06.2017 по справі 816/2740/14
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 червня 2017 року м. Київ К/800/63070/14

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі суддів:

Мороз В.Ф.

Голяшкін О.В.

Донець О.Є.

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державного агентства земельних ресурсів України на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 листопада 2014 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Київгеопроект", фермерського господарства "Фермер" до Державного агентства земельних ресурсів України про скасування підсумкової оцінки результатів державної землевпорядної експертизи,

в с т а н о в и л а :

Фермерське господарство "Фермер", Товариство з обмеженою відповідальністю "Київгеопроект" звернулись з позовом в якому просили: визнати протиправним рішення Держземагентства України, викладене у листі №28-28-0.23-3790/2-14 від 07 квітня 2014 року та зобов'язати Держземагентство України визнати, що зауваження викладені у листі №28-28-0.23-3790/2-14 від 07 квітня 2014 року "Про здійснення контролю за усуненням зауважень висновку Державної землевпорядної експертизи №1260-13 від 20 січня 2014 року" усунені в повному обсязі та зобов'язати Держземагентство України визнати, що проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користування ФГ "Фермер" на території Горбівської сільської ради Глобинського району Полтавської області в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України встановленим нормам і правилам.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 листопада 2014 року, позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Державного агентства земельних ресурсів України, викладене у листі 28-28-0.23-3790/2-14 від 07 квітня 2014 року. Зобов'язано Державне агентство земельних ресурсів України повторно розглянути лист замовника від 12 березня 2014 року №0-14/02/024 відносно висновку експертизи землевпорядної документації від 20 січня 2014 року №1260-13. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що рішення Державного агентства земельних ресурсів України, викладене у листі від 07 квітня 2014 року №28-28-0.23-3790/2-14 є протиправним і підлягає скасуванню. Позовні вимоги щодо зобов'язання відповідача визнати зауваження, викладені в листі №28-28-0.23-3790/2-14 від 07 квітня 2014 року, такими, що усунені в повному обсязі та визнання проекту землеустрою щодо еколого-економічного обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь ФГ "Фермер" на території Горбівської сільської ради Глобинського району Полтавської області таким, що в повній мірі відповідає вимогам законодавства України, встановленим нормам і правилам, є формою втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства, а тому не підлягають задоволенню.

Не погоджуючись з рішеннями суду першої та апеляційної інстанцій, Державне агентство земельних ресурсів України звернулось до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Переглядаючи судові рішення в межах касаційної скарги, судова колегія не вбачає підстав для її задоволення.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ФГ "Фермер" звернулось до голови Глобинської районної державної адміністрації з заявою від 08 квітня 2013 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування.

Розпорядженням голови Глобинської районної держадміністрації від 23 квітня 2013 року №106 надано дозвіл на розробку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь на території Глобинського району, які перебувають у користуванні юридичних осіб, в тому числі і ФГ "Фермер".

ФГ "Фермер" звернувся до ТОВ "Київгеопроект" з клопотанням від 03 грудня 2013 року №10 про розроблення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь ФГ "Фермер" на території Горбівської сільради Глобинського району Полтавської області. Розрядженням голови Глобинської райдержадміністрації від 25 грудня 2013 року №437 погоджено проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь ФГ "Фермер" на території Горбівської сільради Глобинського району Полтавської області.

27 грудня 2013 року ТОВ "Київгеопроект" звернулось до Головного управління Держземагенства у Полтавській області з клопотанням провести обов'язкову первинну Державну землевпорядну експертизу проекту землеустрою щодо еколого-економічного обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь ФГ "Фермер" на території Горбівської сільської ради Глобинського району Полтавської області. Головне управління Держземагентства у Полтавській області на підставі вимог пунктів 2.7, 4.1.1 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації супровідним листом від 30 грудня 2013 року №21-16-0.4-2092/2-13 надіслало зазначений проект землеустрою на проведення державної землевпорядної експертизи до Держземагентства України, оскільки частина земельних ділянок відносяться до особливо цінних земель.

У зв'язку з цим, ТОВ "Київгеопроект", як розробник, листом від 30 грудня 2013 року №0-13/02/064 до Держземагентства України про проведення обов'язкової первинної Державної землевпорядної експертизи вищезазначеного проекту землеустрою. Держземагенством України повернуто проект землеустрою та надано висновок державної експертизи землевпорядної документації від 20 січня 2014 року №1260-13, в якому викладені зауваження та пропозиції до землевпорядної документації: документацію привести у відповідність до Закону України "Про дерегуляцію господарської діяльності з проведенням робіт із землеустрою та землеоціночних робіт", Закону України "Про землеустрій" (інформацію в проекті землеустрою і в реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників провести у відповідність), завдання на розробку проекту землеустрою доповнити інформацією щодо виробничого напрямку сільськогосподарського підприємства (стаття 52 Закону України "Про землеустрій" ), матеріали агрохімічної паспортизації земельних ділянок доповнити схематичними зображеннями полів (наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11 жовтня 2011 року №536 "Про затвердження Порядку ведення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки" ), доопрацювати: розділ 6 пояснювальної записки "Еколого-економічна та соціальна ефективність проекту" доповнити розрахунком еколого-економічної ефективності проекту землеустрою відповідно до Методичних рекомендацій щодо розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, затверджених наказом Держземагенства України від 02 жовтня 2013 року №396 (далі - Методичні рекомендації); план переходу до прийнятої сівозміни привести у відповідність до додатку 1 Методичних рекомендацій.

У пункті 11 вказаного висновку державної експертизи землевпорядної документації зазначено підсумкову оцінку результатів державної експертизи: "Проект землеустрою ... не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам та повертається на доопрацювання".

Листом від 12 березня 2014 року №0-14/02/024 ТОВ "Київгеопроект", разом з коректурним аркушем про усунення зауважень, викладених у висновку державної експертизи землевпорядної документації, направив відповідачу проект землеустрою.

Листом від 07 квітня 2014 року №28-28-0.23-3790/2-14 відповідач повернув проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні ФГ "Фермер" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Горбівської сільської ради як такий, що не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам з наступних причин: зауваження 2 не усунуто - завдання на розробку проекту землеустрою доповнити інформацією щодо виробничого напрямку сільськогосподарського підприємства (ст. 52 Закону України "Про землеустрій" ).

Порядок розробки проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, встановлюється постановою КМУ від 02 листопада 2011 року №1134 "Про порядок розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь" .

Відповідно ст. 1 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" від 17 червня 2004 року №1808-IV державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.

Відповідно абз. 6 п. 1 ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

Організаційні засади і вимоги щодо організації та проведення державної експертизи землевпорядної документації, ведення звітності у цій сфері визначено Методикою проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженою Наказом Держкомзему №391 від 03 грудня 2004 року .

Відповідно до пункту 3.1 зазначеної Методики проведення державної експертизи передбачає експертне дослідження, перевірку, аналіз і оцінку об'єкта державної експертизи та підготовку обґрунтованого та об'єктивного висновку державної експертизи.

За приписами ст. 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.

Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.

У разі якщо об'єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об'єкта державної експертизи.

Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" не передбачено конкретного порядку доопрацювання проектів землеустрою.

Аналіз положення ст. 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" та пункту 3 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації, колегія суддів зазначає, що після отримання доопрацьованого проекту землеустрою виконавець експертизи (Держземагентство) не має повноважень на повернення такого проекту без прийняття остаточного рішення.

Колегія суддів вказує, що у спірних відносинах не мало місце повторне проведення експертизи, адже відповідно до положень статті 14 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" повторна державна експертиза проводиться: у разі одержання негативного висновку первинної державної експертизи щодо об'єктів, які підлягають обов'язковій державній експертизі; у разі спростування негативного висновку первинної державної експертизи; у випадку, визначеному частиною другою статті 36 цього Закону . Так само, спірні відносини не стосувались нового (первинного) розгляду проекту землеустрою, адже за змістом висновку від 20 січня 2014 року №1260-13 такий проект повернуто на доопрацювання.

Повторне повернення проекту землеустрою на доопрацювання суперечило б вимозі про строк розгляду та порядок затвердження такого проекту. Крім того, лист Держземагентства від 07 квітня 2014 року №28-28-0.23-3790/2-14 не містить посилань на те, що "Проект землеустрою ..." повертається на доопрацювання.

За вищевикладених обставин, вірним є висновок судів попередніх інстанцій, що у спірних відносинах відповідач, надавши лист від 07 квітня 2014 року №28-28-0.23-3790/2-14 про повернення проекту землеустрою розробнику, діяв не на підставі, поза межами та не у спосіб, визначені Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" та Методикою проведення державної експертизи землевпорядної документації.

Доводи касаційної скарги таких висновків не спростовують та не свідчать про допущені судами порушення норм матеріального чи процесуального права, які відповідно до закону можуть мати наслідком скасування оскаржуваних судових рішень.

Відповідно до статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без змін, якщо визнає, що суд не допустив порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 224, 230, 231 КАС України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України,

у х в а л и л а:

Касаційну скаргу Державного агентства земельних ресурсів України залишити без задоволення, а постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 листопада 2014 року без змін.

Рішення набирає законної сили через 5 днів після направлення його копії особам, які беруть участь у справі і може бути переглянуте Верховним Судом України.

Судді: В.Ф. Мороз

О.В. Голяшкін

О.Є. Донець

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення01.06.2017
Оприлюднено21.06.2017
Номер документу67247408
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/2740/14

Ухвала від 06.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 26.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 01.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 26.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 11.09.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 02.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 01.04.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 19.01.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 09.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 11.11.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні