Ухвала
від 06.07.2017 по справі 816/2740/14
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 липня 2017 року м. Київ К/800/14813/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючого : Мороза В.Ф.

суддів: Донця О.Є.

Голяшкіна О.В.

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державного агентства земельних ресурсів України на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2015 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Київгеопроект", Селянського (фермерського) господарства "Вільне" до Державного агентства земельних ресурсів України про визнання проекту землеустрою таким, що в повній мірі відповідає вимогам законодавства,

в с т а н о в и л а :

Селянське (фермерське) господарства "Вільне", Товариство з обмеженою відповідальністю "Київгеопроект" звернулись до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просили визнати протиправним рішення Держземагентства України, викладене у листі 28-28-0.23-3785/2-14 від 07.04.2014; зобов'язати Держземагентство України визнати, що зауваження викладені у листі 28-28-0.23-3785/2-14 від 07.04.2014 "Про здійснення контролю за усуненням зауважень висновку Державної землевпорядної експертизи №1257-13 від 20.01.2014" усунені в повному обсязі; зобов'язати Держземагентство України визнати, що проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користування С(Ф)Г "Вільне" на території Обознівської сільської ради Глобинського району Полтавської області в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України встановленим нормам і правилам.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 11.09.2014, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 05.03.2015, позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Державного агентства земельних ресурсів України, викладене у листі №28-28-0.23-3785/2-14 від 07.04.2014. Зобов'язано Державне агентство земельних ресурсів України повторно розглянути лист замовника від 12.03.2014 №0-14/02/022 відносно висновку експертизи землевпорядної документації №1257-13 від 20.01.2014. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з рішеннями суду першої та апеляційної інстанцій, Державне агентство земельних ресурсів України звернулось до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Переглядаючи судові рішення в межах касаційної скарги, судова колегія не вбачає підстав для її задоволення.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Селянське (фермерське) господарство "Вільне" звернулось до голови Глобинської районної державної адміністрації із заявою від 29.11.2012 року про надання дозволу на розробку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування.

Розпорядженням голови Глобинської районної державної адміністрації від 29.12.2012 №1031 надано дозвіл на розробку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь на земельні ділянки загальною площею близько 12563,7098 гектарів ріллі, на території Глобинського району, які перебувають у користуванні юридичних осіб.

У подальшому, Селянське (фермерське) господарство "Вільне" звернувся до ТОВ "Київгеопроект" з клопотанням про розроблення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь СФГ "Вільне" на території Обознівської сільської ради Глобинського району Полтавської області.

Розпорядженням голови Глобинської районної державної адміністрації від 19.12.2013 №423 погоджено проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь СФГ "Вільне" на території Обознівської сільської ради Глобинського району Полтавської області.

ТОВ "Київгеопроект" 07.12.2013 звернулось до Головного управління Держземагентства у Полтавській області з клопотанням про проведення обов'язкової первинної державної землевпорядної експертизи проекту землеустрою щодо еколого-економічного обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь СФГ "Вільне" на території Обознівської сільської ради Глобинського району Полтавської області. Головне управління Держземагентства у Полтавській області на підставі вимог пунктів 2.7, 4.1.1 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації супровідним листом від 30.12.2013 №21-16-0.7-2093/2-13 надіслало зазначений проект землеустрою на проведення державної землевпорядної експертизи до Держземагентства України, оскільки частина земельних ділянок відносяться до особливо цінних земель.

У зв'язку з цим, ТОВ "Київгеопроект", як розробник, листом від 30.12.2013 №0-13/02/065 звернулось до Держземагентства про проведення обов'язкової первинної державної землевпорядної експертизи вищезазначеного проекту землеустрою. Держземагентством України надано висновок державної експертизи землевпорядної документації від 20.01.2014 №1257-13 в якому викладені зауваження та пропозиції до землевпорядної документації: документацію привести у відповідність до Закону України "Про дерегуляцію господарської діяльності з проведенням робіт із землеустрою та землеоціночних робіт", Закону України "Про землеустрій" (інформацію в проекті землеустрою і в реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників провести у відповідність); порушена хронологія складання проектної документації, а саме: завдання на розроблення проекту землеустрою видане пізніше ніж розпорядження голови РДА про погодження проекту. Завдання на розробку проекту землеустрою доповнити інформацією щодо виробничого напрямку сільськогосподарського підприємства (стаття 52 Закону України "Про землеустрій"); до проекту землеустрою долучити документи, що посвідчують право користування землями державної власності; матеріали агрохімічної паспортизації земельних ділянок доповнити схематичними зображеннями полів (наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.11.2011№536 "Про затвердження Порядку ведення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки"). Доопрацювати: розділ 6 пояснювальної записки "Еколого-економічна та соціальна ефективність проекту" доповнити розрахунком еколого-економічної ефективності проекту землеустрою відповідно до Методичних рекомендацій щодо розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, затверджених наказом Держземагенства України від 02.10.2013 № 396; план переходу до прийнятої сівозміни привести у відповідність до додатку 1 Методичних рекомендацій.

У пункті 11 згаданого висновку державної експертизи землевпорядної документації зазначено підсумкову оцінку результатів державної експертизи: "Проект землеустрою ... не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам та повертається на доопрацювання".

Листом від 12.03.2014 №0-14/02/022 ТОВ "Київгеопроект", разом з коректурним аркушем про усунення зауважень, викладених у висновку державної експертизи землевпорядної документації, направив відповідачу проект землеустрою.

Листом від 07.04.2014 №28-28-0.23-3785/2-14 відповідач повернув проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні С(Ф)Г "Вільне" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Обознівської сільської ради Глобинського району Полтавської області як такий, що не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам з наступних причин: зауваження 3 не усунуто - завдання на розробку проекту землеустрою доповнити інформацією щодо виробничого напрямку сільськогосподарського підприємства (ст. 52 Закону України "Про землеустрій"); зауваження 4 не усунуто - до проекту землеустрою долучити документи, що посвідчують право користування землями державної власності.

Порядок розробки проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, встановлюється постановою КМУ від 02.11.2011 №1134 "Про порядок розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь".

Відповідно до статті 1 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" від 17.06.2004 №1808-IV державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.

Абзац 6 пункту 1 статті 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" визначає, що обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

Організаційні засади і вимоги щодо організації та проведення державної експертизи землевпорядної документації, ведення звітності у цій сфері визначено Методикою проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженою Наказом Держкомзему №391 від 03.12.2004.

Відповідно до пункту 3.1 зазначеної Методики проведення державної експертизи передбачає експертне дослідження, перевірку, аналіз і оцінку об'єкта державної експертизи та підготовку обґрунтованого та об'єктивного висновку державної експертизи.

За приписами статті 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.

Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.

У разі якщо об'єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об'єкта державної експертизи.

Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" не передбачено конкретного порядку доопрацювання проектів землеустрою.

Аналіз положень статті 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" та пункту 3 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації, дає підстави для висновку, що після отримання доопрацьованого проекту землеустрою виконавець експертизи (Держземагентство) не має повноважень на повернення такого проекту без прийняття остаточного рішення.

Колегія суддів зазначає, що у спірних відносинах не мало місце повторного проведення експертизи, адже відповідно до положень статті 14 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" повторна державна експертиза проводиться: у разі одержання негативного висновку первинної державної експертизи щодо об'єктів, які підлягають обов'язковій державній експертизі; у разі спростування негативного висновку первинної державної експертизи; у випадку, визначеному частиною другою статті 36 цього Закону. Так само, спірні відносини не стосувались нового (первинного) розгляду проекту землеустрою, адже за змістом висновку від 20.01.2014 №1257-13 такий проект повернуто на доопрацювання.

Повторне повернення проекту землеустрою на доопрацювання суперечило б вимозі про строк розгляду та порядок затвердження такого проекту. Крім того, лист Держземагентства від 07.04.2014 №28-28-0.23-3785/2-14 не містить посилань на те, що "Проект землеустрою ..." повертається на доопрацювання.

За вищевикладених обставин, вірним є висновок судів попередніх інстанцій, що у спірних відносинах відповідач, надавши лист від 07.04.2014 №28-28-0.23-3785/2-14 про повернення проекту землеустрою розробнику, діяв не на підставі, поза межами та не у спосіб, визначені Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" та Методикою проведення державної експертизи землевпорядної документації.

Доводи касаційної скарги таких висновків не спростовують та не свідчать про допущені судами порушення норм матеріального чи процесуального права, які відповідно до закону можуть мати наслідком скасування оскаржуваних судових рішень.

Відповідно до статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без змін, якщо визнає, що суд не допустив порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 224, 230, 231 КАС України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України,

у х в а л и л а:

Касаційну скаргу Державного агентства земельних ресурсів України залишити без задоволення, а Полтавського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2015 року залишити без змін.

Рішення набирає законної сили через 5 днів після направлення його копії особам, які беруть участь у справі і може бути переглянуте Верховним Судом України.

Судді: В.Ф. Мороз

О.Є. Донець

О.В. Голяшкін

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення06.07.2017
Оприлюднено14.07.2017
Номер документу67705155
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/2740/14

Ухвала від 06.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 26.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 01.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 26.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 11.09.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 02.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 01.04.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 19.01.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 09.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 11.11.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні