КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 810/2522/16 Головуючий у 1-й інстанції: Панченко Н.Д.
Суддя-доповідач: Безименна Н.В.
ПОСТАНОВА
Іменем України
13 червня 2017 року м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді: Безименної Н.В.,
суддів: Аліменка В.О. та Кучми А.Ю.,
за участю секретаря Лебедєвої Ю.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві на постанову Київського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2016 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МСВІТ"(Товариства з обмеженою відповідальністю "БК "Травертин") до Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень, зобов'язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И Л А:
У серпні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "БК "Травертин" звернулося в Київський окружний адміністративний суд з позовом до Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, в якому просило:
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 13.11.2014 № 0000272204 яким до ТОВ БК Травертин застосовано грошове зобов'язання у розмірі 223 263, 56 грн. (двісті двадцять три тисячі двісті шістдесят три грн. 56 коп.);
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 18.04.2016 № 0007851103. яким нараховано штраф у розмірі 9 140, 05 грн. (дев'ять тисяч сто сорок грн. 05 коп.);
визнати протиправними дії ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Київ щодо коригування показників податкової звітності з орендної плати за землю в ІС Податковий блок на підставі видаткових повідомлень-рішень від 13.11.2014 №0000272204 та від 18.04.2016 № 0007851103;
зобов'язати ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві відновити показники податкової звітності з орендної плати за землю в ІС Податковий блок , які були змінені у зв'язку із прийняттям податкових повідомлень-рішень від 13.11.2014 №0000272204 та від 18.04.2016 № 0007851103.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2016 року позов задоволено частково: визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління ДФС у місті Києві від 13.11.2014 №0000272204 та від 18.04.2016 №0007851103. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з вказаною постановою, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив її скасувати в частині задоволених позовних вимог а постановити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі. На думку апелянта, оскаржувана постанова винесена судом першої інстанції з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено п.п. 288.5.1 п. 288.5, статті 288 ПК України.
Заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, які з'явилися в судове засідання, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
У відповідності до п.п. 3, 4 ч. 1 ст. 202 КАС України суд апеляційної інстанції скасовує рішення суду першої інстанції та ухвалює нове, якщо встановить невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
З матеріалів справи вбачається, що між Київською міською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю БК Травертин (Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки від 09.11.2005 (а.с. 17-20).
Згідно з пунктом 2.1 договору, об'єктом оренди є земельна ділянка площею 4 095 кв. м., кадастровий номер 8000000000:75:288:0062, розташована за адресою: вул. Тулузи, 6-д, Святошинський район, м. Київ; цільове призначення - для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового будинку з підземним паркінгом та вбудованими і прибудованими нежитловими приміщеннями.
Відповідно до пунктів 2.2 та 4.2 договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 696 723грн. 49 коп., а річна оренда плата встановлюється у розмірі 1,5% від нормативної грошової оцінки.
У період з 15.10.2014 по 20.10.2014 на згідно з підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України та на підставі наказу від 15.10.2014 №1842 посадовими особами Державної податкової інспекції у Святошинському районі ГУ Міндоходів у місті Києві було проведено позапланову виїзну перевірку ТОВ БК Травертин з питань дотримання вимог податкового законодавства, правильності нарахування та сплати до бюджету земельного податку (орендної плати) за період з 01.10.2011 по 20.10.2014.
За результатами перевірки складено акт від 24 жовтня 2014 року № 507/26-57-22-04/33295805 (а.с. 9-15).
Як вбачається з акту, податковим органом встановлено порушення позивачем вимог підпунктів 14.1.136, 14.1.147 пункту 14.1 статті 14, підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, у результаті чого позивачем занижено оренду плату за період з 01.10.2011 по 20.10.2014 на суму 178 610 грн. 86 коп.
На підставі акту Державною податковою інспекцією у Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві було винесено податкове повідомлення - рішення від 13 листопада 2014 року № 0000272204, яким збільшено позивачу суму грошового зобов'язання за платежем: орендна плата з юридичних осіб на загальну суму 223 263 грн. 56 коп., з яких за основним платежем - 178 610 грн. 86 коп. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 44 652 грн. 70 коп. (а.с. 16).
Податковий орган дійшов висновку про те, що ставка орендної плати, встановлена договором оренди землі від 09.11.2005 не відповідає мінімальній ставці орендної плати, встановленій податковим законодавством.
Також, 28 березня 2016 року посадовими особами Державної податкової інспекції у Святошинському районі ГУ ДФС у місті Києві проведено камеральну перевірку своєчасності сплати орендної плати за землю до бюджету за період з 28.11.2014 по 17.03.2016.
За результатами перевірки складено акт від 28.03.2016 №511/26-57-15-03-09 (а.с. 31-32).
Як вбачається з акту, податковим органом встановлено порушення позивачем правил сплати (перерахування) податку у строки, визначені законодавством.
На підставі акту Державною податковою інспекцією у Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві було винесено податкове повідомлення - рішення форми Ш від 18.04.2016 №0007851103, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 20% за платежем орендна плата з юридичних осіб у сумі 9 140, 05 грн. (а.с. 29).
На думку колегії суддів, Київський окружний адміністративний суд дійшов помилкового висновку про протиправність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, виходячи з наступного.
Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до п.п. 9.1.10, п. 9.1, ст. 9 Податкового кодексу України (в редакції, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) до загальнодержавних податків та зборів належить, у тому числі, плата за землю.
Підпунктами 14.1.73, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата);
Згідно з п. 16.1.4 п. 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний, у тому числі, сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Підпунктом 288.5.1, пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Таким чином, законодавцем чітко визначено нижню граничну межу річної суми платежу по рентній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи зберігається її розмір із визначеним у договорі.
Крім того, згідно п. 5.2 статті 5 Податкового кодексу України у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.
З аналізу вищевикладених норм вбачається, що з набранням чинності ПК України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК.
Така ж сама правова позиція викладена в постановах Верховного суду України від 02 грудня 2014 року у справі № 21-274а14, від 21 квітня 2015 року у справі № 21-31а15, та ухвалі Вищого адміністративного суду України від 04 квітня 2017 року у справі № 826/1417/13-а.
Крім того, згідно п.п. 14.1.147 п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Пунктом 288.2 ст. 288 Податкового кодексу України визначено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки.
Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (п.288.3.ст.288 Податкового кодексу України).
Відповідно до ст. 126 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств, рентної плати протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу;
при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Згідно із п. 285.1 ст. 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.
Згідно з частиною 286.2 статті 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Таким чином, оскільки позивачем у визначеному законом розмірі в установлений законом строк не сплачено орендну плату за землю, колегія суддів дійшла висновку про порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "БК "Травертин" граничного строку сплати сум грошового зобов'язання та правомірності застосування штрафних санкцій у порядку та розмірах, визначених статтею 126 ПК України.
Враховуючи вищевикладене, на думку колегії суддів, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про наявність підстав для визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві від 13 листопада 2014 року № 0000272204 та від 18.04.2016 № 0007851103, оскільки останні прийняті відповідачем в межах його повноважень та у спосіб встановлений законом.
Разом з цим, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними дій ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Київ щодо коригування показників податкової звітності з орендної плати за землю в ІС Податковий блок на підставі видаткових повідомлень-рішень від 13.11.2014 №0000272204 та від 18.04.2016 № 0007851103 та зобов'язання ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві відновити показники податкової звітності з орендної плати за землю в ІС Податковий блок , які були змінені у зв'язку із прийняттям податкових повідомлень-рішень від 13.11.2014 №0000272204 та від 18.04.2016 № 0007851103, оскільки розміщена в ІС Податковий блок інформація є службовою та використовується податковими органами для внутрішньої діяльності та не породжує для платника будь-яких обов'язків.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про необхідність скасування постанови суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві від 13 листопада 2014 року № 0000272204 та від 18.04.2016 № 0007851103, з ухваленням в цій частині нової постанови про відмову в задоволенні позову в цій частині.
Керуючись ст. 195, 196, 198, 202, 205, 206, 212, 254 КАС України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві - задовольнити частково.
Постанову Київського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2016 року скасувати в частині задоволених позовних вимог про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління ДФС у місті Києві від 13.11.2014 №0000272204 та від 18.04.2016 №0007851103 з ухваленням в цій частині нової постанови про відмову в задоволенні позову в цій частині.
В іншій частині постанову Київського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2016 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів в касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Повний текст постанови виготовлено 19 червня 2017 року.
Головуючий суддя Н.В. Безименна
Судді В.О. Аліменко
А.Ю. Кучма
Головуючий суддя Безименна Н.В.
Судді: Аліменко В.О.
Кучма А.Ю.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2017 |
Оприлюднено | 22.06.2017 |
Номер документу | 67281593 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Безименна Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні