ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
Головуючий у 1-й інстанції: Жуковська Л.А.
Суддя-доповідач:Котік Т.С.
УХВАЛА
іменем України
"21" червня 2017 р. Справа № 817/2367/16
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Котік Т.С.
суддів: Моніча Б.С.
Охрімчук І.Г.,
за участю секретаря судового засідання Полоневич Т.Ю.,
представників сторін
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Управління Держпраці у Рівненській області на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "21" березня 2017 р. у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Серп Торг" до Управління Держпраці у Рівненській області про визнання протиправним та скасування припису, постанови ,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 21 березня 2017 року позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Серп Торг" задоволено.
Визнано протиправним та скасовано припис головного державного інспектора відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Рівненській області Вирсти Н.М. від 16.11.2016 №39П/04-3/48А.
Визнано протиправною та скасовано постанову начальника Управління Держпраці у Рівненській області про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 06.12.2016 № 000128.
Присуджено на користь позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "Серп Торг" за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Управління Держпраці у Рівненській області судовий збір у розмірі 2683 грн.
В апеляційній скарзі Управління Держпраці у Рівненській області, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду та прийняти нову - про відмову в задоволенні позову. Зокрема, апелянт посилається на правомірність застосування штрафних санкцій за вчинення позивачем порушення законодавства про працю, а саме статті 107 Кодексу законів про працю України, оскільки обставини нездійснення оплати працівникам за роботу у святкові і неробочі дні в подвійному розмірі підтверджено під час перевірки.
Розглянувши справу, перевіривши законність та обгрунтованість судового рішення, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволення.
З матеріалів справи вбачається, що 16.11.2016 року головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, на підставі наказу від 10.11.2016 №679 та направлення на перевірку від 10.11.2016 №742-Н/01-26 (а.с.50-51) була проведена планова перевірка дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю Серп Торг законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Перевіркою встановлено порушення, зокрема, вимог статті 107 КЗпП України - оплата працівникам за роботу у святкові і неробочі дні не проводилася у подвійному розмірі.
За наслідками перевірки складено акт №48А/04-3 (а.с.52-54) на підставі якого Управлінням Держпраці у Рівненській області винесено припис №39П/04-3/48А від 16.11.2016 року про усунення порушень вимог статті 107 КЗпП України (а.с.6-7) та прийнята постанова про накладення штрафу уповноваженими особами від 06.12.2016 №000128 (а.с.8-9).
Згідно вказаної постанови до Товариства з обмеженою відповідальністю Серп Торг на підставі абзацу 4 частини 2 статті 265 Кодексу законів про працю України застосовано штраф у розмірі 87000 грн.
Суд першої інстанції перевіряючи дії відповідача при винесенні припису та постанови на відповідність вимог частини 3 статті 2 КАС України дійшов висновку, що відповідач діяв протиправно.
Колегія суддів апеляційного суду погоджується з вказаним висновком, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що Управління Держпраці у Рівненській області є повноважним органом, який забезпечує реалізацію державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю на території Рівненської області та діє відповідно до свого Положення, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 04.02.2016 № 8, є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Державна служба України з питань праці (Держпраці) - центральний орган виконавчої влади України, утворений відповідно до вимог постановою Кабінету Міністрів від 10.09.2014 № 442 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади , в результаті реорганізації шляхом злиття Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки та Державної інспекції з питань праці, а також передачі Держсанепідслужбою функцій з реалізації державної політики у сфері гігієни праці та дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників.
Відповідно до Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пунктом 7 Положення передбачено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Положенням визначено, що органи Держпраці відповідно до покладених на них завдань здійснюють, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю; державний нагляд та контроль за додержанням вимог законодавства про зайнятість населення з питань дотримання прав громадян під час прийому на роботу та працівників під час звільнення з роботи.
Планова перевірка посадовою особою Управління Держпраці у Рівненській області була здійснена на підставі Порядку проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 02.07.2012 № 390.
Механізм накладення на суб'єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, встановлених частиною другої статті 265 Кодексу законів про працю України, передбачений Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 №509 (далі - Порядок № 509).
Абзацом четвертим частини другої статті 265 Кодексу законів про працю України встановлено, що юридичні та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:
- недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;
У відповідності до частини четвертої статті 265 Кодексу законів про працю України штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 2 Порядку № 509 штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками (далі - уповноважені посадові особи).
Штрафи можуть бути накладені, зокрема, на підставі акта про виявлення під час перевірки суб'єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу.
Як встановлено судом першої інстанції, постанова про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 06.12.2016 № 000128 у розмірі 87000 грн. винесена у зв'язку з виявленими порушеннями позивачем вимог статті 107 КЗпП України, тобто в десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати за кожного працівника, по якому виявлено порушення (6 працівників х 1450 грн. х 10). Такий штраф накладено начальником Управління Держпраці у Рівненській області, тобто уповноваженою на це посадовою особою контролюючого органу після винесення припису про усунення порушень вимог статті 107 КЗпП України.
Суд перевіряючи обставини, що стали підставою для винесення спірного припису та постанови обгрунтовано не погодився з вказаним висновком.
Статтею 73 Кодексу законів про працю України встановлено святкові і неробочі дні, зокрема, 1 січня - Новий рік, 7 січня - Різдво Христове, 8 березня - Міжнародний жіночий день, 1 і 2 травня - День міжнародної солідарності трудящих, 9 травня - День перемоги над нацизмом у Другій світовій війні (День перемоги), 28 червня - День Конституції України, 24 серпня - День незалежності України, 14 жовтня - День захисника України. Робота також не провадиться в дні релігійних свят: 7 січня - Різдво Христове, один день (неділя) - Пасха (Великдень), один день (неділя) - Трійця. Робота у зазначені дні компенсується відповідно до статті 107 цього Кодексу.
Приписами статті 107 Кодексу законів про працю України, яка регламентує оплату роботи у святкові і неробочі дні, визначено, що робота у святковий і неробочий день (частина четверта статті 73) оплачується у подвійному розмірі: 1) відрядникам - за подвійними відрядними розцінками; 2) працівникам, праця яких оплачується за годинними або денними ставками, - у розмірі подвійної годинної або денної ставки; 3) працівникам, які одержують місячний оклад, - у розмірі одинарної годинної або денної ставки зверх окладу, якщо робота у святковий і неробочий день провадилася у межах місячної норми робочого часу, і в розмірі подвійної годинної або денної ставки зверх окладу, якщо робота провадилася понад місячну норму. Оплата у зазначеному розмірі провадиться за години, фактично відпрацьовані у святковий і неробочий день. На бажання працівника, який працював у святковий і неробочий день, йому може бути наданий інший день відпочинку.
Як встановлено судом, фактично оплату роботи у святковий день - 14 жовтня 2016 року в подвійному розмірі працівникам ТОВ Серп Торг , а саме ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 не було здійснено, що було виявлено в ході перевірки та не заперечується позивачем.
У зв"язку з тим, що норма статті 107 Кодексу законів про працю України передбачає альтернативний варіант компенсації роботи працівника у святковий день, а саме надання за бажанням самого працівника іншого дня відпочинку, працівникам ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, за їх письмовими заявами про компенсацію роботи у святковий день 14.10.2016 наданням додаткового дня відпустки (а.с.26-31).
Також, можливість надання працівнику іншого дня відпочинку за роботу у вихідний день, за його згодою, передбачено також і статтею 72 КЗпП України.
Однак, вказана обставина не була врахована головним державним інспектором Управління Держпраці у Рівненській області при перевірці додержання ТОВ Серп Торг законодавства про працю та загальнообов'язкове державне страхування, і як наслідок, винесений припис про усунення порушень законодавства та прийнята постанова про застосування штрафу.
Окрім того, постановою Сарненського районного суду від 20.01.2017 у справі №572/3729/16-п, відповідно до якої провадження у справі про адміністративне правопорушення ОСОБА_12, директора ТОВ Серп Торг , закрито за відсутності в його діях ознак адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 41 КУпАП (а.с.33).
Відповідно до ч. 4 ст. 72 КАС України, вирок суду у кримінальному провадженні або постанова суду у справі про адміністративний проступок, які набрали законної сили, є обов'язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинене воно цією особою.
Враховуючи вищезазначене, суд першої інстанції дійшов правильних висновків про те, що висновок відповідача про порушення позивачем вимог статті 107 КЗпП України не відповідає нормам зазначеної статті та фактичним обставинам справи, а тому припис та постанова винесені протиправно та підлягають скасуванню.
Доводи апеляційної скарги зазначених висновків суду першої інстанції не спростовують та не містять фактів невірного застосування судом норм матеріального та процесуального права.
Зважаючи на вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення, підстави для скасування якого відсутні.
Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Управління Держпраці у Рівненській області залишити без задоволення, постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "21" березня 2017 р. без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Т.С. Котік
судді: Б.С. Моніч
І.Г. Охрімчук
Повний текст cудового рішення виготовлено "22" червня 2017 р.
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2 - позивачу/позивачам: Товариство з обмеженою відповідальністю "Серп Торг" вул.Широка,10,м.Сарни,Сарненський район, Рівненська область,34500
3- відповідачу/відповідачам: Управління Держпраці у Рівненській області вул.Лермонтова,7,м.Рівне,33028
4-третій особі: - ,
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2017 |
Оприлюднено | 27.06.2017 |
Номер документу | 67307293 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Котік Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні