ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 червня 2017 року м. Київ К/800/34514/16
Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:
Олендера І.Я. (доповідача), Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,
провівши в порядку касаційного провадження попередній розгляд адміністративної справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю М - ЕНЕРГО до Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання дій протипраними та зобов'язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю М - ЕНЕРГО на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2016 року,
ВСТАНОВИВ:
У квітні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю М - ЕНЕРГО (далі - позивач, ТОВ М-ЕНЕРГО ) звернулось до суду з позовом в якому просило: визнати протиправними дії Головного управління ДФС у Полтавській області (далі - відповідач, ДПІ) щодо здійснення податкового контролю у формі складання, реєстрації та внесення до інформаційних баз даних ДФС узагальненої податкової інформації від 16.03.2016 року № 3/16-31-14-16-26 щодо ТОВ М - ЕНЕРГО (код ЄДРПОУ 24602206) за звітний період декларування ПДВ серпень-жовтень 2015 року з питань проведення фінансово-господарських операцій за період з 01.08.2015 року по 31.12.2015 року; зобов'язати відповідача скасувати реєстрацію та виключити з інформаційних баз даних ДФС узагальнену податкову інформацію від 16.03.2016 року № 3/16-31-14-16-26 щодо ТОВ М - ЕНЕРГО (код ЄДРПОУ 24602206) за звітний період декларування ПДВ серпень-жовтень 2015 року з питань проведення фінансово-господарських операцій за період з 01.08.2015 року по 31.12.2015 року.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 10 червня 2016 року адміністративний позов задоволено.
Суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що оскаржувана інформація отримана із порушенням вимог Податкового кодексу України (далі - ПК України), а тому дії відповідача щодо складання узагальненої податкової інформації є протиправними, що є підставою для зобов'язання відповідача скасувати реєстрацію та виключити із інформаційних баз ДФС узагальнену податкову інформацію від 16.03.2016 року № 3/16-31-14-16-26 щодо ТОВ М-ЕНЕРГО .
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2016 року рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.
Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції, мотивував своє рішення тим, що акт про неможливість проведення позапланової виїзної документальної перевірки не порушує прав позивача, а внесення до Інформаційної системи змін без прийняття податкових повідомлень-рішень не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки внесення такої інформації не призводить до коригування (збільшення) податкових зобов'язань платника податків.
Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, позивач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить зазначене судове рішення скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
У доводах касаційної скарги позивач зазначає, що контролюючим органом були змінені показники податкової звітності ТОВ М-ЕНЕРГО в системі автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України, а враховуючи, що висновки відповідача не відповідають фактичним обставинам справи, то, відповідно, дії контролюючого органу щодо проведення коригування показників податкової звітності є протиправними.
Касаційний розгляд справи проведено в попередньому судовому засіданні, відповідно до ст. 220-1 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Судами попередніх інстанцій встановлено наступні обставини.
05.02.2016 року позивачем прийнято рішення про припинення ТОВ М-ЕНЕРГО та призначено ліквідаційну комісію. Головою ліквідаційної комісії Товариства призначено Бугаєнка А.А.
У зв'язку із надходженням на адресу відповідача інформації про прийняття рішення власників ТОВ М-ЕНЕРГО щодо припинення, 01.03.2016 року контролюючим органом прийнято наказ №224 про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ М-ЕНЕРГО з питання дотримання вимог податкового законодавства, валютного та іншого законодавства за період з 01.03.2013 року по останній день проведення перевірки, правильності нарахування та обчислення єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 01.03.2013 року по останній день проведення перевірки, тривалістю 5 робочих днів з 02.03.2016 року.
Копію даного наказу разом з направленням від 02.03.2016 року №351 вручено голові ліквідаційної комісії ТОВ М-ЕНЕРГО Бугаєнку А.А. 02.03.2016 року
02.03.2016 року контролюючим органом складено акт № 32/16-31-14-04-14 про неможливість проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ М - ЕНЕРГО (код ЄДРПОУ 24602206).
16.03.2016 року ДПІ складено Узагальнену податкову інформацію № 3/16-31-14-16-26 щодо ТОВ М-ЕНЕРГО за звітний період декларування ПДВ серпень, вересень, жовтень 2015 року з питань проведення фінансово-господарських операцій за період з 01.08.2015 року по 31.12.2015 року.
У вступній частині Узагальненої податкової інформації зазначено, що вона є результатом опрацювання, відповідно до п. 74.1 ст. 74 Податкового кодексу України, податкової інформації, зібраної згідно статей 72, 73 Податкового кодексу України, в тому числі, яка зберігається в інформаційних базах контролюючих органів (ІС Податковий блок , Архів електронної звітності (ЄРПН) та ін.).
Вказану податкову інформацію внесено до підсистеми Аудит ІС Податковий блок із зазначенням назви документа Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання №3/16-31-14-16-26 16.03.2016 .
На переконання позивача, узагальнена податкова інформація від 16.03.2016 року № 3/16-31-14-16-26 не відповідає дійсності, оскільки у ході її складення відповідачем не досліджено первинні документи ТОВ М-ЕНЕРГО за відповідні періоди, а тому у контролюючого органу відсутні підстави стверджувати про безтоварність господарських операцій на підставі дослідження самих лише податкових декларацій та інформації з баз даних ДФС.
Перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів приходить до висновку, що зазначена касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних мотивів.
Так, у п. 61.1 ст. 61 ПК України визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (пп. 62.1.2 п. 62.2 ст. 62 ПКУкраїни), а також перевірки та звірки відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірки щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин. (пп. 62.1.3 п. 62.2 ст. 62 ПК України).
Відповідно до ст. 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно з приписами пп. 72.1.1 п. 72.1 ст. 72 ПК України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.
Відповідно до ст. 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику (пункт 74.1); зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань (пункт 74.2).
З метою зберігання, опрацювання отриманої інформації в ході діяльності податкових органів 01.01.2013 року на підставі наказу Державної податкової служби України Про введення в експлуатацію інформаційної системи Податковий Блок від 24.12.2012 року № 1197 введено в дію ІС Податковий блок .
Єдина система Податковий блок та її підсистеми є програмними продуктами, створеними для використання органами Державної податкової служби для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі.
Інформація, що збирається, використовується та формується органами державної податкової служби у зв'язку з обліком платників податків, вноситься до відповідних інформаційних баз даних.
Метою розробки автоматизованих інформаційних систем є створення єдиного програмно-технічного комплексу для автоматизації процесу реєстрації, обліку платників податків на всіх рівнях структури органів державної податкової служби, прийому та обробки електронних звітних податкових документів, формування зведеної інформації про надходження податкових платежів, нарахування податкових зобов`язань та їх сплату у розрізі окремих податків і зборів.
Джерелами формування автоматизованих систем є, зокрема, відомості стосовно реєстраційних та облікових даних платника податків, його банківських рахунків, інформація, що надходить від інших органів виконавчої влади, у тому числі Пенсійного фонду України, Державної казначейської служби України, Державного комітету статистки України, митних органів та органів внутрішніх справ, податкових органів центрального та обласного рівнів.
Крім того, в окремих інформаційних системах обліковуються дані, що створені або отримані податковим органом у процесі поточної діяльності, у тому числі інформація про наявність/відсутність підприємства за його місцезнаходженням, видачу або анулювання свідоцтв про реєстрацію платником податку на додану вартість, направлення на адресу платника відповідних запитів, надходження відповідей на них, облік результатів контрольно-перевірочної роботи за окремими податками і зборами тощо.
Внесення до електронної бази даних Податковий блок податкової інформації, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем проведено перевірку, за результатами якого складено акт від 02.03.2016 року про неможливість проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ М - ЕНЕРГО , а 16.03.2016 року складено Узагальнену податкову інформацію щодо ТОВ М-ЕНЕРГО . Висновки, викладені у зазначеному акті та Узагальненій податковій інформації, є відображенням дій податкових інспекторів та не відповідають критерію юридичної значимості, не створюють для платника жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав та не породжують для нього будь-яких обов'язків, а, отже такий акт не порушує прав останнього. Включення суб'єктом владних повноважень до бази даних інформації про таку перевірку також не створює жодних перешкод для діяльності платника податку.
Отже, дії контролюючого органу щодо внесення до Інтегрованої системи змін показників податкової звітності суб'єктів господарювання в частині податкового кредиту та податкових зобов'язань на підставі податкової інформації без прийняття податкових повідомлень-рішень не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань) з метою здійснення податкового контролю.
Аналогічні висновки викладені у постановах Верховного Суду України від 09.12.2014 року, 03.11.2015 року та 17.11.2015 року у справах №№ 21-511а14, 21-99а15 та 21-4133а15 відповідно.
З огляду на зазначене, правильним є висновок суду апеляційної інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Доводи касаційної скарги спростовуються викладеними вище нормами права та установленими обставинами справи, у зв'язку з чим відсутні підстави для її задоволення та скасування оскаржуваного судового рішення.
За змістом ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим - ухвалене судом на підставі повного та всебічного з'ясування обставин в адміністративній справі, підтверджених доказами, дослідженими в судовому засіданні.
Відповідно до ч. 3 ст. 220-1 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 220, 220-1, 230, 231 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю М - ЕНЕРГО відхилити, а постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2016 року у справі № 816/618/16 - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили протягом п'яти днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку передбаченому ст.ст. 235 - 244-2 КАС України.
Судді: І.Я. Олендер
Л.І. Бившева
Т.М. Шипуліна
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2017 |
Оприлюднено | 26.06.2017 |
Номер документу | 67351116 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Олендер І.Я.
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Калиновський В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні