8.3.13
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
21 червня 2017 рокуСєвєродонецькСправа № 812/706/17
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Свергун І.О.,
за участі секретаря - Карча В.М.,
представника позивача - ОСОБА_1 (довіреність від 03.01.2017 № 1),
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом дочірнього підприємства Енергосфера до головного управління Державної фіскальної служби України у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 05.05.2017 № НОМЕР_1,
ВСТАНОВИВ:
Позивач - ДП Енергосфера , звернувся до суду з позовом до ГУ ДФС України у Луганській області, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС України у Луганській області від 05.05.2017 № НОМЕР_1 на суму 547549,22 грн, у тому числі за основним платежем 438039,38 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 109509,84 грн. Позовні вимоги обґрунтовано таким.
У квітні 2017 року відповідач провів камеральну перевірку даних, задекларованих у податковій звітності по орендній платі за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2014-2016 роки, за результатами якої склав акт від 18.04.2017 № 185/12-32-12-03/30824800. Згідно з актом встановлено порушення п. 288.1, п. 288.4 ст. 288, п. 123.1 ст. 123 Податкового кодексу України, в результаті чого підприємством занижено податкові зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2014-2016 роки на загальну суму 438039,38 грн.
17.05.2017 позивач отримав від відповідача податкове повідомлення-рішення від 05.05.2017 № НОМЕР_1, за яким підприємству збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у сумі 547549,22 грн, у тому числі за основним платежем 438039,38 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 109509,84 грн.
Позивач не згоден з винесеним податковим повідомленням-рішенням з таких підстав.
Наказом Президента України від 14.04.2014 № 405/2014 введено в дію рішення РНБО України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
Відповідно до статті 6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 № 1669-VII (далі - Закон № 1669) під час проведення антитерористичної операції звільнено суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
На виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 1669 розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 № 1053-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 № 1079-р зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція . Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України (від 30.10.2014 № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція , від 05.11.2014 № 1079 Про зупинення дії розпорядження КМУ від 30 жовтня 2014 року № 1053 ) м. Лисичанськ віднесено до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
На підставі викладеного ДП Енергосфера повинно бути звільнене від сплати орендної плати за землю з юридичних осіб за період з 01.04.2014 по 17.05.2016, а отже, податкове повідомлення-рішення від 05.05.2017 № НОМЕР_1 є протиправним та має бути скасоване.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі, надав суду пояснення, аналогічні викладеному в позові.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надав письмові заперечення проти позову, де зазначив таке.
Згідно з договором оренди земельної ділянки від 27.08.2003 № 546, укладеним між Лисичанською міською радою (орендодавець) та ДП Енергосфера (орендар), та додатковими угодами до нього орендна плати вноситься орендарем щомісячно в розмірі, визначеному в договорі. Отже, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до вимог чинного законодавства.
Щодо уточнення позивачем сум, визначених у податкових деклараціях з плати за землю (земельного податку та/або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) на підставі Закону № 1669 відповідач посилається, що єдиним належним та достатнім документом, який підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, є сертифікат Торгово-промислової палати України. Позивач не надавав до податкового органу такий сертифікат Торгово-промислової палати.
Крім того, порядок звільнення від сплати за користування земельними ділянками Законом № 1669 не визначено.
На підставі викладеного просив відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Вислухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 69-72 КАС України, суд встановив такі фактичні обставини та відповідні до них правовідносини.
Дочірнє підприємство Енергосфера , код ЄДРПОУ 30824800, є юридичною особою, зареєстровано за адресою: 93117, Луганська обл., місто Лисичанськ, АТ ЛИНОС (арк. спр. 64).
30.04.2003 між Лисичанською міською радою (орендодавець) та ДП Енергосфера (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано 27.08.2003 за № 546 (арк. спр.65-67). Предметом договору є оренда земельної ділянки площею 4,7405 га, яка розташована за адресою: Луганська область, місто Лисичанськ, вул. Артемівська, 35.
Позивач подавав до контролюючого органу звітні податкові декларації з плати за землю (земельного податку та/або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) за період 2014-2016 років, в яких самостійно визначав суми зобов'язань, що належать до сплати. Зазначені суми самостійно визначених платежів з орендної плати за землю щомісячно відображались податковим органом в інтегрованій картці ДП Енергосфера за видом платежу орендна плата з юридичних осіб (арк. спр. 106-123).
У подальшому, 14.02.2017 позивач подав уточнюючі податкові декларації з плати за землю за 2014, 2015, 2016 роки, якими з урахуванням звільнення від її сплати в силу ст. 6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції зменшено податкові зобов'язання на загальну суму 117385,58 грн за період з квітня по грудень 2014 року (арк. спр. 35-37), зменшено податкові зобов'язання на загальну суму 206176,80 грн за 2015 року (арк. спр. 38-40), зменшено податкові зобов'язання на загальну суму 123690,75 грн за період з січня по травень 2016 року (арк. спр. 41-43).
У зв'язку з отриманням вищевказаних уточнюючих податкових декларацій відповідач провів камеральну перевірку даних, задекларованих у податковій звітності по орендній платі за земельні ділянки державної або комунальної власності ДП Енергосфера за 2014-106 роки, за результатами якої 18.04.2017 склав акт № 185/12-32-12-03/30824800 (арк. спр. 9-16).
Перевіркою встановлено, що в порушення п. 288.1, п. 288.4 ст. 288 ПК України ДП Енергосфера занизило податкові зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за 2014-2016 роки на загальну суму 438039,38 грн.
На підставі вказаного акта перевірки відповідачем складено податкове повідомлення-рішення від 05.05.2017 № НОМЕР_1, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання за платежем Орендна плата з юридичних осіб на 547549,22 грн, у тому числі: за податковими зобов'язаннями - 438039,38 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями - 109509,84 грн (арк. спр. 7).
При вирішенні спору по суті суд виходить з такого.
Відповідно до положень статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Згідно з пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення РНБО України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення Антитерористичної операції (далі - АТО) на території Донецької і Луганської областей.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02 вересня 2014 року № 1669-VII (далі - Закон № 1669) період проведення антитерористичної операції - це час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Виходячи з наведених приписів, датою початку періоду проведення антитерористичної операції є 14.04.2014.
Згідно з ч. 3 ст. 11 Прикінцеві та перехідні положення наведеного Закону, закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
За результатами аналізу вказаних норм суд дійшов висновку, що Закон № 1669 є спеціальним законом у спірних правовідносинах, а тому його застосування не ставиться у залежність від внесення відповідних змін до Податкового кодексу України.
Крім того, Закон № 1669 прийнято у часі пізніше ніж Податковий кодекс України.
Статтею 6 Закону № 1669 (в редакції, чинній до 08.06.2016) встановлено, що під час проведення антитерористичної операції звільнено суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
Відповідно до п. 5 ст. 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 1669 Кабінет Міністрів України у десятиденний строк з дня опублікування цього Закону зобов'язано, зокрема: затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України № 405/2014 від 14.04.2014, у період з 14.04.2014 до її закінчення.
Розпорядженням КМУ від 30 жовтня 2014 року № 1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція на виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції (Закон № 1669) був затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком. Відповідно до вказаного Додатку в розділі Луганська область пункт Міста обласного значення під номером 8, зокрема, зазначено: м. Лисичанськ (Лисичанська міська рада).
Розпорядженням КМУ від 05 листопада 2014 року № 1079-р Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053 зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція .
Розпорядженням КМУ від 2 грудня 2015 року № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України на виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції був затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком. Відповідно до Додатку в розділі Луганська область пункт Міста обласного значення під номером 8, зокрема, зазначено: м. Лисичанськ (Лисичанська міська рада).
Пунктом 3 визнано такими, що втратили чинність розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція та розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 1079 Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053 .
Таким чином, місто Лисичанськ (Лисичанська міська рада) є населеним пунктом, на території якого здійснювалась антитерористична операція, а відтак, позивач користується правом, встановленим статтею 6 Закону № 1669, щодо звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
Щодо посилань відповідача на ту обставину, що позивачем не надано сертифікат Торгово-промислової палати України щодо настання форс-мажорних обставин, суд зазначає таке.
За приписами ст. 10 Закону № 1669 протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
Однак статтею 6 Закону № 1669 не вимагається отримання сертифіката про засвідчення форс-мажорних обставин для звільнення від плати за землю.
Законом України Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування (набув чинності 08.06.2016) внесено зміни до ст. 6 Закону № 1669, а саме текст статті 6 викладено в такій редакції: Звільнити суб'єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону .
Отже, статтею 6 Закону № 1669 (в редакції від 08.06.2016) звільнено суб'єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону, де зазначено, що Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію.
Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 1085-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення місто Лисичанськ (Лисичанська міська рада) не зазначено.
Таким чином, відповідно до положень Закону № 1669 достатньою підставою для звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності та скасування орендної плати за користування державним та комунальним майном стосовно конкретних суб'єктів господарювання є встановлення факту здійснення ними діяльності на території проведення антитерористичної операції за період з 14.04.2014 по 07.06.2016.
Зазначена підстава відносно позивача встановлена судом при розгляді цієї справи, тому суд робить висновок про те, що в силу Закону № НОМЕР_2 Енергосфера в період з 14.04.2014 по 07.06.2016 звільнено від сплати орендної плати за землю в місті Лисичанську (Лисичанська міська рада).
Право платника податків в разі самостійного виявлення помилки подати уточнюючу декларацію закріплене в ст. 50 Податкового кодексу України.
Отже, задекларовані в уточнюючих деклараціях позивача нульові показники зобов'язання з орендної плати за землю протягом періоду з травня 2014 року по травень 2016 року відповідають вимогам Закону № 1669 і свідчать про реалізацію позивачем зазначеного права.
Відповідно до п. 123.1 ст. 123 Податкового кодексу України у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
Посилаючись на вказану норму, відповідач нарахував позивачу штрафні (фінансові) санкції.
Однак, з огляду на те, що за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про безпідставність визначення податковим органом позивачу податкового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки комунальної власності за період з травня 2014 року по травень 2016 року, підстави для застосування до підприємства відповідача штрафних (фінансових) санкцій, що передбачені статтею 123 Податкового кодексу України, відсутні.
Таким чином, оскаржене податкове повідомлення-рішення форми Р від 05.05.2017 № НОМЕР_1 щодо збільшення Дочірньому підприємству Енергосфера грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на загальну суму 547549,22 грн є протиправним і належить до скасування.
Таким чином, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, позовні вимоги слід задовольнити в повному обсязі.
Відповідно до ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду з позовом позивачем сплачено судовий збір у сумі 8213,24 грн (арк. спр. 2, 26).
Оскільки суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі, судові витрати зі сплати судового збору в сумі 8213,24 грн належить відшкодувати на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст. ст. 70, 71, 94, 159, 160, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов дочірнього підприємства Енергосфера до головного управління Державної фіскальної служби України у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 05.05.2017 № НОМЕР_1 задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми Р Головного управління ДФС у Луганській області від 05.05.2017 № НОМЕР_1 щодо збільшення Дочірньому підприємству Енергосфера грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на загальну суму 547549,22 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Луганській області (93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Енергетиків, буд. 72, код ЄДРПОУ 39591445) на користь Дочірнього підприємства Енергосфера (93117, Луганська область, м. Лисичанськ, АТ ЛИНОС , код ЄДРПОУ 30824800) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 8213,24 грн (вісім тисяч двісті тринадцять грн 24 коп.).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.
Повний текст постанови складено 26 червня 2017 року.
Суддя ОСОБА_2
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2017 |
Оприлюднено | 27.06.2017 |
Номер документу | 67372128 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні