ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 червня 2017 року м. Київ К/800/18380/16
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі
головуючого судді: Мороз Л.Л.,
суддів: Горбатюка С.А.,
Стрелець Т.Г.,
розглянувши у порядку письмового розгляду касаційну скаргу комунального підприємства "Оберіг" на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.02.2016 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31.05.2016 року у справі за позовом Державної фінансової інспекції у Кіровоградській області до комунального підприємства "Оберіг" про стягнення збитків,
ВСТАНОВИЛА:
Державна фінансова інспекція в Кіровоградській області звернулась до суду з позовом, в якому, з урахуванням змінених позовних вимог, просила стягнути з Комунального підприємства "Оберіг" кошти у сумі 59847,11 грн.
Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.02.2016 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31.05.2016 року, позов задоволено. Постановлено стягнути з комунального підприємства "Оберіг" в дохід держави кошти, отримані без установлених законом підстав та порушенням законодавства в сумі 59847,11 грн.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу у якій, посилаючись на порушення судами норм процесуального та матеріального права, просить скасувати оскаржені рішення.
Перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як встановлено, фахівцями Олександрівської об'єднаної державної фінансової інспекції проведено планову ревізію фінансово-господарської діяльності КП "Оберіг" за період з 01.06.2010 року по 28.02.2013 року, за результатами якої складено Акт від 21 травня 2013 року №01-10/30.
В ході ревізії фінансово-господарської діяльності КП "Оберіг" фахівцями фінансової інспекції встановлено факт нанесення збитків, які залишились невідшкодованими, на загальну суму 59847,11грн.
Ревізією достовірності дебіторської та кредиторської заборгованості за наявними в бухгалтерськими документами встановлено, що "КП "Оберіг" не віднесено на розрахунки з Олександрівською селищною радою у грудні 2011 року вартість матеріальних цінностей по будівництву даху та горища житлового будинку №1 в сумі 13576,33 грн., та лютому 2013 року вартість використаних товарно-матеріальних цінностей та виконаних робіт по благоустрою, а саме: відновлення освітлення по вул. Леніна на загальну суму 13887,84 грн., що відповідно призвело до збитків КП "Оберіг" на загальну суму 27464,17 грн.
Ревізією встановлено, що КП "Оберіг" укладено з Олександрівською селищною радою договір №179/08 від 21.08.2012, предметом якого є забезпечення екологічно безпечного зберігання та оброблення відходів. Вартість робіт по договору склала 45000,00 грн., які Олександрівською селищною радою сплачені КП "Оберіг" в повному обсязі. Під час ревізії встановлено, що порушення п. 2 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 № 996, п. 2 п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, виконання робіт на суму 45000,00 грн. документально не підтверджено, що відповідно призвело завищення робіт здійснених за рахунок бюджетних коштів та збитків Олександрівській селищній раді на суму 45000,00 грн. Під час ревізії 18000,00 грн. відшкодовано Олександрівській селищній раді. Невідшкодований залишок становить 27000,00 грн.
В ході обстеження виявлено споживачів - фізичних осіб з якими не укладені договори про надання КП "Оберіг" послуг, що є порушенням ст. 19 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання". Внаслідок зазначеного порушення від споживачів недоотримано вартості послуг з водопостачання та водовідведення на загальну суму 3490,94 грн. Невідшкодований залишок складає 3181,54 грн., в тому числі: від громадянина ОСОБА_2 - 2024,46 грн., від громадянина ОСОБА_3 - 219,60 грн., від громадянина ОСОБА_4 - 745,20 грн., від громадянина ОСОБА_5 -192,28 грн., що призвело до збитків КП "Оберіг".
Ревізією встановлені факти заниження вартості послуг з вивезення та розміщення твердих побутових відходів в порівнянні з вартістю визначеною калькуляціями. Так занижено вартість послуг комунальному підприємству "Комсервіс" на суму 496,93 грн., ТОВ "Хімконтакт" на суму 1200,36 грн., ПАТ "Кіровоградавтотранс" на суму 72,00 грн., ТОВ "Ювента - Оіл" на суму 240,00 грн., Олександрівське ТВБВ № 10010/0135 на суму 63,26 грн, ТОВ "ОМІС" 128,85 грн., що призвело до збитків КП "Оберіг" на загальну суму 2201,40 грн.
На підставі Акту ревізії від 21 травня 2013 року №01-10/30, Олександрівською об'єднаною державною фінансовою інспекцією пред'явлено КП "Оберіг" вимогу від 28.05.2013 року №01-14/298, щодо усунення виявлених порушень законодавства.
Невиконання відповідачем вимоги ДФІ стало підставою для звернення органом державного фінансового контролю до суду з позовом про стягнення з відповідача коштів.
Відповідно до частини другої ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 8 Закону орган державного фінансового контролю вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб.
У відповідності до п. 7, 10 ч. 1 ст. 10 Закону №2939-ХІІ органу державного фінансового контролю надається право: - пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства; - звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Як встановлено, в ході ревізії фінансово-господарської діяльності КП Оберіг наявний факт нанесення збитків, які залишились невідшкодованими, на загальну суму 59847,11 грн.
Ревізією достовірності дебіторської та кредиторської заборгованості за наявними в бухгалтерськими документами встановлено, що КП Оберіг не віднесено на розрахунки з Олександрівською селищною радою у грудні 2011 року вартість матеріальних цінностей по будівництву даху та горища житлового будинку №1 в сумі 13576,33 грн., та лютому 2013 року вартість використаних товарно-матеріальних цінностей та виконаних робіт по благоустрою, а саме: відновлення освітлення по вул. Леніна на загальну суму 13887,84 грн., що відповідно призвело до збитків КП Оберіг на загальну суму 27464,17 грн.
Ревізією встановлено, що КП Оберіг укладено з Олександрівською селищною радою договір №179/08 від 21.08.2012, предметом якого є забезпечення екологічно безпечного зберігання та оброблення відходів. Вартість робіт по договору склала 45000,00 грн., які Олександрівською селищною радою сплачені КП Оберіг в повному обсязі. Під час ревізії встановлено, що порушення п. 2 ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 № 996, п. 2 п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, виконання робіт на суму 45000,00 грн. документально не підтверджено, що відповідно призвело завищення робіт здійснених за рахунок бюджетних коштів та збитків Олександрівській селищній раді на суму 45000,00 грн. Під час ревізії 18000,00 грн. відшкодовано Олександрівській селищній раді. Невідшкодований залишок становить 27000,00 грн.
В ході обстеження виявлено споживачів - фізичних осіб з якими не укладені договори про надання КП Оберіг послуг, що є порушенням ст. 19 Закону України Про питну воду та питне водопостачання . Внаслідок зазначеного порушення від споживачів недоотримано вартості послуг з водопостачання та водовідведення на загальну суму 3490,94 грн. Невідшкодований залишок складає 3181,54 грн., в тому числі: від громадянина ОСОБА_2 - 2024,46 грн., від громадянина ОСОБА_3 - 219,60 грн., від громадянина ОСОБА_4 - 745,20 грн., від громадянина ОСОБА_5 -192,28 грн., що призвело до збитків КП Оберіг .
Ревізією встановлені факти заниження вартості послуг з вивезення та розміщення твердих побутових відходів в порівнянні з вартістю визначеною калькуляціями. Так занижено вартість послуг комунальному підприємству Комсервіс на суму 496,93 грн., ТОВ Хімконтакт на суму 1200,36 грн., ПАТ Кіровоградавтотранс на суму 72,00 грн., ТОВ Ювента - Оіл на суму 240,00 грн., Олександрівське ТВБВ № 10010/0135 на суму 63,26 грн, ТОВ ОМІС 128,85 грн., що призвело до збитків КП Оберіг на загальну суму 2201,40 грн.
Акт ревізії від 21.05.2013 року № 01-10/30 підписано посадовими особами Відповідача - директором комунального підприємства Оберіг - Андрейченко В.Є., та виконуючим обов'язки головного бухгалтера - Овчаренко Г.І., без зауважень. Протягом визначеного законодавством терміну заперечень на адресу Держфінінспекції не надійшло, що свідчить про визнання посадовими особами відповідача фактів порушень виявлених ревізією.
На підставі акта перевірки, позивачем пред'явлено відповідачу лист-вимогу про усунення виявлених порушень і недоліків від 28.05.2013 року № 01-14/298, щодо усунення виявлених порушень законодавства.
Відповідно до п.10 ст.10 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні органу державного фінансового контролю надається право звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Суди попередніх інстанцій встановили, що на момент розгляду справи доказів про виконання в повному обсязі листа-вимоги від 28.05.2013 року № 01-14/298 та усунення фінансових порушення на загальну суму 59847,11 грн. немає, вказана вимога є чинною.
З огляду на вказані обставини, суд касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій задоволення позову.
У касаційній скарзі відповідач зазначає, що вимога позивача в частині відшкодування збитків не є обов'язковою для виконання, що унеможливлює задоволення позову.
Вказані твердження є помилковими, оскільки у відповідності ч. 2 ст. 15 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов'язковими для виконання службовими особами об'єктів, що контролюються.
У разі невиконання вимоги щодо відшкодування збитків, такі збитки відшкодовуються у судовому порядку.
Крім того, відповідач, з посиланням на ч. 2 ст. 21 КАС, зазначає, що вимога про відшкодування шкоди, у разі якщо вона заявлена без поєднаної вимоги вирішити публічно-правовий спір, розглядається в порядку цивільного чи господарського судочинства.
Проте, доводи відповідача є необґрунтованими, оскільки у вказаній нормі йде мова про відшкодування шкоди, заподіяної суб'єктом владних повноважень. Тому положення вказаної норми на спірні правовідносини не розповсюджуються.
Натомість, відповідно до ч. 3 ст. 6 КАС суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та законами України.
При цьому, звернення позивача із цим позовом до суду узгоджується з п. 10 ст. 10 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні .
Касаційну скаргу слід залишити без задоволення, оскільки рішення судів першої та апеляційної інстанції ухвалено з додержанням норм права, правова оцінка обставинам у справі дана вірно, а доводи касаційної скарги висновків судів не спростовують.
Доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку, що при розгляді справи судами допущено неправильне застосування норм матеріального чи порушення норм процесуального права, які передбачені ст.ст. 225 - 229 Кодексу адміністративного судочинства України як підстави для зміни, скасування судового рішення, залишення позовної заяви без розгляду або закриття провадження у справі.
Керуючись ст. ст. 220, 222, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу комунального підприємства "Оберіг" залишити без задоволення, постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.02.2016 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31.05.2016 року у цій справі залишити без змін.
Ухвала є остаточною і оскарженню не підлягає.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2017 |
Оприлюднено | 29.06.2017 |
Номер документу | 67403059 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Мороз Л.Л.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Семененко Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні