Рішення
від 22.06.2017 по справі 907/1255/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

22.06.2017 Справа № 907/1255/15

За позовом публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації „Закарпатгаз", м. Ужгород

до відповідача товариства з обмеженою відповідальністю „Міжнародний центр інформаційних технологій» , м. Ужгород

про стягнення суми 206547,31грн. заподіяних збитків (з урахуванням поданої в порядку ст.22 Господарського процесуального кодексу України заяви про зменшення розміру позовних вимог).

Головуючий суддя Івашкович І.В.

за участі представників:

від позивача - ОСОБА_1, довіреність №ДР-30-1216 від 26.12.2016

від відповідача - ОСОБА_2, довіреність №2/21-01 від 22.06.2017р.

У судовому засіданні 18.05.17 за участі представників: від позивача - ОСОБА_1, довіреність №ДР-30-1216 від 26.12.2016, від відповідача - ОСОБА_3, довіреність від 12.01.2016 оголошувалась перерва до 12.06.17. У судовому засіданні 12.06.17 за участі представників: від позивача - ОСОБА_1, довіреність №ДР-30-1216 від 26.12.2016, від відповідача - ОСОБА_3, довіреність від 12.01.2016 оголошувалась перерва до 21.06.17 14:30 год. У судовому засіданні 21.06.17 за участі представників: від позивача - ОСОБА_1, довіреність №ДР-30-1216 від 26.12.2016, від відповідача - ОСОБА_3, довіреність від 12.01.2016 оголошувалась перерва до 22.06.17 12:00 год.

Суть спору: публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації „Закарпатгаз", м.Ужгород звернулося з позовом до відповідача товариства з обмеженою відповідальністю „Міжнародний центр інформаційних технологій» , м. Ужгород про стягнення суми 206547,31грн. заподіяних збитків (з урахуванням поданої в порядку ст.22 Господарського процесуального кодексу України заяви про зменшення розміру позовних вимог).

Позовні вимоги мотивує з посиланням на ті обставини, що 03.01.2012р. між ПАТ "Закарпатгаз" (Постачальник) та ТОВ "Міжнародний центр інформаційних технологій" (Споживач) укладено договір №538-У на постачання природного газу за регульованим тарифом, відповідно до умов якого Споживач, серед іншого, зобов"язувався забезпечувати збереження та цілісність ЗВТ і пломб на них та газовому обладнанні, негайно повідомляти Постачальника про недоліки в роботі ЗВТ. За результатами проведеної повірки належного відповідачу ЗВТ зав.№007735 було встановлено непридатність цього ЗВТ до застосування, що підтвердилось ОСОБА_1 експертизи №586 від 18.10.2012. При знятті ЗВТ на повірку на об"єкті споживання: Ужгородський район, с.Баранинці, вул. Гагаріна,98, представниками ПАТ "Закарпатгаз" здійснено припинення газопостачання шляхом пломбування крана перед лічильником пломбою №57094438, що оформлено ОСОБА_1 про демонтаж лічильника №5863/10 від 18.10.2012р. Проведеними в послідуючому представниками ПАТ "Закарпатгаз" на вказаному об"єкті перевірками, оформленими ОСОБА_1 обстеження від №6975/03 від 04.03.2013р., ОСОБА_1 обстеження від 17.11.2014р., підтверджувалось відсутність лічильника, відсутність газоспоживання, наявність пломби на крані перед лічильником. При проведеному 24.09.2015р. комісійному обстеженні на вказаному об"єкті відповідача виявлено порушення, про що складено ОСОБА_1 про виявлені порушення №93/09/15 від 24.09.2015р. У ОСОБА_1 зафіксовано споживання споживачем газу газовим приладом, непридатним до застосування, зрив пломби на вхідному крані перед лічильником, самовільне відновлення газопостачання, несанкціонований відбір природного газу за відсутності закуплених обсягів.

Позивач стверджує, що відповідачем, таким чином, порушено як відповідні умови договору, так і вимоги Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу", Правил користування природним газом для юридичних осіб (затв. постановою НКРЕ від 13.09.2012 №1181).

Наголошує, що допущений відповідачем несанкціонований відбір за відсутності закуплених відповідно до договору обсягів природного газу та допущення недоліків, що впливають на результати вимірювання об"єму газу, дають підстави для здійснення перерахунку об"ємів природного газу відповідно до п.3.12.11 Правил користування природним газом для юридичних осіб та ст.23 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу".

На підставі ОСОБА_1 про виявлені порушення від 24.09.2015р. відповідачу проведено перерахунок спожитого природного газу по номінальній потужності неопломбованого газоспоживаючого обладнання в обсязі 25370 куб.м, вартістю 206547,31 грн. (з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог).

Позивач звернувся з даним позовом про стягнення з відповідача суми 206547,31 грн., посилаючись на правові підстави для покладення на відповідача обов"язку щодо відшкодування заявленої суми збитків, передбачені ст. ст. 203 Цивільного кодексу України, ст. ст. 216, 217, 218, 224 Господарського кодексуУкраїни.

У судовому засіданні 18.05.2017 розпочато розгляд справи по суті.

Уповноваженим представником позивача позовні вимоги на суму 206547,31 грн. (з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог) підтримано в повному обсязі. Посилається на викладені у позовній заяві та додатково наданих письмових поясненнях обгрунтування, додані до матеріалів справи документальні докази.

Зокрема, щодо Висновку судової трасологічної експертизи №2892 від 30.03.2017р., проведеної на підставі ухвали господарського суду Закарпатської області від 01.06.2016р., позивачем надано письмові пояснення та наголошено, що даним висновком встановлено відсутність ознак пошкодження пломби на крані перед лічильником, та те, що кран перед лічильником дозволяє його частково відкрити на кут 65 градусів. Вважає, що результати експертизи доводять можливість споживання відповідачем природного газу, чим пояснюється існування різниці в показах лічильника станом на дату демонтажу лічильника (15.10.2012р., показник становив 28056 м.куб) та на дату виявленого порушення (24.09.2015р., показ лічильника зафіксовано 39704 м.куб), різниця складає 11 648 куб. м. Зазначена різниця в показниках свідчить про несанкціонований відбір природного газу відповідачем.

Одночасно наголошує, що показники лічильника у спірному випадку не можуть застосовуватись при розрахунку збитків, оскільки такий відбір обліковано некомерційним вузлом обліку, який ДП "Закарпаттястандартметрологія" визнано непридатним до застосування. Обгрунтовуючи нанесення внаслідок протиправної поведінки відповідача збитків, позивач стверджує, що протиправна поведінка відповідача полягає у порушенні ним ч.2 ст.23 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу". Причинно-наслідковий зв"язок полягає в тому, що внаслідок відкриття крану перед лічильником та встановлення некомерційного вузла обліку, відповідачем допущено несанкціонований відбір природного газу.

Додатково наданими письмовими запереченнями на пояснення відповідача від 18.05.2017 позивач наводить обгрунтування у спростування доводів відповідача стосовно результатів експертизи.

Відповідач згідно з наданим письмовим відзивом на позов проти позовних вимог в повному обсязі заперечив. Зазначає, зокрема, що наведені в акті від 24.09.2015р. про виявлені порушення відомості про самовільне відновлення газопостачання не відповідають дійсності, оскільки на об"єкті не було приладів споживання газу, які могли б працювати. Єдиним підтвердженим фактом є те, що лічильник встановлено на місці, однак це зроблено відповідачем лише з метою припинити незначний витік газу через з"єднання газової труби, оскільки на відповідні звернення заглушити згони на трубі позивач не реагував. Відповідач, окрім того, вказує на те, що жодна діяльність у спірному приміщенні не здійснювалась, потреби у користуванні газом не існувало. Приміщення будівлі за адресою: с.Баранинці вул. Гагаріна,98 передавалось в оренду згідно договорів оренди від 10.04.2014 та 15.09.2015р. У період з 11.04.2015 по 14.09.2015 це приміщення не експлуатувалось, було зачинено, опломбовано та передано під охорону. Наголошує, що лічильник газу на об"єкті був несправним і встановлений тільки задля запобігання незначним витокам газу через згони газової труби, пломба перед лічильником не пошкоджена, кран далі знаходиться опломбованим в закритому положенні, газова плита працює від газового балону, котел є технічно несправним та не використовується, технічний розрахунок здійснено позивачем на підставі Правил, які втратили чинність, із твердженням про споживання таких обсягів газу, які в кілька разів перевищили обсяги, що відповідач раніш не споживав.

Згідно з поясненнями, наданими з урахуванням висновку проведеної судової експертизи, відповідач наголошує, що у висновку експерта зазначено, що кран опломбовано у закритому положенні пломбою "Закапатгаз 570994438" та на поверхнях пломби ознак знімання та повторного навішування, пошкодження пломбувального дроту пломби на крані перед лічильником не виявлено, тобто акт від 24.09.2005р., на який посилається позивач, як на підставу вимог, не відповідає дійсності. Важливим аспектом, що свідчить про те, що відповідач не відкривав і не закривав кран після його опломбування, відповідач вважає зазначення у мотиваційній частині висновку експерта про те, що експерт досліджував поверхню крану та його ручки за допомогою лупи із збільшенням до 10х та мікроскопом МБС-10 із збільшенням до 32х в космопадаючому світлі, і при такому ретельному дослідженні не виявлено на поверхні крана будь-яких подряпин чи потертостей-слідів проковзування пломбувального дроту внаслідок відкривання чи закривання крану. Додатково наданими поясненнями відповідач наводить спростування доводів позивача про наявність підстав покладення на відповідача відшкодування шкоди відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України, стверджуючи про те, що позивачем не доведено як сам факт існування шкоди, так і підстави для відповідальності відповідача. Вказує на те, під час проведення перевірки представник підприємства відповідача був відсутній та про її проведення не повідомлявся, акти не підписані з боку відповідача. Просить також врахувати, що в акті про виявлені порушення від 24.09.2015р. вказано про виявлення ознак порушення конструкції лічильника, в т.ч. лічильного механізму або порушень в роботі лічильника, а отже покази несправного лічильника не можуть братися до уваги.

На підставі ухвали господарського суду Закарпатської області від 01.06.2016 у даній справі призначено судову інженерно-технічну експертизу, за результатами проведення якої до господарського суду Закарпатської області надійшов Висновок №2892 судової трасологічної експертизи за матеріалами справи №907/1255/15, складений 30.03.2017р. судовим експертом Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз. За результатами проведених досліджень судовим експертом на поставлені судом питання зроблено висновки про те, що:

- кран системи газопостачання, який розташований всередині будівлі за адресою: Ужгородський район, с.Баранинці, вул. Гагаріна, 98, перед лічильником, опломбовано у закритому положенні пломбою "ЗАКАРПАТГАЗ 57094438";

- візуально-розпізнавальними методами на поверхнях пломби ознак знімання та повторного навішування, пошкодження та деформування пломбувального дроту пломби на крані перед лічильником, що знаходиться за адресою: Ужгородський район, с.Баранинці, вул. Гагаріна, 98, не виявлено;

- спосіб навішування пломби "ЗАКАРПАТГАЗ 57094438" на кран перед лічильником, який був встановлений за адресою: Ужгородський район, вул. Гагаріна, 98, дозволяє його частково відкрити на кут до 65градусів. При цьому на поверхнях пломби будь-яких ознак знімання та повторного навішування, пошкодження та деформування пломбувального дроту візуально-розпізнавальними методами не виявлено.

Надаючи правовий аналіз наданим сторонами доказам, висновку експерта, при повному, всебічному та об"єктивному з"ясуванні всіх обставин справи в їх сукупності, суд констатує висновки наступні.

З фактичних матеріалів та обставин справи слідує, що між ПАТ по газопостачанню та газифікації "Закарпатгаз" (Постачальник) та ТОВ "Міжнародний центр інформаційних технологій" (Споживач) укладено Договір №538/У від 03.01.2012р. на постачання природного газу за регульованим тарифом. Предмет вказаного договору передбачає, що Постачальник постачає природний газ Споживачу в обсягах і порядку, передбачених Договором для забезпечення потреб споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість газу і наданих послуг у розмірах, строки, порядку та на умовах, передбачених договором. У відповідності до взятих за умовами Договору на себе зобов"язань (розділ 5 Договору) Споживач (відповідач) зобов"язався, зокрема, дотримуватись дисципліни споживання газу; забезпечити допуск уповноважених представників Постачальника за пред"явленням службового посвідчення на власну територію для огляду вузлів обліку, газопроводів, газоспоживного устаткування, в т.ч., для проведення перевірки, зняття показів, зчитування даних із ЗВТ, для виконання заходів з відключення/підключення газового обладнання в порядку, визначеному законодавством; забезпечувати збереження та цілісність ЗВТ і пломб на них та на газовому обладнанні, в т.ч. відключеному від систем газопостачання, що знаходяться на території Споживача.

Відповідно до Додатку №1 до Договору на постачання природного газу за регульованим тарифом визначено Перелік комерційних вузлів обліку газу та газоспоживного обладнання, згідно з яким за місцезнаходженням пункту призначення: с.Баранинці, вул. Гагаріна,98, установлено газоспоживне обладнання- Термомакс в кількості 1, ПГ-4 - в кількості 1, Тип приладу обліку - Метрікс G-6, зав. номер 007735 р.в.05.

Згідно з Додатком №2 до Договору на постачання природного газу за регульованим тарифом визначено договірні обсяги постачання природного газу на 2012р., в т.ч. по місяцях та кварталах.

Відповідно до умов про строк дії (розділ 10 Договору) цей Договір укладено на строк до 31.12.2012р., з умовою його подальшої пролонгації якщо за місяць до закінчення строку жодною із сторін не буде заявлено про його припинення або перегляд умов. При цьому встановлено обов"язковість переоформлення Додатку №2 щодо договірних обсягів постачання газу. В подальшому будь-яких змін чи доповнень, в т.ч. щодо договірних обсягів газу, сторонами до Договору не вносилось.

Актом №5863/10 про демонтаж лічильника газу від 15.10.2012р., складеним уповноваженими представниками ПАТ "Закарпатгаз" у присутності представника Споживача, засвідчено, що на об"єкті Споживача ТОВ "Міжнародний центр інформаційних технологій" за адресою: с.Баранинці, вул. Гагаріна,98, знято лічильник Метрікс G-6, № 007735, з показниками 28056 куб.м., для направлення на повірку до ДП "Закарпаттястандартметрологія". Вказаним актом засвідчено опломбування крану перед лічильником пломбою №57094438.

Довідкою про непридатність побутового лічильника газу №45134 від 18.10.2012р., виданою державним повірником ДП "Закарпаттястандартметрологія", підтверджено, що на підставі результатів повірки засіб вимірювальної техніки лічильник типу G-6, з-д виробник МЕТRIX, зав. №7735, покази 28056 м.куб. визнано непридатним до застосування.

Матеріалами справи підтверджується, що в послідуючому за результатами проведених представниками ПАТ "Закарпатгаз" обстежень та перевірок газоспоживного обладнання Споживача ТОВ "Міжнародний центр інформаційних технологій" за адресою: с. Баранинці, вул. Гагаріна,98, складено ОСОБА_1 №6975/03 від 04.03.2013р., від 17.11.2014р., від 04.04.2015р., відповідно до яких зазначено про наявність газового приладу - Термомакс (котел) - кількість 1, ПГ-4 - кількість 1, відсутність приладу обліку, опломбування крану перед лічильником у закритому положенні, відсутність газоспоживання через діючу мережу.

22.09.2015р. представниками ПАТ "Закарпатгаз" (ст.контролер ОСОБА_4, ст.контролер ОСОБА_5Л.) проведено обстеження газовикористовуючого обладнання та приладів обліку споживача ТОВ "Міжнародний центр інформаційних технологій" за адресою: с. Баранинці, вул. Гагаріна,98, про що складено ОСОБА_1 обстеження газовикористовуючого обладнання та приладів обліку підприємств-споживачів природного газу від 22.09.2015р. Зазначеним актом, зокрема, зафіксовано встановлення лічильника МЕТRIX G-6, зав. №7735, з показником 39699, вказано про відсутність номерної пломби на вході-виході, про встановлення лічильника, який 18.10.2012р. був визнаний непридатним. Акт складено та підписано представниками ПАТ "Закарпатгаз" ОСОБА_6 та ОСОБА_5, якими також засвідчено відмову представника Споживача від підпису ОСОБА_1.

24.09.2015р. представниками ПАТ "Закарпатгаз" (начальник відділу обліку та розрахунків з юридичними особами ПАТ "Закарпатгаз" ОСОБА_7, фахівець з фінансово-економічної безпеки відділу економічної безпеки ОСОБА_8, ст. контролер ОСОБА_9, слюсар ОСОБА_10В.) проведено перевірку газовикористовуючого обладнання та приладів обліку підприємств-споживачів газу споживача ТОВ "Міжнародний центр інформаційних технологій" за адресою: с.Баранинці, вул. Гагаріна, 98, за результатами якого складено комісійний ОСОБА_1 №6502/09 перевірки газовикористовуючого обладнання та приладів обліку підприємств-споживачів природного газу. Актом зафіксовано наявність на об"єкті перевірки газових приладів - ПГ-4 в кількості 1, макс. потуж./год - 1,8, Тертомах (котел) в кількості 1, макс. потужн./год - 4,3, встановленого лічильника газу - Metrix G-6, 2005 р.в., завод. №007755, з показниками 39704, з відсутністю пломбування, непридатного для використання. В ОСОБА_1 перевірки №6502/09 зазначено про відсутність договору на постачання газу, про виявлене самовільне відновлення газопостачання та встановлення непридатного лічильника, про споживання природного газу без договірних відносин, про несанкціонований відбір природного газу, про зафіксовану різницю в показниках лічильника у порівнянні з ОСОБА_1 №89/09/15 від 22.09.12 (39699). Того ж дня - 24.09.2015р. представниками ПАТ "Закарпатгаз" (начальник відділу обліку та розрахунків з юридичними особами ПАТ "Закарпатгаз" ОСОБА_7, фахівець з фінансово-економічної безпеки відділу економічної безпеки ОСОБА_8, ст. контролер ОСОБА_9, слюсар ОСОБА_10В.) складено ОСОБА_1 №93/09/15 про виявлені порушення, у якому зафіксовано виявлені у роботі встановленого за адресою: с.Баранинці, вул. Гагаріна,98 (ТОВ "Міжнародний центр інформаційних технологій") лічильника типу G-6, виробництва Metrix, завод. №007735 ( показник 39704 м.куб., дата ост. повірки 18.10.12, пломба приєднання лічильника до газопроводу відсутня) порушення, а саме, зазначено про такі причини виникнення сумнівів у правильній роботі приладу обліку: невідповідність показів лічильника об"ємам газу, використаних газовими приладами та пристроями споживача; непридатний лічильник; зрив пломби на вхідному крані; несанкціонований відбір природного газу, самовільне відновлення газопостачання, самовільно встановлений непридатний лічильник. В акті зазначено про наявність на час перевірки газових приладів: котел 40 кВт (4,3 м.куб.), ПГ-4 (1,8 м.куб). На акті №93/09/15 представниками ПАТ "Закарпатгаз" вчинено комісійний напис про відмову Споживача від підпису.

Представниками ПАТ "Закарпатгаз" у тому ж складі (начальник відділу обліку та розрахунків з юридичними особами ПАТ "Закарпатгаз" ОСОБА_7, фахівець з фінансово-економічної безпеки відділу економічної безпеки ОСОБА_8, ст. контролер ОСОБА_9, слюсар ОСОБА_10В.) проведено припинення газопостачання на об"єкт споживача ТОВ "Міжнароний центр інформаційних технологій" в с.Баранинці, вул. Гагаріна,98 шляхом перекриття та опломбування крану у закритому положенні на стояку, про що складено ОСОБА_1 про припинення (обмеження) газопостачання від 24.09.2015р. В акті вказано на підставу припинення (обмеження) газопостачання - порушення ст. ст. 12, 21 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу", п.7.1 Правил користування природним газом для юридичних осіб, п.п. 7.2, 7.3 Типового договору на постачання природного газу за регульованим тарифом, а саме: проведення неповних розрахунків за договором; несанкціонований відбір газу або втручання в роботу комерційних вузлів обліку; відсутність або недостатність для забезпечення об"єктів газоспоживання підтвердженого обсягу газу; порушення Правил безпеки системи газопостачання України; самовільне відновлення газопостачання, самовільне встановлення непридатного лічильника.

За результатами виявлених порушень, на підставі п.3.12.11 Правил користування природним газом для юридичних осіб та ст.23 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" позивачем здійснено перерахунок обсягу спожитого відповідачем природного газу за період з дати проведеної останньої перевірки комерційного вузла обліку газу (04.04.2015р.) по дату виявленого порушення та припинення газопостачання (24.09.2015р.) по проектній номінальній потужності неопломбованого газоспоживаючого обладнання, загальний обсяг якого склав 25370 м.куб., вартістю 206547,31грн. (з урахуванням поданої в порядку ст.22 Господарського процесуального кодексу України заяви про зменшення розміру позовних вимог).

Предметом даного позову є вимога про стягнення суми 206547,31 грн. на відшкодування збитків, заподіяних позивачу протиправними діями відповідача, що за доводами позивача полягають у несанкціонованому відборі природного газу внаслідок самовільного відновлення газопостачання шляхом під"єднаня до системи газопостачання непридатного до використання лічильника газу.

У відповідності до вимог ст. 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Для застосування такої міри відповідальності як стягнення збитків необхідна наявність всіх елементів складу цивільного правопорушення: протиправної дії чи бездіяльності особи; заподіяння збитків в результаті такої дії чи бездіяльності особи; причинного зв'язку між протиправною дією чи бездіяльністю особи та заподіяними збитками; вини боржника. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Відповідно до ст. 23 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" - фізичні особи, фізичні особи - підприємці та юридичні особи, які порушили законодавство з питань функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку природного газу є, зокрема, несанкціонований відбір природного газу, самовільне під"єднання до системи, зривання або пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра, заглушок, тощо, що впливає на безпеку постачання природного газу або результати вимірювання.

Одним з правопорушень на ринку природного газу є несанкціонований відбір природного газу.

Згідно із ст. 12 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу", несанкціонованим відбором природного газу вважається відбір: з магістральних газопроводів, газорозподільних мереж або підземних сховищ газу за відсутності закуплених відповідно до договору обсягів природного газу; без укладення відповідного договору з постачальником; спричинений самовільним під'єднанням, споживанням природного газу з навмисно пошкодженими приладами його обліку або поза охопленням приладами обліку.

У відповідності до ст. 19 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" споживач зобов'язаний не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

Позивач вказує на виявлення в ході проведеної 24.09.2015р. перевірки газоспоживного обладнання відповідача факту самовільного відновлення споживання газу шляхом самовільного встановлення неопломбованого лічильника. При цьому, посилаючись, як на підтвердження факту виявленого порушення, на складені представниками ПАТ "Закарпатгаз" комісійні акти №6502/09 від 24.09.2015р., №93/09/15 від 24.09.2015р., позивач наголошує на тому, що підтвердженням споживання природного газу шляхом самовільного відновлення газопостачання через встановлення непридатного для використання та неопломбованого лічильника газу типу G-6, виробництва Metrix, завод. №007735 є виявлення різниці у показниках цього лічильника, оскільки на дату демонтажу лічильника з метою передачі на повірку, - на 15.10.2012р., показник становив 28056 м. куб., на дату обстеження, проведеного 22.09.2015р. показник становив 39699 м. куб., а на дату виявлених порушень -24.09.2015р. - 39704 м.кум. Тобто, посилаючись на динаміку зміни показника лічильника типу G-6, виробництва Metrix, завод. №007735 у сторону його збільшення, позивач стверджує, що така динаміка змін є беззаперечним доказом здійснення відбору газу газоспоживаючим обладнанням відповідача.

За встановленими згідно зі ст.32, 33, 34,43 Господарського процесуального кодексу України правилами доказування у господарському процесі, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність або відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також, інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору. Кожна сторона зобов"язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Як зазначено вище та слідує із фактичних обставин і матеріалів справи, лічильник газу типу G-6, виробництва Metrix, завод. №007735, який у Додатку №1 до Договору №538/У від 03.01.2012. значиться як комерційний прилад обліку газу, згідно ОСОБА_1 №5863/10 від 15.10.2012р., складеного представниками ПАТ "Закарпатгаз" у присутності представника Споживача, було демонтовано у зв"язку з необхідністю передачі на повірку. Актом №5863/10 від 15.10.2012р. про демонтаж лічильника газу засвідчено проведення представниками ПАТ "Закарпатгаз" комплексу заходів щодо припинення газопостачання на об"єкті споживача (відповідача) в с. Баранинці, вул. Гагаріна,98, шляхом опломбування крана перед лічильником пломбою №57094438.

Таким чином, опломбування крана перед лічильником здійснено спеціалістами ПАТ "Закарпатгаз" саме з метою запобігання споживання газу без наявності комерційного приладу обліку.

Довідкою №45134 від 18.10.2012р. ДП "Закарпаттястандартметрологія" підтверджено непридатність до застосування лічильника газу типу G-6, виробництва Metrix, завод. №007735.

Доказів на підтвердження облаштування, з дотриманням відповідних встановлених вимог та правил, на об"єкті відповідача іншого комерційного приладу обліку газу суду не надано.

З наведеного слідує, що з часу демонтажу лічильника газу типу G-6, виробництва Metrix, завод. №007735 газове обладнання відповідача в с.Баранинці, вул. Гагаріна,98 знаходилось у стані припиненого газопостачання, яке було здійснене спеціалістами ПАТ "Закарпатгаз" 15.10.2012р. шляхом опломбування крана перед лічильником пломбою №57094438. Наведене підтверджується також актами проведених представниками ПАТ "Закарпатгаз" періодичних обстежень та перевірок газовикористовуючого обладнання відповідача (ОСОБА_1 №6975/03 від 04.03.2013р., ОСОБА_1 від 17.11.2014р., ОСОБА_1 від 04.04.2015р.).

ОСОБА_11 обстеження газовикористовуючого обладнання та приладів обліку від 22.09.2015р., оформленим ст. контролерами ПАТ "Закарпатгаз", зафіксовано встановлення у споживача ТОВ "Міжнародний центр інформаційних технологій" неопломбованого лічильника газу типу G-6, виробництва Metrix, завод. №007735 із показником 39699 м.куб., а комісійним ОСОБА_11 №6502/09 від 24.09.2015р. перевірки газовикористовуючого обладнання та приладів обліку зафіксовано показник цього ж лічильника, який відповідає 39704 м.куб. та зазначено про виявлення самовільного відновлення газопостачання, несанкціонованого відбору природного газу, оскільки зафіксовано різницю в показниках у співставленні з ОСОБА_11 від 22.09.2015р. Окрім того, ОСОБА_11 №93/09/15 від 24.09.2015р. зазначено і про виявлення зриву пломби на вхідному крані.

Оцінивши доводи та заперечення сторін, документальні докази у справі в їх сукупності, суд констатує висновок про відсутність належних та допустимих доказів, які б підтверджували наявність ознак вчинення відповідачем порушення у вигляді несанкціонованого відбору природного газу шляхом самовільного під"єднання до газової мережі.

Так, доводи позивача про те, що відповідачем спричинено самовільне відновлення газопостачання повністю спростовуються Висновком №2892 від 30.03.2017р. судової трасологічної експертизи, яким встановлено, що кран системи газопостачання, який розташований всередині будівлі за адресою: Ужгородський район, с.Баранинці, вул. Гагаріна, 98, перед лічильником, опломбовано у закритому положенні пломбою "ЗАКАРПАТГАЗ 57094438"; візуально-розпізнавальними методами на поверхнях пломби ознак знімання та повторного навішування, пошкодження та деформування пломбувального дроту пломби на крані перед лічильником, що знаходиться за адресою: Ужгородський район, с.Баранинці, вул. Гагаріна, 98, не виявлено; спосіб навішування пломби "ЗАКАРПАТГАЗ 57094438" на кран перед лічильником, який був встановлений за адресою: Ужгородський район, вул. Гагаріна, 98, дозволяє його частково відкрити на кут до 65 градусів. При цьому на поверхнях пломби будь-яких ознак знімання та повторного навішування, пошкодження та деформування пломбувального дроту візуально-розпізнавальними методами не виявлено.

Таким чином, зазначеним Висновком експерта підтверджується той факт, що після вжиття спеціалістами позивача при проведенні демонтажу лічильника комплексу заходів щодо припинення газопостачання до газоспоживного обладнання відповідача, що мало місце 15.10.2012р., жодних дій, які б призвели до відновлення газопостачання шляхом порушення такої системи заходів ( зрив або пошкодження пломби, відкриття, пошкодження крана, тощо), не вчинялось. Зазначеним Висновком експерта спростовуються в т.ч. вказані у ОСОБА_11 №93/09/15 від 24.09.2015р. відомості про те, що зірвано пломбу на вхідному крані.

Доводи позивача про те, що свідченням несанкціонованого відбору газу відповідачем є різниця у показниках лічильника газу типу G-6, виробництва Metrix, завод. №007735, які зафіксовано станом на дату демонтажу (15.10.2012), на дату обстеження 22.09.2012р. та на дату перевірки та виявленого порушення (24.09.2015р.) не заслуговують на увагу, є необгрунтованими та безпідставними, з огляду на констатовані судом вище висновки про відсутність належного підтвердження вчинення відповідачем будь-яких дій щодо самовільного під"єднання газового обладнання до газової мережі через порушення системи заходів з припинення газопостачання, вчинених працівниками ПАТ "Закарпатгаз" 15.10.2012р.

При підтриманні позовних вимог та наданні усних пояснень по суті спору представником позивача наголошено на тому, що свідченням самовільного використання газу відповідачем є надані в процесі судового розгляду пояснення представників відповідача про те, що встановлення непридатного лічильника здійснено з метою запобігання витоку газу на кінці труби, оскільки відчувався помірний запах газу. За доводами позивача цей факт має важливе значення для розгляду справи, нівелює результати експертизи, оскільки доказує можливість споживання природного газу навіть без відкриття крану чи порушення пломб.

Зазначені доводи суд не приймає до уваги, оскільки такі жодними чином не узгоджуються із нормативно врегламентованими ознаками існування несанкціонованого відбору газу, в т.ч. шляхом самовільного під"єднання. Такі доводи є власними судженнями представника позивача, які жодним чином не грунтуються на нормах закону.

Обставини витоку природного газу, без наявності ознак навмисного втручання з боку Споживача чи пошкодження Споживачем газових мереж або газового обладнання, не стосуються предмету даного спору та не входять до предмету доказування у даній справі.

Окрім того, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" комерційний (приладовий) облік природного газу (облік природного газу) - визначення за допомогою вузла обліку природного газу обсягу споживання та/або реалізації природного газу, на підставі якого проводяться взаєморозрахунки між споживачами природного газу та суб'єктами господарювання, що здійснюють постачання природного газу.

Таким чином, із законодавчого визначеного поняття обліку природного газу слідує, що показники приладу обліку природного газу застосовуються виключно за наявності ознак такого обліку як комерційного та використовуються лише для підтвердження обсягу споживання /реалізації природного газу для здійснення взаєморозрахунків за таке споживання/реалізацію. Застосування у взаємовідносинах між споживачем газу та газопостачальною (газотранспортною) організацією показів приладів обліку газу, які не використовуються як комерційний облік газу, з метою підтвердження будь-яких фактів, не пов"язаних із встановленням обсягу споживання/реалізації газу для здійснення взаєморозрахунків, чинним законодавством України, в т.ч. спеціальними правовими актами в сфері регулювання правовідносин з постачання природного газу, не передбачено.

Окрім того, до спірних правовідносин слід застосовувати положення чинних на час виникнення спірних правовідносин Правил користування природним газом для юридичних осіб, затверджених постановою НКРЕ 13.09.2012р. №1181 (Правила №1181) та Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.05 №618 (Правила №618).

У відповідності до п. 5.3. Правил №618 монтаж та налагодження вузлів обліку газу здійснюється відповідно до проектної документації, розробленої на підставі наданих замовнику газорозподільним підприємством технічних умов на проектування об'єкта газопостачання.

Відповідно до п. 12.10. Правил №618 за будь-яких перевірок у разі виявлення недоліків, що впливають на результати вимірювань об'єму газу (помилки в розрахунках об'єму протранспортованого газу, відсутність чи вихід з ладу вимірювальних перетворювачів параметрів газу і перепаду тиску, витоки газу в імпульсних лініях до перетворювачів тиску газу та перепаду тиску, виявлення факту несанкціонованого втручання в конструкцію чи в роботу вузла обліку, використання конфігурації обчислювача, яка не відповідає документації на комерційний вузол обліку газу та інше), представник сторони, яка здійснює перевірку комерційного вузла обліку газу, разом з відповідальною особою за його технічний стан складає двосторонній акт про виявлені недоліки (форма акта довільна). Акт, підписаний представниками сторін, може бути підставою для проведення перерахунків об'ємів прийнятого - переданого газу. Перерахунки здійснюються в порядку, передбаченому у пункті 5.13 цих Правил, або відповідно до умов договору у випадках виявлення недоліків, які не передбачені цими Правилами.

У разі виникнення спірних питань під час підписання акта представник сторони, яка перевіряється, підписує акт з викладенням окремої думки. У разі відмови представника сторони договору, яка перевіряється, від підписування акт підписується тільки представником сторони, яка здійснює перевірку комерційного вузла обліку газу, в односторонньому порядку. В акті робиться відмітка про відмову іншої сторони договору від підписування.

Пунктом 5.13.1. Правил №618, встановлено, що перерахунки об'єму протранспортованого газу проводяться за період відсутності (несправності) ЗВТ, починаючи з дати проведення останньої перевірки комерційного вузла обліку газу або з дати зняття ЗВТ до моменту встановлення повірених ЗВТ, з урахуванням кількості годин роботи газового обладнання споживача. У разі, якщо такі перевірки не проводились або немає актів про зняття ЗВТ, перерахунки проводяться за період, починаючи з контрактної доби поточного календарного місяця або з моменту пуску газу після планових та інших відключень у поточному місяці, які здійснювались спільно з обліковою організацією. Пунктом 5.13.2. Правил №618 встановлено, що якщо власником комерційного вузла обліку газу є споживач, перерахунки об'єму протранспортованого газу за період відсутності (несправності) ЗВТ здійснюються обліковою організацією за проектною номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання з урахуванням кількості годин роботи газового обладнання споживача.

Аналогічні положення містяться і в Правилах користування природним газом для юридичних осіб, затверджених Постановою НКРЕУ від 13.09.2012 №1181.

Із вищенаведеної нормативної регламентації слідує, що виявлення недоліків, що впливають на результати вимірювань об"єму газу, та оформлення відповідного ОСОБА_11, форма якого довільна, можливе за будь-яких перевірок комерційного вузла обліку газу.

Із фактичних обставин справи вбачається, що 22.09.2015р. представники ПАТ "Закарпатгаз" (ст.контролери) здійснили обстеження газовикористовуючого обладнання та приладів обліку відповідача, однак при цьому у оформленому акті від 22.09.2015р. не зазначено про виявлення порушень, зокрема, несанкціонованого відбору газу шляхом самовільного під"єднання до газових мереж.

Відтак, виходячи із змісту норм п.5.13.1. Правил №618 датою останньої перевірки перед складанням акту від 24.09.2014р. про виявлені порушення, на підставі якого проведено спірні нарахування, слід вважати саме 22.09.2015р., а не 04.04.2015р., як про це вказано у розрахунку спірного обсягу природного газу.

Виходячи з вищевикладених обгрунтувань та висновків, суд вважає позовні вимоги безпідставними, необгрунтованими, не доведеними в установленому законом порядку. В позові слід відмовити в повному обсязі.

За правилами ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд за результатами вирішення спору покладає на позивача витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви в розмірі 3098,21 грн. та відшкодування витрат відповідача за проведення судової експертизи - в розмірі 4404,00 грн.

Під час розгляду справи позивачем подано заяву №07/1650 від 24.05.2016р. про зменшення позовних вимог до суми 206547,31грн., якою одночасно просить повернути ПАТ "Закарпатгаз" надмірно сплачений судовий збір.

Відповідно до п. 1ч.1 ст.7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила, за ухвалою суду в разі, зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом. У такому разі судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми (ч.2 ст.7 Закону України "Про судовий збір").

За подання даного позову позивачем згідно з платіжним дорученням №4793(№43680539) від 07.12.2015р. сплачено судовий збір в розмірі 3426,16 грн. З урахуванням розміру первісно заявлених позовних вимог, який складав 227495,84 грн., оплаті підлягав судовий збір в розмірі 3412,44 грн.

З урахуванням викладеного, судовий збір у надмірно сплаченому розмірі , що складає 327,95 грн., підлягає поверненню позивачу із Державного бюджету України за ухвалою суду.

Керуючись ст. ст. 4-3,32, 33, 34, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову відмовити повністю.

2. Витрати по оплаті судового збору в розмірі 3098,21 грн. покласти на позивача.

3. Стягнути з публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Закарпатгаз" (Закарпатська область, м.Ужгород, вул. Погорєлова,2, і.к.05448610) на користь товариства з обмеженою відповідальністю „Міжнародний центр інформаційних технологій» (Закарпатська область, м.Ужгород, вул.Корзо, 9/5, і.к.33536991) суму 4404,00 грн. відшкодування витрат по сплаті за проведення судової експертизи.

Рішення може бути оскаржено в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України.

Повний текст рішення складено 29.06.2017.

Суддя Івашкович І.В.

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення22.06.2017
Оприлюднено03.07.2017
Номер документу67425319
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/1255/15

Судовий наказ від 04.06.2018

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Івашкович І.В.

Судовий наказ від 04.06.2018

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Івашкович І.В.

Постанова від 12.03.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Вронська Г.О.

Ухвала від 11.01.2018

Господарське

Верховний Суд

Вронська Г.О.

Ухвала від 30.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Карабань В.Я.

Судовий наказ від 01.10.2017

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Івашкович І.В.

Судовий наказ від 02.10.2017

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Івашкович І.В.

Постанова від 26.09.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кравчук Н.М.

Ухвала від 14.09.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кравчук Н.М.

Ухвала від 22.08.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кравчук Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні