П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Вінниця
19 червня 2017 р. Справа № 802/805/17-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Крапівницької Н.Л,,
секретаря судового засідання: Федчук Т.Ю.,
за участю представників сторін:
позивача: Горобця Д.Г.
відповідача: Волошенюк Є.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Вінниці адміністративну справу за позовом
до Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
В провадженні Вінницького окружного адміністративного суду знаходиться справа за позовом спільного українсько-російського підприємство - товариство з обмеженою відповідальністю "Чайковський текстиль - Україна" (далі позивач, СУРП ТОВ "Чайковський текстиль - Україна") до Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення .
Головним управлінням ДФС у Вінницькій області проведено позапланову виїзну документальну перевірку спільного українсько-російського підприємство - товариство з обмеженою відповідальністю Чайковський текстиль - Україна з питань дотримання вимог валютного законодавства України по контракту №20/05 від 20.05.2016 року (а. с. 6).
За результатами проведеної перевірки податковим органом 12.04.2017 року складено акт №199/1402/30362716 (а. с. 11-14) про результати позапланової документальної перевірки з питань дотримання вимог валютного законодавства України по контракту №20/05 від 20.05.2016 року. Згідно даного акту встановлено порушення позивачем вимог ст.1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", п. 1 Постанови Правління Національного банку України №342 від 07.06.2016р., а тому йому нараховано пеню в загальній сумі 93 423,37 грн.
26.04.2017 року ГУ ДФС України у Вінницькій області винесено податкове повідомлення-рішення №0002861402 (а.с. 16), відповідно до якого загальна сума податкового зобов'язання Позивача за пенею складає 93423,37 грн.
Представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечувала та просила відмовити у їх задоволенні.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази у справі, суд встановив наступне.
СУРП ТОВ Чайковський текстиль - Україна було укладено експортний контракт з нерезидентом СООО "Рыбницкая швейная фабрика" Молдова, про продаж нерезиденту товару - тканини з бавовняних волокон. Сума контракту складає 10000000 рос. руб. Згідно додаткової угоди до контракту №1 від 19.09.2016 року - валютою боргу є рос. руб., валютою платежу виступає дол. США. Валюта платежу переводиться в валюту боргу по крос-курсу НБУ на дату платежу. На виконання умов зазначеного контракту СУРП ТОВ "Чайковський текстиль - Україна" відвантажено на користь нерезидента товар (тканина з бавовняних волокон, код товару - 5209320000) згідно МД №401090002/2016/017424 від 29 липня 2016 року на суму 2775761,90 рос. руб. Граничний строк надходження валютної виручки за вказаною операцією - 26.11.2016 року.
В законодавчо встановлений строк валютна виручка від нерезидента надійшла частково, в сумі 19612,24 дол. США, що по крос-курсу на дату платежу складає 1263202,28 рос. руб., станом на 27.11.2016 року за розрахунками по контракту утворилась прострочена дебіторська заборгованість в сумі 1512559,62 рос. руб.
Під час проведення перевірки висновок центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку для продовження строків розрахунків по контракту №20/05 від 20.05.2016 року СУРП ТОВ Чайковський текстиль - Україна не надавався. Уповноважений банк ПАТ „Сбербанк" листом №14182/4/07-5-2/БТ від 08.12.2016 року надав Вінницькій ОДПІ інформацію про порушення законодавчо встановлених строків розрахунків в сфері ЗЕД за експортними операціями, здійсненими СУРП ТОВ Чайковський текстиль - Україна по договору №20/05 від 20.05.2016 року.
В зв'язку з невиконанням нерезидентом умов договору, СУРП ТОВ Чайковський текстиль - Україна звернулось до Вінницького міського суду Вінницької області з позовною заявою про стягнення заборгованості із солідарних боржників в розмірі 1512599,62 рос. руб. та 10000,00 грн. з поручителя ОСОБА_3 (за договором поруки від 13 липня 206 року №13-07/П) та нерезидента - СООО "Рыбницкая швейная фабрика" Молдова, за поставлений товар по контракту №20/05 від 20 травня 2016 року. Справу за позовом СУРП ТОВ Чайковський текстиль - Україна до солідарних боржників - поручителя ОСОБА_3 та СООО "Рыбницкая швейная фабрика" прийнято до провадження у Вінницькому міському суді Вінницької області 18.01.2017 року за №127/428/17. Станом на день завершення перевірки остаточного рішення суду по вказаній справі не винесено.
Актом перевірки від 12 квітня 2017 року №199/1402/30362716 на заборгованість 1512559,62 рос. рублів нараховано 93423,37 грн. пені за порушення законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності за період з 27 листопада 2016 року по 17 січня 2017 року.
Директор СУРП ТОВ Чайковський текстиль - Україна ОСОБА_4 висловив незгоду з висновками перевірки та подав заперечення від 25.04.2017 року №77 (вхідний №3267/10 Головного управління ДФС у Вінницькій області від 25.04.2017 року) та з посиланням на висновок Вінницької Торгово-промислової палати від 24.04.2017 року №23/12/733 стверджував, що даний документ є підтвердженням дії форс-мажорних обставин та є підставою для подовження законодавчо встановлених термінів розрахунків.
Предметом спору, зокрема, в цій справі є правомірність нарахування позивачу пені за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньо-економічної діяльності.
Визначаючись стосовно позовних вимог, суд виходив з наступного.
Пунктом 15.1 статті 15 Податкового кодексу України передбачено, що платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов'язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Згідно з підпунктом 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податкове зобов'язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
Відповідно до підпункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, грошове зобов'язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов'язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Відповідно до пункту 57.3 статті 57 Податкового кодексу України у разі визначення грошового зобов'язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов'язання платник податків зобов'язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.
Відповідно до пункту 58.1 статті 58 Податкового кодексу України у разі коли сума грошового зобов'язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян), або у разі коли за результатами перевірки контролюючий орган встановлює факт невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, або зменшує розмір задекларованого від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованого платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу, такий контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення.
Згідно із пунктом 58.2 статті 58 Податкового кодексу України, податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) за кожним окремим податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими цим Кодексом, а також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до пункту 58.3 статті 58 Податкового кодексу України, Податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) платнику податків, якщо його передано посадовій особі такого платника податків під розписку або надіслано листом з повідомленням про вручення.
Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України передбачено, що сума узгодженого грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання набуває статусу податкового боргу.
Пунктами 59.1 та 59.5 статті 59 Податкового кодексу України встановлено, що у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Відповідно до підпункту 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
Згідно із пунктом 95.2 статті 95 Податкового кодексу України, стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Відповідно до пункту 95.3 статті 95 Податкового кодексу України, стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Відповідно до статті 1. Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті виручка резидентів у іноземній валюті від експорту продукції підлягає зарахуванню на їх валютні рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 180 календарних днів з дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації) такої продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, транспортних послуг - з моменту підписання акта або іншого Документа, що засвідчує виконання робіт, надання транспортних послуг. Перевищення зазначеного строку потребує висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку. Виручка резидента за експортним зовнішньоекономічним договором (контрактом) вважається перерахованою на його банківський рахунок за заявою резидента, якщо належна сума врегульована Експортно-кредитним агентством.
Стаття 2. Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті імпортні операції резидентів, які здійснюються на умовах відстрочення поставки, в разі, коли таке відстрочення перевищує 180 календарних днів з моменту здійснення авансового платежу або виставлення векселя на користь постачальника продукції (робіт, послуг), що імпортується, потребують висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку. При застосуванні розрахунків щодо імпортних операцій резидентів у формі документарного акредитиву строк, передбачений частиною першою цієї статті, діє з моменту здійснення уповноваженим банком платежу на користь нерезидента. Строк та умови завершення імпортної операції без увезення товару на територію України визначаються у порядку (1392-2007-п), встановленому Кабінетом Міністрів України за погодженням з Національним банком України. Національний банк України має право запроваджувати на строк до шести місяців інші строки розрахунків, ніж ті, що визначені частиною першою цієї статті.
Відповідно до ч. 7 ст. 6 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті підтвердженням форс-мажорних обставин є сертифікат Торгово-промислової палати України про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) або іншої уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов договору.
Нерезидент СООО "Рибницькая швейная фабрика" повідомив позивача, що не може здійснити оплату поставленого товару, оскільки у банках, які знаходяться на території м. Рибниця, взагалі відсутня іноземна валюта, яку можна купити та перерахувати на користь Позивача. Дана обставина є форс-мажорною, що підтверджується актом експертизи ТПП Придністров'я №114751 від 14.10.2016 року ( а.с. 17-19) та висновком Вінницької ТПП №23/12/733 від 24.04.2017 року (а. с. 20). Згідно даних документів у контрагента СООО "Рибницькая швейная фабрика" протягом всього періоду розрахунків була відсутня можливість придбати іноземну валюту - російські рублі або долари США для проведення розрахунків з позивачем.
З огляду на вказані обставини, суд зазначає, що на владні повноваження, якими наділені посадові особи органів ДФС, їх діяльність може впливати на реалізацію прав та задоволення інтересів платниками податків не тільки у випадку прийняття певних рішень, а і внаслідок, учинення певних дій або утримання від них (бездіяльність). Інколи неправомірні дії або бездіяльність з боку посадових осіб органів влади призводять до прийняття у подальшому неправомірних рішень.
Згідно з ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно ст. 86 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
З урахуванням встановлених обставин суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Вінницькій області №0002861402 від 26.04.2017 року щодо застосування до спільного українсько-російського підприємства - товариство з обмеженою відповідальністю "Чайковський текстиль - Україна" пені в сумі 93423,37 грн. (дев'яносто три тисячі чотириста двадцять три гривні, 37 коп.).
Стягнути з Головного управління ДФС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 39402165, вул. Хмельницьке Шосе, 7, м. Вінниця, 21036), за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, в користь українсько-російського підприємства - товариство з обмеженою відповідальністю "Чайковський текстиль - Україна" ( код ЄДРПОУ 30362716, вул. 600-річчя, буд. 15, м. Вінниця, 21021) сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 1600 гривень (одна тисяча шістсот гривень).
Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя /підпис/ Крапівницька Н. Л.
Згідно з оригіналом Суддя Секретар
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2017 |
Оприлюднено | 04.07.2017 |
Номер документу | 67526261 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні