ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 липня 2017 р. Справа № 909/469/17
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Неверовська Л.М. , секретар судового засідання Войцеховська Х.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом : Першого заступника керівника Калуської місцевої прокуратури, просп.Л.Українки, 16-б, м. Калуш, 77300, в інтересах держави в особі Калуської міської ради, вул. І. Франка, 1, м. Калуш,77300;
до відповідача : Приватного акціонерного товариства "Лукор", вул. Промислова, 4, м. Калуш, 77300;
про стягнення збитків завданих користуванням земельною ділянкою комунальної власності територіальної громади м. Калуша без правовстановлюючих документів у розмірі 306980 грн. 10 коп.;
за участю:
Від прокуратури: ОСОБА_1 - прокурор відділу представництва інтересів громадянина або держави в суді та при виконанні судових рішень прокуратури Івано-Франківської області, довіреність (№05-46 вн-17 від 30.01.2017 р.); службове посвідчення (№ 043213 від 10.05.2016 р.);
Від Калуської міської ради: ОСОБА_2 - начальник земельного відділу Калуської міської ради, довіреність (№ 404/02-15/01 від 15.06.17);
Від відповідача: ОСОБА_3 - представник, довіреність (№26/1-8 від 19.06.17).
ВСТАНОВИВ: перший заступник керівника Калуської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Калуської міської ради звернувся до господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Лукор" про стягнення збитків завданих користуванням земельною ділянкою комунальної власності територіальної громади м. Калуша без правовстановлюючих документів у розмірі 306980 грн. 10 коп.
Представник прокуратури в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві, просить суд позов задовольнити.
В обґрунтування позовних вимог зазначає про те, що Калуською місцевою прокуратурою встановлено факт використання Приватним акціонерним товариством "Лукор" земельної ділянки комунальної власності без правовстановлюючих документів, що призвело до заподіяння територіальній громаді м. Калуш збитків у вигляді неодержаного доходу за використання земельної ділянки у розмірі 306980 грн. 10 коп. Заявлені позовні вимоги обґрунтовані положеннями ст.ст. 156, 157 ЗК України.
Представник позивача - Калуської міської ради в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві, поясненнях по справі, просить суд позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги заперечив з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву.
У відзиві на позов зазначає про те, що 17.01.2014 р. загальними зборами акціонерів відповідача було прийнято рішення про ліквідацію товариства, тому відповідач, листом №220 від 29.04.2014р. повідомив позивача, що термін дії договору закінчується і відповідач не має наміру продовжувати його дію на підставі ліквідації відповідача. Також зазначає, що в період з 25.12.2014р. по 17.12.2015р. між відповідачем та позивачем існував судовий спір щодо визнання протиправним та скасування рішення позивача від 14.07.2014р. № 2577 "Про нормативну грошову оцінку земель міста Калуш". Тому, вирішити питання стосовно даного договору оренди, до вирішення справи у суді, не було можливості. А з моменту отримання ухвали Львівського апеляційного адміністративного суду відповідачем вчинялись всі передбачені чинним законодавством дії для належного оформлення із позивачем договірних відносин щодо правомірного користування земельною ділянкою.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників прокуратури та сторін, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності всі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
На підставі рішення Калуської міської ради від 09.07.2008 року №659 "Про вилучення, затвердження матеріалів та надання в оренду земельних ділянок стосовно ЗАТ "Лукор" та ТОВ "Карпатнафтохім", відповідачу надано в оренду земельну ділянку площею 1,7409 га для обслуговування виробничої бази по вул. Промислова в місті Калуші.
Як вбачається з матеріалів справи, на даній земельній ділянці розміщено нерухоме майно відповідача - РММ матеріальний склад, корпус 434 (Івано-Франківська область, м.Калуш, вул. Промислова, буд. 9, корп. 434), а земельна ділянка площею 1,7409 га, на якій знаходиться вказане нерухоме майно, перебуває у комунальній власності. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 26110400000:02:001:0064.
28.07.2008 р. між Калуською міською радою (орендодавець/позивач) та Приватним акціонерним товариством "Лукор" (орендар/відповідач) укладено договір оренди землі загальною площею 1,7409 га (нормативна грошова оцінка 2743299,93 грн.), за умовами якого орендодавець надав орендарю зазначену земельну ділянку в строкове платне користування для обслуговування виробничої бази, яка заходиться в м. Калуші по вул. Промисловій, кадастровий номер 2610400000:02:001:0064.
Відповідно до умов договору, орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку розміром 1,7409 га. Відповідно до п. 8 договору, його укладено до 09.07.2013 р. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за два місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Калуською міською радою розроблено додаткову угоду від 21.09.2013 р. до договору оренди землі від 22 серпня 2008 року та направлено Приватному акціонерному товариству "Лукор". Вказана додаткова угода була підписана відповідачем.
Згідно пункту 8 додаткової угоди, договір оренди землі від 22.08.2008 р. поновлено з 10.07.2013 р. до 10.07.2014 р. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право на продовження його на новий строк у відповідності до ст. 33 Закону України "Про оренду землі".
Після закінчення строку договору, Калуська міська рада листами від 01.07.2014 р. №303/02-09/38, від 24.09.2014 р. № 532/02-09/38, від 17.03.2015 р. № 166/02-09/38, від 29.07.2015 р. № 620/02-15/38, зверталася до відповідача щодо необхідності продовження терміну дії договору та направляла проекти додаткових угод для підписання. Проте вказані проекти угод повернуті міській раді без підписання.
Натомість, листами №220 від 29.04.2014р., №66 від 14.04.2015 р., відповідач повідомляв позивача, про те, що не має наміру продовжувати дію договору та повертав проекти додаткових угод без підписання.
І тільки 22.08.16 р. відповідач звернувся до позивача з заявою про прийняття рішення про затвердження технічної документації та надання в оренду земельної ділянки.
Рішенням Калуської міської ради від 31.08.16 р. №488 "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та надання в оренду земельних ділянок ПрАТ "Лукор", відповідачу затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та надано в оренду терміном на 5 років, зокрема, земельну ділянку на вул. Промислова,9, для обслуговування виробничої бази (корпус,434,434б), площею 1,7409 га.
06.09.16 р. між сторонами укладено договір оренди землі щодо вказаної земельної ділянки.
Таким чином, з огляду на наведені обставини, з 11.07.2014 р. по 31.08.16 р. відповідач використовував земельну ділянку площею 1,7409 га кадастровий номер 2610400000:02:001:0064, яка заходиться в м.Калуші по вул. Промисловій, без правовстановлюючих документів, які надають право користування землею, що є порушенням вимог ст. 125, 126 Земельного Кодексу України.
Відповідно статті 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад.
Статтею 206 Земельного кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
За приписами статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Статтею 123 Земельного кодексу України визначений порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування та, зокрема, встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно ст.126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно зі статтею 16 Цивільного кодексу України, одним із способів захисту цивільних прав є відшкодування збитків та інші способи відшкодування шкоди.
У статті 156 Земельного кодексу України передбачено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Статтею 157 Земельного кодексу України встановлено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою КМУ від 19.04.1993 року №284 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, згідно п.3 якого відшкодуванню підлягають, зокрема, збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.
При цьому неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.
Рішенням виконавчого комітету Калуської міської ради від 29.06.2016 р. №126 затверджено комісію з визначення та відшкодування територіальній громаді м. Калуша збитків, заподіяних внаслідок використання земельних ділянок комунальної власності з порушенням законодавства.
27.07.2016 р. та 31.10.2016 р., за участю представників відповідача, відбулись засідання комісії з визначення та відшкодування територіальній громаді м. Калуша збитків, заподіяних внаслідок використання земельних ділянок комунальної власності з порушенням законодавства, на яких вирішувалось питання про наявність та нарахування збитків заподіяних Калуській міській раді внаслідок використання Приватним акціонерним товариством "Лукор" земельної ділянки площею 1,7409 га, кадастровий номер 2610400000:02:001:0064, яка заходиться в м.Калуші по вул. Промисловій, без правовстановлюючих документів.
За результатами роботи комісії складено акт № 9 від 31.10.2016 р.
Так, комісією встановлено, що відповідно до рішення міської ради від 30.06.2011 р. №430 "Про порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Калуші" ставка орендної плати становить 4% нормативної грошової оцінки. Ставка орендної плати з 01.01.2016 р. закріплена рішенням міської ради від 24.06.2015 р. № 3138 "Про порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Калуші" становить 3,5% нормативної грошової оцінки для зазначеної ділянки.
Нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки згідно інформації Держгеокадастру становить:
2014 рік - 3346738, 13 грн.;
2015 рік - 5298514, 47 грн.;
2016 рік - 7592771, 24 грн.
Рішенням сесії Калуської міської ради №2577 від 14.07.2014 р. "Про нормативну грошову оцінку земель міста Калуша" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Калуша та введено нормативну грошову оцінку земель міста Калуша з 01.01.2015 р.
Таким чином за період з 11.07.2014 р. по 30.08.2016 рр. за земельну ділянку площею 1,7409 га відповідач повинен був сплатити 451726 грн. 99 коп.
Згідно інформації наданої фінансовим управлінням міської ради та інформації Калуської ОДПІ Головного Управління ДФС в Івано-Франківській області ПрАТ "ЛУКОР" за період 2014-2016 роки податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки держаної або комунальної власності) подавали та протягом періоду з 11.07.2014 по 30.08.2016 рр. надійшли платежі в розмірі 144746 грн. 89 коп. (сплата земельного податку).
Отже, сума недоодержаних коштів територіальною громадою м. Калуш становить 306980 грн. 10 коп.
Вказаний акт затверджено рішенням виконавчого комітету Калуської міської ради від 20.12.2016 № 264 "Про затвердження актів комісії з відшкодування Калуській міській раді збитків, завданих користуванням земельними ділянками комунальної власності територіальної громади міста Калуша без правовстановлюючих документів".
Калуською міською радою, з метою врегулювання даного спору у досудовому порядку пропонувалось відповідачу добровільно сплатити збитки, у зв'язку з чим направлено повідомлення від 04.01.2017 за № 19/02-15/38, копію акта про визначення збитків від 31.10.2016 р., копію рішення виконавчого комітету Калуської міської ради від 20.12.2016 р. №264 "Про затвердження актів комісії з відшкодування Калуській міській раді збитків, завданих користуванням земельними ділянками комунальної власності територіальної громади міста Калуша без правовстановлюючих документів", проект договору про добровільне відшкодування Калуській міській раді збитків.
Однак, відповідачем не здійснено сплати заподіяних збитків в добровільному порядку.
Заперечення відповідача з посиланням на прийняття загальними зборами акціонерів відповідача 17.01.2014 р. рішення про ліквідацію товариства, а також наявність судового спору між відповідачем та позивачем щодо визнання протиправним та скасування рішення позивача від 14.07.2014р. № 2577 "Про нормативну грошову оцінку земель міста Калуш", внаслідок чого у відповідача не було можливості продовжувати дію договору є безпідставними, адже вказані обставини не звільняють відповідача від виконання вимог законодавства.
Щодо оскарження відповідачем рішення Калуської міської ради від 14.07.2014р. №2577 "Про нормативну грошову оцінку земель міста Калуш" слід зазначити, що постановою Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 11.03.2015 р. в задоволенні позову Приватного акціонерного товариства "Лукор" про визнання протиправним та скасування даного рішення відмовлено. Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2015 р. постанову Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 11.03.2015 р. залишено без змін.
Однак, після апеляційного перегляду вказаного судового рішення (17.12.2015 р.) відповідачем не вчинено жодних дій спрямованих на оформлення договірних відносин з користування земельною ділянкою. Такі дії були вчинені позивачем тільки 22.08.2016 р., що також свідчить про відсутність наміру оформлення договірних відносин з позивачем та правомірного користування земельною ділянкою.
Загальні підстави відповідальності за завдану шкоду визначені ст. 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим правом фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до ст. 225 Господарського кодексу України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.
Згідно статті 614 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов'язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов'язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов'язання.
Відповідно до постанови пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають з земельних відносин", для застосування такого заходу відповідальності як стягнення збитків слід встановлювати наявність у діях відповідача усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини), так і ступінь вини в розумінні ст.1193 Цивільного кодексу України.
Виходячи з досліджених обставин справи, судом встановлено наявність складу цивільного правопорушення у діях відповідача, а саме:
- протиправної поведінки (бездіяльності), яка полягає в тому, що відповідач в порушення наведених норм Земельного Кодексу України не вчинив дій, спрямованих на оформлення права користування землею;
- збитків, що полягають у неотриманні доходів до бюджету міської ради, які могли бути отримані у вигляді орендної плати при укладенні з відповідачем договору оренди;
- причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками, який полягає у тому, що бездіяльність відповідача спричинила неможливість отримання доходів для бюджету від оренди земельної ділянки;
- вини відповідача. Відповідачем не доведено, що ним вжито заходи щодо належного виконання зобов'язання.
За таких обставин у діях відповідача наявний повний склад цивільного правопорушення, що є підставою для застосування такої міри відповідальності як відшкодування збитків.
Наведене узгоджується з правовою позицією, викладеною у постановах Верховного Суду України від 12.04.2017 р. у справі №922/207/15, від 30.11.2016 р. у справі №922/1008/15, постановах Вищого господарського суду України від 01.03.2017 р. у справі №907/270/16, від 07.03.2017 р. у справі №912/2255/16.
З огляду на встановлені судом обставини справи, позовна вимога про стягнення з відповідача збитків завданих за користування земельною ділянкою комунальної власності територіальної громади м. Калуша без правовстановлюючих документів у розмірі 306980 грн. 10 коп. є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Вказаною нормою обов'язок доказування покладений на сторони процесу. Доказування полягає у поданні доказів сторонами та доведенні їх переконливості суду.
Відповідно до ст. 49 ГПК України, судові витрати по сплаті судового збору слід покласти на відповідача.
Керуючись ст. 14 Конституції України, ст. ст. 16, 614, 1166 Цивільного кодексу України, ст.225 Господарського кодексу України, ст.ст. 12, 123, 124-126, 156, 157, 206 Земельного кодексу України, ст.ст. 33, 49, ст. ст. 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов першого заступника керівника Калуської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Калуської міської ради до Приватного акціонерного товариства "Лукор" про стягнення збитків завданих користуванням земельною ділянкою комунальної власності територіальної громади м. Калуша без правовстановлюючих документів у розмірі 306980 грн. 10 коп. - задовольнити.
Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Лукор", вул. Промислова, 4, м.Калуш, 77300 (ідентифікаційний код 31256759) на користь Калуської міської ради, вул.І.Франка, 1, м. Калуш, 77300 (ідентифікаційний код 33578261) 306980 (триста шість тисяч дев'ятсот вісімдесят) грн. 10 коп. збитків завданих користуванням земельною ділянкою без правовстановлюючих документів, про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Лукор", вул. Промислова, 4, м.Калуш, 77300 (ідентифікаційний код 31256759) на користь прокуратури Івано-Франківської області, вул.Грюнвальдська,11,м.Івано-Франківськ, 76018 (ЄДРПОУ 03530483; р/р35215084003924; банк отримувача: Державна казначейська служба України, м. Київ, код банку отримувача - МФО 820172, код класифікації видатків бюджету - 2800) 4604 (чотири тисячі шістсот чотири) грн. 70 коп. судового збору, про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 07.07.17
Суддя Неверовська Л.М.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2017 |
Оприлюднено | 09.07.2017 |
Номер документу | 67619673 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Неверовська Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні