Постанова
від 03.07.2017 по справі 914/232/17
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" липня 2017 р. Справа № 914/232/17

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого - судді Зварич О.В.

суддів Дубник О.П.

ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Городоцької міської ради Львівської області (надалі Городоцька міська рада) за № 02.27/804 від 24.04.2017р. (вх.№ 01-05/2112/17 від 11.05.2017р.)

на рішення господарського суду Львівської області від 19.04.2017р.

у справі № 914/232/17

за позовом: Городоцької міської ради

до відповідача: Фермерського господарства «Елітфрукт» (надалі ФГ «Елітфрукт» )

про стягнення 167336,70 грн.,

за участю:

від позивача: ОСОБА_2 - представник (доручення № 8 від 21.06.2017р.);

від відповідача: ОСОБА_3 - представник (довіреність б/н від 20.02.2017р.),

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Львівської області від 19.04.2017р. у справі №914/232/17 (суддя Запотічняк О.Д.) відмовлено в задоволенні позовних вимог.

В ході розгляду справи суд першої інстанції прийшов до висновку про те, що отримання відповідачем в оренду спірної ділянки не спричинило втрат сільськогосподарського виробництва. Цільове призначення земельної ділянки було змінено задовго до моменту передачі її в оренду відповідачу. Умовами продажу і договором оренди не передбачено вимог щодо обов'язку переможця земельних торгів з продажу права оренди даної земельної ділянки відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва.

Позивач подав апеляційну скаргу, в якій вважає рішення суду першої інстанції прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуального права. Стверджує, що у відповідача наявний обов'язок відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва у розмірі 144820,00 грн. При набутті відповідачем права оренди земельної ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення одночасно було змінено цільове призначення спірної земельної ділянки на землі промисловості, транспорту, зв'язку, оборони, енергетики та іншого призначення. Просить скасувати рішення господарського суду Львівської області від 19.04.2017р. у справі №914/232/17.

Відповідач не надавав письмового відзиву на апеляційну скаргу.

Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 15.05.2017р. (головуючий-суддя Зварич О.В., судді Дубник О.П., Хабіб М.І.) прийнято до провадження апеляційну скаргу Городоцької міської ради та призначено до розгляду.

За розпорядженням керівника апарату Львівського апеляційного господарського суду №287 від 03.07.2017р. проведено автоматизовану зміну судді-члена колегії суддів у справі №914/232/17 у зв'язку з перебуванням у відпустці судді Хабіб М.І.

Відповідно до протоколу автоматичної зміни складу колегії суддів від 03.07.2017р. у даній справі суддю Хабіб М.І. замінено на суддю Скрипчук О.С.

Відповідно, розгляд справи розпочато заново в складі колегії суддів: головуючий-суддя Зварич О.В., судді: Дубник О.П., Скрипчук О.С.

В судовому засіданні представник відповідача ОСОБА_2 (доручення № 8 від 21.06.2017р.) подав письмове клопотання б/н і дати (вх. № 01-04/4415/17 від 03.07.2017р.) про відкладення розгляду справи у зв'язку з зайнятістю представника, відповідального за ведення даної справи, в іншому судовому процесі.

Колегія суддів, порадившись, вирішила клопотання відхилити з огляду на те, що таке є безпідставним, оскільки в судове засідання з'явився уповноважений представник відповідача. Діюче законодавство не обмежує представництво інтересів в суді певним колом осіб, а тому неможливість явки в судове засідання конкретного представника, не є правовою підставою для відкладення розгляду справи.

Представник позивача підтримав вимоги апеляційної скарги з наведених в ній підстав.

Представник відповідача просив залишити без змін оскаржуване рішення місцевого господарського суду, апеляційну скаргу - без задоволення.

Апеляційний господарський суд, обговоривши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, здійснивши аналіз наявних у справі письмових доказів, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, дійшов висновку про відсутність підстав для скасування рішення господарського суду Львівської області від 19.04.2017р. у справі № 914/232/17.

Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням голови Городоцької РДА № 825 від 31.10.2011р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,0000 га, яка підлягає продажу у власність на земельних торгах (аукціоні) для будівництва та обслуговування соціально-побутового комплексу за межами м. Городка Львівської області (п.1 розпорядження); надано дозвіл на складання технічної документації з проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зазначеної у п. 1 даного розпорядження (п.2 розпорядження).

Також вказаним розпорядженням земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 4,0000 га на території Городоцької міської ради віднесено до категорії- землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення (а.с.12).

Відповідно до розрахунку затвердженого головою Городоцької РДА та погодженого першим заступником начальника Головного управління Держкомзему у Львівській області, розмір втрат сільськогосподарського виробництва, пов'язаних з вилученням даної земельної ділянки із категорії земель сільськогосподарського призначення становить144820,00 грн. (а.с.13).

На підставі розпорядження Городоцької РДА № 369 від 01.09.2015р. на земельні торги (аукціон) з продажу права оренди було виставлено земельну ділянку, розташовану на території Городоцької міської ради (за межами населеного пункту) для будівництва та обслуговування соціально-побутового комплексу площею 4,00 га, кадастровий номер 4620910100:05:000:0047; затверджено умови продажу права оренди вказаної земельної ділянки (а.с.58-61).

Згідно протоколу земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки за №364 від 06.11.2015р. переможцем торгів з продажу права оренди земельної ділянки площею 4,00 га, кадастровий номер 4620910100:05:000:0047 визнано Фермерське господарство «Елітфрукт (а.с. 20-21).

Матеріалами справи підтверджено, що 06.11.2015р. між Городоцькою РДА (орендодавець) та Фермерським господарством «Елітфрукт» (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка розташована за адресою: Львівська область, Городоцький район, територія Городоцької міської ради (за межами населеного пункту), кадастровий номер: 4620910100:05:000:0047 (а.с.14-16).

Договір укладено на 49 років з правом викупу земельної ділянки (п. 3.1 договору).

Пунктом 5.1 договору визначено цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування соціально-побутового комплексу.

Підставою звернення позивача до місцевого господарського суду слугувало те, що, на його думку, при набутті відповідачем права оренди спірної земельної ділянки було змінено цільове призначення земельної ділянки на землі промисловості, транспорту, зв'язку, оборони, енергетики та іншого призначення, тобто відбулось фактичне вилучення сільськогосподарських угідь з категорії земель сільськогосподарського призначення, що є підставою для відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, які становлять 144820,00 грн. Відшкодування даних втрат за твердженнями позивача мало бути здійснено відповідачем у двохмісячний термін, не пізніше 06.01.2016р., у зв'язку з чим позивач просив стягнути з відповідача, крім суми основного боргу, 17957,68 грн. - індекс інфляції та 3% річних в сумі 4559,02 грн.

При винесенні постанови колегія суддів враховує таке.

Згідно частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 1 Закону України „Про землеустрій" визначено, що цільовим призначенням земельної ділянки є використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до частин 1, 2 статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Статтею 207 Земельного кодексу України передбачено, що втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеженням у землекористуванні та погіршенням якості земель. Відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом. Відшкодуванню підлягають також втрати, завдані обмеженням прав власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, або погіршенням якості угідь внаслідок негативного впливу, спричиненого діяльністю громадян, юридичних осіб, органів місцевого самоврядування або держави, а також у зв'язку з виключенням сільськогосподарських угідь, лісових земель і чагарників із господарського обігу внаслідок встановлення охоронних, санітарних та інших захисних зон. Втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва компенсуються незалежно від відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам. Втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва визначаються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до пункту 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого Постановою КМУ від 17.11.1997р. № 1279, відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.

З наведених вище приписів законодавства вбачається, що підставою для відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва є зміна категорії земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення на землі іншої категорії.

Під втратами сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва слід розуміти зміну цільового призначення сільськогосподарських угідь, лісових земель та ділянок під чагарниками в зв'язку з необхідністю їх використання для несільськогосподарських потреб, а також неможливість використання земельної ділянки в повному обсязі у зв'язку із встановленням обмежень у землекористуванні та погіршенням якості земель.

Суд першої інстанції вірно зазначив, що законодавець пов'язує настання обов'язку у юридичної чи фізичної особи відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва саме після затвердження в установленому порядку проекту відведення таким особам цих земельних ділянок.

В матеріалах справи відсутні докази про розроблення відповідачем та затвердження йому проекту відведення земельної ділянки площею 4,00 га кадастровий номер 4620910100:05:000:0047 щодо зміни цільового призначення.

Натомість, матеріалами справи встановлено, що розпорядженням голови Городоцької РДА № 825 від 31.10.2011р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,0000 га, яка підлягає продажу у власність на земельних торгах (аукціоні) для будівництва та обслуговування соціально-побутового комплексу за межами м. Городка Львівської області та віднесено дану земельну ділянку сільськогосподарського призначення до категорії - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що цільове призначення земельної ділянки площею 4,00 га кадастровий номер 4620910100:05:000:0047 змінено задовго до моменту її передачі в оренду відповідачу, і така зміна не перебувала у безпосередньому зв'язку із передачею цієї земельної ділянки в користування відповідачу, оскільки ініціатором вилучення вказаної земельної ділянки була Городоцька РДА.

З аналізу вищезазначеного колегія суддів констатує, що отримання відповідачем на підставі договору від 06.11.2015р. в оренду спірної ділянки площею 4,00 га кадастровий номер 4620910100:05:000:0047 не спричинило втрат сільськогосподарського виробництва, а тому суд першої інстанції обґрунтовано та підставно відмовив у задоволенні позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків місцевого господарського суду, зазначених в оскаржуваному судовому рішенні.

Судом першої інстанції вірно встановлено фактичні обставини справи, надано належну оцінку дослідженим доказам, прийнято законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги необхідно покласти на скаржника відповідно до положень ст.49 ГПК України.

Керуючись, ст. ст. 43, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Львівський апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ :

Залишити без змін рішення господарського суду Львівської області від 19.04.2017р. у справі № 914/232/17, апеляційну скаргу Городоцької міської ради Львівської області - без задоволення.

Справу повернути в господарський суд Львівської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-1 ГПК України.

Головуючий суддя Зварич О.В.

судді Дубник О.П.

ОСОБА_1

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.07.2017
Оприлюднено09.07.2017
Номер документу67620694
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/232/17

Постанова від 03.07.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Зварич О.В.

Ухвала від 29.05.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Зварич О.В.

Ухвала від 15.05.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Зварич О.В.

Рішення від 19.04.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Запотічняк О.Д.

Ухвала від 21.03.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Запотічняк О.Д.

Ухвала від 21.02.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Запотічняк О.Д.

Ухвала від 06.02.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Запотічняк О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні