Ухвала
від 05.07.2017 по справі 817/3276/15
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 липня 2017 року м. Київ К/800/458/17

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Єрьоміна А. В., Стрелець Т. Г.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації об'єднань громадян Рівненського міського управління юстиції Рівненської області Онищук Інни Олегівни, Рівненського міського управління юстиції, за участі третьої особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Гарант-Рівне", про визнання неправомірними дій, скасування реєстраційного запису, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Гарант-Рівне" на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 26 січня 2016 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 07 грудня 2016 року,

у с т а н о в и л а :

У жовтні 2015 року ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації об'єднань громадян Рівненського міського управління юстиції Рівненської області Онищук Інни Олегівни (далі - державний реєстратор), Рівненського міського управління юстиції, за участі третьої особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Гарант-Рівне" (далі - ОСББ "Гарант-Рівне"), про визнання дій неправомірними щодо внесення 02 вересня 2015 року запису № 16081020000012014 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців стосовно державної реєстрації новоутвореної юридичної особи ОСББ "Гарант-Рівне" та скасування даного реєстраційного запису.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що документи подані ОСББ "Гарант-Рівне" для здійснення державної реєстрації юридичної особи не відповідають вимогам частин п'ятої та сьомої статті 8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", що є підставою для залишення без розгляду заяви про реєстрацію юридичної особи.

Однак, всупереч вимог чинного законодавства державним реєстратором внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис № 16081020000012014 щодо державної реєстрації новоутвореної юридичної особи ОСББ "Гарант-Рівне".

Вважаючи, що державний реєстратор перевищив посадові обов'язки, порушивши вимоги законодавства, ОСОБА_1 звернулась до суду з вимогою про визнання дій неправомірними та скасування реєстраційного запису № 16081020000012014.

Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 26 січня 2016 року позовні вимоги задоволено частково.

Визнано неправомірними дії державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації об'єднань громадян Рівненського міського управління юстиції Рівненської області Онищук Інни Олегівни щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційного запису № 16081020000012014 від 02 вересня 2015 року про державну реєстрацію новоутвореної шляхом заснування юридичної особи ОСББ "Гарант-Рівне".

Скасовано реєстраційний запис № 16081020000012014, внесений 02 вересня 2015 року державним реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації об'єднань громадян Рівненського міського управління юстиції Рівненської області Онищук Інною Олегівною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про державну реєстрацію новоутвореної шляхом заснування юридичної особи ОСББ "Гарант-Рівне".

В задоволенні позовних вимог до Рівненського міського управління юстиції відмовлено.

Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 26 січня 2016 року скасовано в частині задоволення позовних вимог до державного реєстратора та прийнято нове рішення про відмову в позові.

В іншій частині постанову суду першої інстанції залишено без змін.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 26 жовтня 2016 року постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції для детального з'ясування всіх обставин.

При новому розгляді, дослідивши обставини справи, Житомирським апеляційним адміністративним судом постановлено ухвалу від 07 грудня 2016 року, якою постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 26 січня 2016 року залишено без змін.

У касаційній скарзі представник ОСББ "Гарант-Рівне", посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

Позивач у своїх запереченнях вказує на необґрунтованість касаційної скарги та просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

Касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 26 серпня 2015 року відбулись установчі збори ОСББ "Гарант-Рівне", на яких прийняли участь 128 власників квартир і нежитлових приміщень площею 6296 кв. м, що становить 52 % від загальної площі будинку АДРЕСА_1.

Так, на зборах прийнято рішення щодо створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1, обрання найменування новоствореного об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Гарант-Рівне", затвердження Статуту об'єднання, що підтверджено протоколом № 1 установчих зборів від 26 серпня 2015 року та результатами поіменного голосування співвласників багатоквартирного будинку як додатку до протоколу № 1.

Внаслідок прийнятого рішення до реєстраційної служби Рівненського міського управління юстиції 02 вересня 2015 року подано: реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи, створеної шляхом заснування нової юридичної особи форми № 1; рішення власників або уповноваженого ним органу про створення юридичної особи (примірник оригіналу); статут (два примірники); копію квитанції, виданої банком; документ, що засвідчує повноваження уповноваженої особи.

За результатами розгляду вищевказаної заяви 02 вересня 2015 року державним реєстратором Онищук І. О. до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис № 16081020000012014 про державну реєстрацію юридичної особи ОСББ "Гарант-Рівне".

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що реєстрація юридичної особи ОСББ "Гарант-Рівне" проведена всупереч вимогам Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", оскільки подані державному реєстратору документи для проведення державної реєстрації юридичної особи не відповідали вимогам чинного законодавства.

Таку позицію Рівненського окружного адміністративного суду підтримав і Житомирський апеляційний адміністративний суд, який здійснив перегляд цієї справи.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України зазначені висновки судів попередніх інстанцій вважає вірними та такими, що зроблені на підставі правильно застосованих норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо обґрунтованості здійснення державним реєстратором запису № 16081020000012014 стосовно державної реєстрації новоутвореної юридичної особи ОСББ "Гарант-Рівне".

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, що діяла на момент виникнення правовідносин) (далі - Закон № 755-IV) регулює відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб-підприємців.

Визначення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців міститься у статті 4 Закону № 755-IV та означає засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

За змістом статті 6 Закону № 755-IV державний реєстратор проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Частиною першою статті 24 Закону № 755-IV передбачено, що для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення або в разі подання електронних документів подати опис, що містить відомості про надіслані електронні документи, в електронній формі) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи; примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом; два примірники установчих документів (у разі подання електронних документів - один примірник); документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи.

В силу частини восьмої статті 24 Закону № 755-IV державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для проведення державної реєстрації юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - сьомою цієї статті.

Відповідно до частини одинадцятої статті 24 Закону № 755-IV державний реєстратор зобов'язаний залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, якщо: документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації; документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою, другою, четвертою-сьомою статті 8 та частиною п'ятою статті 10 цього Закону; до державного реєстратора надійшло рішення суду щодо заборони у проведенні реєстраційних дій; документи подані не в повному обсязі; документи подано особою, яка не має на це повноважень.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1521 від 11 жовтня 2002 року затверджено Порядок державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, пунктом 3 якого встановлено перелік документів, що подається на реєстрацію, а саме: реєстраційну картку, яка одночасно є заявою про державну реєстрацію об'єднання, оформлену за зразком згідно з додатком 1 до цього Порядку; протокол установчих зборів, на яких було прийнято рішення про створення об'єднання та затвердження його статуту; два примірники оригіналу і п'ять копій статуту об'єднання, оформлені згідно з вимогами законодавства; список членів об'єднання, складений згідно з додатком 2 до цього Порядку.

Так, частиною сьомою статті 8 Закону № 755-ІV (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), передбачено, що вимоги щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу встановлюються Міністерством юстиції України. Забороняється використовувати в назві юридичної особи символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) нотаріальних режимів.

Пунктом 3.2.3 Вимог щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 05 березня 2012 року № 368/5, (в редакції станом на 02 вересня 2015 року), передбачено, що при написанні найменування юридичної особи використовуються розділові знаки та символи: лапки (" "), крапка (.), двокрапка (:), дужки /()/, апостроф ( ' ), дефіс ( - ), тире (-), коса риска (/), знак оклику (!), знак питання (?), номер (№), плюс (+), знак рівняння (=), зірочка (*), ет комерційна (@).

Як вбачається з матеріалів справи в тексті протоколу № 1 установчих зборів ОСББ "Гарант-Рівне" від 26 серпня 2015 року та статуті ОСББ "Гарант-Рівне" при написанні найменування юридичної особи використано розділові знаки (""), які не передбачено Вимогами щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 05 березня 2012 року № 368/5, в редакції станом на 02 вересня 2015 року.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України зауважує, що відповідно до частини сьомої статті 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" кожний співвласник (його представник) під час голосування має кількість голосів, пропорційну до частки загальної площі квартири або нежитлового приміщення співвласника у загальній площі всіх квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

Отже, кожен співвласник житлових і/або нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку має право бути засновником об'єднання співвласників багатоквартирного будинку лише як одна особа, незалежно від того скільки житлових та/або нежитлових приміщень він має у власності.

З протоколу № 1 установчих зборів ОСББ "Гарант-Рівне" від 26 серпня 2015 року та додатку до цього протоколу вбачається, що результатами поіменного голосування від 26 серпня 2015 року визначено, що за вирішення зазначених у таких документах питань проголосувало 158 співвласників житлових та нежитлових приміщень. Саме така кількість засновників юридичної особи вказана у реєстраційній картці, поданій 02 вересня 2015 року державному реєстратору для проведення реєстрації ОСББ "Гарант-Рівне".

Проте, згідно з результатами поіменного голосування співвласників багатоквартирного будинку від 26 серпня 2015 року фактична кількість осіб, які проголосували за питання порядку денного установчих зборів ОСББ "Гарант-Рівне" становить 128, а не 158 осіб як зазначено в протоколі № 1 установчих зборів.

Аналізуючи вищевказані норми чинного законодавства та обставини справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що державним реєстратором порушено частину одинадцяту статті 24 Закону № 755-ІV, яка передбачає залишення без розгляду документів, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, у разі якщо документи не відповідають вимогам частин п'ятої та сьомої статті 8 Закону України № 755-ІV.

За такого правового врегулювання, колегія суддів Вищого адміністративного суду України прийшла до висновку про порушення державним реєстратором вимог законодавства внаслідок внесення 02 вересня 2015 року запису № 16081020000012014 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців стосовно державної реєстрації новоутвореної юридичної особи ОСББ "Гарант-Рівне".

Відповідно до частини першої статті 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

З огляду на викладене, висновок судів попередніх інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

Доводи, які містяться в касаційній скарзі, висновків судів та обставин справи не спростовують.

Керуючись статтями 220 1 , 223, 224, 231, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

у х в а л и л а :

Касаційну скаргу Товариства Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Гарант-Рівне" залишити без задоволення.

Постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 26 січня 2016 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 07 грудня 2016 року у цій справі залишити без змін.

Скасувати, встановлене ухвалою судді Вищого адміністративного суду України від 15 травня 2017 року, зупинення виконання постанови Рівненського окружного адміністративного суду від 26 січня 2016 року та ухвали Житомирського апеляційного адміністративного суду від 07 грудня 2016 року.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам у справі та оскарженню не підлягає.

Головуючий М. І. Смокович

Судді А. В. Єрьомін

Т. Г. Стрелець

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення05.07.2017
Оприлюднено12.07.2017
Номер документу67683895
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/3276/15

Ухвала від 05.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 27.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 15.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 05.01.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 07.12.2016

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Зарудяна Л.О.

Ухвала від 10.11.2016

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Зарудяна Л.О.

Ухвала від 26.10.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 26.10.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 12.10.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 28.09.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні