Постанова
від 12.06.2017 по справі 810/515/17
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 червня 2017 року №810/515/17

Суддя Київського окружного адміністративного суду Басай О.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Агрофорт" до Відділу Держгеокадастру у Ставищенському районі Київської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_4 з обмеженою відповідальністю "Журавлиське", про визнання протиправними дій та скасування записів,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Приватне акціонерне товариство "Агрофорт" (далі - ОСОБА_4) з позовом до Відділу Держгеокадастру у Ставищенському районі Київської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_4 з обмеженою відповідальністю "Журавлиське", в якому просить:

- визнати протиправними дії та скасувати запис, що внесений до Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі від 20.03.2006 за №040634904820 щодо реєстрації договору оренди земельної ділянки, кадастровий №3224282800:01:003:0049, укладеного між ОСОБА_2 та ОСОБА_4 з обмеженою відповідальністю "Журавлиське";

- визнати протиправними дії та скасувати запис, що внесений до Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі від 20.03.2006 за №040634904876 щодо реєстрації договору оренди земельної ділянки, кадастровий №3224282800:02:001:0050, укладеного між ОСОБА_5 та ОСОБА_4 з обмеженою відповідальністю "Журавлиське";

- визнати протиправними дії та скасувати запис, що внесений до Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі від 05.01.2006 за №040634903852 щодо реєстрації договору оренди земельної ділянки, кадастровий №3224282800:04:001:0058, укладеного між ОСОБА_6 та ОСОБА_4 з обмеженою відповідальністю "Журавлиське" (далі - оспорювані записи).

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, зазначених в позовній заяві, та просив суд їх задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача позову не визнав, просив суд відмовити в задоволенні адміністративного позову з підстав, викладених у письмових запереченнях, а також стверджував, що при внесенні до Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі спірних записів Відділ Держгеокадастру у Ставищенському районі Київської області діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 08.06.2017 вирішено розгляд даної адміністративної справи здійснювати в порядку письмового провадження.

Розглянувши позовну заяву, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

ОСОБА_4 отримало лист від Відділу Держгеокадастру у Ставищенському районі Київської №1024-99-9-925/2-16 від 18.01.2017, з якого дізналось, що на ряд земельних ділянок в с. Журавлиха, на які позивач в 2016 році уклали договори оренди землі, також укладено у 2006 році договори оренди з ОСОБА_4 з обмеженою відповідальністю "Журавлиське". Зокрема, це договори оренди укладені з ОСОБА_2, кадастровий номер 3224282800:01:003:0049, строк оренди 10 років, реєстрація КР Центр КОФ ДЗК, запис №§40634904820 від 20.03.2006, ОСОБА_5, кадастровий номер 3224282800:02:001:0050, строк оренди 10 років, реєстрація КР Центр КОФ ДЗК, запис №ІН0634904876 від 20.03.2006, ОСОБА_6, кадастровий номер 3224282800:04:001:0058, строк оренди 10 років, реєстрація КР Центр КОФ ДЗК, запис №040634903852 від 20.03.2006.

Представник позивача зазначив, що на даний час реалізувати свої права орендаря ОСОБА_4 позбавлено можливості і здійснювати сільськогосподарську діяльність на орендованій землі не може, внаслідок того, що земельні ділянки за вказаними вище договорами використовуються ТОВ "Журавлиське".

Позивач вважає, що у ТОВ "Журавлиське" не виникло право на використання земельних ділянок, оскільки КР Центр КОФ ДЗК порушив процедуру реєстрації договорів оренди, передбаченої статтею 202 Земельного кодексу України (далі - ЗК), Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, затвердженого Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 2 липня 2003 року №174 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 року за №641/7962 (далі - Тимчасовий порядок №174), що випливає з відсутності відповідних записів в Поземельних книгах і свідчить про те, що дані договори оренди землі не пройшли державної реєстрації у порядку та з дотриманням процедури, передбаченої законодавством, діючим на момент виникнення спірних правовідносин. У зв'язку з викладеними обставинами позивач звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку правовим відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією регулювалися ЗК, Законом України від 06.10.1998 №161-XIV "Про оренду землі" (далі - Закон №161), Законом України від 01.07.2004 №1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" (далі - Закон №1952), Законом України від 07.07.2011 №3613-VI "Про Державний земельний кадастр" (далі - Закон №3613-VI), Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 №868.

Відповідно до частини четвертої статті 124 ЗК, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Стаття 18 Закону №161 (в редакції, чинній на момент укладання договорів оренди з ТОВ "Журавлиське") передбачала, що договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації. У відповідності до статті 20 цього Закону укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.

Процедура реєстрації права власності на земельну ділянку, а також права постійного користування та права оренди земельної ділянки на той час була визначена Тимчасовим порядком №174.

Відповідно до абзацу другого пункту 1.2 Тимчасового порядку №174, автоматизована система державного земельного кадастру (далі - АС ДЗК) - інформаційна система, що містить відомості про правовий режим земель, державну реєстрацію земельних ділянок, кадастрове зонування, кадастрові зйомки, бонітування ґрунтів, економічну оцінку земель, грошову оцінку земельних ділянок, облік кількості та якості земель.

Державний реєстр земель - це складова частина державного земельного кадастру, який складається з книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку і формується за допомогою АС ДЗК (абз. 6 п. 1.2 Тимчасового порядку №174).

Згідно з абзацом восьмим пункту 1.2 Тимчасового порядку №174, книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі (далі - книга реєстрації) - це документ суворого обліку, який є складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок.

Поземельна книга - це документ, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, в тому числі кадастровий план, відомості про державний акт на право власності на землю, державний акт на право постійного користування землею, договір оренди землі та власника, користувача, орендаря (суборендаря) земельної ділянки і формується за допомогою АС ДЗК (абз.11 п.1.2 Тимчасового порядку №174).

В позовній заяві позивач зазначає, що через відсутність відомостей про реєстрацію договорів оренди ТОВ "Журавлиське" у АС ДЗК оспорювані записи вчиненні незаконно, однак, суд вважає, що таке твердження є помилковим з огляду на те, що автоматизована система не передбачала внесення до неї відомостей про оренду землі.

Позивач стверджує, що ТОВ "Журавлиське" під час реєстрації договорів оренди не надало належних документів для реєстрації договору оренди, однак не зазначає яких конкретно документів не було надано.

Разом з тим, пунктом 9.4.1 Тимчасового порядку №174 визначено, що для отримання договору оренди землі та здійснення його державної реєстрації представник орендаря земельної ділянки - юридичної особи пред'являє оператору (реєстратору) за місцем розташування земельної ділянки документ, що посвідчує особу, та надає документ, що підтверджує повноваження діяти від імені юридичної особи - орендаря земельної ділянки, а також копію свідоцтва про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта підприємницької діяльності - юридичної особи або копію довідки про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України та копію документа про сплату послуг за внесення записів до державного реєстру земель. Якщо представник орендаря земельної ділянки є нерезидентом, то пред'являються документи, які легалізовані в порядку, встановленому законодавством України.

Відповідно до пункту 2.8 Тимчасового порядку №174, оператор (реєстратор) здійснює видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та видачу договорів оренди (суборенди) землі. Видача державного акта на право власності на земельну ділянку, на право остійного користування земельною ділянкою та договору оренди (суборенди) землі супроводжується внесенням запису про державну реєстрацію до відповідних розділів книги реєстрації. При цьому оператор (реєстратор) відображає дані державної реєстрації на всіх примірниках державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди (суборенди) землі.

Судом встановлено, що при здійсненні державної реєстрації договорів оренди від 20.03.2006 та від 05.01.2006 реєстратор вніс відповідні записи до книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, що підтверджено відмітками реєстратора на самих договорах оренди, а також виданою Відділом Держгеокадастру у Ставищенському районі Київської області довідкою №10-0.36-73/117-17 від 05.04.2017.

Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи влади та органи місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, суд дійшов висновку, що державним реєстратором не вчинено жодних порушень вимог законодавства України при здійсненні оспорюваних записів.

Відповідно до статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України, компетенція адміністративних судів поширюється, зокрема, на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень.

Згідно з частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.

Із вказаних правових норм випливає, що суд захищає лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин.

Визнання протиправним рішення суб'єкта владних повноважень можливе лише за позовом особи, право або законний інтерес якої порушені цим рішенням. Аналогічна правова позиція зазначена у постанові Верховного Суду України від 10 квітня 2012 року у справі №21-1115во10.

Судом встановлено, що рішенням Таращанського районного суду Київської області від 23.09.2016 у справі №378/610/16ц, яке залишено в силі ухвалою Апеляційного суду Київської області від 24.01.2017, договори оренди, що укладені між ТОВ "АГРОФОРТ" та ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 визнано недійсними.

А тому, суд не приймає до уваги доводи позивача про порушення його прав здійсненням оспорюваних записів відповідачем.

Відповідно до частини другої статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України, для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Разом з тим, суд відхиляє доводи відповідача про те, що позивачем пропущений строк на звернення з даним адміністративним позовом до суду, оскільки ОСОБА_4 18.01.2017 дізналось про порушення свого права, отримавши лист від Відділу Держгеокадастру у Ставищенському районі Київської №1024-99-9-925/2-16.

Ураховуючи те, що відповідачем не вчинено жодних порушень вимог законодавства України при здійсненні оспорюваних записів, а також, те що права позивача не порушено, суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в:

Відмовити в задоволенні адміністративного позову.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Басай О.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2017
Оприлюднено13.07.2017
Номер документу67700502
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/515/17

Ухвала від 06.02.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 13.03.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Постанова від 12.06.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 08.06.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 08.06.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 06.04.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні