Ухвала
від 25.05.2017 по справі 379/366/16-ц
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 379/366/16-ц Головуючий у І інстанції Бойко М. Г. Провадження № 22-ц/780/1164/17 Доповідач у 2 інстанції ОСОБА_1 Категорія 46 25.05.2017

УХВАЛА

Іменем України

25 травня 2017 року колегія суддів судової палати у цивільних справах Апеляційного суду Київської області в складі:

Головуючого - Коцюрби О.П.,

Суддів - Сержанюка А.С., Білоконь О.В.,

При секретарі - Топольському В.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Києві цивільну справу за апеляційною скаргою Заступника прокурора Київської області на рішення Таращанського районного суду Київської області від 02 грудня 2016 року у справі за позовом Заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_2, приватного акціонерного товариства Агрофорт , третя особа без самостійних вимог на предмет спору: Відділ Держгеокадастру у Таращанському районі Київської області про визнання недійсними наказів та догорів оренди та суборенди землі.

Заслухавши доповідь судді Апеляційного суду, пояснення сторін, вивчивши матеріали цивільної справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів, -

ВСТАНОВИЛА:

Заступник керівника Кагарлицької місцевої прокуратури Київської області звернувся до суду першої інстанції із вказаним позовом, в інтересах держави, який обґрунтував тим, що Кагарлицькою місцевою прокуратурою Київської області були встановлені порушення земельного законодавства під час відведення ОСОБА_2 земельної ділянки для ведення фермерського господарства на території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

За ч. 2 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Відповідно орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні (ч. 3 ст. 123 ЗК України).

Частинами 1, 2 ст. 1 Закону України Про фермерське господарство передбачено, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створення юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.

Водночас, ч. 1 ст. 7 Закону України Про фермерське господарство встановлено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації.

У заяві зазначається: бажаний розмір і місце розташування земельної ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність, обгрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики.

Частиною 7 ст. 7 Закону України Про фермерське господарство передбачено, що земельні ділянки надаються громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом з розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро- і радіотелефонних мереж, газо- і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури.

Прокурор вказує, що наказом ГУ Держземагенства України у Київській області від 02.06.2014 року № 10-1367/15-14-сг надано дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області орієнтовним розміром 5,0254 га., з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

В подальшому, наказом ГУ Держземагенства у Київській області від 25.07.2014 року № 10-3496/15-14-сг затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надано в оренду земельну ділянку площею 5,0254 га., кадастровий номер 3224481500:02:002:0063, строком на 49 років.

ОСОБА_3 оренди та Договір оренди б/н від 28.07.2014 року на земельну ділянку, кадастровий номер 3224481500:02:002:0063, площею 5,0254 га. були зареєстровані реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 09.07.2015 року.

18.07.2015 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Агрофорт було укладено Договір суборенди К-ФГ2, на цю ж земельну ділянку, право суборенди було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 11.08.2015 року.

Аналогічно наказом ГУ Держземагенства України у Київській області від 02.06.2014 року № 10-1369/15-14-сг надано дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області орієнтовним розміром 8.4616 га., з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

Аналогічно наказом ГУ Держземагенства у Київській області від 25.07.2014 року № 10-3495/15-14-сг затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надано в оренду земельну ділянку 8,4616 га., кадастровий номер 3224481500:02:002:0064, строком на 49 років.

ОСОБА_3 оренди за договором оренди б/н від 28.07.2014 року на земельну ділянку, кадастровий номер 3224481500:02:002:0064, площею 8,4616 га. було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 17.06.2015 року.

18.07.2015 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Агрофорт було укладено Договір суборенди К-ФГ на цю ж земельну ділянку, право суборенди було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 11.08.2015 року.

Вказує, що наказом ГУ Держземагенства України у Київській області від 02.06.2014 року № 10-1366/15-14-сг надано ОСОБА_2 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області орієнтовним розміром 9,6260 га., з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

В подальшому, наказом ГУ Держземагенства у Київській області від 25.07.2014 року № 10-3493/15-14-сг затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надано в оренду земельну ділянку площею 9,6260 га., кадастровий номер 3224481500:02:005:0020, строком на 49 років.

ОСОБА_3 оренди за договором оренди б/н від 28.07.2014 року на земельну ділянку з кадастровим номером 3224481500:02:005:0020, площею 9,6260 га., було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 16.06.2015 року.

18.07.2014 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Агрофорт було укладено Договір суборенди К-ФГ1 на цю ж земельну ділянку, право суборенди було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 11.08.2015 року.

Вказує, що наказом ГУ Держземагенства України у Київській області від 02.06.2014 року № 10-1370/15-14-сг надано дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області, площею 14,5794 га., з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

В подальшому, наказом ГУ Держземагенства у Київській області від 25.07.2014 року № 10-3494/15-14-сг затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надано в оренду земельну ділянку площею 14,5794 га., кадастровий номер 3224481500:02:006:0051 строком, на 49 років.

ОСОБА_3 оренди за договором оренди б/н від 28.07.2014 року на земельну ділянку, кадастровий номер 3224481500:02:006:0051, площею 14,5794 га., було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 09.07.2015 року.

18.07.2015 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Агрофорт було укладено Договір суборенди К-ФГ 5 на цю ж земельну ділянку, право суборенди було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 11.08.2015 року.

Вказує, що наказом ГУ Держземагенства України у Київській області від 02.06.2014 року № 10-1368/15-14-сг надано ОСОБА_2 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області орієнтовним розміром 16,9940 га., з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

В подальшому, наказом ГУ Держземагенства у Київській області від 25.07.2014 року № 10-3498/15-14-сг затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надано в оренду земельну ділянку площею 16,9942 га., кадастровий номер 3224481500:02:002:0061, строком на 49 років.

ОСОБА_3 оренди за договором оренди б/н від 28.07.2014 року на земельну ділянку, кадастровий номер 3224481500:02:002:0061, площею 16,9942 га., було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 08.07.2015 року.

18.07.2015 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Агрофорт було укладено Договір суборенди К-ФГ 3 на цю ж земельну ділянку, право суборенди було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 11.08.2015 року.

Вказує, що наказом ГУ Держземагенства України у Київській області від 02.06.2014 року № 10-1372/15-14-сг надано ОСОБА_2 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області, орієнтовним розміром 32,4204 га., з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

Наказом ГУ Держземагенства у Київській області від 25.07.2014 року № 10-3499/15-14-сг затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надано в оренду земельну ділянку площею 32,4204 га., кадастровий номер 3224481500:02:003:0046, строком на 49 років.

ОСОБА_3 оренди за договором оренди б/н від 28.07.2014 року на земельну ділянку, кадастровий номер 3224481500:02:003:0046, площею 32,4204 га., було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 09.07.2015 року.

18.07.2015 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Агрофорт було укладено Договір суборенди К-ФГ4 на цю ж земельну ділянку, право суборенди було зареєстроване Реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 11.08.2015 року.

Прокурор вказує на те, що оскаржувані накази були прийняті всупереч вимогам законодавства України та суперечать інтересам держави, так як відповідач у поданому клопотанні про надання йому дозволу на розробку документації із землеустрою ОСОБА_2 не обґрунтував розмір вищевказаної земельної ділянки з урахуванням можливості її обробітку; надання земельної ділянки в оренду строком на 49 років; не зазначив при цьому перспективи діяльності свого фермерського господарства; не зазначив членів фермерського господарства; земельні ділянки надані не в єдиному масиві, що унеможливлює їх раціональне використання; укладено договори суборенди з ОСОБА_3 Агрофорт , в якому працює ОСОБА_2

Також прокурор вказує, що ОСОБА_2 на його думку, не має можливості займатися фермерським господарством, оскільки у нього відсутня належна сільськогосподарська техніка для обробітку земель; Фермерське господарство Зерновий Лан зареєстроване за тією ж адресою, що і ОСОБА_3 Агрофорт . Все це на думку прокурора свідчить про те, що отримання зазначених земельних ділянок в оренду ОСОБА_2 було здійснено з наміром передати орендовані площі в суборенду ОСОБА_3 Агрофорт .

З огляду на ці обставини, просив визнати недійсними та скасувати зазначені накази ГУ Держземагенства у Київській області, договори оренди та суборенди вищезазначених земельних ділянок, укладених між ГУ Держземагенства у Київській області, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Агрофорт . Судові витрати покласти на відповідачів.

Рішенням Таращанського районного суду Київської області від 02.12.2016 рокузаступнику керівника Кагарлицької місцевої прокуратури Київської області відмовлено в задоволені позову .

Не погоджуючись з вказаним рішенням, Заступник прокурора Київської області оскаржив його в апеляційному порядку. В апеляційній скарзі просив, скасувати рішення Таращанського районного суду Київської області від 02.12.2016 року, ухвалити у справі нове рішення про задоволення позовних вимог. Зазначив, що рішення Таращанського районного суду Київської області від 02.12.2016 року. Зазначив, що судом першої інстанції до спірних правовідносин не застосовано норми матеріального права, які підлягали застосуванню та не надано належну правову оцінку доказам у їх сукупності.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення Таращанського районного суду Київської області від 02.12.2016 року в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга Заступника прокурора Київської області не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 звернувся до ГУ Держземагентства у Київській області із заявами (клопотаннями) про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для створення та ведення фермерського господарства. До клопотань додав письмове обґрунтування необхідності відведення земельних ділянок, документи, що підтверджують здобуту освіту та досвід роботи у сільському господарстві.

Наказом ГУ Держземагенства України у Київській області від 02.06.2014 року № 10-1367/15-14-сг ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області орієнтовним розміром 5,0254 га., з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

Наказом ГУ Держземагенства у Київській області від 25.07.2014 року № 10-3496/15-14-сг затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надано в оренду земельну ділянку площею 5,0254 га., кадастровий номер 3224481500:02:002:0063, строком на 49 років.

09.07.2015 року реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області було зареєстроване право оренди за договором оренди б/н від 28.07.2014 року на земельну ділянку, кадастровий номер 3224481500:02:002:0063, площею 5,0254 га.

18.07.2015 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Агрофорт було укладено договір суборенди К-ФГ2, на цю ж земельну ділянку, право суборенди було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 11.08.2015 року.

Наказом ГУ Держземагенства України у Київській області від 02.06.2014 року № 10-1369/15-14-сг надано дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області орієнтовним розміром 8,4616 га., з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

Наказом ГУ Держземагенства у Київській області від 25.07.2014 року № 10-3495/15-14-сг затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надано в оренду земельну ділянку 8,4616 га., кадастровий номер 3224481500:02:002:0064, строком на 49 років.

17.06.2015 року було зареєстроване право оренди за договором оренди б/н від 28.07.2014 року на земельну ділянку, кадастровий номер 3224481500:02:002:0064, площею 8,4616 га. в реєстраційній службі Ставищенського районного управління юстиції Київської області.

18.07.2015 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Агрофорт було укладено договір суборенди К-ФГ на цю ж земельну ділянку, право суборенди було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 11.08.2015 року.

Наказом ГУ Держземагенства України у Київській області від 02.06.2014 року № 10-1366/15-14-сг надано дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області орієнтовним розміром 9,6260 га., з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

Наказом ГУ Держземагенства у Київській області від 25.07.2014 року № 10-3493/15-14-сг затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надано в оренду земельну ділянку площею 9,6260 га., кадастровий номер 3224481500:02:005:0020, строком на 49 років.

16.06.2015 р. було зареєстровано право оренди за договором оренди б/н від 28.07.2014 року на земельну ділянку з кадастровим номером 3224481500:02:005:0020, площею 9,6260 га. в реєстраційній службі Ставищенського районного управління юстиції Київської області 18.07.2015 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Агрофорт було укладено Договір суборенди К-ФГ1 на цю ж земельну ділянку, право суборенди було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 11.08.2015 року.

Наказом ГУ Держземагенства України у Київській області від 02.06.2014 року № 10-1370/15-14-сг надано дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області орієнтовним розміром 14.5794 га., з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

Наказом Головного управління Держземагенства у Київській області від 25.07.2014 року № 10-3494/15-14-сг затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надано в оренду земельну ділянку площею 14,5794 га., кадастровий номер 3224481500:02:006:0051, строком на 49 років.

ОСОБА_3 оренди за договором оренди б/н від 28.07.2014 року на земельну ділянку, кадастровий номер 3224481500:02:006:0051, площею 14,5794 га., було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 09.07.2015 року.

18.07.2015 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Агрофорт було укладено Договір суборенди К-ФГ5 на цю ж земельну ділянку, право суборенди було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 11.08.2015 року.

Наказом ГУ Держземагенства України у Київській області від 02.06.2014 року № 10-1368/15-14-сг надано дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області орієнтовним розміром 16,9940 га., з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

Наказом ГУ Держземагенства у Київській області від 25.07.2014 року № 10-3498/15-14-сг затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надано в оренду земельну ділянку площею 16,9942 га. кадастровий номер 3224481500:02:002:0061, строком на 49 років.

ОСОБА_3 оренди за договором оренди б/н від 28.07.2014 року на земельну ділянку, кадастровий номер 3224481500:02:002:0061, площею 16,9942 га., було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 08.07.2015 року.

18.07.2015 року між ОСОБА_2 ОСОБА_3 Агрофорт було укладено Договір суборенди К-ФГ 3 на цю ж земельну ділянку, право суборенди було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 11.08.2015 року.

Наказом ГУ Держземагенства України у Київській області від 02.06.2014 року № 10-1372/15-14-сг, надано дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області орієнтовним розміром 32,4204 га., з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

Наказом ГУ Держземагенства у Київській області від 25.07.2014 року № 10-3499/15-14-сг затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надано в оренду земельну ділянку площею 32,4204 га., кадастровий номер 3224481500:02:003:0046, строком на 49 років.

ОСОБА_3 оренди за договором оренди б/н від 28.07.2014 року на земельну ділянку, кадастровий номер 3224481500:02:003:0046, площею 32,4204 га., було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 09.07.2015 року.

18.07.2015 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Агрофорт було укладено Договір суборенди К-ФГ4 на цю ж земельну ділянку, право суборенди було зареєстроване реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області 11.08.2015 року.

Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 7 Закону України Про фермерське господарство для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради. У заяві зазначаються бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики. Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.

Аналіз зазначеної правової норми дає підстави вважати, що Законом України Про фермерське господарство не передбачено право відмови громадянам у прийнятті їх заяви про надання земельної ділянки для створення

фермерського господарства у зв'язку з недотриманням правил, передбачених ч. 1 ст. 7 цього Закону .

Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України , центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених ч. 8 цієї статті, у

власність або користування для всіх потреб.

Як вбачається з матеріалів справи, рішення щодо відведення ОСОБА_2 земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства були прийняті центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин - ГУ Держземагентства України у Київській області, відповідно до повноважень, передбачених ст.ст. 122 , 123 ЗК України та у порядку встановленому ст.ст. 26-28 , 50 Закону України Про землеустрій , ст. 186-1 ЗК України та ст.ст. 1 , 2 , 7 Закону України Про фермерське господарство .

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з думкою суду першої інстанції про те, що є помилковим висновок позивача про те, що передача зазначених земельних ділянок ОСОБА_2 відбулася із порушенням вимог закону, так як за дослідженими судом матеріалами справи ОСОБА_2, звертаючись до ГУ Держземагенства у Київській області про надання у користування спірних земельних ділянок, у своїй заяві обґрунтовував необхідність одержання землі у зазначеному ним розмірі для створення фермерського господарства, розмір земельної ділянки визначив з урахуванням перспектив діяльності його майбутнього фермерського господарства та додав до заяви визначені законом документи. Окремого письмового викладення конкретних перспектив діяльності фермерського господарства закон від заявника не вимагає, як не встановлює обов'язкової форми та змісту такої заяви і обгрунтовання.

Статтею 5 Закону України Про фермерське господарство передбачено, що право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство.

Статтею 8 даного Закону визначено, що фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.

В ст. ст. 3 та 4 Закону України Про фермерське господарство вказано,

що членами фермерського господарства можуть бути подружжя, їх батьки, діти, які досягли 14-річного віку, інші члени сім'ї, родичі, які об'єдналися для спільного ведення фермерського господарства, визнають і дотримуються положень Статуту фермерського господарства.

Позивачем не враховано, що можливість набуття членства у фермерському господарстві є правом, а не обов'язком родичів або членів сім'ї засновника фермерського господарства.

Статтею 7 Закону України Про фермерське господарство визначено, зокрема, що у заяві зазначаються кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність.

Згідно ч. 2 ст. 1 вказаного Закону, фермерське господарство може бути створене одним громадянином.

Окрім того, на момент подання заяви особа, яка бажає отримати в користування земельну ділянку чи земельні ділянки для ведення фермерського господарства, у зв'язку з відсутністю створеного фермерського господарства може зазначити в такій заяві лише кандидатів у члени господарства, які, однак, в подальшому можуть не виявити бажання набути членство у фермерському господарстві.

Законом України Про фермерське господарство передбачено необхідність зазначення відомостей про кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність у випадку планування особою залучення до участі у фермерському господарстві відповідних громадян.

За таких обставин, є правильним висновок Таращанського районного суду Київської області про те, що Законом враховано випадок створення фермерського господарства не лише одним, а й кількома громадянами, і у даному випадку правова норма розрахована на регулювання правовідносин у більш широкому їх аспекті. Якщо ж особою на момент подання заяви прийнято рішення про одноосібне створення та ведення фермерського господарства, то відсутні підстави для вимоги від вказаної особи зазначення інформації про імовірних членів фермерського господарства.

Також, колегія суддів погоджується з висновоком Таращанського районного суду Київської області про те, що помилковим висновок Заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури в частині визнання незаконними та скасування вищевказаних наказів ГУ Держземагентства у Київській області з підстав недотримання Головним управлінням вимог ч. 7 ст. 7 Закону України Про фермерське господарство та надання земельних ділянок не єдиним масивом, так як такі ствердження спростовуються наступним.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про фермерське господарство , фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.

Отже, вказана норма Закону передбачає, що фермерське господарство - це форма підприємницької діяльності громадян, які використовують для отримання прибутку земельні ділянки, надані їм для ведення фермерського господарства, без обмежень щодо знаходження всієї кількості таких земельних ділянок в єдиному масиві.

Згідно ч. 7 ст. 7 Закону України Про фермерське господарство , земельні ділянки надаються громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом з розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро- і радіотелефонних мереж, газо- і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури.

Таким чином, прокурором не враховано ту обставину, що надання земельних ділянок єдиним масивом має місце лише в тому випадку, коли орган, уповноважений розпоряджатися землями, приймає рішення про надання в оренду громадянину для ведення фермерського господарства земельних ділянок сільськогосподарського призначення лісового та водного фондів єдиним масивом, а не окремо по кожній категорії земель.

Таку позицію щодо тлумачення поняття земельних ділянок єдиним масивом за ст. 7 Закону України Про фермерське господарство підтримано Верховним Судом України у постанові від 03.02.2016 року у справі № 6-2902цс15.

Зі змісту клопотань ОСОБА_2 до ГУ Держземагенства в Київський області вбачається, що він просив поза межами населеного пункту на адміністративній території Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області надати йому дозвіл на виготовлення технічної документації (розроблення проекту землеустрою) щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства.

При цьому, у заявах було зазначено конкретний розмір земельних ділянок та їх місце розташуванням, до заяв додано належний пакет документів в контексті вимог визначених ст. 7 Закону України Про фермерське господарство (чинного на момент виникнення спірних правовідносин).

Тому, є необгрунтованим та недоведеним висновок позивача стосовно залежності між розташуванням земельних ділянок не в єдиних масивах та їх нераціональним використанням, так як картографічних матеріалів, наданих позивачем на розгляд суду, не достатньо для встановлення факту нераціонального використовуються земельних ділянок, в звяку з чим, суд першої інстанції на законних підставах не прийняв їх до уваги

Крім того, позивачем не вказано критеріїв для оцінки нераціональності використання ОСОБА_2 земельних ділянок та їх правового обгрунтування.

Не можуть бути прийняті до уваги і доводи позивача про те, що ОСОБА_2 порушено права та законні інтереси держави шляхом передання ним земельних ділянок в суборенду відповідачу ОСОБА_3 Агрофорт , так як вони не знайшли свого підтвердження в судовому засіданні.

Відповідно до положень абзаців 1, 2 ст. 638 ЦК України договір вважається укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, визначені законом як істотні або необхідні для договорів даного виду, а також всі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Згідно ч. 2 ст. 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Частиною 1 ст. 15 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 року № 161-XIV (в редакції чинній на момент укладення та реєстрації договорів оренди) передбачені істотні умови договору оренди землі, якими є:

об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);

строк дії договору оренди;

орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату;

умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду;

умови збереження стану об'єкта оренди;

умови і строки передачі земельної ділянки орендарю;

умови повернення земельної ділянки орендодавцеві;

існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки;

визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини;

відповідальність сторін;

умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

За згодою сторін, у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема, якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо.

Згідно із Законом України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Аналогічне поняття оренди земельної ділянки розкриває ст. 93 ЗК України.

З врахуванням норм діючого законодавства, суборенда - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, яка вже перебуває в оренді, необхідною суборендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.

На підставі ч. 8 ст. 181 ГК України у разі, коли сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся).

Статтею 8 Закону України Про оренду землі передбачено, що орендована земельна ділянка або її частина може передаватися орендарем у суборенду, якщо це передбачено договором оренди.

ОСОБА_3 власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 ЗК України).

ОСОБА_3 власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Вказаним законом визначено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема і право оренди земельної ділянки.

З змісту ст. 204 ЦК України вбачається, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Судом першої інстанції при розгляді справи враховано відсутність обмеження законом права фізичної особи, яка отримала в оренду земельні ділянки для ведення фермерського господарства, на їх передачу в суборенду.

За матеріалів справи вбачається, що право суборенди було зареєстровано з 11.08.2015 року.

Також, за вказаними договорами, орендарем ОСОБА_2 та суборендарем ОСОБА_3 Агрофорт було проведено повний розрахунок по сплаті орендної (суборендної) плати за попередні періоди, що підтверджено відповідними касовими ордерами та квитанціями банку.

Зі змісту довідки Кирданівської сільської ради Таращанського району Київської області, вих. № 162 від 12.05.2016 року, підтверджується факт про своєчасний та в повному обсязі розрахунок по сплаті орендної (суборендної) плати відповідачем ОСОБА_3 Агрофорт .

Про відсутність у ОСОБА_3 Агрофорт невиконаних зобов'язань перед державою станом на 01.01.2016 року свідчить довідка № 37 від 12.01.2016 року, видана Таращанським відділенням Білоцерківської ОДПІ.

Факт використання земельних ділянок ОСОБА_3 Агрофорт для вирощування сільськогосподарської продукції, підтверджується копіями форми державного статистичного спостереження № 37-сг Сівба та збирання врожаю сільськогосподарських культур, проведення інших польових робіт .

При розгляді справи, Таращанським районним судом Київської області також враховано, що згідно ч. 1 ст. 24 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство діє на умовах самоокупності. Всі витрати господарство покриває за рахунок власних доходів та інших джерел, не заборонених законодавством.

За таких обставин є правильними та обгрунтованими доводи суду першої інстанції про те, що надання ОСОБА_2 земельних ділянок в суборенду ОСОБА_3 Агрофорт є одним із способів покриття витрат та отримання доходів орендарем землі і способом ведення ним підприємницької діяльності, оскільки за матеріалами справи, суборенда як і оренда землі за оспорюваними договорами носить оплатний характер, так як згідно ст. 1 Закону України Про оренду землі орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 32 Закону України Про фермерське господарство на державу, як гаранта, покладається дотримання і захист майнових та інших прав і законних інтересів фермерського господарства. Забороняється незаконне втручання в господарську діяльність фермерського господарства органів державної влади або органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб.

Колегія суддів вважає правомірним твердженням представника ОСОБА_3 Агрофорт щодо відсутності обмежень в контексті ст. 93 ЦК України та вимог Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, громадських формувань стосовно права реєстрації місця знаходження ФГ Зерновий Лан та ОСОБА_3 Агрофорт за однією адресою.

Також, колегія суддів погоджується з доводами представника ОСОБА_3 Агрофорт стосовно відсутності обмежень у ОСОБА_2, з врахуванням норм ст. 43 Конституції України, ст. 2 Кодексу Законів про працю України, щодо вільної реалізації кожним громадянином свого права на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується, що полягає у вільному розпорядженні особою своїми здібностями до творчої і продуктивної праці, в т.ч. і щодо зайняття фермерською діяльністю.

Не знайшли свого підтвердження доводи позивача про те, що ОСОБА_2 не має можливості для ведення фермерського господарства через відсутність у нього належної сільськогосподарської техніки. На думку суду, відсутність у власності ОСОБА_2 сільськогосподарської техніки для обробітку земельних ділянок не позбавляє особу можливості використання такої техніки на праві користування та на інших, не заборонених законом підставах.

Зокрема, у матеріалах справи наявний договір від 07.01.2013 року, за яким ОСОБА_3 Агрофорт , як орендодавець за договором передав, а ОСОБА_2 як орендар прийняв у оплатне користування 6 одиниць сільскогосподарської техніки.

Окрім зазначеного, позивачем також не доведено факту порушення інтересів держави у зв'язку з прийняттям ГУ Держземагентства у Київської області спірних наказів, оскільки спірні земельні ділянки надалі залишаються в державній власності, а ОСОБА_2 передані лише у строкове платне користування на підставі укладених договорів оренди.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_2 укладено відповідні договори оренди з ГУ Держземагентсва у Київській області.

З матеріалів справи також вбачається, що 16.06.2015 року, 17.06.2015 року,

08.07.2015 року та 09.07.2015 року реєстраційною службою Ставищенського районного управління юстиції Київської області було здійснено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що посвідчується відповідними витягами.

ОСОБА_2 вчасно та в повному обсязі сплачується орендна плата за умовами оспорюваних договорів оренди земельних ділянок. Окрім того, за матеріалами справи факт зарахування орендної плати, сплаченої ОСОБА_2 на відповідний рахунок Кирданівської сільської ради, факт відсутності невиконаних зобов'язань у ОСОБА_2 перед державою підтверджено довідками сільської ради та Таращанського відділення Білоцерківської ОДПІ.

Позивач, в підтримання своїх позовних вимог мотивує порушення інтересів держави з підстав незаконного прийняття оскаржуваних наказів, що в свою чергу суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні, які закріплені ст. 14 Конституції України та ст. 5 ЗК України, але при цьому не зазначив, які саме принципи були порушені та з яких саме підстав оскаржувані рішення є незаконними, не довів необхідності захисту інтересів держави, не обгрунтував суті порушених прав.

За правилами ст. ст. 10 , 11 , 60 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Суд розглядає справу в межах заявлених вимог на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі. Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у цих сторін виникає спір. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Відповідно до ст. 213 ЦПК України , рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 214 ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання 1) чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані (пропущення строку позовної давності тощо), які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин. При виборі і застосуванні правової норми до спірних правовідносин суд враховує висновки Верховного Суду України, викладені у постановах, прийнятих за результатами розгляду заяв про перегляд судового рішення з підстав, передбачених п. п. 1, 2 ч. 1 ст. 355 цього Кодексу .

Таким чином, колегія суддів вважає, що порушень вимог чинного земельного законодавства України з боку ГУ Держземагентства у Київської області при видачі спірних наказів та наданні у строкове користування відповідачу зазначених земельних ділянок на правах оренди, з подальшою передачею їх в суборенду, які б давали суду підстави для задоволення позовних вимог, позивачем не доведено.

Враховуючи те, що доводи позивача є непереконливими, носять суб'єктивний характер, позивачем не надано суду належних та допустимих доказів в обгрунтування заявлених позовних вимог, колегія суддів погоджується з думкою Таращанського районного суду Київської області про відмову Заступнику керівника Кагарлицької місцевої прокуратури Київської областісуд у задоволенні позовних вимог про визнання недійсними та скасування наказів, визнання недійсними договорів оренди та суборенди земельних ділянок.

Так як Таращанський районний суд Київської області розглядаючи спір повно та всебічно дослідив і оцінив обставини справи, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює, порушень норм процесуального законодавства при розгляді справи не допустив, тому, апеляційну скаргу Заступника прокурора Київської області необхідно відхилити, а рішення Таращанського районного суду Київської області від 02.12.2016 року залишити без змін.

Керуючись ст. ст. 307, 308, 313, 314, 315, 317, 319 ЦПК України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Заступника прокурора Київської області відхилити.

Рішення Таращанського районного суду Київської області від 02 грудня 2016 року залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ.

Головуючий:

Судді:

СудАпеляційний суд Київської області
Дата ухвалення рішення25.05.2017
Оприлюднено14.07.2017
Номер документу67711822
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —379/366/16-ц

Ухвала від 13.03.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Погрібний Сергій Олексійович

Ухвала від 14.11.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Погрібний Сергій Олексійович

Ухвала від 11.10.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Погрібний Сергій Олексійович

Ухвала від 08.08.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Ситнік Олена Миколаївна

Ухвала від 25.05.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Коцюрба О. П.

Ухвала від 25.05.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Коцюрба О. П.

Ухвала від 16.01.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Коцюрба О. П.

Ухвала від 16.01.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Коцюрба О. П.

Рішення від 02.12.2016

Цивільне

Таращанський районний суд Київської області

Бойко М. Г.

Рішення від 02.12.2016

Цивільне

Таращанський районний суд Київської області

Бойко М. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні