Справа № 297/2558/16-ц
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 липня 2017 року м. Берегово
Берегівський районний суд Закарпатської області в складі:
головуючого Ільтьо І. І.,
при секретарі Куні О. І.,
з участю прокурора Михайліченко Г. А., представника позивача ОСОБА_1 - адвоката ОСОБА_2, представника відповідача ОСОБА_3, розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_4 сільської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_5 та Державне підприємство Дослідне господарство Закарпатського інституту агропромислового виробництва про визнання протиправним, скасування рішення 10 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району, Закарпатської області від 22 червня 2016 року №132, рішення 8 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району, Закарпатської області від 26 квітня 2016 року № 82, рішення 10 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району, Закарпатської області від 22 червня 2016 року № 113, рішення 15 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району, Закарпатської області від 13 жовтня 2016 року № 308, та визнання дій ОСОБА_4 сільської ради неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії,-
встановив:
В провадженні Берегівського районного суду знаходиться цивільна справа за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_4 сільської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_5 та Державне підприємство Дослідне господарство Закарпатського інституту агропромислового виробництва про визнання протиправним та скасування рішення 10 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району, Закарпатської області від 22 червня 2016 року №132, рішення 8 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району, Закарпатської області від 26 квітня 2016 року № 82, рішення 10 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району, Закарпатської області від 22 червня 2016 року № 113, рішення 15 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району, Закарпатської області від 13 жовтня 2016 року № 308, та визнання дій ОСОБА_4 сільської ради неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії.
ОСОБА_1 свої позовні вимоги мотивує тим, що 01 січня 2012 року між орендодавцем Державним підприємством Дослідницьким господарством Закарпатського інституту АПВ в особі директора ОСОБА_6 та орендарем ОСОБА_7 було укладено договір оренди терміном на три роки на бетоновану площадку, під'їздний шлях та господарський двір загальною площею 0,6138 га у тому числі 0,0443 га - під будівлями; 0,5695 га - під пі'їздною дорогою. 01 січня 2012 року було складено акт прийому-передачі, вище наведеного майна, що орендується у тимчасове володіння (оренду).
В орендованому об'єкті знаходиться будівля садовода (двохповерхова кам'яна), яка складається з 23 приміщень в с.Астей, вул. Дружби народів, 107 Берегівського району Закарпатської області загальною площею 343,7 кв.м та належить позивачу ОСОБА_8 на підставі договору купівлі-продажу від 30.12.2003 року.
Право власності на спірну земельну ділянку позивача підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно серії ЯАА №653988 виданим Берегівським районним бюро технічної інвентаризації.
У відповідності до технічного паспорту будівля садовода, що є власністю позивача, знаходиться на земельній ділянці за адресою с. Астей, вул. Дружби народів, 107 а, Берегівського району.
26 квітня місяці 2016 року 8 сесією 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району Закарпатської області було прийнято рішення №82 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність , яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність із земель житлової та громадської забудови для будівництва та планування інших будівель громадської забудови, код КВЦПЗ-03.14., територіальній громаді в особі -ОСОБА_4 сільської ради в с.Астей, по вул. Дружби Народів, 107а земельної ділянки площею 0,4845 га(ділянка №1-0,1845 га, ділянка №2- 0,3000 га) та надано дозвіл на подання для розгляду та затвердження розробленого та погодженого проекту землеустрою на засідання чергової сесії ОСОБА_4 сільської ради.
22 червня 2016 року 10 сесією 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району Закарпатської області винесено рішення №113 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність , яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, код КВЦПЗ- 03.15., територіальній громаді в особі ОСОБА_4 сільської ради площею 0,1845 га за кадастровим номером 2120480100:10:001:0129, що розташована в с. Астей, по вул. Дружби Народів, 107 а, передано безкоштовно у комунальну власність наведену земельну ділянку та зобов'язано ОСОБА_4 сільську раду звернутись до державного реєстратора прав на нерухоме майно для державної реєстрації права власності на дану земельну ділянку.
22 червня 2016 року 10 сесією 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району Закарпатської області винесено рішення №114 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність , яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, код КВЦПЗ- 03.15., територіальній громаді в особі ОСОБА_4 сільської ради в с. Астей, по вул. Дружби Народів, 107а та земельної ділянки площею 0,3000 га за кадастровим номером 1120480100:10:001:0130, передано безкоштовно у комунальну власність територіальній громаді та надано дозвіл на звернення територіальної громади в особі ОСОБА_4 сільської ради до державного реєстратора прав на нерухоме майно для державної реєстрації права власності на земельну ділянку.
22 червня 2016 року 10 сесією 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району Закарпатської області винесено рішення № 132 Про включення до переліку продажу земельних ділянок, що виставляються на земельні торги . У відповідності до наведеного рішення було включено у перелік продажу земельних ділянок, які виставляються на земельні торги земельну ділянку загальною площею 0,1845 га з кадастровим номером 2120480100:01:000:0129 за адресою 90201, с.Астей, вул. Дружби Народів, 107а Берегівського району Закарпатської області для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови та земельну ділянку загальною площею 0,3000 га з кадастровим номером 2120480100:0130 за адресою 90201, с.Астей, вул. Дружби Народів, 107а Берегівського району Закарпатської області Україна для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Оскаржуваним рішенням було призначено експертну оцінку даних земельних ділянок, що виставляються на торги та уповноважено голову сільської ради с. Астей здійснити замовлення всіх необхідних документів та надано право підписувати документацію.
Так само доручено конкурсній комісії з відбору виконавців робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах провести конкурсний відбір на визначення виконавця послуг по проведенню земельних торгів.
22 червня 2016 року 10 сесією 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району Закарпатської області винесено рішення № 133 Про утвердження конкурсної комісії щодо відбору виконавців робіт із землеустрою та визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах .
22 червня 2016 року було внесено відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно стосовно земельної ділянки 0,3 га за кадастровим номером 2120480100:0130.
Позивачка вважає, що цими рішеннями порушено право користування приватною власністю, оскільки оскаржуваним рішенням було виставлено на продаж орендовану земельну ділянку, на якій знаходиться приватна власність позивача.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просила їх задовольнити із підстав наведених у позовній заяві.
Прокурор Міндак В. В. та представник відповідача ОСОБА_4 сільської ради в судовому засіданні позовні вимоги заперечили та просили у задоволенні позову відмовити з підстав наведених у запереченнях.
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_5 та Державне підприємство Дослідне господарство Закарпатського інституту АПВ в судове засідання не з'явилися.
Вислухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.
Встановлено , що 01 січня 2012 року між Державним підприємством Дослідне господарство Закарпатського інституту АПВ та ОСОБА_8 укладено договір оренди спірної земельної ділянки, а саме на бетоновану площадку, під'їзний шлях та господарський двір загальною площею 0,6138 га.
Між сторонами вищезазначеного договору оренди, а саме орендодавцем Державне підприємство Дослідне господарство Закарпатського інституту АПВ та Орендарем ОСОБА_8 було складено акт прийому-передачі у тимчасове володіння (оренду) майно у складі бетонованої площадки (під'їздного шляху) та господарського двору, загальною площею 0,6138 га у тому числі 0,0443 га - під будівлями; 0,5695 га - під під'їздною дорогою, що розташовані по вул. Дружби Народів, 17 Берегівського району Закарпатської області. На сьогоднішній день орендоване майно позивачем викуплено.
Відповідно до вказаного договору оренди спірної земельної ділянки, у відповідності до розділу III Права та обов'язки Орендаря , після закінчення терміну договору оренди Орендар має переважне право на поновлення договору на новий термін. У цьому випадку зацікавлена сторона повинна повідомити письмово другу сторону щодо продовження дії договору на новий термін не пізніше ніж за два місяці до його закінчення.
Встановлено, що договір оренди є таким, що набув чинності з моменту підписання його сторонами, ніким не розривався та не скасовувався.
Разом з тим, 26 квітня 2016 року 8 сесією 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району Закарпатської області прийнято рішення №82 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність , яким позивача було фактично позбавлено права на спірну земельну ділянку.
Крім того, 22 червня 2016 року на 10 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільською радою Берегівського району Закарпатської області були прийняті рішення №113 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність та №114 Про затвердження проекту землеустрою щодо підведення земельної ділянки у комунальну власність та № 133 Про твердження конкурсної комісії щодо відбору виконавців робіт із землеустрою а визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах , № 132 Про включення до переліку продажу земельних ділянок, що виставляються на земельні торги про включення у перелік продажу земельних ділянок, загальною площею 0,1845 га з кадастровим номером 2120480100:01:000:0129 та загальною площею 0,3000 га з кадастровим номером 2120480100:0130, що знаходяться за адресою 90201, с. Астей, вул..Дружби Народів, 107а Берегівського району Закарпатської області Україна для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
13 жовтня 2016 року рішенням 15 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району Закарпатської області прийнято рішення № 308 Про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу земельної ділянки .
Відповідно до ст. 41 Конституції України ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосовано лише як виняток з мотивів суспільної необхідності з повним відшкодуванням їх вартості. Конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду.
Статтею 12 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - ЗК) визначено повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, до яких належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Суд констатує, що зі змісту вищевказаної статті Земельного кодексу України вбачається, що у повноваження сільської ради не входять дії щодо винесення питання про вилучення із землекористування та передачі земельних ділянок із державної власності у комунальну, а так само вилучення земельних ділянок, на яких знаходяться будівлі, що перебувають у приватній власності громадян.
Згідно до вимог частини 2 статті 116 ЗК набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Частиною першою статті 125 Земельного Кодексу України визначено, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Судом встановлено, що позивачем надано суду докази щодо права власності на нерухоме майно, яке знаходиться на спірній земельній ділянці та вилучення спірних земельних ділянок з постійного користування позивача (землекористувача) не проводилося.
Відповідно до п. в ч.1 ст.20 Закону України Про землеустрій землеустрій проводиться в обов'язковому порядку на землях відповідних категорій незалежно від форм власності в разі, зокрема, надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.
Згідно з ст. 50 Закону України Про землеустрій проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються в разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.
Відповідно до п. 2 ст. 184 ЗК України однією із складових землеустрою є встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок.
Суд вважає, що відповідачем не було дотримано зазначених вимог закону щодо вилучення та встановлення меж земельних ділянок землекористувачів.
Відповідно до ст.1 Закону України Про землеустрій межування земель -комплекс робіт із встановлення чи відновлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних утворень, меж земельних ділянок власників, землекористувачів, у тому числі орендарів, із закріпленням їх межовими знаками встановленого зразка.
Встановлено, що на час прийняття оскаржуваних рішень межі земельних ділянок позивача не встановлено у зв'язку з відсутністю вилучення та відповідно до закону комплексу робіт із встановлення на місцевості таких меж і закріплення їх межовими знаками не проведено, земельні ділянки не вилучались.
З огляду на вищезазначене, суд приходить до висновку, що відповідач приймаючи оскаржувані рішення про оцінку та виставлення спірних земельних ділянок на торги, не мав підстави для прийняття таких, оскільки були відсутні технічні матеріали та документи, що підтверджують вилучення та розмір земельних ділянок.
Чинним законодавством встановлено, що право розпорядженням землями сільськогосподарського призначення має відбуватись виключно на підставі норм Земельного Кодексу України, а тому жодних правових підстав у відповідача ОСОБА_4 сільська рада не було щодо розпорядженнями спірними земельними ділянками.
Крім того, оскаржуваним рішенням ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району Закарпатської області було включено у перелік продажу земельних ділянок, які виставляються на земельні торги земельну ділянку загальною площею 0,1845 га з кадастровим номером 2120480100:01:000:0129 за адресою 90201, с. Астей, вул. Дружби Народів, 107а, Берегівського району Закарпатської області для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови та земельну ділянку загальною площею 0,3000 га з кадастровим номером 2120480100:0130 за адресою 90201, с. Астей, вул. Дружби Народів, 107а Берегівського району Закарпатської області Україна для будівництва.
Наведені земельні ділянки виставлені на продаж без надання дозволу на розробку проекту землеустрою та без наявності самого проекту землеустрою, тобто без будь-яких документів на вказані земельні ділянки.
Таким чином, суд вважає, що відповідач незаконно виставила на торги спірні земельні ділянки, оскільки такі перебувають в оренді та якій знаходиться нерухоме майно позивача.
За таких підстав, суд приходить до висновку, що спірні рішення ОСОБА_4 сільської радою, є такими що, порушує законні права та інтереси ОСОБА_1 в частині користування земельною ділянкою та не відповідає Конституції України та нормам чинного законодавства України.
Статтею 14 Конституції України, визначено що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відтак, виходячи із вищенаведеного оскаржувані рішення грубо порушують права позивача та є такими, що не відповідають чинному законодавству України.
Оцінюючи належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов підлягає до часткового задоволення.
Керуючись ст.ст. 10, 60, 61, 212-215 ЦПК України , ст..ст. 12, 116, 125, 184 ЗК України, ч. 1 ст. 20, ст. 50 ЗУ Про землеустрій , ст..ст. 14, 19, 41 Конституції України, суд,-
вирішив:
Збільшений позов задовольнити частково.
Скасувати рішення 8 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району Закарпатської області від квітня 2016 року №82 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність ;
Скасувати рішення 10 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району Закарпатської області від 22 червня 2016 року №113 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність , №114 Про затвердження проекту землеустрою щодо підведення земельної ділянки у комунальну власність , № 133 Про твердження конкурсної комісії щодо відбору виконавців робіт із землеустрою а визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах ;
Скасувати рішення 10 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району Закарпатської області від 22.06.2016 року № 132 Про включення до переліку продажу земельних ділянок, що виставляються на земельні торги про включення у перелік продажу земельних ділянок, загальною площею 0,1845 га з кадастровим номером 2120480100:01:000:0129 та загальною площею 0,3000 га з кадастровим номером 2120480100:0130, що знаходяться за адресою 90201, с.Астей, вул..Дружби Народів, 107а Берегівського району Закарпатської області Україна для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови як протиправне;
Скасувати рішення 15 сесії 7 скликання ОСОБА_4 сільської ради Берегівського району Закарпатської області винесене 13 жовтня 2016 року № 308 Про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу земельної ділянки .
В решті вимог відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Суддя ОСОБА_9.
Суд | Берегівський районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 14.07.2017 |
Оприлюднено | 14.07.2017 |
Номер документу | 67727059 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Берегівський районний суд Закарпатської області
Ільтьо І. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні