Рішення
від 10.07.2017 по справі 906/924/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "10" липня 2017 р. Справа № 906/924/16

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Кудряшової Ю.В.

за участю представників сторін:

від позивача: не прибув;

від відповідача: не прибув.

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Державної екологічної інспекції у Житомирській області

до Фермерського господарства "Грасс Авеню"

про стягнення 121036,78 грн.

Позивач звернувся до суду з позовом прос стягнення з відповідача завданої навколишньому природному середовищу шкоди в розмірі 121036,78 грн.

Господарським судом ухвалою від 19.09.2016 порушено провадження у справі №906/924/16, розгляд справи призначено на 04.10.2016 та зобов'язано сторони надати суду відповідні докази.

Ухвалою від 10.11.2016 зупинено провадження у справі №906/924/16 до набрання законної сили постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 06.09.2016р. по справі №806/11/16 за позовом Державної екологічної інспекції у Житомирській області до Фермерського господарства "Грасс Авеню" про застосування заходів реагування та зобов'язано сторони повідомити суд про усунення обставин, що зумовили зупинення провадження у даній справі, копією відповідного судового рішення по справі №806/11/16, що набрало законної сили.

Згідно запиту господарського суду Житомирської області від 24.04.2017 Житомирським окружним адміністративним судом повідомлено, що 06.09.2016 ухвалено постанову якою адміністративний позов задоволено. Застосовано заходи реагування до Фермерського господарства "ГРАСС АВЕНЮ" шляхом часткової зупинки діяльності, а саме: забороною використання самовільно зайнятої земельної ділянки з послідуючим приведенням її до попереднього стану.

Ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30.11.2016 апеляційну скаргу Фермерського господарства "ГРАСС АВЕНЮ" залишено без задоволення, постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 06.09.2016 без змін.

Ухвалою господарського суду Житомирської області від 03.07.2017 провадження у справі №906/924/16 поновлено та призначено судове засідання.

Сторони в судове засідання уповноважених представників не направили, хоч про час та місце розгляду справи повідомлялися вчасно та належним чином, що підтверджується копією реєстру на відправлення рекомендованої з кореспонденції за 04.07.2017.

Враховуючи викладене, суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення сторін своєчасно та належним чином про час і місце розгляду справи і забезпечення явки останнього в судове засідання для реалізації ним права на судовий захист своїх прав та інтересів.

Проте, сторони своїм правом на участь у засіданні суду та наданні письмових або усних пояснень не скористалися, а тому, беручи до уваги те, що неявка в засідання суду представників сторін, належним чином та відповідно до законодавства повідомлених про дату, час та місце судового засідання, не перешкоджає розгляду справи, суд дійшов висновку про розгляд справи за наявними у ній матеріалами згідно із ст. 75 ГПК України.

Дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Головного Державного інспектора з охорони навколишнього Природного середовища Житомирської області ОСОБА_1 № І-1/16 від 23.01.2014 з 30.01.2014 року тимчасово заборонено (зупинено) будівництво водонакопичувальних басейнів по робочому проекту "Система крапельного зрошення насаджень чорниці звичайної"" на площі 62 га та водонакопичувальні басейни для ФГ "Грасс Авеню" за межами с. Забілоччя. на території Забілоцької сільської ради Радомишльського району Житомирської області.

З 09.12.2015 по 22.12.2015 перевіркою встановлено, що ФГ "Грасс Авеню" орендує земельні ділянки площею 8,55 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Забілоцької сільської ради Радомишльського району згідно договору № 333/06 від 15.04.2014. Також відповідно договору оренди від 21.08.2012 ОСОБА_2 (керівник ФГ "Грасс Авеню") прийняв земельну ділянку на умовах оренди площею 154.3459 га для ведення фермерського господарства, договір зареєстровано у відділі Держкомзему у Радомишльському районі за № 182500004002175.

На час проведення перевірки ФГ "Грасс Авеню" представлено Робочий проект "Створення ягідних насаджень на площі 58.04 га для ФГ "Грасс Авеню" Радомишльського району Житомирської області" (розроблений ДП "Проектно Технологічне Бюро" ІВПіМ" HAAHУ), Розділ OBНС та Робочий проект будівництва водонакопичувальних басейнів (водойм) для потреб зрошення ягідних насаджень.

Водонакопичувальні басейни (водойми) знаходиться на території Забілоцької сільської ради, на правому береговому схилі р. Білка.

Робочими проектами, передбачається створення напірної системи краплинного зрошення багаторічних насаджень на площі 58.04 га зі схемою садіння: чорниця та лохина високоросла 3,0x1,0 м з метою оптимального забезпечення рослин водою та поживними речовинами.

Для зрошення передбачається використовувати воду з водонакопичувальних басейнів загальним об'ємом 106.0 тис. куб. м, що знаходиться вздовж р. Білка. Наповнення водонякопичувального басейну №1 (об'ємом 58,4 тис. куб. м) здійснюється за рахунок підґрунтових вод та водами р. Білка. Для можливості поповнення водойми передбачена реконструкція існуючої споруди РТП 2x20x20 на р. Білка і влаштування наповнюючого трубопроводу. Для цього каналізоване русло р. Білка перекривається земляною перемичкою і весь меженний стік річки відводиться по обвідному каналу і трубопроводу у тимчасовий осушувальний канал.

Реконструйована споруда створює підпір у р. Білка, вода піднімається до встановленого проектом рівня (159,8м) і направляється по трубопроводу у басейн №1, із забезпеченням при цьому санітарного попуску по річці.

По мірі наповнення басейну №1. вода по з'єднувальному каналу з перепускним трубопроводом поступає в басейн №2 (об'ємом 47.6 тис. куб. м) до його наповнення. Басейн №2 запроектовано на перспективу для зрошення багаторічних насаджень.

Разом з тим, робочим проектом передбачено, що для скиду води і пропуску стоку струмка між басейном №2 і руслом р. Білка влаштовується водоскидна споруда РТК10-0-20 з ковшовим затвором ЗК 1,0x1,8, за допомогою якого підтримується рівень води у басейні №2. проводиться часткове спорожнення водойми для її очищення і забезпечується пропуск паводкових витрат по безіменному струмку, що впадає у водойму. Затвор встановлюється на відмітці проектного рівня у водоймі №2 (159,50 м).

Пунктом 8 Робочого проекту (Експлуатація басейнів) передбачено, що експлуатацію водонакопичувальних басейнів здійснює організація, якій будуть передані на баланс водойми. Керівництво організації організовує службу експлуатації і призначає відповідальну особу. Всупереч вищенаведеному на ФГ "Грасс Авеню" не створено вищезазначену службу та не призначено відповідальну особу.

Зазначеним вище п. 8 "Експлуатація басейнів" передбачено головним завданням технічної експлуатації водойм є забезпечення встановленого режиму роботи водонакопичувальних басейнів, підтримання водосховища у відповідному санітарному стані і недопущення замулення його та забруднення стічними водами, підтримання у справному стані водоскидних і водозабірних споруд та інше.

Позивач звертав увагу суду на те, що на час проведення перевірки відповідачем не представлено режим роботи водонакопичувальних басейнів.

Також відповідно до пункту 8, передбачається наповнення водойм проводити у багатоводний період (березень - квітень), поповнення на протязі вегетаційного періоду, по мірі необхідності із забезпеченням пропуску санітарного попуску по р. Білка, а спорожнення водойм необхідно проводити так. щоб за добу рівень води знижувався не більше ніж на 20-25 м. Спорожнення водойм рекомендується проводити після закінчення поливного періоду (жовтень - листопад) для проведення очищення ложе водойм від мулу і рослинності.

На час перевірки водойми перебували в наповненому стані, скид води не здійснювався. Рейка для здійснення контролю за рівнем води як у р. Білка (для наповнення штучно створених водойм (водонакопичувальних басейнів) та регулювання стоку в річці), так і для скиду з ставків у річку відсутня.

Крім цього, згідно робочого проекту зазначена наступна схема водоподачі: водонакопичувальний басейн - насосно-фільтраційна станція (насосний вузол №1, насосний вузол №2, фільтраційно -фертигаційний вузол) - напірний трубопровід НТ діаметром 140 мм - магістральні трубопроводи МТ - 1, МТ - 2- зрошувальна мережа.

Насосно-фільтраційна станція складається з насосного вузла №1, насосного вузла №2, фільтраційно - фертигаційного вузла.

Насосний вузол №1 представлено відцентровим моноблочним насосом. Насосний вузол №2 запроектований на перспективу для зрошення багаторічних насаджень і представлений трьома відцентровими моноблочними насосами. Фільтраційно-фертигаційний вузол включає в себе фільтр для очистки води та інжектор "Вентурі 2" та витратомір.

Матеріалами перевірки встановлено, що оголовки для забору води з штучних водойм від'єднані.

Відповідно до представленого журналу обліку забраної води із штучно створених водойм ФГ "Грасс Авеню" по крапельному поливу, розпочало забір води для зрошення с/г культур з 09.09,2014.

Згідно наданої довідки фермерським господарством в період з 09.09.2014 по 20.07.2015 з водного об'єкту було забрано 14727,7 куб. м води.

Для транспортування та розподілу поливної води запроектовані трубопроводи: напірний, магістральні та ділянкові, які виготовлені із полімерних труб. Система краплинного зрошення є стаціонарною. Поливна мережа представлена двома поливними трубопроводами з інтегрованими крапельницями з компенсацією тиску. Для видалення промивної води передбачено промивні гідранти. Для скидання води на зимовий період, або у випадку аварії на магістральному трубопроводі.

Разом з тим, при проведенні перевірки інспекторами з охорони навколишнього природного середовища візуальним оглядом було виявлено вивід двох пластикових труб до штучно створених водойм зі сторони сільськогосподарських насаджень, що не передбачено робочими проектами. Скид у водний об'єкт від зазначених труб не здійснювався.

Водокористування ФГ "Грасс Авеню" здійснюється відповідно до Дозволу на спеціальне водокористування №266-Д від 21.07.2015, виданого Департаментом екології та природних ресурсів Житомирської облдержадміністрації, яким передбачено, що водокористування з артезіанської свердловини №930 (дебіт 4.0 м/год) в об'ємі, що не перевищує 28,4 куб.м/добу, 3105,1 тис. куб.м/рік та з поверхневих джерел в об'ємі, що не перевищує 1334,0 куб. м/добу, 279,175 тис. куб.м/рік.

Також ФГ "Грасс Авеню" представлено паспорт на артсвердловину №823 с. Забілоччя Радомишльського району Житомирської області. Відповідно до зазначеного паспорту, артезіанська свердловина, була пробурена у серпні 2014 року ТОВ "Нептун-К".

На час перевірки, артезіанська свердловина, яка розташована на території фермерського господарства в південно - східній частині с. Забілоччя Радомишльського району, знаходиться в земляному павільйоні та підключена до електроживлення. Зона санітарної охорони артезіанської свердловини утримується в неналежному етані, а саме не виділена та не огороджена.

Інформацію щодо об'єму забраної та використаної води з артсвердловини не представлено, облік води не здійснюється.

Такими діями підприємством допущено порушення вимог ст. ст. 87, 88 Водного Кодексу України, ст.ст. 19, 20. 60, 61. 84 Земельного Кодексу України, п.п. 11.4.5 "Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них" затверджених Постановою КМУ № 486.

Зазначені обставини підтверджені постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 06.09.2016 у справі №806/11/16, яка набула законної сили.

За результатами перевірки відповідачу було надано припис від 25.12.2015 щодо усунення зафіксованих актом перевірки недоліків.

Також старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища складено протоколи про адміністративне порушення №07320, 07570, 07571, за результатами розгляду яких прийнято постанови про накладення адміністративних стягнень у вигляді штрафу за порушення ОСОБА_2, головою ФГ "Грасс Авеню" вимог Водного Кодексу України, Земельного кодексу України, а саме: порушення правил водокористування, самовільне зайняття земельної ділянки площею 1,3 га та зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу. Сума штрафу була добровільно сплачена.

За таких обставин Державна екологічна інспекція у Житомирській області звернулась до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить застосувати заходи реагування до Фермерського господарства "Грасс Авеню" шляхом часткової зупинки діяльності, а саме: забороною використання самовільної зайнятої земельної ділянки з послідуючим приведенням її до попереднього стану.

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 06.09.2016 позов задоволено, застосовано заходи реагування до Фермерського господарства "Грасс Авеню" шляхом часткової зупинки діяльності, а саме: забороною використання самовільно зайнятої земельної ділянки з послідуючим приведенням її до попереднього стану. Зазначена постанова набрала законної сили.

Разом з тим позивачем розраховано завдані державі збитки, відповідно до "Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів", затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 20.07.2009 №389 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 №767/16783), розрахований загальний розмір збитків, заподіяної державі внаслідок самовільного водокористування, який становить 26259,49 грн. та методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007, розрахований загальний розмір збитків, заподіяної державі внаслідок самовільного зняття ґрунтового покриву в сумі 21202,65 грн. та самовільне зайняття земельної ділянки водного фонду в сумі 73574,64 грн. Загальна сума завданих державі збитків внаслідок грубого порушення природоохоронного законодавства становить 121036,78 грн.

15.01.2016 позивач направив відповідачу претензію №5-1/3 щодо сплати заподіяних державі збитків.

Оскільки сума завданих збитків не сплачена в добровільному порядку, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Оцінивши в сукупності матеріали справи, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, господарський суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, враховуючи наступне.

Відповідно до ст.ст. 13,14 Конституції України, земля. її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси є об'єктами права власності Українського народу. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до ст.ст. 46, 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" збитки, грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, стягуються по місцевих бюджетів, при яких створено фонди охорони довкілля, і спрямовуються па виконання робіт по відтворенню, підтриманню цих ресурсів у належному стані.

Згідно ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода/збитки, заподіяна навколишньому природному середовищу внаслідок протиправних дій відповідача, в т.ч. порушенням законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному об'ємі.

Відповідно до ст. 16 Конституції України, забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави.

Державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають природні ресурси, які залучені в господарській обіг, так і невикористані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ) ландшафти та інші природні комплексі є (ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

Органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних питаннях, що виникають в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів є Міністерство екології та природних ресурсів України та його органи на місцях, а саме Державна екологічна інспекція у Житомирській області, яка в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики в галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів, поводження з відходами, забезпечення екологічної та у межах своєї компетенції радіаційної безпеки па території області.

Отже, Державною екологічною інспекцією у Житомирській області відповідно до Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №136 від 12.12.2011, вжито всіх передбачених законодавством дій щодо відшкодування завданих державі збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу.

Як визначає ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.

Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України oбставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За змістом статті 33 Господарського процесуального кодексу України докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Oбов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги і заперечення.

Відповідач не подав до суду жодного доказу на спростування позовних вимог.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, заявлені у відповідності до вимог чинного законодавства, підтверджуються належними доказами, які є в матеріалах справи, та підлягають задоволенню.

Судові витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 33,43,44,49,75,82-85 ГПК України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Фермерського господарства "Грасс Авеню"(12262, Житомирська область, Радомишльський район, с. Забілоччя, вул. Радомишльська, 68, ід. код 38221790) завданої навколишньому природному середовищу шкоди в розмірі 121036,78 грн.

на р/р 33116331700528, спеціального фонду Державного бюджету, код класифікації доходів бюджету 24062100 (грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності по Житомирській області), код ЄДРПОУ 38015379, МФО 811039, в УКС у Черняхівському районі Житомирської області.

3. Стягнути Фермерського господарства "Грасс Авеню" (12262, Житомирська область, Радомишльський район, с. Забілоччя, вул. Радомишльська, 68, ід. код 38221790)

- на користь Державної екологічної інспекції у Житомирській області (10014, м.Житомир, вул. Леха Качинського, 12-А; ід. код 38035679) 1815,55 грн. сплаченого судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено: 17.07.17

Суддя Кудряшова Ю.В.

Віддрукувати:

1 - в справу;

2,3 - сторонам (рек. з повід.)

Дата ухвалення рішення10.07.2017
Оприлюднено18.07.2017
Номер документу67769683
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/924/16

Постанова від 02.11.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Демянчук Ю.Г.

Ухвала від 23.10.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Демянчук Ю.Г.

Ухвала від 05.10.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Демянчук Ю.Г.

Ухвала від 05.09.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Демянчук Ю.Г.

Ухвала від 14.08.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Демянчук Ю.Г.

Рішення від 10.07.2017

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кудряшова Ю.В.

Ухвала від 03.07.2017

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кудряшова Ю.В.

Ухвала від 10.11.2016

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кудряшова Ю.В.

Ухвала від 25.10.2016

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кудряшова Ю.В.

Ухвала від 19.09.2016

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кудряшова Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні