ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьког о,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 50/408 21.10.09
За позовом заступ ника прокурора Голосіївсько го району м. Києва в інтересах держави в
особі Державної екологічн ої інспекції в м. Києві
до прива тного підприємства "Евар"
про стягн ення 25 000,00 грн.
Суддя Головатюк Л.Д.
Представники:
Від прокуратури Каз ак О.А. (пос. №198)
Ткачук Ю.Б.(дов. від 23.06.2009)
Сухалова І.О.(пом. прок. Гол осіїв. району)
Від позивача Гр обов А.І.(дов. від 01.09.2009)
Фомін Є.О.(дов. від 15.07.2009)
Янковець А.М.(дов. від 13.03.2009)
Від відповідача Курк ін Є.В. (дов. від 20.07.2009)
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
На розгляд господарського суду м. Києва передані вимоги заступника прокурора Голосі ївського району м. Києва в інт ересах держави в особі Держа вної екологічної інспекції в м. Києві до приватного підпри ємства "Евар" про стягнення 25 000 ,00 грн. за самовільне використ ання ним території природно- заповідного фонду України - Н ПП "Голосіївський" в Голосіїв ському районі м. Києва.
Ухвалою господарського су ду м. Києва від 06.06.2009 порушено пр овадження у справі № 50/408 та при значено її до розгляду на 24.06.2009.
Представники позивача та в ідповідача в судове засіданн я 24.06.2009 не з' явилися, витребува ні судом докази не подали, при чин неявки суд не повідомили , хоча про час та місце розгляд у справи були повідомлені на лежним чином. В судове засіда ння прибув представник проку ратури та дав пояснення по сп раві.
В зв' язку з неявкою предст авників позивача та відповід ача, розгляд справи було відк ладено на 20.07.2009.
20.07.2009 в судове засідання приб ули представники прокуратур и, позивача та відповідача, да ли пояснення по справі і пода ли докази.
Представник відповідача п одав клопотання про відкладе ння розгляду справи. Суд задо вольнив дане клопотання.
Представник позивача пода в письмові пояснення по спра ві, в яких просив задовольнит и позовну заяву заступника п рокурора Голосіївського рай ону м. Києва в інтересах держа ви в особі Державної екологі чної інспекції в м. Києві.
В судовому засіданні було о голошено перерву на 27.07.2009 для по дання додаткових доказів по справі.
27.07.2009 в судове засідання приб ули представники прокуратур и та позивача, дали пояснення по справі і подали спільне к лопотання про продовження ст року розгляду справи на стро к більший, ніж це передбачено ч. 1 ст. 69 ГПК України. Суд задово льнив дане клопотання.
Представник позивача пода в клопотання про те, що у разі ухвалення рішення на користь Державної екологічної інспе кції в м. Києві кошти необхідн о перераховувати до державно го бюджету а саме на р/р № 31517921700001, МФО 820019, код 24262621, код бюджетної кл асифікації 24062100, Одержувач пла тежу ГУ Державного казначейс тва м. Києва. Суд прийняв до ув аги дане клопотання.
27.07.2009 через Відділ діловодств а суду від відповідача надій шла заява про відвід судді. У з в' язку з наведеним суд відк лав розгляд справи на 14.09.2009 для вирішення керівництвом суду питання щодо відводу судді.
Ухвалою заступника Голови Господарського суду м. Києва від 30.07.2009 по справі № 50/408 було від хилено заяву приватного підп риємства "Евар" про відвід суд ді Головатюка Л.Д.
В зв' язку з тим, що суддя як ий розглядає дану справу пер ебував на лікарняному, судов е засідання призначене на 14.09.20 09 не відбулося та було перенес ено на 06.10.2009.
06.10.2009 в судове засідання приб ули представники прокуратур и та позивача і дали поясненн я по справі. Представник відп овідача в судове засідання н е з' явився, витребувані суд ом докази не подав, причин нея вки суд не повідомив, хоча про час та місце розгляду справи був повідомлені належним чи ном.
В зв' язку з неявкою предст авника відповідача в судове засідання, розгляд справи бу ло відкладено на 21.10.2009.
21.10.2009 в судове засідання приб ули представники, прокуратур и, позивача та відповідача, да ли додаткові пояснення та до кази по справі.
Розглянувши подані докуме нти і матеріали, всебічно і по вно з' ясувавши фактичні обс тавини, на яких ґрунтується п озов, об' єктивно оцінивши д окази, які мають юридичне зна чення для розгляду справи і в ирішення спору по суті, заслу хавши пояснення представник ів сторін, господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до ст. 36-1 Закону України “Про прокуратуру” п рокурор звертається з позово м до суду від імені держави та в її інтересах у разі наявнос ті порушень або загрози пору шень економічних, політичних та інших державних інтересі в внаслідок протиправних дій фізичних або юридичних осіб .
У відповідності з п. 4 мотиву вальної частини рішення Конс титуційного суду України від 08.04.1999 прокурор у кожному конкре тному випадку самостійно виз начає з посиланням на законо давство на підставі якого по дається позов в чому саме пол ягають порушення інтересів д ержави, обґрунтовує у позовн ій заяві необхідність її зах исту та зазначає орган, уповн оважений державою здійснюва ти відповідні функції у спір них відносинах.
Статтею 37 Закону України “П ро охорону навколишнього при родного середовища” встанов лено, що нагляд за додержання м законодавства про охорону навколишнього природного се редовища здійснює Генеральн ий прокурор України та підпо рядковані йому органи прокур атури.
При здійсненні нагляду орг ани прокуратури, згідно част ини 2 ст. 37 вказаного Закону, зас тосовують надані їм законода вством України права, включа ючи звернення до судів з позо вами про відшкодування шкоди , заподіяної в результаті пор ушення законодавства про охо рону навколишнього природно го середовища.
Преамбулою Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” визн ачено, що охорона навколишнь ого природного середовища, р аціональне використання при родних ресурсів, забезпеченн я екологічної безпеки життєд іяльності людини - невід'ємна умова сталого економічного та соціального розвитку Укра їни.
З цією метою Україна здійсн ює на своїй території еколог ічну політику, спрямовану на збереження безпечного для і снування живої і неживої при роди навколишнього середови ща, захисту життя і здоров' я населення від негативного в пливу, зумовленого забруднен ням навколишнього природног о середовища, досягнення гар монійної взаємодії суспільс тва і природи, охорону, раціон альне використання і відтвор ення природних ресурсів.
Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни “Про охорону навколишн ього природного середовища” завданням законодавства про охорону навколишнього приро дного середовища є регулюван ня відносин у галузі охорони , використання і відтворення природних ресурсів, забезпе чення екологічної безпеки, з апобігання і ліквідації нега тивного впливу господарсько ї та іншої діяльності на навк олишнє природне середовище, збереження природних ресурс ів, генетичного фонду живої п рироди, ландшафтів та інших п риродних комплексів, унікаль них територій та природних о б' єктів, пов' язаних з істо рико-культурною спадщиною.
Згідно ст.ст. 4, 5 Закону Украї ни “Про охорону навколишньог о природного середовища” при родні ресурси України є влас ністю народу України, який ма є право на володіння, викорис тання та розпорядження приро дними багатствами республік и, а державній охороні і регул юванню використання на терит орії України підлягають: нав колишнє природне середовище як сукупність природних і пр иродно-соціальних умов та пр оцесів, природні ресурси, як з алучені в господарський обіг , так і невикористовувані в на родному господарстві в даний період (земля, надра, води, атм осферне повітря, ліс та інша р ослинність, тваринний світ), л андшафти та інші природні ко мплекси.
Згідно зі статтею 3 Закону У країни "Про охорону навколиш нього
природного середовища" основ ними принципами охо рони навколишнього природно го середовища, зокрема, є гара нтування екологічно безпечн ого середовища для життя і зд оров'я людей.
Відповідно до положень ст. 1 6 Закону України "Про охорону н авколишнього
природно го середовища" держа вне управління в галузі охор они навколишнього природног о середовища здійснюють Кабі нет Міністрів України, Ради т а їх виконавчі і розпорядчі о ргани, а також спеціально упо вноважені на те державні орг ани по охороні навколишнього природного середовища і вик ористанню природних ресурсі в та інші державні органи від повідно до законодавства Укр аїни.
Спеціально уповноваженими державними органами управлі ння в галузі охорони навколи шнього природного середовищ а і використання природних р есурсів у республіці є спеці ально уповноважений централ ьний орган виконавчої влади з питань екології та природн их ресурсів, його органи на мі сцях та інші державні органи , до компетенції яких законод авством України та Автономно ї Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функц ій.
До компетенції спеціально уповноваженого центральног о органу виконавчої влади з п итань екології та природних ресурсів і його органів на мі сцях згідно зі статтею 20 Закон у України "Про охорону навкол ишнього природного середови ща" належить, зокрема, право зв ертатися до суду із позовами про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результа ті порушення законодавства п ро охорону навколишнього при родного середовища.
Відповідно до “Положення п ро Державну екологічну інспе кцію” затвердженого постано вою Кабінету Міністрів від 17.1 1.2001 № 1520 Державна екологічна інс пекція є урядовим органом де ржавного управління, який ді є у складі Мінприроди і йому п ідпорядковується.
Основними завданнями Держ екоінспекції є: участь у межа х своєї компетенції у реаліз ації державної політики у сф ері охорони навколишнього пр иродного середовища, раціона льного використання, відтвор ення та охорони природних ре сурсів (земля, надра, поверхне ві води, атмосферне повітря, т варинний та рослинний світ, п риродні ресурси територіаль них вод, континентального ше льфу та виключної (морської) е кономічної зони України), пов одження з відходами (крім пов одження з радіоактивними від ходами), небезпечними хімічн ими речовинами, пестицидами та агрохімікатами, екологічн ої та, в межах компетенції, рад іаційної безпеки, заповідної справи; здійснення державно го контролю за додержанням в имог законодавства про охоро ну навколишнього природного середовища, раціональне вик ористання, відтворення та ох орони природних ресурсів, ек ологічну та в межах своєї ком петенції радіаційну безпеку , поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами) та небезпечними х імічними речовинами (п. 3 Полож ення).
Відповідно до Положення пр о Державну екологічну інспек цію в областях, містах Києві т а Севастополі затвердженого Наказом Міністерства охорон и навколишнього природного с ередовища України від 19.12.2006 №548 Д ержавна екологічна інспекці я в областях, містах Києві та С евастополі є спеціальним під розділом Мінприроди, який пі дзвітний та підконтрольний в частині здійснення державно го контролю Державній еколог ічній інспекції.
Інспекція в межах своїх пов новажень забезпечує реаліза цію державної політики у сфе рі охорони навколишнього при родного середовища, раціонал ьного використання, відтворе ння та охорони природних рес урсів, поводження з відходам и (крім поводження з радіоакт ивними відходами), екологічн ої та в межах своєї компетенц ії радіаційної безпеки на ві дповідній території.
Згідно з п. 5 Положення про Де ржавну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Се вастополі інспекція має прав о уживати в установленому по рядку заходів досудового вре гулювання спорів та подавати позови про відшкодування вт рат і збитків, завданих унасл ідок порушення вимог законод авства про охорону навколишн ього природного середовища.
21.04.2009 Прокуратурою Голосіївс ького району м. Києва та Держа вною екологічною інспекцією в місті Києві було проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законода вства приватним підприємств ом „Евар" (далі - відповідач) за адресою: пр-т. 40-річчя Жовтня, 87, в Голосіївському районі м. Ки єва.
За результатами перевірки складено Акт перевірки д отримання вимог природоохор онного законодавства від 21.04.200 9, яким встановлено, що відпові дач за вищевказаною адресою самовільно використовує зем ельну ділянку площею близько 125 кв. м. для будівництва підпір ної стіни, що є порушенням ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу Укр аїни. А також, згідно Акту від 09.04.2009 № А 577/21 перевірки дотрим ання вимог земельного законо давства, складеного Державно ю інспекцією з контролю за ви користанням і охороною земел ь у м. Києві, встановлено, що пр и заїзді важкої автомобільно ї техніки було знищено газон звичайний, площею 110 кв.м., що є п орушенням ст.ст. 20, 38 Закону Укр аїни «Про природно-заповідни й фонд»
На підставі даних документ ів та керуючись Постановою К абінету Міністрів України ві д 21.04.1998 № 521 “Про затвердження Так с для обчислення розміру від шкодування, заподіяної приро дним комплексам території та об' єктів природно-заповідн ого фонду внаслідок самовіль ного використання їх земель” державним інспектором Держа вної екологічної інспекції в м. Києві Вакуленко В.М. про ведено розрахунок збитків, н анесених державі внаслідок с амовільного будівництва від повідачем постійної споруди за адресою: пр-т. 40-річчя Жовтня , 87, в Голосіївському районі м. К иєва, площею 125 кв. м. на територ ії НПП «Голосіївський»без пр авовстановлюючих документі в в розмірі 25 000,00 грн.
Відповідно до положень ст.с т. 125, 126 Земельного кодексу Укра їни право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає піс ля одержання її власником аб о користувачем документа, що посвідчує право власності ч и право постійного користува ння земельною ділянкою, та йо го державної реєстрації.
Використання земельних ді лянок та проведення на них бу дь-яких робіт можливе лише пі сля відведення цієї земельно ї ділянки у встановленому за коном порядку за рішенням Ки ївської міської ради та отри мання правовстановлюючих до кументів на земельну ділянку - державного акту або договор у оренди (ст. 116, 123, 125, 126 Земельного кодексу України).
Таким чином, законодавство України забороняє використа ння земельної ділянки до вст ановлення її меж в натурі (на м ісцевості), одержання держав ного акта на право власності на земельну ділянку, державн ого акта на право постійного користування земельною діля нкою або укладання договору оренди та їх державної реєст рації.
Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни “Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель” самовільне зайнят тя земельної ділянки - будь-як і дії, які свідчать про фактич не використання земельної ді лянки за відсутності відпові дного рішення органу виконав чої влади чи органу місцевог о самоврядування про її пере дачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого право чину щодо такої земельної ді лянки, за винятком дій, які від повідно до закону є правомір ними.
Згідно ст. 68 Закону України “ Про охорону навколишнього пр иродного середовища” підпри ємства, установи, організаці ї та громадяни зобов'язані ві дшкодовувати шкоду, заподіян у ними внаслідок порушення з аконодавства про охорону нав колишнього природного серед овища, в порядку та розмірах, в становлених законодавством України.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 69 Зак ону України “Про охорону нав колишнього природного серед овища” шкода завдана внаслід ок порушення законодавства п ро охорону навколишнього при родного середовища підлягає компенсації в повному обсяз і без застосування норм зниж ення розміру стягнення та не залежно від плати за забрудн ення навколишнього природно го середовища погіршення яко сті природних ресурсів.
Відповідно до ст. 1166 Цивільно го кодексу України майнова ш кода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяль ністю особистим немайновим п равам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в пов ному обсязі особою, яка її зав дала.
Державним органом, який зді йснює державні функції з рег улювання в сфері охорони нав колишнього природного серед овища в місті Києві, є Державн а екологічна інспекція в міс ті Києві.
Враховуючи викладене, позо вні вимоги про стягнення з пр иватного підприємства "Евар" шкоди в розмірі 25 000,00 грн., запод іяної внаслідок самовільног о використання земельної діл янки за адресою: пр-т. 40-річчя Жо втня, 87, в Голосіївському райо ні м. Києва, площею 125 кв. м. на тер иторії НПП «Голосіївський»д ля будівництва підпірної сті ни визнаються судом обґрунто ваними та такими, що підлягаю ть задоволенню
Відповідно до ст.33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу своїх вимог і запереч ень. Відповідач відзиву, пояс нень та доказів на спростува ння обставин, повідомлених п озивачем, суду не надав.
Оцінюючи подані докази за с воїм внутрішнім переконання м, що ґрунтується на всебічно му, повному і об'єктивному роз гляді в судовому засіданні в сіх обставин в їх сукупності , та враховуючи, що кожна сторо на повинна довести ті обстав ини, на які вона посилається, я к на підставу своїх вимог і за перечень, суд дійшов висновк у, що заявлені позивачем вимо ги є обґрунтованими та таким и, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК Ук раїни, державне мито та витра ти на інформаційно-технічне забезпечення судового проце су, від сплати яких позивач зв ільнений у встановленому зак оном порядку, стягується з ві дповідача в доход бюджету пр опорційно розміру задоволен их вимог.
На підставі викладеного, ке руючись Цивільним Кодексом У країни, Земельним Кодексом У країни та ст.ст. 33, 34, 49, 64, 75, 82, 83, 84, 85 ГПК України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повн істю
2. Стягнути з приватного під приємства «Евар»(03040, м. Київ, пр .-т. 40-річчя Жовтня, 87; код ЄДРПОУ 21483830) з будь-якого рахунку (виявл еного державним виконавцем п ід час виконання судового рі шення) на користь Державної екологічної інспекції в м. Ки єві в дохід Державного бюдже ту України (04071, м. Київ, вул. Набе режно- Лугова, 4; ідентифікац ійний код 34481451, р/р № 31517921700001, МФО 820019, к од 24262621, код бюджетної класифік ації 24062100, Одержувач платежу ГУ Державного казначейства м. К иєва) суму шкоди в розмірі 25 000 (двадцять п' ять тис яч)грн. 00 коп.
3. Стягнути з приватного під приємства «Евар»(03040, м. Київ, пр .-т. 40-річчя Жовтня, 87; код ЄДРПОУ 21483830) з будь-якого рахунку (виявл еного державним виконавцем п ід час виконання судового рі шення) в дохід Державного бю джету України державне мито у розмірі 250 (двісті п ' ятдесят) грн. 00 коп . та 312 (триста дванад цять п' ятдесят) грн. 50 коп. витрат на інформаційн о-технічне забезпечення судо вого процесу.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення десяти денного строку з дня його при йняття та може бути оскаржен е в порядку та строки, визначе ні Господарським процесуаль ним кодексом України.
5. Видати накази після набра ння рішенням законної сили.
6. Копію рішення розіслати с торонам.
Суддя Головатюк Л.Д
Дата підписання рішення 13 .11.2009
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2009 |
Оприлюднено | 01.12.2010 |
Номер документу | 6777108 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Головатюк Л.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні