КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/5108/17 Головуючий у 1-й інстанції: Смолій І.В.;
Суддя-доповідач: Сорочко Є.О.
П О С Т А Н О В А
Іменем України
11 липня 2017 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Сорочко Є.О.
суддів: Земляної Г.В.
Мельничук В.П.
за участю секретаря Грисюк Г.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2017 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Осоіл" до Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними дій, зобов'язати вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Осоіл" (далі - ТОВ "Осоіл") звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - КП "Київблагоустрій") про визнання протиправними дій щодо видачі доручення від 31.03.2017 р. №064-3173, визнання протиправним та скасування такого доручення; визнання протиправними дій щодо виконання такого доручення.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2017 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо видачі доручення №064-3173 від 31.03.2017 р. Визнано протиправним та скасовано таке доручення. В іншій частині позову відмовлено.
На вказану постанову відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить її скасувати в частині задоволення позову та в цій частині ухвалити нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити в повному обсязі, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.
Дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а постанову суду першої інстанції необхідно змінити та доповнити з наступних підстав.
Відповідно до матеріалів справи, ТОВ Осоіл здійснює свою діяльність шляхом розповсюдження палива на заправних пунктах за наступними адресами в м. Києві: проспект Григоренка, 36-38; вул. Здолбунівська, 16; АДРЕСА_2 та АДРЕСА_1.
КП Київблагоустрій на виконання доручення Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 31.03.2017 р. видано доручення №064-3173 про демонтаж самовільно встановлених елементів благоустрою, а саме - паливо заправних пунктів по зазначеним вище адресам.
Таке доручення позивач вважає протиправним у зв'язку з чим звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до п. 44 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема щодо встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.
Згідно п. 2 ст. 22 Закону України Про столицю України - місто-герой Київ у зв'язку зі здійсненням містом Києвом функцій столиці України Київська міська рада та Київська міська державна адміністрація, кожна в межах своєї компетенції, встановленої законами України, мають право встановлювати порядок утримання та експлуатації об'єктів, розташованих у місті, та прилеглої до них території, правила благоустрою, торговельного, побутового, транспортного, житлово-комунального та іншого соціально-культурного обслуговування, визначати особливості землекористування та використання інших природних ресурсів.
Статтею 1 Закону України Про благоустрій населених пунктів визначено, що благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об'єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Відповідно до ч. 1 ст. 34 цього Закону правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.
Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
У разі якщо відповідною сільською, селищною, міською радою не прийнято рішення про затвердження Правил, застосовуються Типові правила.
Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ населення до затверджених Правил.
Згідно пунктів 1, 7, 8 частини 2 статті 34 цього Закону, правила включають порядок здійснення благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою, порядок розміщення малих архітектурних форм, порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.
Рішенням Київською міською радою 25.12.2008 р. №1051/1051 затверджено Правила благоустрою м. Києва (далі - Правила).
Пунктом 10.1.2 Правил місцеві органи влади без рішення суду не мають права втручатись у здійснення власником, користувачем повноважень щодо володіння, користування і розпорядження нежилою їм земельною ділянкою об'єкта благоустрою або встановлювати непередбачені законодавчими актами додаткові обов'язки чи обмеження.
Згідно п. 13.1.1 Правил, розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності проводиться відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про благоустрій населених пунктів", Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 р. N198, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 р. N244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 р. за N1330/20068, інших нормативно-правових актів, а також рішень Київської міської ради та розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Відповідно до ч. 2 ст. 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Правами визначено, що тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.
Пунктом 13.2.3 Правил передбачено, що самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив'язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об'єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об'єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
У разі якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об'єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об'єкта здійснюється в порядку, встановленому пунктом 13.3 цих Правил.
Порядок демонтажу (переміщення) самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об'єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі.
Зазначеними Правилами передбачено, що у разі виявлення уповноваженими особами Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, КП "Київблагоустрій" самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив'язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) об'єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи), елементів об'єктів благоустрою, їх власникам (користувачам або особам, які здійснили розміщення (встановлення)), вноситься припис з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, елементу об'єкта благоустрою, із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до підпункту 13.3.1 пункту 13.3 розділу XIII цих Правил.
В свою чергу пунктом 19.1.1 Правил передбачено, що контроль за станом благоустрою міста, а також контроль за дотриманням та здійсненням заходів, спрямованих на виконання вимог Закону України "Про благоустрій населених пунктів", цих Правил здійснюється Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке виконує функції інспекції з питань благоустрою в м. Києві, та управліннями (відділами) контролю за благоустроєм виконавчих органів районних у м. Києві рад (районних у м. Києві державних адміністрацій), а також Головним управлінням МВС України в м. Києві, іншими структурними підрозділами виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в межах наданих повноважень, комунальними підприємствами, установами та організаціями, які несуть відповідальність за належне утримання об'єктів благоустрою.
Пунктом 20.2.1 Правил встановлено, що якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов'язана скласти та видати офіційний документ - припис, який є обов'язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об'єктів благоустрою.
З огляду на викладене, за результатами перевірки контролюючим органом при виявлені порушень виноситься припис, в якому власнику пропонується надати в певний строк проектно-дозвільну документацію на розміщення тимчасової споруди або усунути порушення шляхом демонтажу тимчасової споруди власними силами в разі відсутності дозвільних документів.
Як вбачається з матеріалів справи, КП Київблагоустрій 19.09.2016 р. було винесено приписи №1615604 (пр-т Григоренко, 36-38), №1615602 (вул. Здолбунівська, 16), від 09.11.2016 р. №1617386 (АДРЕСА_1), від 10.11.2016р. №1616593 (АДРЕСА_2).
У свою чергу ТОВ Осоіл на адресу КП Київблагоустрій листом від 19.09.2016 р. №09/19/1 надано пакет документів щодо правомірності використання паливозаправних пунктів. Зокрема, подано наступні документи: договори оренди та суборенди земельних ділянок, повідомлення про результати ідентифікації об'єкту Державною службою України з питань праці з висновком про те, що зазначені паливозаправні пункти не належать до об'єктів підвищеної небезпеки та не підлягають реєстрації у реєстрі об'єктів підвищеної небезпеки, дозвіл Державної служби України з питань праці щодо експлуатації паливозаправного пункту, сертифікат відповідності паливозаправного пункту, дозвіл Управління екології та природних ресурсів Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ТОВ Осоіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 08.12.2016 р. №8036300000-10123 з необмеженим терміном дії з 08.12.2016 р., декларацію Державної служби України з надзвичайних ситуацій щодо відповідності матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки на територію та приміщення ТОВ Осоіл .
Листом КП Київблагоустрій від 14.03.2017 р. №064/222-493 позивача повідомлено, що оскільки у складі наданих ТОВ Осоіл документів 19.09.2016 р. не містились договори оренди земельних ділянок, встановити їх чинність, а також наявність у орендодавця права передавати земельні ділянки в суборенду, неможливо.
Листом ТОВ Осоіл від 29.03.2017 р. (вх. №2176-с) надано додаткові документи:
- щодо заправного пункту по вул. Здолбунівська, 16: договір суборенди земельної ділянки №10/1-18 від 07.06.2016 р., між ТОВ Фірма Будбат та ТОВ Осоіл , відповідно до якого орендована земельна ділянка розміром 80кв.м.; акт прийому-передачі по договору суборенди земельної ділянки №10/1-18 від 07.06.2016 р. між ТОВ Фірма Будбат та ТОВ Осоіл ; договір оренди №1/2016 від 31.12.2015 р. між ПАТ Будівельна фірма Старатель та ТОВ Фірма Будбат відповідно до якого орендована земельна ділянка розміром 80 кв.м.; договір оренди земельної ділянки від 04.07.2011 р. між Київською міською радою та ТОВ Будівельна фірма Старатель , відповідно до якого орендована земельна ділянка кадастровий номер 8000000000:63:246:0002; інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельну ділянку кадастровий номер 8000000000:63:246:0002);
- щодо заправного пункту пр-т Григоренка, 36-38 (договір оренди №10/1-18 від 24.06.2016 р. між ТОВ ЛОС-ЛТД та ТОВ Осоіл , відповідно до якого надано у оплатне користування паркомісце під розташування контейнерної (модульної) АЗС, згідно постанови КМ України від 20.12.1997р. №1442, кадастровий номер земельної ділянки 8000000000:90:011:0029, акт прийому-передачі від 01.07.2016 р. до договору оренди земельної ділянки №10/1-18 від 24.06.2016 р., договір оренди земельної ділянки від 06.10.2003 р. між Київською міською радою та ТОВ ЛОС-ЛТД , інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельну ділянку кадастровий номер 8000000000:90:011:0029);
- щодо заправного пункту по АДРЕСА_2 (договір користування земельної ділянкою від 16.02.2016 р. між членом ДТВГБ (кооперативу) Славутич ОСОБА_3 та ТОВ Осоіл , відповідно до якого отримано в платне користування земельна ділянка площею 50кв.м. під розташування контейнерної (модульної) АЗС, згідно постанови КМ України від 20.12.1997 р. №1442, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1; протокол №373 від 15.02.2016 р. засідання правління кооперативу Славутич ; договір оренди земельної ділянки від 06.10.2003 р. між Київською міською радою та ДТВГБ (кооперативу) Славутич ;
- щодо заправного пункту по АДРЕСА_1 (договір найму (користування) контейнерної АЗС дизельного палива від 25.05.2016 р., між ФОП ОСОБА_4 та ТОВ Осоіл , відповідно до якого отримано в тимчасове платне користування контейнера АЗС дизельного палива; договір оренди земельної ділянки від 24.12.2012 р. між Київською міською радою та ТОВ Тера Плюс-1 ).
Судом встановлено, що жодних зауважень відповідача з приводу таких документів та повідомлення про необхідність демонтажу контейнерних (модульних) АЗС по зазначеним адресам позивач не отримував.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що відповідно до рішення Київської міської ради від 22.09.2011 р. №35/6251 контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою - документ встановленої форми згідно з додатком до Правил, на підставі якого здійснюватиметься фіксація та контроль за порушення існуючого благоустрою та його відновлення при виконанні земельних і будівельних робіт та капітальних ремонтів на території міста Києва.
Згідно п.15.1.1 Правил, підставою на порушення існуючого благоустрою та його відновлення у місті Києві є контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою. Контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення на період виконання земляних і монтажних робіт, пов'язаних з прокладанням, перекладанням, ремонтом, у тому числі ліквідації аварій інженерних мереж і споруд, будівництвом і ремонтом будинків, транспортних магістралей, доріг, площ, інженерних вишукувань, благоустроєм та озелененням територій, надається на підставі письмового звернення замовника (забудовника), в якому повинні бути вказані адреса, назва та характеристика виконуваних робіт. До листа додається заявка встановленої форми (інформація про виконавця робіт і замовника).
Як вбачається з листів Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища від 16.03.2017 р. №064-2586, від 28.03.2017 р. №064-3244 та від 13.04.2017 р. №064-3704 в електронній базі даних КП Київблагоустрій контрольні картки на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення за вище зазначеними адресами не видавались, що не заперечується відповідачами.
Таким чином відповідачем як суб'єктом владних повноважень не обґрунтовано правомірність видачі доручення №064-3173 від 31.03.2017 р. відносно ТОВ "Осоіл", тому таке доручення та дії щодо його видачі в частині щодо позивача є протиправними.
Колегія суддів звертає увагу на те, що доручення №064-3173 від 31.03.2017 р., видане Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відносно й інших осіб та інших об'єктів, що не є предметом перегляду у даному спорі. Тому вказане доручення є протиправним та підлягає скасуванню лише в частині, яка порушує права позивача.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо задоволення позову в оскаржуваній частині, тому апеляційну скаргу Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) необхідно залишити без задоволення. Однак постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2017 року необхідно змінити, шляхом доповнення абзаців 2 та 3 резолютивної частини словами в частині, що стосується Товариства з обмеженою відповідальністю "Осоіл" , оскільки в цій частині постанова ухвалена з порушенням норм процесуального права. В іншій частині постанову залишити без змін.
Керуючись ст. 160, 196, 198, 200, 201, 205, 207 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2017 року - змінити: доповнити абзаци 2 та 3 резолютивної частини постанови словами в частині, що стосується Товариства з обмеженою відповідальністю "Осоіл" .
В іншій частині постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2017 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в порядку та строки передбачені ст. 212 Кодексу адміністративного судочинства України.
головуючий суддя Сорочко Є.О.
судді Земляна Г.В.
Мельничук В.П.
Повний текст постанови складено 17.07.2017 року
Головуючий суддя Сорочко Є.О.
Судді: Земляна Г.В.
Мельничук В.П.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2017 |
Оприлюднено | 18.07.2017 |
Номер документу | 67781035 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Сорочко Є.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні