ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 грудня 2020 року
м. Київ
справа № 826/5108/17
адміністративне провадження № К/9901/18988/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів - Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту міського благоустрою та збереження природнього середовища Виконавчого органу Київської міської ради на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2017 року (суддя Смолій І.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2017 року (колегія судів: Сорочко Є.О. Земляна Г.В., Мельничук В.П) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Осоіл" до Комунального підприємства "Київблагоустрій", Департаменту міського благоустрою та збереження природнього середовища Виконавчого органу Київської міської ради про демонтаж самовільно встановлених елементів благоустрою
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Осоіл" звернулося до суду з позовом до Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - КП "Київблагоустрій") про визнання протиправними дій щодо видачі доручення від 31.03.2017 №064-3173, визнання протиправним та скасування такого доручення; визнання протиправними дій щодо виконання такого доручення.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо видачі доручення №064-3173 від 31.03.2017. Визнано протиправним та скасовано таке доручення. В іншій частині позову відмовлено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11.07.2017 постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 змінено: доповнено абзаци 2 та 3 резолютивної частини постанови словами в частині, що стосується Товариства з обмеженою відповідальністю "Осоіл" .
В іншій частині постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 залишено без змін.
Не погоджуючись судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій не надано жодної правової оцінки обставинам справи стосовно наявності або відсутності у Товариства необхідної дозвільної документації на розміщення тимчасових споруд, складання будівельних та інших матеріалів, встановлення огорожі, що, на переконання скаржника, свідчить про ухвалення необґрунтованих судових рішень. До того ж, всупереч вимог Правил №1051/1051 Товариством не було отримано контрольних карток на тимчасове порушення благоустрою.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 27.07.2017 відкрито касаційне провадження.
Справу передано до Верховного Суду.
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
У зв`язку з відсутністю клопотань про участь в судовому засіданні, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла до висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
Судами встановлено, що ТОВ Осоіл здійснює свою діяльність шляхом розповсюдження палива на заправних пунктах за наступними адресами в м. Києві: проспект Григоренка, 36-38; вул. Здолбунівська, 16; АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2.
КП Київблагоустрій на виконання доручення Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 31.03.2017 видано доручення № 064-3173 про демонтаж самовільно встановлених елементів благоустрою, а саме - паливо заправних пунктів по зазначеним вище адресам.
Підставою для видання вказаного доручення зазначено їх самовільне розміщення.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку, що об`єкти благоустрою та їх елементи, стосовно демонтажу яких Департаментом видано спірне доручення, були розміщені (встановлені) Товариством на законних підставах відповідно до чинного станом на момент виникнення спірних правовідносин дозволу на виконання будівельних робіт.
Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає таке.
Відповідно до п. 44 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема щодо встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.
Статтею 1 Закону України Про благоустрій населених пунктів визначено, що благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Відповідно до ч. 1 ст. 34 цього Закону правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.
Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Рішенням Київською міської ради від 25.12.2008 №1051/1051 затверджено Правила благоустрою м. Києва (далі - Правила).
Згідно п. 13.1.1 Правил, розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності проводиться відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про благоустрій населених пунктів", Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 р. N198, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 р. N244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 р. за N1330/20068, інших нормативно-правових актів, а також рішень Київської міської ради та розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Відповідно до ч. 2 ст. 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Правами визначено, що тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.
Пунктом 13.2.3 Правил передбачено, що самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об`єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
У разі якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об`єкта здійснюється в порядку, встановленому пунктом 13.3 цих Правил.
Порядок демонтажу (переміщення) самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі.
Зазначеними Правилами передбачено, що у разі виявлення уповноваженими особами Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, КП "Київблагоустрій" самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи), елементів об`єктів благоустрою, їх власникам (користувачам або особам, які здійснили розміщення (встановлення)), вноситься припис з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, елементу об`єкта благоустрою, із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до підпункту 13.3.1 пункту 13.3 розділу XIII цих Правил.
Судами встановлено, що КП Київблагоустрій 19.09.2016 було винесено приписи №1615604 (пр-т Григоренко, 36-38), №1615602 (вул. Здолбунівська, 16), від 09.11.2016 №1617386 (АДРЕСА_2), від 10.11.2016р. №1616593 (АДРЕСА_1).
ТОВ Осоіл на адресу КП Київблагоустрій листом від 19.09.2016 №09/19/1 надано пакет документів щодо правомірності використання паливозаправних пунктів. Зокрема, подано наступні документи: договори оренди та суборенди земельних ділянок, повідомлення про результати ідентифікації об`єкту Державною службою України з питань праці з висновком про те, що зазначені паливозаправні пункти не належать до об`єктів підвищеної небезпеки та не підлягають реєстрації у реєстрі об`єктів підвищеної небезпеки, дозвіл Державної служби України з питань праці щодо експлуатації паливозаправного пункту, сертифікат відповідності паливозаправного пункту, дозвіл Управління екології та природних ресурсів Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ТОВ Осоіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 08.12.2016 №8036300000-10123 з необмеженим терміном дії з 08.12.2016, декларацію Державної служби України з надзвичайних ситуацій щодо відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки на територію та приміщення ТОВ Осоіл .
Листом КП Київблагоустрій від 14.03.2017 №064/222-493 позивача повідомлено, що оскільки у складі наданих ТОВ Осоіл документів 19.09.2017 не містились договори оренди земельних ділянок, встановити їх чинність, а також наявність у орендодавця права передавати земельні ділянки в суборенду, неможливо.
Листом ТОВ Осоіл від 29.03.2017 (вх. №2176-с) надано додаткові документи:
- щодо заправного пункту по вул. Здолбунівська, 16: договір суборенди земельної ділянки №10/1-18 від 07.06.2016 р., між ТОВ Фірма Будбат та ТОВ Осоіл , відповідно до якого орендована земельна ділянка розміром 80кв.м.; акт прийому-передачі по договору суборенди земельної ділянки №10/1-18 від 07.06.2016 р. між ТОВ Фірма Будбат та ТОВ Осоіл ; договір оренди №1/2016 від 31.12.2015 р. між ПАТ Будівельна фірма Старатель та ТОВ Фірма Будбат відповідно до якого орендована земельна ділянка розміром 80 кв.м.; договір оренди земельної ділянки від 04.07.2011 р. між Київською міською радою та ТОВ Будівельна фірма Старатель , відповідно до якого орендована земельна ділянка кадастровий номер 8000000000:63:246:0002; інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельну ділянку кадастровий номер 8000000000:63:246:0002);
- щодо заправного пункту пр-т Григоренка, 36-38 (договір оренди №10/1-18 від 24.06.2016 між ТОВ ЛОС-ЛТД та ТОВ Осоіл , відповідно до якого надано у оплатне користування паркомісце під розташування контейнерної (модульної) АЗС, згідно постанови КМ України від 20.12.1997р. №1442, кадастровий номер земельної ділянки 8000000000:90:011:0029, акт прийому-передачі від 01.07.2016 р. до договору оренди земельної ділянки №10/1-18 від 24.06.2016 р., договір оренди земельної ділянки від 06.10.2003 р. між Київською міською радою та ТОВ ЛОС-ЛТД , інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельну ділянку кадастровий номер 8000000000:90:011:0029);
- щодо заправного пункту по АДРЕСА_1 (договір користування земельної ділянкою від 16.02.2016 між членом ДТВГБ (кооперативу) Славутич ОСОБА_1 та ТОВ Осоіл , відповідно до якого отримано в платне користування земельна ділянка площею 50кв.м. під розташування контейнерної (модульної) АЗС, згідно постанови КМ України від 20.12.1997 №1442, кадастровий номер земельної ділянки 8000000000:63:246:0007; протокол №373 від 15.02.2016 р. засідання правління кооперативу Славутич ; договір оренди земельної ділянки від 06.10.2003 р. між Київською міською радою та ДТВГБ (кооперативу) Славутич ;
- щодо заправного пункту по АДРЕСА_2 (договір найму (користування) контейнерної АЗС дизельного палива від 25.05.2016, між ФОП ОСОБА_2 та ТОВ Осоіл , відповідно до якого отримано в тимчасове платне користування контейнера АЗС дизельного палива; договір оренди земельної ділянки від 24.12.2012 р. між Київською міською радою та ТОВ Тера Плюс-1 ).
Однак судами не надано оцінки щодо строку дії правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розміщено об`єкти демонтажу, про що наголошувалось відповідачем і в апеляційній, і в касаційній скарзі.
Разом з тим, виходячи зі змісту спірних у цій справі правовідносин та ураховуючи вищенаведені законодавчі приписи, колегія суддів вважає, що такі обставини мають суттєве значення для правильного вирішення спору, а тому підлягали з`ясуванню у ході судового розгляду справи.
Поряд із цим, згідно з частинами першою, другою статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Згідно п.15.1.1 Правил, підставою на порушення існуючого благоустрою та його відновлення у місті Києві є контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою. Контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення на період виконання земляних і монтажних робіт, пов`язаних з прокладанням, перекладанням, ремонтом, у тому числі ліквідації аварій інженерних мереж і споруд, будівництвом і ремонтом будинків, транспортних магістралей, доріг, площ, інженерних вишукувань, благоустроєм та озелененням територій, надається на підставі письмового звернення замовника (забудовника), в якому повинні бути вказані адреса, назва та характеристика виконуваних робіт. До листа додається заявка встановленої форми (інформація про виконавця робіт і замовника).
Однак з листів Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища від 16.03.2017 №064-2586, від 28.03.2017 №064-3244 та від 13.04.2017 №064-3704 вбачається, що в електронній базі даних КП Київблагоустрій контрольні картки на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення за вище зазначеними адресами не видавались, що не заперечується відповідачами.
На підставі викладеного колегія суддів дійшла висновку, що судові рішення підлягають скасуванню з направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
Згідно частини другої статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази.
Керуючись ст.ст. 345, 349, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Департаменту міського благоустрою та збереження природнього середовища Виконавчого органу Київської міської ради задовольнити частково.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2017 року скасувати.
Справу № 826/5108/17 направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий А.Ю. Бучик
Судді Л.Л. Мороз
А.І. Рибачук
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2020 |
Оприлюднено | 06.12.2020 |
Номер документу | 93301884 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Бучик А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні