Постанова
від 12.07.2017 по справі 902/677/16
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 липня 2017 року Справа № 902/677/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді:Данилової М.В., суддівКорсака В.А., Сибіги О.М. за участю представників: позивача Міщенко А.Г. (дов. від 03.01.2017 б/н) відповідачаКрокус І.О. (дов. від 30.01.2017 №01/70) третьої особине з'явився (про час та місце судового засідання повідомлений належно) розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скаргиДержавного підприємство "Вінницький завод "Кристал" на постановуРівненського апеляційного господарського суду від 05.04.2017 у справі№902/677/16 Господарського суду Вінницької області за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" доДержавного підприємства "Вінницький завод "Кристал" третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачаТовариство з обмеженою відповідальністю "Кристал-Престиж провизнання договору укладеним

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" звернулося до Господарського суду Вінницької області з позовною заявою до Державного підприємства "Вінницький завод" Кристал", за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Кристал-Престиж" про визнання договору укладеним.

Під час розгляду справи в суді першої інстанції Товариство з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" звернулось до суду із заявою про зміну предмету та підстав позову, в якій просило визнати укладеним договір між товариством та Державним підприємством "Вінницький завод "Кристал" у редакції викладеній у заяві.

Рішенням Господарського суду Вінницької області від 01.12.2016 (суддя Яремчук Ю.О.), з урахуванням заяви позивача про зміну підстав позову, в позові відмовлено.

В обґрунтування свого рішення суд першої інстанції вказав про те, що умови запропонованого проекту договору не відповідають визначеним умовам типового договору, форма і зміст якого затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 №529 "Про затвердження типового договору про надання послуг утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", та суперечать нормам чинного законодавства України, зокрема п. 3 статті 26 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", п. 2 статті 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", тобто не визначено конкретний перелік послуг, які мають надаватись, але передбачено надання послуг, яких фактично не потребує відповідач.

Крім того, суд першої інстанції зазначив, що в проекті договору позивачем не зазначено періодичність та строки надання послуг, що позбавляє споживача послуг контролювати обсяги, кількість, якість дотримання строків виконання позивачем, як виконавцем вказаним послуг, встановити з якого моменту виникло цивільне правопорушення і невиконання виконавцем зобов'язань.

Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 05.04.2017 (головуючий суддя Бучинська Г.Б., судді Огороднік К.М., Філіпова Т.Л.) рішення Господарського суду Вінницької області від 01.12.2016 скасовано, прийнято нове рішення, яким позовні вимоги задоволено: визнано укладеним договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій між Товариством з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" та Державним Підприємством "Вінницький завод" Кристал" в наступній редакції:

"ДОГОВІР №__

про надання послуг з утримання будинків

і споруд та прибудинкових територій

м. Вінниця "__"


2017 року

Товариство з обмеженою відповідальністю "Житлово- Експлуатаційне Об'єднання" (далі - Виконавець), в особі Гребінь Вячеслава Васильовича, що діє на підставі Статуту, з однієї сторони, і Державне підприємство "Вінницький завод "Кристал" в господарському віданні якого знаходиться об"єкт державної власності, що складається з нежитлових приміщень, у житловому будинку №112 по вул.Пирогова, що у м.Вінниця (далі - споживач), в особі


, що діє на підставі
з другої сторони при спільному найменуванні Сторони, керуючись нормами діючого законодавства, уклади цей Договір (далі - Договір) про наступне.

Предмет договору

1. Предметом цього договору є забезпечення виконавцем надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - послуги) у житловому будинку у житловому будинку №112 по вул.Пирогова, що у м.Вінниця, де знаходяться приміщення, які згідно Рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради №1734 від 28.07.2006 є власністю держави в особі Міністерства промислової політики України та знаходяться в господарському віданні Споживача, загальною площею 611 кв.м., а Споживачем - забезпечення своєчасної оплати таких послуг за встановленим тарифом у строк та на умовах, що передбачені цим договором.

2.Виконавець надає послуги відповідно до встановленого рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради №2042 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг", копія якого додається до цього договору.

3.Розмір щомісячної плати (граничної) за надані послуги на дату укладення цього договору становить 1790,23 гривень (одна тисяча сімсот дев"яносто грн.. 23 коп.) При цьому тариф на обслуговування 1 м.кв. загальної площі в місяць з ПДВ становить 2,93 грн. (Дві грн. 93 коп.).

4.Споживач (є/не є) одержувачем пільг на оплату послуг


Оплата спожитих послуг

5.Розрахунковим періодом є календарний місяць. Платежі вносяться не пізніше ніж до 20 числа місяця, що настає за розрахунковим.

6.Послуги оплачуються в безготівковій формі.

7.Плата вноситься на розрахунковий рахунок Виконавця:

21050, м.Вінниця, вул.Миколи Оводова, 1

ПАТ "УкрСиббанк", м.Київ,

МФО 351005

р/р 26007439236801

ЄДРПОУ 38512116

Свідоцтво платника ПДВ № 200123030

Інд. податковий № 385121102280

8.За несвоєчасне внесення плати із споживача стягується пеня в установленому законом розмірі, один відсоток від суми простроченого платежу за кожен день прострочення, але не більше 100 відсотків загального боргу.

9.У разі ненадання послуг або надання їх не в повному обсязі, відхилення їх кількісних і якісних показників від нормативних виконавець проводить перерахунок розміру плати.

Права та обов'язки сторін

10.Споживач має право на:

1)своєчасне отримання послуг належної якості згідно із законодавством;

2)усунення виконавцем виявлених недоліків у наданні послуг у встановлені законодавством строки;

3)зменшення розміру плати за надані послуги у разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості у визначеному законодавством порядку;

4)відшкодування збитків, заподіяних його майну та (або) приміщенню, шкоди, заподіяної його життю чи здоров'ю внаслідок ненадання послуг або надання послуг неналежної якості;

5)своєчасне отримання від виконавця інформації про перелік послуг, структуру тарифу, загальну суму місячного платежу, норми споживання, режим надання послуг, їх споживчі властивості тощо;

6)проведення перевірки кількісних та якісних показників надання послуг в установленому Кабінетом Міністрів України порядку;

7)зменшення розміру плати за перевищення строків проведення ремонтно-профілактичних робіт та отримання компенсації за перевищення встановлених строків проведення аварійно-відбудовних робіт у розмірі, встановленому законодавством;

8)внесення за погодженням з виконавцем у договір змін, що впливають на розмір плати на послуги.

11.Споживач зобов'язаний:

1)оплачувати послуги в установлений цим договором строк;

2)своєчасно інформувати виконавця про виявлення несправностей в інженерних мережах, конструктивних елементах належного йому приміщення;

3)дотримуватися санітарно-гігієнічних і протипожежних правил;

4)забезпечувати безперешкодний доступ представників виконавця за наявності у них відповідного посвідчення до мережі, арматури та розподільних систем з метою:

ліквідації аварій - цілодобово;

встановлення і заміни санітарно-технічного та інженерного обладнання, проведення профілактичного огляду - згідно з вимогами нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг;

5)у разі несвоєчасного внесення платежів сплачувати пеню у розмірі,

встановленому законом/договором;

6)проводити за рахунок власних коштів ремонт нежитлового приміщення у житловому будинку;

7)своєчасно вживати заходів до усунення пов'язаних з отриманням послуг неполадок, що виникли з власної вини;

8)дотримуватися вимог житлового і містобудівного законодавства щодо проведення ремонту, реконструкції та переобладнання приміщень або їх частин, не допускати порушення законних прав та інтересів інших учасників відносин у сфері житлово-комунальних послуг;

9)своєчасно проводити підготовку нежитлового приміщення у житловому будинку та технічного обладнання до експлуатації в осінньо-зимовий період;

10)поінформувати у десятиденний строк виконавця про втрату права на пільги (за умови що Споживач був одержувачем таких пільг).

12.Виконавець має право:

1)вимагати від споживача дотримання вимог правил утримання житлових будинків та прибудинкових територій, експлуатації житлових та нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках), санітарно-гігієнічних і протипожежних правил та інших нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг;

2) доступу, зокрема несанкціонованого, у нежитлове приміщення споживача для ліквідації аварії відповідно до встановленого законом порядку, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічного і профілактичного огляду;

3) нараховувати у разі несвоєчасного внесення споживачем плати за надані послуги пеню у розмірі, встановленому договором;

4) вимагати від споживача своєчасного проведення робіт з усунення пов'язаних з отриманням послуг неполадок, що виникли з вини споживача, або відшкодування вартості зазначених робіт;

5) вносити за погодженням із споживачем у договір зміни, що впливають на розмір плати за послуги.

13. Виконавець зобов'язаний:

1) забезпечувати своєчасне надання послуг належної якості згідно із законодавством;

2) подавати споживачеві в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік послуг, структуру тарифу, загальну суму місячного платежу, норми споживання, режим надання послуг, їх споживчі властивості тощо;

3) утримувати внутрішньобудинкові мережі в належному технічному стані, здійснювати їх технічне обслуговування та ремонт, вживати своєчасних заходів до запобігання аварійним ситуаціям та їх ліквідації, усунення порушень щодо надання послуг в установлені законодавством строки;

4) розглядати у визначений законодавством строк претензії та скарги споживача і проводити відповідний перерахунок розміру плати за послуги в разі їх ненадання, надання не в повному обсязі, зниження кількісних і якісних показників;

5) сплачувати споживачеві компенсацію за перевищення встановлених строків проведення аварійно-відбудовних робіт відповідно до методики, затвердженої центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства;

6) своєчасно ознайомлювати споживача з нормативно-правовими актами у сфері житлово-комунальних послуг;

7) своєчасно проводити за рахунок власних коштів роботи з усунення пов'язаних з наданням послуг неполадок, що виникли з його вини;

8) відшкодовувати споживачеві збитки, завдані його майну та (або) приміщенню, шкоду, заподіяну життю чи здоров'ю споживача внаслідок ненадання послуг або надання послуг неналежної якості;

9) здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання житлових будинків (гуртожитків), квартир, приміщень;

10) своєчасно проводити підготовку будинку (гуртожитку) та його технічного обладнання до експлуатації в осінньо-зимовий період.

Відповідальність сторін

14. Споживач несе відповідальність згідно із законом за:

1) недотримання вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг;

2) несвоєчасне внесення платежів за послуги шляхом сплати пені;

3) порушення визначених цим договором зобов'язань.

15. Виконавець несе відповідальність згідно із законом за:

1) неналежне надання або ненадання послуги, що призвело до заподіяння збитків майну та (або) приміщенню споживача, шкоди його життю чи здоров'ю, шляхом відшкодування збитків;

2) зниження кількісних і якісних показників послуг або перевищення строків проведення ремонтно-профілактичних робіт шляхом зменшення розміру плати. Якість надання послуг визначається відповідно до затвердженої органом місцевого самоврядування структури тарифу, періодичності та строків надання послуг;

3) перевищення встановлених строків проведення аварійно-відбудовних робіт шляхом виплати споживачеві компенсації в установленому законодавством розмірі, 0,1 відсотка щомісячної плати за послугу за кожну добу її ненадання;

4) порушення зобов'язань, визначених цим договором.

Порядок розв'язання спорів

16.У разі порушення виконавцем умов цього договору споживачем та представником виконавця складається акт-претензія із зазначенням у ньому строків, виду порушення, кількісних і якісних показників послуг тощо.

Представник виконавця повинен з'явитися за викликом споживача для підписання акта-претензії не пізніше ніж протягом двох робочих днів.

У разі неприбуття представника виконавця у визначений цим договором строк або необґрунтованої відмови від підписання акт-претензія вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два інших споживачі.

17. Акт-претензія подається виконавцеві, який вирішує протягом трьох робочих днів питання щодо проведення перерахунку платежів або надає споживачеві обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій.

18. Спори між сторонами розв'язуються шляхом проведення переговорів або у судовому порядку.

Форс-мажорні обставини

19. Сторони звільняються від відповідальності за цим договором у разі настання непереборної сили (дії надзвичайних ситуацій техногенного, природного або екологічного характеру), що унеможливлює надання та оплату послуг відповідно до умов цього договору.

Строк дії договору

20. Цей договір набирає чинності з моменту його підписання і діє протягом одного календарного року .

У разі коли за місяць до закінчення дії цього договору однією із сторін не заявлено у письмовій формі про розірвання договору або необхідність його перегляду, цей договір вважається щороку продовженим.

21. Цей договір може бути розірваний достроково у разі:

переходу права власності (користування) нежитлове приміщення у житловому будинку до іншої особи;

невиконання його сторонами умов цього договору.

22. Цей договір складено у двох примірниках, один з яких зберігається у споживача, другий - у виконавця.

Інші умови

23. Здійснення перепланування та переобладнання в приміщеннях Споживача та місцях загального користування дозволяється виконувати в порядку передбаченому чинним законодавством та з обов'язковим повідомленням Виконавця.

24. Споживачу забороняється виносити та складувати будівельне сміття на контейнерні майданчики та прибудинкову територію.

25. Споживачу забороняється самостійно виходити на покрівлю, захаращувати технічні поверхи, підвали, місця загального користування, здійснювати паркування на зелених зонах, тощо.

26. Границі розмежування відповідальності:

1) технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем водопостачання є система від першої розташованої в будинку по ходу гарячої, холодної води запірної гідравлічної арматури на підвідному трубопроводі до останньої розташованої в будинку по ходу гарячої води запірної гідравлічної арматури (якщо будинок не обладнаний загальнобудинковим лічильником гарячої або холодної води) або до останньої перед загально будинковим лічильником запірної гідравлічної арматури по ходу води на зворотньому трубопроводі, за винятком внутрішньоквартирних мереж, які починаються з трійника (врізки), що не належить до внутрішньої мережі, у стояк такої системи.

2) водовідведення - система від місця скидання стоків у перший колодязь на випуску з будинку (колодязь не належить до внутрішньобудинкової системи) до трійника (врізки) внутрішньоквартирної мережі, у стояк такої системи.

3) теплопостачання - система від першої запірної гідравлічної арматури по ходу теплоносія на підвідному трубопроводі (якщо будинок не обладнаний елеваторним вузлом) або останньої розташованої в елеваторному вузлі запірної гідравлічної арматури по ходу теплоносія на підвідному трубопроводі до останньої запірної гідравлічної арматури по ходу теплоносія на зворотному трубопроводі в будинку (якщо будинок не обладнаний елеваторним вузлом) або першої розташованої в елеваторному вузлі запірної гідравлічної арматури по ходу теплоносія на зворотному трубопроводі в будинку, за винятком внутрішньоквартирних мереж, які починаються з трійника (врізки), що не належать до внутрішньої мережі, у стояк такої системи. 27. Усі правовідносини, що виникають з цього Договору або пов'язані із ним, у тому числі пов"язані із дійсністю, укладенням, виконанням, зміною та припиненням цього Договору, тлумаченням його умов, визначенням наслідків недійсності або порушенням Договору, регламентуються цим Договором та відповідними нормами чинного в Україні законодавства,а також застосованими до таких правовідносин звичаями ділового обороту на підставі принципів добросовісності та справедливості.

28. Після набрання чинності цим Договором всі попередні переговори за ним, листування, попередні договори, протоколи про наміри та будь - які інші усні або письмові домовленості Сторін з питань, що так чи інакше стосуються цього Договору, втрачають юридичну силу, але можуть братися до уваги при тлумаченні умов цього Договору.

29. Сторони погодили, що за умови встановлення (затвердження) органами місцевого самоврядування (або іншими уповноваженими на те органами) нових тарифів (цін) на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, Виконавцем здійснюватиметься нарахування за послуги з урахуванням діючих (нових, скоригованих, тощо) на дату надання послуг тарифів. При цьому виконавець зобов?язаний у будь-який спосіб повідомити Споживача про зміну тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій із посиланням на відповідне рішення органу місцевого самоврядування (або іншого уповноваженого на те органу), яким таке встановлення (затвердження) було здійснено.

30.Споживач підтверджує, що має систему оподаткування


На вказаній вище системі оподаткування Споживач перебуває з


на підставі

31. Сторони несуть повну відповідальність за правильність вказаних у цьому Договорі реквізитів та зобов'язуються своєчасно у письмовій формі повідомляти іншу Сторону про міни, а в разі неповідомлення несе ризик настання пов'язаних із ним несприятливих наслідків.

32. Цей Договір складений при повному розумінні Сторонами його умов та термінології українською мовою у двох автентичних примірниках, які мають однакову юридичну силу, по одному для кожної із Сторін.

33. Додатком до даного договору, який є його невід'ємною частиною є копія Рішення виконкому Вінницької міської ради №2042 від 08.09.2016 року та витяг з Додатку №8 до нього.

Адреси і підписи сторін

Виконавець: Споживач:

Товариство з обмеженою відповідальністю Державне підприємство "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" "Вінницький завод "Кристал"

21050 м.Вінниця, вул. Миколи Оводова,


ПАТ "УкрСиббанк" , м.Київ


МФО 351005


р/р 26007439236801


ЄДРПОУ 38512116


Свідоцтво платника ПДВ №200123030


Інд.податковий № 385121102280


Директор


В.В.Гребінь

М.П. М.П.

Стягнути із Державного Підприємства "Вінницький завод" Кристал" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" витрати зі сплати судового збору за розгляд позовної заяви в сумі 1378,00 грн. та витрати зі сплати судового збору за розгляд апеляційної скарги в сумі 1515,80 грн.

Не погоджуючись із вищевказаною постановою, Державне підприємство "Вінницький завод "Кристал" звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить її скасувати, а рішення суду першої інстанції залишити в силі, посилаючись на неналежне з'ясування обставин, що призвело, на думку скаржника, до порушення норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до протоколу автоматичного розподілу судової справи між суддями від 19.06.2017 справа повинна розглядатись у складі колегії суддів: головуючий суддя - Данилова М.В., судді Корсак В.А., Сибіга О.М.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення присутніх у відкритому судовому засіданні 12.07.2017 представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на наступне.

Зі змісту статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України вбачається, що завданням господарського суду касаційної інстанції є перевірка застосування судом першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права на підставі встановлених судами фактичних обставин справи.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до свідоцтва про право власності на приміщення, яке видане на підставі рішення виконкому Вінницької міської ради від 28.07.2006 № 1734, об'єкт, який розташований в м. Вінниці по вул. Пирогова, 112, належить державі в особі Міністерства промислової політики України. Приміщення знаходяться у господарському віданні Підприємства на праві державної власності. Об'єкт нерухомості в цілому складається з приміщень: - літери "А" - підвал - пр. № 77 : № 1 - № 11-333, 2 кв.м; І поверх - пр. № 78 : № 3 - № 28-277, 8 кв.м. Всього по літері "А" - загальна площа - 611,0 кв.м (т.1, а.с. 40-41).

10.11.2006 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Вінницькій області, як орендодавцем та Товариством з обмеженою відповідальністю "Кристал-Престиж", як орендарем укладено договір оренди №465-НМ нерухомого майна - нежитлових приміщень площею 611,0 кв.м, яке знаходиться за адресою: м. Вінниця, вул. Пирогова, 112 та перебуває у господарському віданні і на балансі Підприємства (т.1, а.с. 49-50)

23.02.2010 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Вінницькій області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Кристал-Престиж" укладено договір про внесення змін до договору оренди №465-НМ, яким змінено, зокрема, предмет оренди, а саме, орендованим майном за даним договором є нежитлові приміщення загальною площею 277,8 кв.м, розташовані на 1-му поверсі житлового будинку № 112 по вул. Пирогова у м. Вінниці (т.1, а.с. 79-80).

Відповідно до пункту 5.9 договору оренди №465-НМ Товариство з обмеженою відповідальністю "Кристал-Престиж", як орендар зобов'язалося укласти з балансоутримувачем орендованого майна, яким є Підприємство, договір про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого майна та надання комунальних послуг орендарю.

10.01.2013 Виконавчий комітет Вінницької міської ради прийняв рішення від № 25 "Про обслуговування житлового фонду", згідно з яким Департамент житлового господарства зобов'язаний в термін до 01.02.2013 укласти договір "Про передачу в господарське відання житлові будинки та прибудинкові території"" з Товариством; Департамент житлового господарства, МКП "ЖЕК № 14", МКП "ЖЕК № 16", Товариство в термін до 01.02.2013 зобов'язані здійснити передачу житлового фонду (згідно з додатком); Товариство зобов'язане укласти договори на комунальні послуги з відповідними службами міста та проводити нарахування комунальних послуг мешканцям з 01.02.2013. Товариству дозволено для прийнятого на обслуговування житлового фонду тимчасово використовувати тарифи (граничні) на послуги утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які затверджені рішенням виконавчого комітету міської ради від 26.04.2012 № 995(т.1, ас. 19-24).

Як передбачено пунктом 3 додатку до рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 10.01.2013 № 25, Департамент житлового господарства передає, а Товариство приймає на обслуговування житлові будинки, зокрема по вул. Пирогова, 112 у м. Вінниці;

22.01.2013 Департаментом житлового господарства Вінницької міської ради, як замовником та Товариством, як виконавцем укладено договір про передачу в господарське відання житлових будинків та прибудинкових територій.

У відповідності до умов договору від 22.01.2013 та на підставі рішення Вінницької міської ради від 10.01.2013 № 25 житлові будинки та прибудинкові території передані Товариству за актом приймання-передачі, у тому числі житловий будинок по вул. Пирогова, 112 у м. Вінниці.

Починаючи з лютого 2013 року Товариством з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання", на виконання приписів статті 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", проводиться робота по укладенню договорів про надання послуг зі споживачами.

З матеріалів справи вбачається, що 07.04.2014 Товариство з обмеженою відповідальністю "Житлово- Експлуатаційне Об'єднання" звернулося до Господарського суду Вінницької області з позовом до Державного підприємства "Вінницький завод "Кристал" про визнання укладеним договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

17.11.2014 Господарським судом Вінницької області було прийнято рішення по справі №902/416/14, яким в позові відмовлено з підстав невідповідності умов запропонованого Проекту договору визначеним умовам Типового договору, форма і зміст якого затверджені Постановою КМУ №529 від 20.05.2009 (т.1, а.с. 64-71).

Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 11.02.2015 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" залишено без задоволення, а рішення господарського суду Вінницької області від 17.11.2014 в справі №902/416/14 - залишено без змін.

Вищий Господарський Суд України Постановою від 14.04.2015 рішення Господарського суду Вінницької області від 17.11.2014 та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 11.02.2015 зі справи №902/416/14 залишив без змін, а касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" - без задоволення (т.1, а.с. 72-78).

21.06.2016 Товариством з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" було в черговий раз направлено на адресу Державного підприємства "Вінницький завод "Кристал" рекомендованим листом з описом (супровідний лист Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" №760 від 21.06.2016) Договір "Про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", сформований на підставі Типового договору, затвердженого Постановою КМУ №529 від 20.05.2009.

Згідно з матеріалами справи, листом №01/503 від 01.07.2016 Державне підприємство "Вінницький завод "Кристал" в особі генерального директора Мазура Ю.М. відмовив Товариству з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" в погодженні та підписанні Договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що і стало підставою для звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" до суду.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам суд апеляційної інстанції правомірно зауважував про наступне.

Як вже зазначалось, в ході розгляду справи місцевим господарським судом від Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" надійшла заява про зміну предмету і підстав позову, у зв?язку із тим, що виконавчим комітетом Вінницької міської ради було прийнято рішення № 2042 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій" (т.1, а.с.7-36), що в свою чергу впливає на умови спірного договору.

Приписи Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначають основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов'язки.

Аналіз цього Закону дає підстави для висновку, що він належить до нормативного акта спеціальної дії, який регулює відносини, що виникають між виробниками, виконавцями, споживачами у процесі створення, надання та споживання житлово-комунальних послуг.

Відповідно до визначення, закріпленого статтею 1 Закону, відповідач, у господарському віданні якого перебувають нежитлові приміщення, розташовані у будинку №112 по вул. Пирогова, що у м. Вінниця, є споживачем житлово-комунальних послуг.

Статтею 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг поряд з іншими належить: встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону, визначення виконавця житлово-комунальних послуг.

Згідно до статті 4 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачає, що законодавство України у сфері житлово-комунальних послуг, крім цього Закону, базується на Конституції України і складається з нормативно-правових актів у галузі цивільного, житлового законодавства та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері житлово-комунальних послуг.

Матеріалами справи встановлено, що рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради №25 від 10.01.2013 (зі змінами) позивача визначено виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у житловому фонді, що є комунальною власністю територіальної громади м. Вінниці, а відтак, позивач є належним виконавцем житлово-комунальних послуг.

Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Пунктом 2 частини 1 статті 208 Цивільного кодексу України правочин між фізичною і юридичною особами належить вчиняти у письмовій формі, за виключенням випадків, передбачених частиною 1 статті 206 цього Кодексу.

Договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору (частина 1 статті 638 Цивільного кодексу України). Інші випадки визнання договору укладеним зазначені у статтях 642 - 643 Цивільного кодексу України.

Частина 1 статті 628 Цивільного кодексу України передбачає, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Розкриваючи зміст засади свободи договору у статтях 6, 627, Цивільний кодекс України визначає, що свобода договору полягає в праві сторін вільно вирішувати питання при укладенні договору, виборі контрагентів та погодженні умов договору.

Закріпивши принцип свободи договору, Цивільний кодекс України разом з тим визначив, що свобода договору не є безмежною, оскільки відповідно до абзацу 2 частини 3 статті 6 та статті 627 цього Кодексу при укладенні договору, виборі контрагентів, визначенні умов договору сторони не можуть діяти всупереч положенням цього Кодексу та інших актів цивільного законодавства.

Зазначені положення узгоджуються з нормами частини 1 статті 203, частини 1 статті 215 Цивільного кодексу України, відповідно до яких підставою недійсності правочинів є суперечність їх актам цивільного законодавства.

Водночас частина 1 статті 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

Статті 20, 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначають обов'язки споживача та виконавця житлово-комунальних послуг.

Пунктом 1 частини 3 статті 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачений обов'язок споживача укласти договір на надання житлово-комунальних послуг, підготовлений виконавцем на основі типового договору. Цей обов'язок відповідає зустрічному обов'язку виконавця, визначеному пунктом 3 частини 2 статті 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", підготувати та укласти зі споживачем договір на надання житлово-комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов його виконання згідно з типовим договором.

Форма та зміст (умови) типового договору затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 № 529 "Про затвердження типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій".

Умови типового договору, що набули юридично обов'язкового значення в силу актів цивільного законодавства, є обов'язковими для сторін договору, які не мають права відступити від їх положень і врегулювати свої відносини на власний розсуд.

Таким чином, укладення договору на надання житлово-комунальних послуг є обов'язком споживача за умови, якщо запропонований виконавцем послуг договір відповідає типовому договору. Відмова споживача послуг від укладення договору в такому разі суперечить вимогам частини 3 статті 6, статей 627, 630 Цивільного кодексу України та статей 19, 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 10.10.2012 у справі №6-110цс12.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", послуга з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій є одним з видів житлово-комунальних послуг.

Дана послуга за своїм змістом є комплексною, тобто передбачається надання споживачу в якості єдиного цілісного результату певної сукупності дій (послуг) , перелік яких визначено в додатку до Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги".

Пунктом 2 вищевказаного Порядку встановлено, що тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій є сукупною (загальною вартістю надання таких послуг, розрахованою на основі економічно обгрунтованих планових (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість або єдиного податку. Тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку.

У даному випадку виконавчим комітетом Вінницької міської ради 08.09.2016 було прийнято рішення № 2042 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", згідно п. 2 якого встановлено для відповідача тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та їх структуру згідно з додатком №8 (т.3, а.с.7-36).

Надаючи правову оцінку проекту договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, запропонованого позивачем, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про те, що даний договір не суперечить умовам типового договору, форма і зміст якого затверджені постановою №529, а структура тарифу та перелік послуг, викладені у додатку №8, визначені комплексно.

При цьому, щомісячне нарахування за надані послуги позивачем проводиться виключно по фактичним витратам в межах затвердженого тарифу, а встановлена калькуляційна одиниця - 1 кв.м. загальної площі, яка перебуває у власності або наймі фізичної чи юридичної особи, узгоджується із п.5 Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого Постановою КМУ № 869 від 01.06.2011 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги".

Порядок та періодичність надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій визначено додатком №1 до рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради № 995 від 26.04.2012 (т.1, а.с.27-34).

Рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 08.09.2016 № 2042 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій" та рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради № 995 від 26.04.2012 року є чинними, ніким не скасовані.

Відповідно до частини 3, 4 статті 179 Господарського кодексу України, укладення господарського договору є обов?язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов?язком для суб??єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов?язковості укладення договору для певних категорій суб?єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема, типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.

Враховуючи все вищезазначене, колегія суддів касаційної інстанцій погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про задоволення позовним вимог щодо укладення з відповідачем договору про надання житлово-комунальних послуг.

Доводи викладені Державним підприємством "Вінницький завод "Кристал" в свій касаційній скарзі про те, що запропонований позивачем проект договору не відповідає формі та змісту (умовам) типового договору, колегія суддів касаційної інстанції не приймає до уваги, адже вони не підтверджені належними доказами та спростовуються матеріалами справи.

Керуючись ст.ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ :

Касаційну скаргу Державного підприємство "Вінницький завод "Кристал" залишити без задоволення.

Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 05.04.2017 у справі №902/677/16 Господарського суду Вінницької області залишити без змін.

Головуючий суддя М.Данилова

Судді В.Корсак

О.Сибіга

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення12.07.2017
Оприлюднено18.07.2017
Номер документу67786419
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/677/16

Постанова від 12.07.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 26.06.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Судовий наказ від 24.04.2017

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Постанова від 05.04.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 23.02.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 23.02.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 18.01.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 03.01.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Рішення від 01.12.2016

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 17.11.2016

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні