Постанова
від 14.07.2017 по справі 442/4529/17
ДРОГОБИЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 442/4529/17

Провадження № 2-а/442/168/2017

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 липня 2017 року Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області в складі:

головуючого - судді Крамара О.В.

з участю секретаря - Лютик Х.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Дрогобичі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Дрогобицького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Львівської області про визнання дій неправомірними та зобовязання здійснити перерахунок пенсії державного службовця,-

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до відповідача, в якому просить визнати протиправними дії Управління пенсійного фонду України в м.Дрогобич Львівської області та зобов'язати відповідача здійснити їй перерахунок та виплату пенсії, як державному службовцю з дати призначення, відповідно до довідки Дрогобицького міськрайцентру зайнятості від 20.09.2016 № 23 про складові заробітної плати (надбавки та премії за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед звернення за пенсією), що подається для призначення пенсій відповідно до Закону України Про державну службу , в розмірі 85 відсотків сум заробітної плати, без зміни визначення

індексації пенсії (базового місяця для проведення індексації пенсії) в результаті перерахунку,

з урахуванням при розрахунку розміру пенсії нарахованої та виплаченої допомоги на

оздоровлення при наданні щорічної відпустки, матеріальної допомоги для вирішення

соціально-побутових питань, та повної суми індексації заробітної плати, з яких

нараховувалися та сплачувалися страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне пенсійне) страхування; та забезпечити виплату пенсії в подальшому в розмірі 85 відсотків сум заробітної плати, з урахуванням при розрахунку розміру пенсії нарахованої та виплаченої допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та повної суми індексації заробітної плати, з яких нараховувалися та сплачувалися страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне (пенсійне) страхування, та забезпечити виплату пенсії в подальшому в розмірі 85 відсотків сум заробітної плати згідно зазначеної довідки про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед звернення за пенсію), що подасться для призначення пенсій відповідно до Закону України Про державну службу , а також провести нарахування та виплатити різницю пенсії за минулий час. Крім того, просить тягнути на користь спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір у розмірі 551 (п'ятсот п'ятдесят одну) гри. 20 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Відповідача.

В обґрунтування своїх позовних вимог посилається на те, що перебуває на обліку в Управлінні обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в м. Дрогобич Львівської області та отримує пенсію державного службовця відповідно до Закону України Про державну службу від 16.12.1993 № 3723-ХІІ у розмірі 85 % заробітної плати. Вказує, що останнім місцем її роботи була посада головного спеціаліста відділу сприяння працевлаштування Дрогобицького міськрайонного центру зайнятості.

Відповідачем була призначена їй пенсія без включення в розрахунок суми виплаченої допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та повної суми індексації заробітної плати, з яких сплачувалися страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Звернувшись із заявою до відповідача здійснити перерахунок пенсії з часу її призначення, включивши в розрахунок інші виплати, які входили в структуру її заробітної плати та які відображені в довідці про складові заробітної плати, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України Про державну службу від 16.12.1993 № 3723-ХІІ, зокрема, про виплати допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та повної суми індексації заробітної плати, отримала відповідь, що допомога на оздоровлення при наданні щорічної відпустки та суми індексації заробітної плати не є складовими заробітної плати посадової особи, тому вони не можуть враховуватися при здійсненні нарахування (перерахунку) пенсії.

Вважає, що такі дії відповідача неправомірними, в зв'язку з чим просить задоволити її позовні вимоги.

В судовому засіданні позивачка позовні вимоги підтримала, просить позов задоволити.

В судовому засіданні представник відповідача позову не визнав з підстав, які виклав у письмових запереченнях.

Вислухавши пояснення сторін та їх представників, перевіривши письмові матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає до часткового задоволення, виходячи з наступних міркувань.

Згідно ч. 2 ст. 11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Згідно ч. 1 ст. 70 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як встановлено в судовому засіданні та сторонами не оспорюється, позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в м. Дрогобич Львівської області та отримує пенсію державного службовця відповідно до Закону України Про державну службу від 16.12.1993 № 3723-ХІІ у розмірі 85 % заробітної плати. Згідно копії трудової книжки позивачки останнім місцем її роботи була посада головного спеціаліста відділу сприяння працевлаштування Дрогобицького міськрайонного центру зайнятості (а.с. 37).

За змістом ст.46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 66 Закону України "Про пенсійне забезпечення"до заробітку для обчислення пенсії включаються усі види оплати праці на які відповідно до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподаткованого доходу (прибутку), з яких справляються страхові внески до соціальних фондів, що діяли на день одержання зазначеного заробітку.

Згідно з частиною 1 статті 1 Закону України "Про оплату праці" заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства.

Статтею 2 Закону України "Про оплату праці" визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також інші заохочувальні та компенсаційні виплати, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Частиною 2 статті 33 Закону України Про державну службу від 16.12.1993 № 3723-XII (із змінами та доповненнями) передбачено, що заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Посадові оклади державних службовців установлюються залежно від складності та рівня відповідальності виконуваних службових обов'язків.

Державним службовцям можуть установлюватися надбавки за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, доплати за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників та інші надбавки і доплати, а також надаватися матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань.

Умови оплати праці державних службовців, розміри їх посадових окладів, надбавок, доплат і матеріальної допомоги визначаються Кабінетом Міністрів України.

Джерелом формування фонду оплати праці державних службовців є Державний бюджет України та інші джерела, визначені для цієї мети положеннями про органи державної виконавчої влади, затвердженими указами Президента України та постановами Кабінету Міністрів України.

Згідно наявної в матеріалах справи довідки від 23.03.2017 року з №17 виданої Дрогобицьким міськрайонним центром зайнятості Львівської області, в період з жовтня 2001 року по жовтень 2003 року позивачці нараховано та виплачено матеріальні допомоги, які не були включені у довідку про заробіток (дохід) для обчислення пенсії (а.с. 23).

Згідно заяви ОСОБА_1 від 29.09.2016 року, остання зверталась до УПФ в м. Дрогобичі Львівської області з вимогою провести перерахунок та виплату пенсії, як державному службовцю відповідно до довідки Дрогобицького міськрайонного центру зайнятості від 20.09.2016 року з дня призначення пенсії, провести нарахування та виплатити різницю пенсії за минулий час, (а.с. 14).

Однак, листом від 20.10.2016 року за №8778/05-33 відповідач відмовив позивачці у здійсненні перерахунку в зв'язку з тим, що про виплати допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та повної суми індексації заробітної плати, отримала відповідь, що допомога на оздоровлення при наданні щорічної відпустки та суми індексації заробітної плати не є складовими заробітної плати посадової особи, тому вони не можуть враховуватися при здійсненні нарахування (перерахунку) пенсії.

Однак, таке твердження відповідача є помилковим, оскільки, згідно листа № 708/0/4-13 Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних і кримінальних справ від 07.05.2013 року Про індексацію заробітної плати індексація заробітної плати здійснюється на підставі Закону України Про індексацію грошових доходів населення та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 7 липня 2003 року № 1078.

Індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг (стаття 1 Закону України Про індексацію грошових доходів населення ).

Об'єктом індексації грошових доходів населення є оплата праці (грошове забезпечення) як грошовий дохід громадян, одержаний ними в гривнях на території України і який не має разового характеру.

Додаткова заробітна плата - це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов'язані з виконанням виробничих завдань і функцій (частина друга статті 2 Закону України Про оплату праці ).

Суми виплат, пов'язаних з індексацією заробітної плати працівників, входять до складу фонду додаткової заробітної плати згідно з підпунктом 2.2.7 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату України від 13 січня 2004 р. № 5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27 січня 2004 р. за № 114/8713.

Таким чином, індексація є складовою частиною заробітної плати, є додатковою заробітною платою і, у разі порушення законодавства про оплату праці в частині її виплати, працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому індексації заробітної плати без обмеження будь-яким строком.

Аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що матеріальна допомога на оздоровлення, допомога для вирішення соціально-побутових питань та індексація заробітної плати входить до системи оплати праці державного службовця.

Стаття 41 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

За змістом наведених норм отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.

Таким чином, матеріальну допомогу на оздоровлення, допомогу для вирішення соціально-побутових питань та повна сума індексації заробітної плати, на які нараховувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, однак які не включаються до складу заробітної плати державного службовця, необхідно враховувати при обчисленні розміру його пенсії. Положення Законів України Про державну службу та Про оплату праці є загальними щодо спірних відносин. У той же час перевагу мають спеціальні норми, що визначають виплати (доходи) для обчислення пенсії, за наведених обставин ст. 41 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та ст. 66 Закону України Про пенсійне забезпечення .

Отже, з огляду на вищевикладене, суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, зокрема матеріальна допомога та індексація, включаються до складу заробітної плати державного службовця та враховуються при обчисленні розміру його пенсії.

Суд, враховуючи положення вимог Закону України "Про державну службу", Закону України "Про оплату праці", Закону України "Про пенсійне забезпечення", Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", дійшов висновку, що відмова відповідача по невключенню до розрахунку пенсії при її призначенні суми усіх складових заробітної плати, з яких сплачені страхові внески, є неправомірною.

При цьому слід зазначити, що неврахування відповідачем сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та індексації заробітної плати як складової заробітної плати є перевищенням компетенції, оскільки згідно чинного законодавства пенсійний орган не наділений повноваженнями самостійно визначати структуру заробітної плати державного службовця для обчислення пенсії.

Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом України (постанови від 16 вересня 2014 р. у справі 21-314а14, від 03 червня 2014 р. у справі 21-134а14), яка є обов"язковою до застосування згідно ст. 244-2 КАС України, суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, зокрема матеріальна допомога на оздоровлення та допомога на вирішення соціально-побутових питань, сума індексації заробітної плати, включаються до складу заробітної плати державного службовця та враховуються при обчисленні розміру його пенсії.

Тобто підставою для включення до складу заробітної плати державного службовця сум виплат, які враховується при обчисленні пенсії, є сплата з них страхових внесків.

Отже відмова відповідача перерахувати пенсію позивачу як державному службовцю відповідно до Закону України Про державну службу з врахуванням вказаних в довідці Дрогобицького міськрайцентру зайнятості від 20.09.2016 № 23 про складові заробітної плати, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України Про державну службу сум виплат з матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально побутових питань, індексації заробітної плати є неправомірною. Відтак, відповідача слід зобовязати перерахувати пенсію позивачу як державного службовця, відповідно до Закону України Про державну службу .

Згідно вимог статей 83, 84, 87 Закону України Про пенсійне забезпечення, статей 43, 44, 45, 46 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування перерахунок пенсії проводиться на підставі звернення (заяви) особи до відповідного територіального органу Пенсійного фонду.

Відповідно ч. 4 ст. 45 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування перерахунок призначеної пенсії у разі виникнення права на підвищення пенсії провадиться з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач звернулася до Управління Пенсійного фонду України в м. Дрогобичі Львівської області із заявою про перерахунок її пенсії 29.09.2016 року.

Таким чином, приймаючи до уваги дату подачі позивачем до пенсійного органу заяви про перерахунок пенсії, а саме 29.06.2016 року, суд дійшов висновку, що перерахунок пенсії позивачу повинен бути здійснений з врахуванням дати подачі нею відповідної заяви з 29.09.2016 року.

За таких обставин, суд вважає за необхідне задоволити позовні вимоги в цій частині.

Керуючись Законом України "Про державну службу", Законом України "Про оплату праці", Постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 року № 865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітної плати для обчислення пенсії", ст. ст. 9-11, 69-71, 86, 158-163, 167, 183-2 КАС України, суд -

п о с т а н о в и в :

Позов задоволити частково.

Визнати неправомірними дії Управління Пенсійного фонду України в м. Дрогобичі Львівської області та зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в м. Дрогобичі Львівської області провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії як державному службовцю з 29.09.2016 року, відповідно до довідки Дрогобицького міськрайцентру зайнятості від 20.09.2016 № 23 про складові заробітної плати (надбавки та премії за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед звернення за пенсією), що подається для призначення пенсій відповідно до Закону України Про державну службу , в розмірі 85 відсотків сум заробітної плати, без зміни визначення індексації пенсії (базового місяця для проведення індексації пенсії) в результаті перерахунку, з урахуванням при розрахунку розміру пенсії нарахованої та виплаченої допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, та повної суми індексації заробітної плати, з яких нараховувалися та сплачувалися страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне пенсійне) страхування.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань управління Пенсійного фонду України в м. Дрогобичі Львівської області на користь спеціального фонду Державного бюджету України витрати по сплаті судового збору в розмірі 551 (п'ятсот п'ятдесят одна гривня) 20 копійок.

На постанову може бути подана апеляційна скарга до Львівського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення постанови апеляційної скарги, з подачею її копії до апеляційної інстанції.

Суддя О.В. Крамар

Дата ухвалення рішення14.07.2017
Оприлюднено19.07.2017
Номер документу67809038
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —442/4529/17

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Крамар О. В.

Постанова від 05.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 11.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 11.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Постанова від 20.09.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 10.08.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 03.08.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Постанова від 14.07.2017

Адміністративне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Крамар О. В.

Постанова від 14.07.2017

Адміністративне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Крамар О. В.

Ухвала від 26.06.2017

Адміністративне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Крамар О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні