Постанова
від 05.06.2018 по справі 442/4529/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

05 червня 2018 року

Київ

справа №442/4529/17

адміністративне провадження №К/9901/43584/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Дрогобицького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Львівської області на постанову Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області в складі судді Крамара О.В. від 14.07.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Гуляка В.В., Коваля Р.Й., Судової-Хомюк Н.М. від 20.09.2017 у справі №442/4529/17 за позовом ОСОБА_2 до Дрогобицького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Львівської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

В червні 2017 року позивач звернулася до суду з адміністративним позовом, в якому просила визнати протиправними дії Дрогобицького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Львівської області (далі - Дрогобицьке ОУПФУ) та зобов'язати відповідача здійснити перерахунок і виплату пенсії позивача в розмірі 85% від заробітку з дати призначення, згідно довідки Дрогобицького міськрайонного центру зайнятості від 20.09.2016 року № 23 про складові заробітної плати, з урахуванням усіх складових заробітної плати, в тому числі: матеріальної допомоги на оздоровлення, допомоги для вирішення соціально-побутових питань та сум індексації заробітної плати, виплатити різницю в пенсії за минулий час.

Постановою Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 14 липня 2017 року позов задоволено частково. Визнано неправомірними дії та зобов'язано відповідача провести перерахунок та виплату пенсії позивача з 29.09.2016 року, згідно довідки Дрогобицького міськрайцентру зайнятості від 20.09.2016 № 23 про складові заробітної плати, в розмірі 85% сум заробітної плати, без зміни визначення індексації пенсії (базового місяця для проведення індексації пенсії) в результаті перерахунку, з урахуванням при розрахунку розміру пенсії нарахованої та виплаченої допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та повної суми індексації заробітної плати, з яких нараховувалися та сплачувалися страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне пенсійне страхування. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2017 року скасовано постанову Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 14 липня 2017 року та прийнято нову постанову про часткове задоволення позовних вимог. Позовні вимоги ОСОБА_2 за період з 02.10.2003 року по 22.12.2016 року залишено без розгляду. Визнано протиправними дії Дрогобицького ОУПФУ щодо відмови у врахуванні при обчисленні пенсії державного службовця позивача сум надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, премії, премії до державних, професійних свят та ювілейних дат, інших виплат (матеріальної допомоги). Зобов'язано відповідача здійснити перерахунок і виплату позивачу пенсії відповідно до ст. 37 Закону України "Про державну службу" (в редакції, чинній на час призначення пенсії), в розмірі 85% заробітної плати державного службовця з урахуванням сум надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, премії, премії до державних, професійних свят та ювілейних дат, інших виплат (матеріальної допомоги), з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне пенсійне страхування, а до 01 січня 2011 року страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, згідно поданої довідки від 20.09.2016 року № 23 про складові заробітної плати, починаючи з 23.12.2016 року з урахуванням фактично виплачених сум, без зміни базового місяця для нарахування індексації пенсії. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що суми матеріальної допомоги на оздоровлення, допомоги на вирішення соціально-побутових питань та індексація заробітної плати не відносяться до надбавок чи структури заробітної плати, а тому не мають враховуватись і при обчисленні пенсії, призначеної відповідно до Закону України "Про державну службу". Крім того, зазначено, що на час звернення позивача із заявою про перерахунок пенсії відсутня правова підстава для проведення перерахунку пенсій державних службовців, а норми законодавства, чинні на час призначення пенсії, застосуванню не підлягають.

Заперечення на касаційну скаргу не надходили.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 11 жовтня 2017 року відкрито касаційне провадження за вищевказаною скаргою.

Справу передано до Верховного Суду.

Заслухавши суддю - доповідача, суд касаційної інстанції дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.

Судами встановлено, що ОСОБА_2 з 02.10.2003 року отримує пенсію, призначену відповідно до Закону України Про державну службу , у розмірі 85% від заробітку.

Згідно до довідки Дрогобицького міськрайонного центру зайнятості Львівської області від 20.09.2016 р. № 23 до заробітної плати позивача входили, зокрема: надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, премія, премія до державних, професійних свят та ювілейних дат, інші виплати (матеріальна допомога).

29 вересня 2016 року позивач зверталась до відповідача із заявою про перерахунок та виплату пенсії, як державному службовцю відповідно до довідки Дрогобицького міськрайонного центру зайнятості №23 від 20.09.2016 року, з дня призначення пенсії.

Листом від 20.10.2016 року за №8778/05-33 відповідач повідомив позивача про відсутність підстав для перерахунку пенсії з посиланням на те, що зазначені виплати відповідно до вимог законодавства не включаються до заробітної плати державного службовця при обчисленні пенсії. Також вказано, що з 01.06.2015 року відсутні правові підстави для здійснення перерахунку раніше призначених пенсій державних службовців.

Не погодившись з вказаною відмовою, позивач звернулась до суду з адміністративним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивач має право на включення до складу заробітної плати для призначення пенсії державного службовця сум виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

Суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення позовних вимог з 29.09.2016 року.

А суд апеляційної інстанції скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нове судове рішення, дійшов висновку про залишення позовних вимог за період з 02.10.2003 року по 22.12.2016 року без розгляду та про задоволення позовних вимог ОСОБА_2 з 23.12.2016 року.

Дослідивши спірні правовідносини, суд касаційної інстанції зазначає наступне.

За змістом статті 37 Закону України "Про державну службу" (у редакції, чинній на час призначення пенсії позивачу) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 % від сум їх заробітної плати, на які нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

За кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі пенсія збільшується на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків заробітної плати, без обмеження граничного розміру пенсії.

Частиною 1 ст. 1 Закону України "Про оплату праці" встановлено, що заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Статтею 2 цього Закону визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати.

Частиною другою статті 33 Закону України "Про державну службу" № 3723-XII передбачено, що заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що матеріальна допомога на оздоровлення, допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація заробітної плати, надбавка за особливі умови проходження державної служби та премії до державних і професійних свят, на які нараховувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування входила до системи оплати праці державного службовця.

Відповідно до ч. 6 ст. 95 Кодексу законів про працю України заробітна плата підлягає індексації у встановленому законодавством порядку.

Крім того, статтею 66 Закону України "Про пенсійне забезпечення" врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсій.

Відповідно до ч. 1 зазначеної статті до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу)).

Згідно ст. 41 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до виплат (доходів), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, належать, зокрема: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим самим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

За змістом наведених норм отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.

Факт сплати з матеріальної допомоги на оздоровлення, допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати та інших виплат страхових внесків чи збору на обов'язкове державне пенсійне страхування підтверджується довідкою Дрогобицького міськрайцентру зайнятості від 20.09.2016 № 23 про складові заробітної плати позивача.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції дійшов обгрунтованого висновку про задоволення позовних вимог.

Доводи касаційної скарги про те, що до спірних правовідносин не підлягають застосуванню норми законодавства, чинні на час призначення пенсії позивачу є безпідставними, оскільки предметом позову у даній справі є неправильне обчислення розміру пенсії позивачу при її призначенні, а не її перерахунок у зв'язку з підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям.

Підстави для скасування постанови суду першої інстанції відсутні, оскільки зазначене судове рішення скасоване постановою суду апеляційної інстанції.

Відповідно до ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст.ст. 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Дрогобицького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Львівської області залишити без задоволення, а постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2017 року - без змін.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

А.Ю. Бучик

М.М. Гімон

Л.Л. Мороз ,

Судді Верховного Суду

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення05.06.2018
Оприлюднено07.06.2018
Номер документу74486958
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —442/4529/17

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Крамар О. В.

Постанова від 05.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 11.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 11.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Постанова від 20.09.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 10.08.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 03.08.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Постанова від 14.07.2017

Адміністративне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Крамар О. В.

Постанова від 14.07.2017

Адміністративне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Крамар О. В.

Ухвала від 26.06.2017

Адміністративне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Крамар О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні