Справа № 203/5827/16-а
Провадження № 2-а/0203/13/2017
ПОСТАНОВА
іменем України
20.07.2017 року Кіровський районний суд м. Дніпропетровська у складі:
судді Єдаменко С.В. розглянувши в порядку письмового провадженні адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців управління у сфері державної реєстрації Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради Добрінової Наталії Ростиславівни, третя особа без самостійних вимог - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку РУБІН 45А , про скасування рішення про державну реєстрацію юридичної особи, -
встановив:
02 грудня 2016 року позивачка звернулась до Кіровського районного суду міста Дніпропетровська з адміністративним позовом до державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців управління у сфері державної реєстрації Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради Добрінової Н.Р., третя особа без самостійних вимог - ОСББ РУБІН 45А , про скасування рішення про державну реєстрацію юридичної особи. Свої вимоги мотивували тим, що 07 червня 201року відповідачем було зареєстровано юридичну особу - ОСББ РУБІН 45А з порушенням встановленого порядку: відсутній вичерпний перелік співвласників приміщень будинку та кількість належних їм голосів, не додано доказів їх повідомлення про час і місце проведення установчих зборів, статут не підписаний усіма співвласниками, документи подані не уповноваженою особою. У зв'язку з викладеним позивачка просила визнати нечинною реєстраційну дію відповідача щодо реєстраціє новоствореної юридичної особи - ОСББ РУБІН 45А (а.с. а.с. 1, 14, 20, 64 - 67) .
В судовому засіданні позивачка свої вимоги підтримала, вказала, що надані для реєстрації ОСББ РУБІН 45А документи не відповідали вимогам закону: в протоколі немає списку осіб, які брали участь в установчих зборах, наданий на реєстрацію статут ОСББ підписаний не головуючою на установчих зборах, а іншою особою. Наданий на реєстрацію протокол не відповідаю типовій формі, визначеній наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 203 від 25 серпня 2015 року, не містить мінімально необхідної інформації щодо явки на збори співвласники та їх волевиявлення.
Відповідач в судове засідання не з'явився, надав заяву про розгляд справу за його відсутності (а.с. а.с. 29, 59) , Також надав заперечення на позовну заяву, в яких вказував, що державна реєстрація ОСББ РУБІН 45А відбулась відповідно до вимог Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань на підставі поданого комплекту документів. Державний реєстратор не має повноважень перевіряти достовірність поданих документів або вимагати надання додаткових. Відповідальність за вказані обставини несуть особи, що подали документи для реєстрації (а.с. а.с. 83 - 85, 89 - 90) .
В судовому засіданні представник третьої особи проти задоволення позову заперечувала, вказувала, що реєстрацією ОСББ РУБІН 45А займалась запрошена юридична фірма, на цей час вказане ОСББ працює, одержало відповідні документи, мешканці будинку вносять необхідні платежі, жодних заперечень діяльність ОСББ в інших власників приміщень, крім позивачки, не заперечують проти його існування.
Відповідно до ч.6 ст.128 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта. З урахуванням приписів ст.128 КАС України, враховуючи неявку відповідача, судом в засіданні 03 липня 2017 року ухвалено щодо здійснення подальшого розгляду адміністративної справи на підставі наявних у ній доказів, в порядку письмового провадження.
В подальшому від позивачки надійшли додаткові пояснення до позову, в яких зазначала, що надані до відповідача документи для реєстрацію ОСББ РУБІН 45А не містили протоколу установчих зборів, оскільки наданий документ не відповідає мінімально необхідним вимогам до протоколу. Також вказала, що незаконна реєстрація ОСББ порушує її права через те, що новостворена юридична особа має право обслуговування будинку, в якому живе позивачка.
Справа розглянута Кіровським районним судом міста Дніпропетровська за місцезнаходженням органу місцевого самоврядування (управління у сфері державної реєстрації Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради - м. Дніпро, вул. Старокозацька, 58, що відноситься до Центрального району м. Дніпро) на підставі п. 1 ч. 1 ст. 18 КАС України.
Дослідивши матеріали адміністративної справи та наявні в них докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
07 червня 2016 року до державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців управління у сфері державної реєстрації Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради Добрінової Наталії Ростиславівни було подано документи для проведення державної реєстрації новоствореної юридичної особи - ОСББ РУБІН 45А (а.с. 31) . Згідно опису було надано: реєстраційну картку на проведення державної реєстрації, статут та документ, що посвідчує повноваження уповноваженої особи (а.с. 31) .
В реєстраційній справі містяться наступні документи: опис документів , заява про державну реєстрацію створення юридичної особи, підписана ОСОБА_3 Статут ОСББ РУБІН 45А , підписаний головою правління, протокол № 1 установчих зборів ОСББ РУБІН 45А від 30 травня 2016 року, список співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1, довіреність надана ОСОБА_4 як головою правління ОСББ РУБІН 45А на ім'я ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_3 (а.с. а.с. 31 - 54) .
07 червня 2016 року відповідачем було зареєстровано новостворену юридичну особу - ОСББ РУБІН 45А , код ЄДРПОУ 40546961.
Оцінюючи правомірність дій відповідача суд виходить з наступного.
За частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 ст. 385 Цивільного кодексу України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об'єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Згідно ч. 1 ст. 10 вказаного Закону співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об'єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об'єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Згідно ст. 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирних будинків об'єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об'єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку. Для створення об'єднання скликаються установчі збори.
Скликання установчих зборів здійснюється ініціативною групою, яка складається не менш як з трьох власників квартир або нежилих приміщень.
Повідомлення про проведення установчих зборів направляється ініціативною групою не менше ніж за 14 днів до дати проведення установчих зборів. Повідомлення направляється в письмовій формі вручається кожному співвласнику під розписку або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом). У повідомленні про проведення установчих зборів зазначається, з чиєї ініціативи скликаються збори, місце і час проведення, проект порядку денного. Час і місце проведення обираються зручними для більшості можливих учасників зборів.
Установчі збори веде голова зборів, який обирається більшістю голосів присутніх співвласників або їх представників. Кожний співвласник (його представник) під час голосування має кількість голосів, пропорційну до частки загальної площі квартири або нежитлового приміщення співвласника у загальній площі всіх квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.
Якщо одна особа є власником квартир (квартири) та/або нежитлових приміщень, загальна площа яких становить більш як 50 відсотків загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, кожний співвласник на установчих зборах має один голос незалежно від кількості та площі квартир або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності.
Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини загальної кількості усіх співвласників. Якщо в результаті проведення установчих зборів для прийняття рішення не набрано кількості голосів за або проти , встановленої частиною дев'ятою цієї статті, проводиться письмове опитування співвласників, які не голосували на установчих зборах. Письмове опитування співвласників проводиться протягом 15 календарних днів з дати проведення установчих зборів. Якщо протягом зазначеного строку необхідну кількість голосів за не набрано, рішення вважається неприйнятим.
Письмове опитування під час установчих зборів об'єднання проводиться в порядку, передбаченому Законом України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку
Рішення приймається шляхом поіменного голосування. Під час підрахунку голосів враховуються і голоси, подані співвласниками під час проведення установчих зборів, і голоси, подані під час письмового опитування. Рішення оформляється особистим підписом кожного, хто проголосував, із зазначенням результату голосування ( за чи проти ).
Установчі збори приймають рішення про створення об'єднання і затверджують його статут. Державна реєстрація об'єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об'єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.
Установчі документи об'єднання підписує голова установчих зборів або інша уповноважена зборами особа.
Відповідно до ч. 8 ст. 10 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку якщо під час проведення зборів співвласників для прийняття рішення не набрано встановленої частиною шостою цієї статті кількості голосів за або проти , проводиться письмове опитування співвласників, які не голосували на зборах. Письмове опитування співвласників проводиться протягом 15 календарних днів з дати проведення зборів співвласників. Якщо протягом цього строку необхідної кількості голосів за не набрано, рішення вважаються неприйнятими. Письмове опитування співвласників проводиться ініціативною групою та іншими співвласниками за бажанням. Письмове опитування може проводитися щодо одного або декількох питань одночасно. Питання - це текст, у якому викладається пропозиція у вигляді резолюції, щодо якої учаснику опитування пропонується відповісти за , проти або утримався . Питання повинно мати чітке і зрозуміле формулювання, що не допускає різних тлумачень.
Письмове опитування співвласників проводиться шляхом власноручного заповнення ними листків опитування, в яких зазначаються день опитування, прізвище, ім'я, по батькові співвласника, документ, що підтверджує право власності на квартиру або нежитлове приміщення, номер квартири або нежитлового приміщення, загальна площа квартири або нежитлового приміщення, документ, що надає повноваження на голосування від імені співвласника (для представників), відповідь співвласника на питання так , ні або утримався , особистий підпис співвласника та особи, яка проводила опитування. Голосування від імені співвласника представником здійснюється в порядку представництва згідно з вимогами цивільного законодавства. Кожен співвласник, який має право голосу, може реалізувати це право під час проведення такого опитування лише один раз з одного питання. Забороняється в процесі проведення письмового опитування співвласників примушувати їх до голосування за або проти прийняття відповідного рішення чи винагороджувати їх за це в будь-якій формі.
За результатами підрахунку результатів письмового опитування співвласників особи, які проводили письмове опитування, вносять його результати до протоколу зборів та підводять загальні підсумки голосування щодо всіх питань. Під час підрахунку голосів враховуються і голоси, подані на зборах співвласників, і голоси співвласників, отримані під час проведення письмового опитування. Листки письмового опитування співвласників пронумеровуються, прошнуровуються та додаються до відповідного протоколу зборів.
Згідно ч. 1 ст. 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (в частині, що стосується створення об'єднань співвласників багатоквартирних будинків) для державної реєстрації створення юридичної особи подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію створення юридичної особи. 2) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника; 2-1) примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) рішення засновників; 5) установчий документ юридичної особи - у разі створення юридичної особи на підставі власного установчого документа; 9) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону.
Відповідно до ч. 4 ст. 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об'єднання не допускається.
Згідно ч. 1 цієї статті (в частині, що стосується первинної державної реєстрації об'єднання співвласників багатоквартирних будинків) підставами для відмови у державній реєстрації є: 1) документи подано особою, яка не має на це повноважень; 2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії; 4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку; 5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України; 7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи; 8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону; 9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.
Як вбачається з наданих суду документів, протокол установчих зборів зі створення ОСББ РУБІН 45А датований 30 травня 2016 року (а.с. а.с. 47 - 50) , в той же час список співвласників багатоквартирного будинку № 45-А по пр. Калнишевського (а.с. а.с. 51 - 53) містить результати поіменного голосування згідно порядку денного установчих зборів 28 травня 2016 року. Вказана обставина може слугувати підставою для того, щоб поставити під сумнів волевиявлення співвласників будинку.
Разом з тим, суд відзначає, що рішення установчих зборів щодо створення ОСББ РУБІН 45А , в судовому порядку недійсними не визнані, такі вимоги не заявлялись, жодна інша особа, крім позивачки не поставила питання про незаконність створення вказаної юридичної особи.
Правовідносини щодо наявності чи відсутності волевиявлення осіб на створення юридичної особи, визначення її статутного документу та формування керівних органів, за своєю суттю є цивільно-правовими і мають вирішуватись в порядку цивільного судочинства, натомість предметом адміністративного позову є оцінка правомірності дії посадової особи органу місцевого самоврядування при проведенні державної реєстрації новоствореної юридичної особи.
Підписання статуту ОСББ РУБІН 45А головою правління, а не усіма співвласниками не суперечить чинному законодавству, оскільки відповідно до ч. 16 ст. 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирних будинків (яка є спеціальною нормою щодо положень ст. 87 Цивільного кодексу України) установчі документи ОСББ можуть підписуватись уповноваженою установчими зборами особою, а згідно протоколу від 30 травня 2017 року збори уповноважили на підписання установчих документів новообраного голову правління - ОСОБА_4 (а.с. 50) .
Так само, не можуть бути взяті до уваги твердження позивачки про те, що документи подані на реєстрацію не уповноваженою особою, оскільки установчі збори уповноважили новообраного голову правління - ОСОБА_4 на видачу довіреності з питань проведення державної реєстрації ОСББ (а.с. 50)
Посилання позивачки на наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 203 від 25 серпня 2015 року Про затвердження форми протоколу зборів співвласників багатоквартирного будинку , зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2015 року за № 1083/27528, не можуть бути взяті до уваги, оскільки вказаний документ регулює оформлення зобів співвласників згідно вимог Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , а не установчих зборів, що проводяться на підставі Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирних будинків .
Згідно ч. 4 ст. 88 Цивільного кодексу України юридична особа вважається створеною з дня її державної реєстрації.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 110 Цивільного кодексу України юридична особа ліквідується за рішенням суду про ліквідацію юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, за позовом учасника юридичної особи або відповідного органу державної влади.
Судом встановлено, що ОСББ РУБІН 45А створено як юридичну особу, воно стало учасником цивільно-правових відносин, набуло майна. Вимоги позивачки про скасування державної реєстрації вказаного ОСББ фактично означають ліквідацію юридичної особи, що є крайнім заходом.
Позивачкою не доведено порушення її прав, які потребують для свого захисту саме скасування державної реєстрації (фактично, припинення ОСББ РУБІН 45А ). Не доведено нею і порушення її прав самім фактом існування ОСББ РУБІН 45А . Натомість суд відзначає, що позивачка не позбавлена права пред'явити позов про визнання недійсними рішень установчих зборів, які безпосередньо, на її думку, порушують її права та законні інтереси (щодо затвердження статут ОСББ чи окремих його положень, що формування керівних органів ОСББ), та поновити ці права без ліквідації юридичної особи.
Позивачкою також не доведено факту заперечення іншими співвласниками житлового будинку АДРЕСА_1 проти існування ОСББ РУБІН 45А в цьому будинку.
При таких обставинах адміністративний позов задоволенню не підлягаєє
На підставі ст. 94 КАС України, у зв'язку з відмовою у задоволенні позову, витрати позивачки по сплаті судового збору відшкодуванню не підлягають .
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 15, 16, 88, 110, 385 Цивільного кодексу України, ст.ст. 9, 10 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , ст. 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирних будинків , ст. 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , ст.ст. ст.ст. 94, 128, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
постановив:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців управління у сфері державної реєстрації Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради Добрінової Наталії Ростиславівни про скасування рішення про державну реєстрацію юридичної особи- відмовити .
Постанова набирає чинності в порядку, передбаченому ст. 254 КАС України.
Постанову суду може бути оскаржено протягом 10 днів з дня отримання копії її повного тексту.
Апеляційна скарга подається до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровський районний суд м. Дніпропетровська. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя С.В. Єдаменко
Суд | Кіровський районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2017 |
Оприлюднено | 25.07.2017 |
Номер документу | 67865594 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні